LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proeftijd 2 maanden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door renegade66 »

(een proeftijd van 2 maanden (als het waar is) op een vakantiecontract van 12 juni tm 31 augustus )
er is hierop nog geen antwoord gegeven door ts.

indien er in het contract geen proeftijd is aangegeven is er ook geenproeftijd.

jeroen, kun je hier je contract eens op nakijken??

misschien staat er iets over in je contract of staat er iets over volgens de CAO in je contract???

indien dit niet het geval is en je bent om de reden van het niet weten van het nieuwe dienstrooster ontslagen dan heeft je ex-baas een probleem denk ik.

voor degene die hier op ingaan,
een werknemer heeft verplichtingen maar een werkgever heeft zich ook dusdanig in te stellen zoals het een goed werknemer betaamt.
dat houdt dus in dat indien de werkgever het rooster veranderd hij/zij dit ook behoort door te geven aan de werknemers die op dat moment niet aanwezig zijn, om wat voor reden ook

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

renegade66 schreef:indien er in het contract geen proeftijd is aangegeven is er ook geen proeftijd.
De CAO geeft aan dat er een proeftijd van toepassing is, tenzij anders aangegeven is. Ik heb geen dwingende regel hiertegen gevonden, dus het lijkt mij dat de proeftijd uit de COA van toepassing is.

jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

Dit is inderdaad waar.

Ik begrijp niet hoe dit in deze verhouding kan staan. dit lijkt mij geenzins redelijk. Het staat ook in de CAO van 2011.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door renegade66 »

dan nog zal dat in het contract aangegeven moeten zijn.

Een proeftijd in een cao voldoet aan het schriftelijkheidsvereiste, mits in de schriftelijk arbeidsovereenkomst is opgenomen dat deze cao van toepassing is. Ter voorkoming van problemen en voor de duidelijkheid is het raadzaam om de proeftijd altijd in een schriftelijke arbeidsovereenkomst op te nemen.

aldus deze link

staat dit niet in het contract dan is de CAO niet bindend.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Arbeidsrechter schreef:Het is mogelijk dat de cao een geldige proeftijd met zich meebrengt, wanneer deze bepaalt dat er voor bepaalde arbeidsverhoudingen een proeftijd geldt. De proeftijd geldt dan ook al hebben de werkgever en medewerker dit niet vastgelegd in hun arbeidsovereenkomst. In dat geval moet de cao wel voor beide partijen verbindend zijn (1.5.).

http://www.arbeidsrechter.nl/proeftijd- ... reenkomst/
Dit advocatenkantoor geeft iets anders aan. In het artikel van deze journalist wordt verslag gedaan van een arrest waarbij er geen CAO van toepassing was. Een CAO is van toepassing wanneer deze algemeen verbindend is verklaart of wanneer bij de partijen lid zijn van een CAO-partij.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door renegade66 »

hmmm, ligt er dus net aan welke rechter je treft, ik zou het voor laten komen dan in leeuwarden. :lol: :lol:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door ruud_a »

het lijkt me zelf, dat je voor een contract van 3 maanden niet erg snel over een proeftijd van 2 maanden spreekt
1 maand lijkt me waarschijnlijker

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

@renegade66: Deze situatie is anders dan in Leeuwarden. Hier is de CAO kennelijk wel algemeen verbindend verklaar en daar niet.

@ruud_a: Het mag twee maanden zijn, wanneer het in CAO staat.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

volgens mij had je nu in die dagen dat je hier zit?
even je contract kunnen pakken,het juridisch loket kunnen bellen ....?
dan had je het nu geweten?

lijkt dat ze dat daar wel 123 kunnen zeggen en er geen dagen over hoeven te doen. :shock:

lijkt me toch niet geheel onbelangrijk als je denkt dat je in je recht staat aangezien je dan actie moet ondernemen naar je EX baas?

jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

Ik ben inmiddels al bezig via mijn rechtsbijstands verzekering. Die zeggen dat mijn exwerkgever in princiepe in zijn recht staat, maar dat een proeftijd van 2 maanden over een periode van 11 weken volledig uit verhouding is. Ze gaan kijken wat ze daarmee kunnen doen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door Jolijn »

En in de tijd dat ze gaan kijken of ze er iets mee kunnen doen, kun (of heb jij) aan je werkgever laten weten (in elk geval ook schriftelijk) dat je het niet eens bent met je ontslag, je beschikbaar blijft voor werk enz. De gang van zaken omtrent je ziekte (data en tijdstippen van telefonisch contact, wat er besproken is ) heb je op schrift meegedeeld?

jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

Correct

JordyNijenhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012 15:05

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door JordyNijenhuis »

Ik weet niet of je het moet willen om het als het om een vakantiebaantje gaat er een probleem van te maken. Je krijgt toch geen ww uitkering omdat het een vakantiebaan betreft. De proeftijd staat in jou contract, je mag er vanuit gaan dat als er 2 maanden staat, dat correct is. Weet je t niet zeker? Bel dan even naar het Juridisch loket of ga er langs. Volgends mij is het meestal bij vakantie krachten dat er een proeftijd van 2 maanden aan vast zit. Was daar niet een apparte regeling voor?

Nogmaals, Ik denk dat je je er niet zo druk over moet maken en het laten bij wat het is. Mocht je dat niet willen? Dan hoop ik niet dat je al je vaststellingsovereenkomst hebt getekend.


Groet, Jordy

Gesloten