LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorg in Nederland

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ciske

Re: Zorg in Nederland

Ongelezen bericht door ciske »

Chronisch zieken krijgen zover ik had begrepen toch een aanvulling? ergens eind van het jaar? of vergis ik mij.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een verhitte discussie over de tientjes per maand die sommigen bij moeten lappen. En dat terwijl de gemiddelde zorgkosten per Nederlander in totaal vele duizenden euro's per jaar bedragen.

En ja; 10 jaar geleden was alles goedkoper. What's new.

En de rollators gaan er ook al uit.

Het is me allemaal wat in dit gure naargeestige kikkerlandje.

ciske

Ach zo slecht hebben wij het nog niet, maar kan me voorstellen als mensen niet veel hebben, dat ze er toch niet vrolijker op worden.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En ja; 10 jaar geleden was alles goedkoper. What's new.
En de rollators gaan er ook al uit.
Om de vergelijking met "vroegah" door te trekken, toen waren de zorgkosten inderdaad lager maar had je zaken als een rollator en scootmobiel allemaal niet.
Zoals ik al eerder schreef, als je slecht ter been was en je had geluk kreeg je een stok van het Ziekenfonds.
Was je oud en was je goed ter been ging je lopen of nam je je (zelfbetaalde) fiets, kon je dat niet meer bleef je binnen.

jermen2

Ongelezen bericht door jermen2 »

Ik kan begrijpen dat het voor veel mensen bijna niet meer is op te brengen. Maar er word nu wel heel veel vergoed. Alternatieve geneeswijze, rollator, etc. Gewoon de basis blijven vergoeden en ja soms hebben mensen duurdere medicijnen nodig geef die dan ook. Ik stond er bijvoorbeeld raar van te kijken dat een leesbril werd vergoed, doe dat alleen in ernstige gevallen iedereen heeft op een bepaald moment een leesbril nodig en die kan je gewoon voor een paar euro bij het kruidvat halen. Rollator idd kan iemand best zelf kopen, zijn tegenwoordig echt niet meer zo duur. Een kinderwagen koop je toch ook zelf?

Bob Schurkjens

In feite kun je in die aanvullende verzekeringen alles opnemen. Bijvoorbeeld 1 keer in de 5 jaar een splinternieuwe fiets van maximaal 500 euro. Werkt preventief; dus zinvoller dan het vergoeden van homeopathie en andere kwakzalverij.

ciske

Bob Schurkjens schreef:In feite kun je in die aanvullende verzekeringen alles opnemen. Bijvoorbeeld 1 keer in de 5 jaar een splinternieuwe fiets van maximaal 500 euro. Werkt preventief; dus zinvoller dan het vergoeden van homeopathie en andere kwakzalverij.

Sorry een fiets? Die vind ik dus niet nodig.

Net wat hierboven al wordt gezegd, een leesbril of andere kleine dingen hoeven niet vergoed te worden.

bprosman

Net wat hierboven al wordt gezegd, een leesbril of andere kleine dingen hoeven niet vergoed te worden.
Grote dingen wel ? Even een knuppel in het hoenderhok gooien maar is een rollator en scootmobiel (ook in vergelijking met vroeger) t.o.v medicatie (die nu soms niet vergoed wordt) niet pure luxe ?

Bob Schurkjens

De hulpmiddelenindustrie verdient riant aan rollators etc. Zie
https://vragenlijst.consumentenbond.nl/ ... urvey.aspx
Er gaan honderden miljoenen of meer in om.

Een tweedehands fiets kopen vindt iedereen normaal. Maar een tweedehands rollator of scootmobiel (van een paar duizend euro) is een schande.

Die moeten fonkelnieuw zijn én voor de volle 100% vergoed, want dat is pas beschaving.

ciske

bprosman schreef:
Grote dingen wel ? Even een knuppel in het hoenderhok gooien maar is een rollator en scootmobiel (ook in vergelijking met vroeger) t.o.v medicatie (die nu soms niet vergoed wordt) niet pure luxe ?

Yeps , op rollator na, vind ik dat die dingen vergoed horen te worden. Ik kan een scootmobiel geen luxe noemen, eerder een noodzaak.

bprosman

Ik kan een scootmobiel geen luxe noemen, hoop er nooit in te komen.
Ik hoop er ook nooit in te komen. En als het dan geen luxe is, moet de gemeenschap die dan betalen ?
Ik hoorde van de week op TV een man zeggen , dat de wereld raar is tegenwoordig, 'een vrouw kan wel voor meerdere kinderen zorgen, maar meerdere kinderen kunnen niet ééns voor één vrouw zorgen (het ging over je ouders/moeder bij je in huis). Veel ouders hebben de studie voor hun kinderen betaald, misschien een ideetje als "Pa of Ma" een scootmobiel nodig heeft ééns iets terug te doen.
Ik kan een scootmobiel geen luxe noemen, eerder een noodzaak.
Waarom noodzaak ?

P.S, ik zie niets voor niets "een knuppel in het hoenderhok" ik zeg niet dat bovenstaand geheel mijn standpunt is.

ciske

Waarom noodzaak ?
Omdat het niet altijd ouderen zijn die in een scootmobiel zitten, soms werken mensen ook nog , zijn ze onafhankelijk.
maar meerdere kinderen kunnen niet ééns voor één vrouw zorgen (het ging over je ouders/moeder bij je in huis). Veel ouders hebben de studie voor hun kinderen betaald, misschien een ideetje als "Pa of Ma" een scootmobiel nodig heeft ééns iets terug te doen.
Vaak willen pa of ma, of samen niet eens bij kinderen in huis.
Moet ook nog zo zijn dat je zelf nog een eigen leven hebt , dus het kan niet altijd.

Tja als je aan kinderen begint , weet je dat het geld kost, zie de noodzaak niet om te moeten gaan afdwingen, dat kinderen later verplicht zijn iets voor hun ouders te doen. Zoiets moet van jezelf uit komen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:Chronisch zieken krijgen zover ik had begrepen toch een aanvulling? ergens eind van het jaar? of vergis ik mij.
Dat is ter compensatie wegens het afschaffen van de belastingaftrek voor chronisch zieken.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

boef530 schreef:Het ziekenfonds waar iedereen aan meebetaalde werd automatisch van het inkomen af gehouden, geen sterveling die dat merkte maar je betaalde wel. Nu is de zorgverzekering los gekoppeld dus het netto inkomen is gestegen maar de basis verzekering moet zelf betaald worden, eventuele aanvullende verzekeringen betaalde je al zelf. Heb je een laag inkomen ontvang je zorgtoeslag soms wel 70 euro per maand. Iedereen in ons landje heeft de middelen om deze basis verzekering te bekostigen, hetzij een uitkering dan wel werk.
Ja, dat klopt wel zo'n beetje, heb al jaren €69,00 per maand zorgtoeslag; het irritante is alleen is dat ik ieder jaar weer rond de €260,00 moet terugbetalen. Hoe ik ook soebbat om me dan minder per maand te geven, dat schijnt op de ene of andere manier niet mogelijk te zijn. Nu heb ik het dus over de afgelopen jaren. En zowaar: miracles happens: ik hoef nu maar €63,00 terug te betalen. Komen we toch een stap in de richting. En, al heb ik een onder modaal inkomen, vroeger was echt niet beter. En geef hier niet alleen de VVD de schuld van: hier zaten nog behoorlijk wat kabinetten tussen. Daarom zie ik nu met angst en beven de komende verkiezingen tegemoet: word het een tijdje doorbijten (wat ik hoop) of gaan we weer potverteren.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bob Schurkjens schreef:De hulpmiddelenindustrie verdient riant aan rollators etc. Zie

Een tweedehands fiets kopen vindt iedereen normaal. Maar een tweedehands rollator of scootmobiel (van een paar duizend euro) is een schande.

Die moeten fonkelnieuw zijn én voor de volle 100% vergoed, want dat is pas beschaving.
Sorry voor je, maar bijna elke scootmobiel die in natura via de Wmo wordt verstrekt is tweedehands en moet na overlijden o.i.d. ook gewoon worden ingeleverd bij de gemeente.
Zodat hij na opknappen weer naar een ander kan.

Maar dan even de andere kant van de medaille.
Op een scootmobiel zit een eigen bijdrage.
Vriendin van mij moest een nieuwe scootmobiel en daar zij een goed inkomen heeft, moet zij een hoge eigen bijdrage betalen per maand, gedurende ZES jaar.
Daarna betaald de gemeente de leaseprijs aan de hulpmiddelverstrekker.
Scootmobiel met aanpassingen kost € 6000,-.
Eigen bijdrage over 6 jaar € 10.000,- waarna de gemeente nog steeds € 205,- per maand aan lease blijft betalen, zolang dat ding het blijft doen.
Want een leaseprijs wordt namelijk niet berekend over de waarde van een apparaat (wat logisch zou zijn), maar over de verkoopprijs.
Dus als jouw gemeente een dure verstrekker heeft, ben je mooi het bokje en betaal je soms twee keer de waarde van dat ding via je eigen bijdrage.

ciske

Vriendin van mij moest een nieuwe scootmobiel en daar zij een goed inkomen heeft, moet zij een hoge eigen bijdrage betalen per maand, gedurende ZES jaar
Waarom heeft je vriendin dat ding niet 2 de hands gekocht dan, via marktplaats zie je er vele staan.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Bob Schurkjens schreef:De hulpmiddelenindustrie verdient riant aan rollators etc. Zie

Voor de meeste mensen is een gloednieuwe rollator of scootmobiel helemaal geen must. Het is die verrekte wetgeving. Heb lopen leuren, nota bene zelfs bij zorginstellingen, met de scootmobiel van mijn overleden vader, dat ding was nog geen jaar oud: aan de straatstenen kreeg ik hem niet kwijt. En die brandnieuwe rollator die mijn man dan eindelijk kreeg, een week voor hij overleed, die staat beneden in de kelder, in het geval ik hem nodig zal hebben (wat er wel "zit" aan te komen). Ben ik in ieder geval van het ge o.h. af om iets aan te vragen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heb net zitten googelen een rollater kost helemaal niet zoveel geld,
je hebt een supermoderne lichtgewicht rollater voor 119 euro.
Maar ze zijn ook nog goedkoper verkrijgbaar alleen wegen ze dan
wat meer.

Dat mag van mij ook best uit het basispakket uit, zoiets kan je toch zelf
kopen ?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jermen2 schreef:Ik kan begrijpen dat het voor veel mensen bijna niet meer is op te brengen. Maar er word nu wel heel veel vergoed. Alternatieve geneeswijze, rollator, etc. Gewoon de basis blijven vergoeden en ja soms hebben mensen duurdere medicijnen nodig geef die dan ook. Ik stond er bijvoorbeeld raar van te kijken dat een leesbril werd vergoed, doe dat alleen in ernstige gevallen iedereen heeft op een bepaald moment een leesbril nodig en die kan je gewoon voor een paar euro bij het kruidvat halen. Rollator idd kan iemand best zelf kopen, zijn tegenwoordig echt niet meer zo duur. Een kinderwagen koop je toch ook zelf?
Ben het met je eens.

Bob Schurkjens

Voor de meeste mensen is een gloednieuwe rollator of scootmobiel helemaal geen must. Het is die verrekte wetgeving. Heb lopen leuren, nota bene zelfs bij zorginstellingen, met de scootmobiel van mijn overleden vader, dat ding was nog geen jaar oud: aan de straatstenen kreeg ik hem niet kwijt. En die brandnieuwe rollator die mijn man dan eindelijk kreeg, een week voor hij overleed, die staat beneden in de kelder, in het geval ik hem nodig zal hebben (wat er wel "zit" aan te komen). Ben ik in ieder geval van het ge o.h. af om iets aan te vragen.
Dat is nou EXACT wat ik bedoel. Dit is de praktijk, en Tenormin kan het weten want zij heeft het zélf meegemaakt.

Ga eens kijken bij de lokale kringloopcentrale. Een paar jaar geleden kon ik 5 (vijf) rollators in 1 keer kopen voor een tientje per stuk. Dat is gelukkig al minder geworden omdat het gerucht "rollator straks niet meer gratis" al een tijd "boven de markt" hangt.

Ook de verspilling met scootmobiels à 6000 euro gaat nog wel even door. Tenormin had de scootmobiel van haar overleden vader probleemloos moeten kunnen inleveren. Dat wil zeggen: dat deze kosteloos door een instelling was opgehaald, om hem door te geven aan een andere hulpbehoevende.

Gesloten