Pagina 3 van 3

Re: Spooknota telefoongids-bedrijven.nl

Geplaatst: 09 apr 2014 11:03
door baileys22
Ik ben ook benaderd door een soortgelijk bedrijf (ze werken vast steeds onder een andere naam). Halverwege vorig jaar werd ik gebeld door Online Telefoongids met de vraag of ik voor een jaar gratis ingeschreven wilde staan in hun telefoongids, dit zou automatisch worden stopgezet na een jaar. Dit werd duidelijk aangegeven in het gesprek. Vervolgens werd ik begin dit jaar gebeld dat ik, als ik geen verlenging wilde, na mijn gratis jaar, ik deze verlenging tegen kon gaan door een formulier te ondertekenen waarop ik "Hierna WEL een automatische verlenging" moest doorkrassen, waardoor ik dus aangaf "Hierna GEEN automatische verlenging" te willen. (dus na het gratis jaar). Hierbij werd verteld dat ik dit formulier diezelfde dag nog moest opsturen (inscannen en via mail sturen) om zo geen kosten te krijgen. Echter, vervolgens krijg ik op 11 februari een factuur van 598,95 met daaronder de vermelding "Betalingscondities 14 dagen". Dit terwijl er duidelijk met mij was besproken dat ik geen kosten zou krijgen na het ondertekenen van het formulier. Naast het feit dat ik op geen enkele manier heb aangegeven dat ik een verlenging wilde en mij werd verteld door Philip Kooistra dat ik nergens aan vast zou zitten en mijn "gratis lidmaatschap" na een jaar automatisch stop zou worden gezet, is het kvk-nummer op de factuur niet geldig. Het bedrijf is uitgeschreven uit het handelsregister bij de kvk en de site bestaat niet eens! Inmiddels heb ik meerdere brieven gekregen waarin mij werd gesommeerd het bedrag te betalen (uiteraard ook met verhoging van het bedrag) en brieven waarin wordt gedreigd met een deurwaarder. Telefoon heb ik over laten gaan, om te voorkomen dat ze een gesprek opnemen en je woorden worden verdraaid. Nu een 'laatste' dreiging gekregen dat ik binnen 5 dagen moet betalen, anders komt er een deurwaarder langs. Trimsalondiva, ik denk dat ze bij mij hetzelfde gaan proberen. Wat is jouw advies? Ik hoor graag hoe het bij jou verder gaat en bij andere 'gedupeerden'.

Re: Spooknota telefoongids-bedrijven.nl

Geplaatst: 09 apr 2014 11:59
door stfwlk
Hou een dossier bij, neem zelf alle gesprekken op, doe aangifte.

Als het bedrijf inderdaad niet ingeschreven is en de website waar u zogezegd op staat niet bestaat, hoeft u niet de minste schrik te hebben dat ze een rechtszaak beginnen. Ze hebben dan immers geen poot om op te staan en kunnen u enkel laten betalen door te dreigen.

Een deurwaarder is een ambtenaar in dienst van een rechter. Die gaat dus in dat geval niet langskomen. Er kan wel een incassobureau ingeschakeld worden, maar iedereen kan zo'n bureau beginnen. Een incassobureau heeft helemaal geen speciale rechten.

Kijk ook hier (voor energiebedrijf, maar er staat nuttige uitleg over incasso en deurwaarders)
http://www.consuwijzer.nl/energie/energ ... geschakeld

Re: Spooknota telefoongids-bedrijven.nl

Geplaatst: 29 apr 2014 18:28
door baileys22
Bedankt nog voor je reactie stfwlk. Ik heb zojuist een eerste brief gekregen van Dilectus Incasso (het bedrijf wat overigens niet is aangesloten bij de Nederlandse vereniging van gecertificeerde incasso-ondernemingen) waarin het bedrag is verhoogd met incassokosten van 15%. Heeft iemand inmiddels een deurwaarder op de stoep gehad of zijn er andere verlopen? Laat het me weten!

Re: Spooknota telefoongids-bedrijven.nl

Geplaatst: 01 mei 2014 13:14
door Katenwi
Voor ons dorpshuis worden we al een tijdje lastig gevallen door facturen van Online-Telefoongids.
Na verschillende malen contact proberen te krijgen met hen is het nog niet mogelijk geweest om hen erop te wijzen dat we deze facturen niet gaan betalen.
Er zijn geen diensten van hen afgenomen door ons.
Ze bellen zelf wel naar het dorpshuis (2 keer), maar dan zijn de juiste mensen niet aanwezig om hen te woord te staan.
Inmiddels van Dilectus Incasso een aanmaning binnen.
Hoe moeten we hier mee omgaan??

Re: Spooknota telefoongids-bedrijven.nl

Geplaatst: 19 mei 2014 11:27
door Guardian72
Katenwi schreef:Voor ons dorpshuis worden we al een tijdje lastig gevallen door facturen van Online-Telefoongids.
Na verschillende malen contact proberen te krijgen met hen is het nog niet mogelijk geweest om hen erop te wijzen dat we deze facturen niet gaan betalen.
Er zijn geen diensten van hen afgenomen door ons.
Ze bellen zelf wel naar het dorpshuis (2 keer), maar dan zijn de juiste mensen niet aanwezig om hen te woord te staan.
Inmiddels van Dilectus Incasso een aanmaning binnen.
Hoe moeten we hier mee omgaan??
Er zijn een aantal stappen.
1) neem contact op met het SAF (zij kennen de juiste wegen)
2) schrijf een brief/ fax / mail aan de incassocowboy waarin je aangeeft deze vordering niet te erkennen daar er geen overeenkomst is tussen de eiser en uzelf. Indien zij van mening zijn dat dit wel zo is, dan dienen zij dit aan te tonen middels een rechtsgeldige overeenkomst te tonen. Laat ook rustig weten dat omdat er geen overeenkomst is, iedere poging tot incasseren als oplichting/afpersing gezien word, en ook aangifte daarvan zal volgen, zowel tegen de incassocowboy als de eiser.
3) (of eigenlijk is dit #1) doe niets per telefoon, maar alleen schriftelijk. Tenzij je gesprekken kunt opnemen, is schriftelijk de manier om zaken te kunnen bewaren, en te kunnen bewijzen.
4) zorg voor dossiervorming. Ook als men belt, noteer datum, tijd, naam van beller, naam naar wie deze vraagt of onderwerp. (Zou je eigenlijk zowiezo moeten doen) en meld dan dat u telefonisch dit bedrijf niet te woord kan staan, en verzoek hen schriftelijk contact op te nemen

Vooral niet betalen!
Eventueel kan je de rechtsbijstand (als je die hebt) om hulp vragen.

Aanvulling:
Een aantal links die mogelijk handig zijn:
http://www.mkb.nl/index.php?pageID=4&messageID=6394
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... pagina/30/
http://www.klacht.nl/telefoonbedrijveng ... p-incasso/
http://zakelijk.infonu.nl/diversen/5424 ... en-ze.html