Pagina 3 van 3
Re: Huurtoeslag uitbetaald op verkeerd rekeningnummer
Geplaatst: 13 okt 2012 23:35
door rollertje
zonnetjuh76 schreef:Ik heb per 1 dec 2008 mijn huurtoeslag stop gezet middels een wijzigingsformulier. Door een fout in de verwerking van mijn gegevens hebben zij tot april 2010 doorbetaald aan mijn voormalige huurbaas.
Per 1 december 2008 is de huurtoeslag stopgezet. Wanneer dat voor 1 november is gedaan en voor 15 november 2008 verwerkt, had er al geen beschikking moeten komen voor 2009. Tevens had er dan een stopzettingsbeschikking moeten zijn verstuurd voor 2008 aan TS. Na 1 november 2008 stopgezet per 1 december 2008, laat de huurtoeslag automatisch doorlopen in 2009. Je ontvangt dan in december 2008 een beschikking voor 2009. Op dat moment had je al aan de bel moeten trekken. Voor 2010 heb je ook een beschikking gehad en had je meteen aan de bel moeten trekken. Op de beschikking staat ook voor welk adres de huurtoeslag wordt uitbetaald. Dit kan een ander (oud) adres zijn dan het huidige adres waar de beschikking heen gestuurd wordt.
zonnetjuh76 schreef:Vanaf het moment dat ik hier achter kwam ben ik gaan bellen en heb aangegeven dat dit niet klopte. Nu na 3 jaar ben ik nog geen stap verder en komt het er op neer dat ondanks dat de fout bij hun ligt ik zelf maar moet zien hoe ik mijn centen terugkrijg. Iemand hier ook ervaring mee en die toch tot een oplossing is gekomen met de belastingdienst? Want ik krijg geen poot aan de grond en ze halen er zaken bij die er niks mee te maken hebben en blijven maar hameren dat ik zelf dit rekeningnummer destijds heb doorgegeven en dit klopt ook, maar ik heb het dus ook stopgezet en daar wordt met geen woord over gerept. Ondanks bezwaarschriften, klachten enz enz.
De belastingdienst heeft Stellateams die worden ingezet voor ingewikkelde problemen zoals hierboven beschreven. Wanneer iemand niet meer huurt bij een verhuurder, maar de toeslag wel doorbetaald wordt aan de verhuurder, hoort de verhuurder deze toeslag terug te storten naar de belastingdienst samen met een speciale lijst. Deze gaan naar een aparte afdeling binnen de BD. het gebeurt wel eens dat de afdeling invordering dit niet door krijgt en alsnog het teveel betaalde bij de klant terughaalt.
Re: Huurtoeslag uitbetaald op verkeerd rekeningnummer
Geplaatst: 14 okt 2012 08:26
door nevermind
rollertje schreef:
De belastingdienst heeft Stellateams die worden ingezet voor ingewikkelde problemen zoals hierboven beschreven. Wanneer iemand niet meer huurt bij een verhuurder, maar de toeslag wel doorbetaald wordt aan de verhuurder, hoort de verhuurder deze toeslag terug te storten naar de belastingdienst samen met een speciale lijst. Deze gaan naar een aparte afdeling binnen de BD. het gebeurt wel eens dat de afdeling invordering dit niet door krijgt en alsnog het teveel betaalde bij de klant terughaalt.
En verder?
Is natuurlijk eenvoudig van de BD, om bij de zwakste het geld te halen.
Dit is juist, wat bij TS gebeurd is, dat de teveel betaalde HT aan de verhuurder, bij TS is ingehouden via KT,HT en ZT.
Het mag zijn, dat dit de regels zijn, maar TS zoekt een oplossing, om haar geld terug te krijgen.
Re: Huurtoeslag uitbetaald op verkeerd rekeningnummer
Geplaatst: 14 okt 2012 10:38
door zalmmetwijn
Stellateams kunnen hier niet veel betekenen verwacht ik. Er is hoogstwaarschijnlijk sprake van een particuliere verhuurder (ja dit is een aanname ). Met woningbouwvereningen bestaat de afspraak dat of wordt doorgestort of wordt teruggestort.
Re: Huurtoeslag uitbetaald op verkeerd rekeningnummer
Geplaatst: 14 okt 2012 20:22
door rollertje
Een Stella-team kan makkelijker dan de standaard medewerker informatie krijgen of de verhuurder geld teruggestort heeft naar de BD en kan in dat geval zorgen dat TS dat teveel terugbetaalde dan terugkrijgt.
Een verhuurder heeft een vaste rekening waar de BD, voor elke klant van deze verhuurder die daarom vraagt, de toeslag op uitbetaald. Ik heb nog nooit gehoord dat een verhuurder dat meer dan twee jaar ontvangt zonder terug te storten, terwijl de huurder geen woning meer huurt van de verhuurder.
In 2008 werd ook na afloop van het jaar gecontroleerd of de huurder niet verhuist is. Zelfs bij het langzame werken van de BD toendertijd, was de verhuizing echt wel doorgedrongen voordat 2010 werd opgelegd.
Wanneer het een particuliere verhuurder was, is de kans klein dat die een dergelijke afspraak had met de BD en blijft het de verantwoordelijkheid van de huurder om in de gaten te houden of een en ander wel goed gaat.
Het gaat er de BD niet om om bij de zwakste het geld terug te halen, maar bij de verantwoordelijke. TS heeft zelf de huurtoeslag stopgezet en niet gezien dat deze wijziging niet doorgekomen is. Wanneer het geld al die tijd naar zijn/haar verhuurder is gegaan, zal TS dat daar zelf terug moeten proberen te halen. Dat kan waarschijnlijk alleen via de rechter. Wanneer de BD voor elke klant die zelf niet oplet, dit allemaal moet gaan regelen, hebben ze extra mensen nodig.
Mijn oplossing is dus dit via de officiële weg te behandelen door een procedure te starten tegen de verhuurder.
Re: Huurtoeslag uitbetaald op verkeerd rekeningnummer
Geplaatst: 15 okt 2012 11:41
door gwen21
lijkt me idd de kortste klap rollertje, een kort geding aanspannen tegen de huurbaas.
Re: Huurtoeslag uitbetaald op verkeerd rekeningnummer
Geplaatst: 15 okt 2012 23:43
door Species8472
rollertje schreef:zonnetjuh76 schreef:Ik heb per 1 dec 2008 mijn huurtoeslag stop gezet middels een wijzigingsformulier. Door een fout in de verwerking van mijn gegevens hebben zij tot april 2010 doorbetaald aan mijn voormalige huurbaas.
Per 1 december 2008 is de huurtoeslag stopgezet. Wanneer dat voor 1 november is gedaan en voor 15 november 2008 verwerkt, had er al geen beschikking moeten komen voor 2009. Tevens had er dan een stopzettingsbeschikking moeten zijn verstuurd voor 2008 aan TS. Na 1 november 2008 stopgezet per 1 december 2008, laat de huurtoeslag automatisch doorlopen in 2009. Je ontvangt dan in december 2008 een beschikking voor 2009. Op dat moment had je al aan de bel moeten trekken. Voor 2010 heb je ook een beschikking gehad en had je meteen aan de bel moeten trekken. Op de beschikking staat ook voor welk adres de huurtoeslag wordt uitbetaald. Dit kan een ander (oud) adres zijn dan het huidige adres waar de beschikking heen gestuurd wordt.
zonnetjuh76 schreef:Vanaf het moment dat ik hier achter kwam ben ik gaan bellen en heb aangegeven dat dit niet klopte. Nu na 3 jaar ben ik nog geen stap verder en komt het er op neer dat ondanks dat de fout bij hun ligt ik zelf maar moet zien hoe ik mijn centen terugkrijg. Iemand hier ook ervaring mee en die toch tot een oplossing is gekomen met de belastingdienst? Want ik krijg geen poot aan de grond en ze halen er zaken bij die er niks mee te maken hebben en blijven maar hameren dat ik zelf dit rekeningnummer destijds heb doorgegeven en dit klopt ook, maar ik heb het dus ook stopgezet en daar wordt met geen woord over gerept. Ondanks bezwaarschriften, klachten enz enz.
De belastingdienst heeft Stellateams die worden ingezet voor ingewikkelde problemen zoals hierboven beschreven. Wanneer iemand niet meer huurt bij een verhuurder, maar de toeslag wel doorbetaald wordt aan de verhuurder, hoort de verhuurder deze toeslag terug te storten naar de belastingdienst samen met een speciale lijst. Deze gaan naar een aparte afdeling binnen de BD. het gebeurt wel eens dat de afdeling invordering dit niet door krijgt en alsnog het teveel betaalde bij de klant terughaalt.
Eerste helft geef ik je helemaal gelijk, eigen verantwoordelijkheid...
Tweede helft: blijkbaar heeft de topicstarter al bericht gehad van de Belastingdienst: hij mag zelf zijn geld gaan terug halen, daar is geen Stella team voor nodig (die is er alleen voor als het reguliere (automatische) proces niet werkt bij burgerspecifieke situaties (merk je als burger alleen niets van dat zo'n team er op zit)... Het reguliere (automatische) proces is zelfs zo ingericht dat men bij een "probleem" het zo probeert op te lossen dat je weer terug gezet gaat worden in dat (automatische) reguliere proces, vandaar al die verwerkingstermijnen (want dat is doorgaans de beste en snelste oplossing, anders moet je voor een paar miljoen mensen alles met de hand door mensen uit laten voeren en ondertussen wil men in Den Haag en het volk bezuinigen op deze ambtenaren... en maar klagen dat alles zo langzaam gaat...). Tenzij dat een paar maal fout loopt, dan gaat zo'n team erop zitten.
Of heeft de verhuurder gezegd dat ze het geld hebben terugbetaald aan de Belastingdienst, in dat geval lijkt het mij dat je het op deze manier hebt aangegeven aan de belastingtelefoon >>> wat zeiden ze toen je werd teruggebeld/schriftelijk geïnformeerd (en dat bedoel ik niet dat briefje wat je hebt gekregen dat je zelf je geld mag terughalen of dat moet in die brief hebben gestaan dat de verhuurder helemaal niet heeft betaald aan de Belastingdienst)? In dat laatste geval moet je er echt zelf achteraan want je eigen verantwoordelijkheid.