angel1978 schreef:zag net cijfers waaruit bleek dat een huisarts gemiddeld ongeveer een salaris heeft van 97000 euro.
Dat lijkt me idd. een riant salaris ( en daar zijn dus al deze kosten al vanaf, inclusief pensioen e.d. ).
die paar ton heb je er dus in een paar jaar uit als het moet.
Als daar ook nog eens de kosten vanaf zijn dan hoeft een huisarts echt geen 75.000 euro te krijgen van een zorgverzekering voor het niets doen.
Dat is mijn mening.
heeft van 97000 euro.
Dat lijkt me idd. een riant salaris
En voor dat geld mag je dan weekenddiensten draaien , de hypochonders van de echte patienten scheiden en met je vingers in andermans k*nt of abcessen gaan zitten.
angel1978 schreef:zag net cijfers waaruit bleek dat een huisarts gemiddeld ongeveer een salaris heeft van 97000 euro.
Dat lijkt me idd. een riant salaris ( en daar zijn dus al deze kosten al vanaf, inclusief pensioen e.d. ).
En je hoort mij niet zeggen dat een huisarts geen fatsoenlijk salaris krijgt maar het is onzin dat als een arts geen patienten ziet hij niet werkt en / of geen kosten maakt.
maar het is wel zo, dat als hij geen patiënten ziet, hij alsnog heel veel geld verdient.. en dat is krom..
Dit maakt het alleen maar aantrekkelijk om zoveel mogelijk patiënten aan te nemen ( dat verklaart ook dat hoge aantal t.o.v. het buitenland ). Hoe meer patiënten ( en liefst mensen die nooit komen ), hoe meer inkomen. en dat lijkt me niet de juiste manier.
mogen wij die cijfers ook eens zien?
dan weten we allemaal waar we over praten
bprosman schreef:
En voor dat geld mag je dan weekenddiensten draaien , de hypochonders van de echte patienten scheiden en met je vingers in andermans k*nt of abcessen gaan zitten.
Nee daar wordt hij/zij nou juist extra voor betaald .
Krijg hier op het forum wel altijd het gevoel dat het "fout" is om een studie succesvol afgerond te hebben te hebben en dat verzilverd te zien in een goed salaris.
zag net cijfers waaruit bleek dat een huisarts gemiddeld ongeveer een salaris heeft van 97000 euro.
hier wat cijfers van de LHV
die komen niet helemaal overeen met uw stelling, hoewel het inkomen uiteraard niet slecht is
het is overigens wel bruto, dus er gaat ook nog wel een beetje belasting af
dus voor die paar ton moet hij wel iets langer werken dan een paar jaar
3. Het werkelijke inkomen van een huisarts
Loondienst
Een groot deel van de huisartsen is in loondienst en valt onder de CAO Hidha of de CAO Gezondheidscentra. Afhankelijk van de inschaling, verdienen zij maximaal circa € 80.000.
Zelfstandig gevestigd
Het merendeel van de huisartsen is zelfstandig gevestigd. Hierover heeft het CBS onlangs nieuwe cijfers gepubliceerd. Het CBS heeft hiervoor de belastinggegevens over 2009 gebruikt van huisartsen met een eigen bedrijf.
CBS-cijfers
Uit de CBS-cijfers blijkt dat het gemiddelde resultaat (opbrengsten minus lasten) circa € 130.000 is. Dat is dus sowieso € 20.000 lager dan wat de minister suggereerde. Ook dit resultaat kan niet worden vergeleken met het bruto salaris van een werknemer. Volgens de LHV kan dit resultaat worden opgesplitst in:
1 De bovengenoemde inkomensvergoeding voor de huisarts: het bruto ‘salaris’ van de huisarts plus vakantietoeslag en eindejaarsuitkering;
2 De bovengenoemde overige vergoedingen: de ‘werkgeversbijdragen’ voor pensioen, ziektekostenverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering;
3 Overig, zoals reserveringen voor innovatie, investeringen en risico’s.
Zelfs als de post ‘overig’ € 0 zou bedragen (wat niet reëel is), dan nog is de gemiddelde inkomensvergoeding niet hoger dan € 97.500 (circa 75% van € 130.000).
Het werkelijke inkomen versus het norminkomen
Een andere manier om ernaar te kijken is om het werkelijke inkomen te vergelijken met het norminkomen. Als we van het gemiddelde resultaat van € 130.000 de ANW-vergoeding (circa € 15.000) aftrekken, dan resteert er circa € 115.000. Dat is slechts € 11.000 meer dan het norminkomen.
Deze € 11.000 is dus de vergoeding die de huisarts overhoudt aan alle overige activiteiten, zoals M&I, de managementvergoeding voor POH, keuringen, griepvaccinaties, bevolkingsonderzoek, extra werkzaamheden voor instellingen, etc. De conclusie is dan ook dat de huisarts nauwelijks meer verdient dan het norminkomen.
Daar komt bij dat het norminkomen stamt uit het begin van de jaren tachtig en reeds in 2001 door het toenmalige CTG als verouderd is bestempeld. Bovendien is in het norminkomen geen reservering opgenomen voor innovatie, investeringen en risico’s. Het norminkomen is dus geen goede maat meer om het werkelijke inkomen mee te vergelijken.
Conclusies
De uitspraken van minister Schippers zijn onjuist en suggestief.
Uit CBS-cijfers blijkt dat het gemiddelde resultaat € 130.000 per jaar is. Hieruit leidt de LHV af dat het gemiddelde inkomen (‘salaris’, vakantiegeld en eindejaarsuitkering) inclusief ANW-vergoeding niet hoger is dan € 97.500.
De huisarts verdient nauwelijks meer dan het NZa-norminkomen. Bovendien is het norminkomen geen goede maat meer om het werkelijke inkomen mee te vergelijken.
En we zijn weer op het typisch nederlandse verhaaltje gekomen: lekker gaan bepalen wat iemand anders mag verdienen....
Laat maar weer.
Iedéreen wil ook vooral een mening hebben zonder te snappen hoe het in elkaar steekt , zondér ook een poging te doen te gaan snappen hoe het in elkaar steekt, wel anderen verwijten maken die eeerlijk toegeven misschien bedragen verkeerd weer te geven, maar tegelijk veel erger zelf niet de moeite nemen zich erin te verdiepen.
Inkomensopbouw bij zelfstandigen is heel anders dan loondienst, willen heel veel ook nog steeds niet begrijpen.
Overigens: 5 full time huisartsen in hetzelfde pand moeten meer dan 5 x ruimte hebben dan 1 huisarts die alleen werkt, vanwege o.a. ARBO regelgeving over aparte ruimtes voor personeel e.d.
En zo zijn er. Nog wat verschillen. Naast dat wanneer 5 huisartsen samenwerken dat meestal is om part time te kunnen werken( vrouwelijke huisartsen met kinderen bv) , dus niet5x zoveel patiënten, maar ook niet 5x personeel en ruimte, gelukkig voor hen.
Samenwerken heeft andere basis dan alleen inkomen...dat samenwerkenden misschien minder efficiënt zijn dan zelfde aantal solo kan zijn maar het heeft ook heel veel voordelen ,mn aan de kant waar het om gaat namelijk zorgverlening. En jammer dat weer alleen in geld gedacht wordt, en niet in zorg.
Dus nog steeds een duffe discussie, steeds duffer zelfs.
Bij andere vormen van zorg is het trouwens bekend dat meerdere zelfde soort zorgverleners meestal een afname van efficiëntie betekent, dus minder behandelingen, minder patiënten te helpen omdat er meer tijd verloren gaat aan werkoverleg en tijd aan van overheid verplichte extra administratie vanwege de samenwerkingsverbanden. Ik neem haast aan dat dat bij huisartsen ook zo werkt. Alleen kan je dat werk bijna niet meer alleen doen.
direkt weer opsplitsen zou ik zeggen...
Een samenwerkingsverband dat extra geld kost, moet je meteen mee stoppen..
Overigens zie ik dat bij de praktijk die ik van heel dichtbij zie ( niet mijn eigen ) absoluut niet !
heb je inzage in hun financiële cijfers dan? Want dat is het enige waar je een dergelijke uitspraak op mag baseren lijkt mij.
bprosman schreef:
Ben het wel een beetje met Vroem eens dat ik vermoed dat diegenen die hier de meeste kritiek op hebben zelf geen eigen bedrijf hebben, hun eigen pensioenvoorziening, arbeidsongeschikheidsverzekering etc. moeten regelen en geen idee hebben van de kosten.
Krijgen al die mensen die een eigen bedrijf hebben ook per kwartaal
een tegenmoetkoming van de zorgverzekeringen van al de klanten die dat bedrijf heeft !?
NEE
Dus waarom een huisartsenpraktijk wel ?
Misschien omdat die echte zelfstandige helemaal zelf kan bepalen hoe hij zijn bedrijf runt? Want zorgverleners zijn fiscaal aangemerkt als zelfstandige, maar kunnen echt hun eigen tarieven en andere zaken iet bepalen, allemaal door de overheid vastgesteld, net als de regeling waar deze discussie over gaat trouwens. Er wordt weer lekker op de huisartsen geschoten, maar dit is wel een door de nza bepaalde regeling....
Overigens krijgen zorgverzekeraars ook geld van de overheid zonder daar "" iets voor te doen"" , alleen maar per ingeschreven/ verzekerde... Hoor ik jullie ook niet over.
Die hebben ook een ruimte, ook een eigen pensioen om voor te zorgen en andere kosten.. Die hebben dit toch ook niet?
Zonder denigrerend te doen over het bakkersvak maar er zullen maar weinig bakkers zijn met een paar ton schuld ivm studie en goodwill voor de winkel die ze overgenomen hebben.
3 doktoren is dus een kleine 4 ton voor de maatschap zonder dat hier uberhaupt werk tegenover staat..
3 Doktoren, 4 Ton = 75.000 / dokter / jaar, nou vetpot hoor.
Wat ik zo Google verdiend een doktersassistente tussen de 1700,- en 2700,- bruto, laten we eens t gemiddelde nemen, 2200,- Bruto per maand , * 12 = 26.400 * 1.5 (een werkgever is qua kosten ongeveer 1.5 keer het bruto salaris kwijt) = 39.600, beetje reiskosten, 40.000 Euro per jaar dus.
Ik weet niet of "Vroem" een assistente heeft maar ik denk dat ik er niet zover naast zit.
Ook hier liggen de kosten voor de bakker wel iets lager.
Klopt aardig, ik heb er trouwens ook net een begroting binnen voor nieuwe behandelstoelen en nog wat nieuwe desinfectieapparatuur, bij elkaar net geen ton.. En dan is de begroting van aannemer en interieurbouwer vanwege noodzakelijke aanpassingen intern en aan leidingwerk nog niet eens binnen. Gaat zomaar naar de halve ton minimaal, zo niet nog meer.. Niet het soort kosten wat een huisarts heeft, maar die heeft weer ander soort problemen namelijk de regelingen mbt afwezigheid en waarneming die ingekocht moet worden etc etc. Ik vrees alleen dat de meesten hier het pas snappen als ze zelf zon toko moeten runnen, ik vrees ook dat de meesten in no time aan de grond zitten financieel..
heeft van 97000 euro.
Dat lijkt me idd. een riant salaris
idd.. maar met 3,5 keer modaal lijkt me dat idd. daarvoor wel een geschikt salaris.. Niets mis mee.
Maar het mag van mij ook nog wel wat hoger zijn hoor.. Geen probleem dat een huisarts goed verdient voor het werk dat ie doet.. Maar dan wel voor het werk dat hij doet en niet voor dingen die hij NIET doet.
bprosman schreef:Nee daar wordt hij/zij nou juist extra voor betaald .
Krijg hier op het forum wel altijd het gevoel dat het "fout" is om een studie succesvol afgerond te hebben te hebben en dat verzilverd te zien in een goed salaris.
Nee, nogmaals.. een goed salaris mag en met dit salaris is volgens mij ook niet zo heel veel mis..
Het mag zelfs nog wel hoger zijn.. maar dan wel op de goede gronden en niet op basis van een aantal ingeschreven patienten !
ruud_a schreef:zag net cijfers waaruit bleek dat een huisarts gemiddeld ongeveer een salaris heeft van 97000 euro.
hier wat cijfers van de LHV
die komen niet helemaal overeen met uw stelling, hoewel het inkomen uiteraard niet slecht is
het is overigens wel bruto, dus er gaat ook nog wel een beetje belasting af
dus voor die paar ton moet hij wel iets langer werken dan een paar jaar
3. Het werkelijke inkomen van een huisarts
Loondienst
Een groot deel van de huisartsen is in loondienst en valt onder de CAO Hidha of de CAO Gezondheidscentra. Afhankelijk van de inschaling, verdienen zij maximaal circa € 80.000.
Zelfstandig gevestigd
Het merendeel van de huisartsen is zelfstandig gevestigd. Hierover heeft het CBS onlangs nieuwe cijfers gepubliceerd. Het CBS heeft hiervoor de belastinggegevens over 2009 gebruikt van huisartsen met een eigen bedrijf.
CBS-cijfers
Uit de CBS-cijfers blijkt dat het gemiddelde resultaat (opbrengsten minus lasten) circa € 130.000 is. Dat is dus sowieso € 20.000 lager dan wat de minister suggereerde. Ook dit resultaat kan niet worden vergeleken met het bruto salaris van een werknemer. Volgens de LHV kan dit resultaat worden opgesplitst in:
1 De bovengenoemde inkomensvergoeding voor de huisarts: het bruto ‘salaris’ van de huisarts plus vakantietoeslag en eindejaarsuitkering;
2 De bovengenoemde overige vergoedingen: de ‘werkgeversbijdragen’ voor pensioen, ziektekostenverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering;
3 Overig, zoals reserveringen voor innovatie, investeringen en risico’s.
Zelfs als de post ‘overig’ € 0 zou bedragen (wat niet reëel is), dan nog is de gemiddelde inkomensvergoeding niet hoger dan € 97.500 (circa 75% van € 130.000).
Het werkelijke inkomen versus het norminkomen
Een andere manier om ernaar te kijken is om het werkelijke inkomen te vergelijken met het norminkomen. Als we van het gemiddelde resultaat van € 130.000 de ANW-vergoeding (circa € 15.000) aftrekken, dan resteert er circa € 115.000. Dat is slechts € 11.000 meer dan het norminkomen.
Deze € 11.000 is dus de vergoeding die de huisarts overhoudt aan alle overige activiteiten, zoals M&I, de managementvergoeding voor POH, keuringen, griepvaccinaties, bevolkingsonderzoek, extra werkzaamheden voor instellingen, etc. De conclusie is dan ook dat de huisarts nauwelijks meer verdient dan het norminkomen.
Daar komt bij dat het norminkomen stamt uit het begin van de jaren tachtig en reeds in 2001 door het toenmalige CTG als verouderd is bestempeld. Bovendien is in het norminkomen geen reservering opgenomen voor innovatie, investeringen en risico’s. Het norminkomen is dus geen goede maat meer om het werkelijke inkomen mee te vergelijken.
Conclusies
De uitspraken van minister Schippers zijn onjuist en suggestief.
Uit CBS-cijfers blijkt dat het gemiddelde resultaat € 130.000 per jaar is. Hieruit leidt de LHV af dat het gemiddelde inkomen (‘salaris’, vakantiegeld en eindejaarsuitkering) inclusief ANW-vergoeding niet hoger is dan € 97.500.
De huisarts verdient nauwelijks meer dan het NZa-norminkomen. Bovendien is het norminkomen geen goede maat meer om het werkelijke inkomen mee te vergelijken.
Een gemiddeld inkomen van € 97.500 .. prima toch..
En natuurlijk is dit bruto.. Ik weet niet hoe jullie over salarissen praten, maar volgens mij is dat eigenlijk altijd bruto.. het modale salaris is ook bruto en niet netto !
Iedéreen wil ook vooral een mening hebben zonder te snappen hoe het in elkaar steekt , zondér ook een poging te doen te gaan snappen hoe het in elkaar steekt, wel anderen verwijten maken die eeerlijk toegeven misschien bedragen verkeerd weer te geven, maar tegelijk veel erger zelf niet de moeite nemen zich erin te verdiepen.
Houd toch op vroem.. klaarblijkelijk snap je het zelf niet eens.. Je hebt zelf totaal geen inzicht in de kosten van een huisartsenpraktijk, maar roept er wel een heleboel over..
Bij andere vormen van zorg is het trouwens bekend dat meerdere zelfde soort zorgverleners meestal een afname van efficiëntie betekent, dus minder behandelingen, minder patiënten te helpen omdat er meer tijd verloren gaat aan werkoverleg en tijd aan van overheid verplichte extra administratie vanwege de samenwerkingsverbanden. Ik neem haast aan dat dat bij huisartsen ook zo werkt. Alleen kan je dat werk bijna niet meer alleen doen.
direkt weer opsplitsen zou ik zeggen...
Een samenwerkingsverband dat extra geld kost, moet je meteen mee stoppen..
Overigens zie ik dat bij de praktijk die ik van heel dichtbij zie ( niet mijn eigen ) absoluut niet !
heb je inzage in hun financiële cijfers dan? Want dat is het enige waar je een dergelijke uitspraak op mag baseren lijkt mij.
heb jij inzicht in deze cijfers dan Vroem ? Anders slaat dat gewauwel van jou net zo goed nergens op ...
bprosman schreef:
Ben het wel een beetje met Vroem eens dat ik vermoed dat diegenen die hier de meeste kritiek op hebben zelf geen eigen bedrijf hebben, hun eigen pensioenvoorziening, arbeidsongeschikheidsverzekering etc. moeten regelen en geen idee hebben van de kosten.
Krijgen al die mensen die een eigen bedrijf hebben ook per kwartaal
een tegenmoetkoming van de zorgverzekeringen van al de klanten die dat bedrijf heeft !?
NEE
Dus waarom een huisartsenpraktijk wel ?
Misschien omdat die echte zelfstandige helemaal zelf kan bepalen hoe hij zijn bedrijf runt? Want zorgverleners zijn fiscaal aangemerkt als zelfstandige, maar kunnen echt hun eigen tarieven en andere zaken iet bepalen, allemaal door de overheid vastgesteld, net als de regeling waar deze discussie over gaat trouwens. Er wordt weer lekker op de huisartsen geschoten, maar dit is wel een door de nza bepaalde regeling....
Overigens krijgen zorgverzekeraars ook geld van de overheid zonder daar "" iets voor te doen"" , alleen maar per ingeschreven/ verzekerde... Hoor ik jullie ook niet over.
Houd toch op met zielig doen Vroem.. Net zoals in de discussie over zorgverzekeringen ga je als zorgverlener weer lekker in het beklaagdenbankje zitten.. Onterecht overigens.
Op de huisartsen wordt niet geschoten hier.. het is de regeling van het NZA dat hier ter discussie staat. Dat jij je dan meteen aangesproken voelt is jouw probleem.
Ik vrees alleen dat de meesten hier het pas snappen als ze zelf zon toko moeten runnen, ik vrees ook dat de meesten in no time aan de grond zitten financieel..
ach, ga je weer zielig lopen doen..
Je hebt geen idee wat anderen allemaal doen Vroem.. Anderen wel aanspreken hierop maar zelf doe je niet anders dan dit soort uitspraken.. Stop toch eens met dat zielige gedrag !
het is de regeling van het NZA dat hier ter discussie staat.
Op basis van de grootte van je "klantenbestand" zul je vaste kosten moeten maken waar nog geen inkomsten tegenover staan. Daar zal dit een tegemoetkoming in zijn.
vroem schreef:En we zijn weer op het typisch nederlandse verhaaltje gekomen: lekker gaan bepalen wat iemand anders mag verdienen....
Laat maar weer.
Dus nog steeds een duffe discussie, steeds duffer zelfs.
Vroem nogmaals een huisarts mag zeer zeker goed verdienen, absoluut !
Maar waar het hier om draait is dat de zorgverzekering een x bedrag per kwartaal betaald zonder
dat de huisarts daar maar iets voor hoeft te doen.
En nogmaals ik vind het geen duffe discussie.
Zo komt er aan het 'licht' waar het geld heen gaat van de zorgverzekering.
Niets mis mee dat mensen dat weten.
vroem schreef:
Klopt aardig, ik heb er trouwens ook net een begroting binnen voor nieuwe behandelstoelen en nog wat nieuwe desinfectieapparatuur, bij elkaar net geen ton.. En dan is de begroting van aannemer en interieurbouwer vanwege noodzakelijke aanpassingen intern en aan leidingwerk nog niet eens binnen. Gaat zomaar naar de halve ton minimaal, zo niet nog meer.. Niet het soort kosten wat een huisarts heeft, maar die heeft weer ander soort problemen namelijk de regelingen mbt afwezigheid en waarneming die ingekocht moet worden etc etc. Ik vrees alleen dat de meesten hier het pas snappen als ze zelf zon toko moeten runnen, ik vrees ook dat de meesten in no time aan de grond zitten financieel..
Vroem je bent niet apart dat jij nieuwe spullen moet aanschaffen voor je bedrijf, dat moeten
heel veel bedrijven daar ben jij gelukkig niet de enige in.
En ik wil niet l*llig doen maar daar heb jij je winst voor om zulke dingen te kunnen doen, je
goed belegde boterham zal er niets van merken.
En ook jij mag een zeer goed belegde boterham hebben.