LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LEDlampen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is nu juist in die onderzoeken ook meegenomen. En daaruit blijkt dat led ondanks die mogelijke slechte verwerking na de levensduur toch nog beter voor het milieu is.

Overigens worden in steeds meer afvalverwerkingsbedrijven ook een steeds groter deel van de non-ferro metalen teruggewonnen. En zal er in de praktijk dus toch een groot deel van de grondstoffen worden gercycled.

Willem xamuh

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

"LED daarentegen geeft een irritante trilling in het licht, zoals de ouderwetse tv toestellen van weleer, dit komt door de 50hz frequentie van de elektriciteit, de LED lamp gaat 50x per seconde aan en uit, gloei- halogeen en spaarlampen hebben deze eigenschap niet of minder".

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. We hebben nu eenmaal een 50Hz wisselspanning en dat zie je altijd terug. Ook bij andere verlichting. Waarom zou alleen Led 50x per seconde uitgaan? Het is juist vaak zo dat men dat men dat opmerkt bij een spaarlamp of TL en juist niet bij Led verlichting. Nu zal dit persoonsafhankelijk zijn, maar Ik zelf vind juist dat Led erg rustig kan overkomen, al zijn niet alle lampen uiteraard hetzelfde. Een gloeilamp heeft ook 'last' van de 50Hz frequentie, maar door het nagloeien, samen met de snelheid, zal het dan niet zo opvallen, maar het is er wel.

Mvg. Willem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij ligt het trillen soms aan de transformator. Als je een (halogeen-) lamp met transformator hebt,dan is het soms zo dat die niet goed kunnen omgaan met bepaalde led lampen. Dan kun je een lichte trilling krijgen, vergelijkbaar met tl buizen. Komt doordat er dan te weinig stroom wordt gevraagd. Zie je soms ook met dimmers,trouwens, dat als je die te zacht zet,het gewone niet-led licht gaat trillen.

In zo'n geval is het dus niet handig om led te nemen. Wat je ook kunt proberen is, als het om een lamp gaat met meerdere leds/halogeenlampjes, om een paar lampjes halogeen te laten en de rest led. Dat werkt vaak prima. Laatste mogelijkheid is om de transformator te vervangen.

Willem xamuh

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

De ledlampen die je gebruikt in gewone lampen werken niet met een trafo en hebben een gewone fitting. Ik zie daarbij de trillingen niet, maar ik zie het vaak wel bij een TL. Maar je zag/ziet het ook bij een oudere Tv. Ze hebben niet voor niets de 100Hz techniek toegepast in Tv's. Dat was overigens ook niet altijd een succes, maar het beeld was dan wel trillingsvrij. Maar we hebben nou eenmaal een 50Hz net en dat zie je soms terug.

Mvg. Willem.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Willem xamuh schreef:De ledlampen die je gebruikt in gewone lampen werken niet met een trafo en hebben een gewone fitting.
De transformator functie (het zal eerder een geschakelde voeding zijn dan een trafo) zit in de fitting. Anders ben je een weerstand aan het verwarmen in de fitting...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Een 12 volt led lamp maakt wel gewoon gebruik van een externe transformator...

Maar Willem, je beschrijft precies wat ik bedoel. Bij een 220 volt led vervanger treedt het probleem niet op, maar bij sommige 12 volt leds wel. Dat ligt dus aan de transformator/voeding, en niet aan de led zelf.

Willem xamuh

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

GJvdZ schreef:
Willem xamuh schreef:De ledlampen die je gebruikt in gewone lampen werken niet met een trafo en hebben een gewone fitting.
De transformator functie (het zal eerder een geschakelde voeding zijn dan een trafo) zit in de fitting. Anders ben je een weerstand aan het verwarmen in de fitting...
Ja, uiteraard zit er electronica in de voet, net boven de fitting. Maar daardoor zal de lamp geen irritante trilling laten zien, zoals eerder is aangegeven. Als dat wel zo is, is er duidelijk iets mis.

Mvg. Willem.

Willem xamuh

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

kweenie schreef:Een 12 volt led lamp maakt wel gewoon gebruik van een externe transformator...

Maar Willem, je beschrijft precies wat ik bedoel. Bij een 220 volt led vervanger treedt het probleem niet op, maar bij sommige 12 volt leds wel. Dat ligt dus aan de transformator/voeding, en niet aan de led zelf.

Toch is dat vreemd, want dan is er iets mis met die trafo. Die doet niets meer als de spanning verlagen en de frequentie blijft hetzelfde. Ik heb hier ook ledverlichting met een trafo, die nog heel goedkoop was ook, maar er is absoluut geen trilling te zien. Laatst wat van die sets bij de @ction gekocht, omdat ze zo goedkoop waren, maar ze werken dus prima. Deze hebben nog echt een trafo, maar tegenwoordig maakt men steeds meer gebruik van schakelende voedingen die heel compact kunnen zijn en nauwelijks warmte afgeven.

Ik heb destijds een paneel gemaakt dat achter mijn Tv en geluidsinstallatie aan de muur hangt en wat me toen opviel bij de led verlichting is dat er gewoon een stekker aan het snoer zit, en er geen trafo is gebruikt. Ik kan eigenlijk niet ontdekken, hoe men dat heeft gedaan, want er staat dus gewoon 230 Volt op. Ik vond dat eigenlijk wel bijzonder. Staat trouwens wel mooi, zo'n ijsblauwe gloed. :D

Maar een led kan een vrij hoge spanning aan, als de stroom maar heel laag blijft. Ik heb echter voor een besturingspaneel voorschakelweerstandjes gebruikt, want anders gaan de leds vrijwel meteen stuk.

Meer daarover kun je b.v. hier vinden:

http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html

Mvg. Willem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Probleem is dat voor sommige van die voedingen een minimaal aantal watts moet worden 'gevraagd' om de voeding goed te laten werken. Als je dan led neemt, wordt er te weinig gevraagd.

Gesloten