witte angora schreef:Dan werkt ze maar een beetje harder om die verbouwing te kunnen bekostigen. Kun je kwaad zijn op mijn opmerkingen, maar ik ben dus kwaad om zoveel onfatsoen en hebberigheid.
ja maar nu lijkt het door jou zo ,maar zo is het niet ! op zich ben ik het wel eens maar het is een goeie meid . dus ik wil het niet zo zwart wit bekijken
Wat lijkt ze door mij? Onfatsoenlijk en hebberig? Zij is toch zelf degene die een deel van de erfenis in wil pikken? Ik heb haar toch niet op dat idee gebracht? Ik ken haar niet eens (denk ik).
Even iets wat mij te binnen schiet hoor..... Er is toch geen testament?? Alleen heeft opa gezegd dat jullie alles mogen hebben. Dan heeft kleindochter uberhaupt recht op €0,00, want de erfenis gaat naar de kind(eren). Dus dat voorschot op de erfenis heeft ze dan ook 0,0% kans op.
En als het via de moeder gaat (moeder krijgt een deel van de erfenis en geeft het aan de kleindochter) dan mag ze dat bij Sociale Zaken inleveren (ik had begrepen dat ze bijstand heeft?)
witte angora schreef:En als het via de moeder gaat (moeder krijgt een deel van de erfenis en geeft het aan de kleindochter) dan mag ze dat bij Sociale Zaken inleveren (ik had begrepen dat ze bijstand heeft?)
Kortom, op meerdere punten een kansloze actie dus.
witte angora schreef:En als het via de moeder gaat (moeder krijgt een deel van de erfenis en geeft het aan de kleindochter) dan mag ze dat bij Sociale Zaken inleveren (ik had begrepen dat ze bijstand heeft?)
Heb je goed begrepen.
dochter die als eerste erfgenaam is heeft een bijstandsuitkering
Kortom, op meerdere punten een kansloze actie dus.
ja precies maar ik hoorde dat die plicht er voor de rechtbank niet is .dus dat de sociale dienst er pas bij betrokken word als het geld daadwerkelijk van moeder is . van dat inleveren of stopzetten van de uitkering wist ik !
Als oma wel bij d'r positieven zou zijn, was de kans dat ze het dan goed gevonden had groot?
Dochter (en kleindochter) is de enige erfgename? Geen andere (klein) kinderen die mee moeten delen?
Zou me voor kunnen stellen als de band tussen die generaties altijd goed is (geweest) oma zonder bezwaar kleindochter financieel zou steunen bij de verbouwing.
Als oma hartstikke dement is, hoop ik niet dat ze nog heel lang zal leven, meestal wil je voor jezelf zoiets niets, als je het van een afstand ziet en zelf niet zo bent.
Auti-Mama schreef:Even iets wat mij te binnen schiet hoor..... Er is toch geen testament?? Alleen heeft opa gezegd dat jullie alles mogen hebben. Dan heeft kleindochter uberhaupt recht op €0,00, want de erfenis gaat naar de kind(eren). Dus dat voorschot op de erfenis heeft ze dan ook 0,0% kans op.
er is alleen een dochter en een kleindochter meer niet !
Jolijn schreef:Als oma wel bij d'r positieven zou zijn, was de kans dat ze het dan goed gevonden had groot?
Dochter (en kleindochter) is de enige erfgename? Geen andere (klein) kinderen die mee moeten delen?
Zou me voor kunnen stellen als de band tussen die generaties altijd goed is (geweest) oma zonder bezwaar kleindochter financieel zou steunen bij de verbouwing.
Als oma hartstikke dement is, hoop ik niet dat ze nog heel lang zal leven, meestal wil je voor jezelf zoiets niets, als je het van een afstand ziet en zelf niet zo bent.
ik denk dat ze goed zou hebben gevonden ! ze gaan heel goed met elkaar om ! daarom is het moeilijk en wil ik graag weten wat ze wettelijk kan gaan verwachten .al denk ik zelf ook een nee . en nogmaals in mijn ogen ook terecht .
Als u enig kind bent en een bijstandsuitkering heeft, krijgt uw dochter sowieso niks. Stel dat u €30.000 euro erfenis krijgt, heeft u 30 maanden geen recht op bijstand namelijk.
Auti-Mama schreef:Als u enig kind bent en een bijstandsuitkering heeft, krijgt uw dochter sowieso niks. Stel dat u €30.000 euro erfenis krijgt, heeft u 30 maanden geen recht op bijstand namelijk.
Het gaat hier dus om 300.000 euro + een appartement.
Auti-Mama schreef:Als u enig kind bent en een bijstandsuitkering heeft, krijgt uw dochter sowieso niks. Stel dat u €30.000 euro erfenis krijgt, heeft u 30 maanden geen recht op bijstand namelijk.
dochter heeft bijstand ,kleindochter niet ! dochter moet nog 13 jaar ofzo tot aow . maar moet te doen zijn met dat bedrag maar goed oma leeft gewoon nog hoor en wie weet hoelang nog ik denk dat het gewoon afwachten word voor hun en dat een duidelijk juridisch antwoord er niet is !
Er is zeker wel een duidelijk juridisch argument: oma heeft het vruchtgebruik van de erfenis van opa. Daar hebben kinderen en kleinkinderen met hun tengels van af te blijven.
Een erfenis is er pas als iemand overleden is. Als de persoon in kwestie nog leeft, is er dus geen erfenis. Een voorschot op de erfenis kan dus feitelijk helemaal niet. Misschien dat alles op is tegen dat oma komt te overlijden, omdat het verpleeghuis zo duur is? Dan valt er niks te erven, en is er ook geen voorschot mogelijk...
Blijft over of er geld van oma overgemaakt kan worden naar de rekening van de kleindochter: nee dus. Dat geld is van oma zelf, voor haar eigen levensonderhoud en dergelijke. Niet voor het levensonderhoud of wat dan ook van een kleindochter. Anders zou Sociale Zaken ook een voorschot op het geld van oma kunnen claimen: "maakt u eerst maar eens het geld van uw moeder op, en kom daarna maar een keer bij ons voor bijstand".
witte angora schreef:Er is zeker wel een duidelijk juridisch argument: oma heeft het vruchtgebruik van de erfenis van opa. Daar hebben kinderen en kleinkinderen met hun tengels van af te blijven.
Een erfenis is er pas als iemand overleden is. Als de persoon in kwestie nog leeft, is er dus geen erfenis. Een voorschot op de erfenis kan dus feitelijk helemaal niet. Misschien dat alles op is tegen dat oma komt te overlijden, omdat het verpleeghuis zo duur is? Dan valt er niks te erven, en is er ook geen voorschot mogelijk...
Blijft over of er geld van oma overgemaakt kan worden naar de rekening van de kleindochter: nee dus. Dat geld is van oma zelf, voor haar eigen levensonderhoud en dergelijke. Niet voor het levensonderhoud of wat dan ook van een kleindochter. Anders zou Sociale Zaken ook een voorschot op het geld van oma kunnen claimen: "maakt u eerst maar eens het geld van uw moeder op, en kom daarna maar een keer bij ons voor bijstand".
Witte angora,
Van vruchtgebruik zal zeer waarschijnlijk al helemaal geen sprake zijn, zeker niet als opa ook geen testament had. Dan is oma gewoon eigenaar geworden en mag zij doen en laten wat ze wil (zolang ze bij haar volle verstand is). Dit is bij vruchtgebruik heel anders.
Aangezien oma niet meer bij haar volle verstand is, kan er onder de voorwaarden die ik al eerder heb aangegeven, wel een voorschot op de erfenis genomen worden. Zo wordt een schenking immers juridisch en soms fiscaal ook, gezien.
Wie zegt ons, TS incluis, dat zij enig erfgenaam is? Misschien heeft oma wel ooit een testament opgesteld. Daarnaast is kleindochter nimmer rechtstreeks erfgenaam en zal, als er geen testament is en geen andere kinderen, TS de erfenis moeten aanvaarden en gekort worden op haar uitkering.
Een duidelijk antwoord is dat de bewindvoerder die het vermogen van oma beheert, toestemming nodig heeft van de rechter en die rechter zal de toestemming niet verlenen.
Bor Komorovski schreef:
Mensonwaardig. Mocht bij mij dementie worden vastgesteld dan ga ik eerst naar de notaris voor mijn testament, en koop ik daarna direct een plastic zak en een heliumtankje voor het zover komt. Dan mogen ze nog zo zeuren dat zelfmoord laf is maar dan heb ik in ieder geval bij volle verstand die beslissingen gemaakt. Als een zombie in een tehuis leven is geen leven, dan ben ik net zo lief dood.
Klinkt stoer. Ik dacht hetzelfde totdat ik dit een keer besprak met een dementiedeskundige. Volgens haar ervaar je dementie niet zo als je het zelf krijgt. In het begin heb je er relatief weinig last van en leef je gewoon door, en op het moment dat het in een verder gevorderd stadium zit besef je het sowieso zelf niet meer dat je dement bent.