peteroo schreef:Moderne 'schone' motoren vragen om zeer fijn afgestelde software, elektronica en randapparaten als turbo, common rail injectie, een egr-klep etc etc. Nieuw fantastisch, snel en efficiënt, maar als er na enkele jaren storingen gaan optreden, kan het aardig in de papieren lopen.
Leuk dat moderne spul, een oldtimer ( zelfs een v8 ) op lpg is schoner.... alleen wordt lpg dan weer belastingtechnisch belast, de overheid geeft dus niks om het milieu enkel alleen om belasting inkomsten.
Lpg is wat betreft co2 in een zelfde motor wel schoner, maar een oud autotype met een hoger verbruik verbruikt al snel zo veel meer dan een zuinige moderne auto, dat hij toch meer co2 produceert. Ook produceer lpg bijvoorbeeld meer NOx. Bovendien is niet elke motor goed geschikt voor lpg (m.n. de kleppen), dus het verhaal is wel iets genuanceerder.
Dat zie je trouwens ook aan de vele klachten over de goedkope af-fabriek lpg auto's van tegenwoordig.
Ik vraag me af of milieuoverwegingen of veiligheid de werkelijke achtergrond zijn van de maatregelen tegen lpg-rijden. Daarmee bedoel ik het afschaffen van de belastingvrijstelling van oldtimers op lpg en het hoger belasten van gewone auto's op lpg. Lpg is per liter veel goedkoper en levert vermoedelijk minder accijns op voor de overheid.
Verder vind ik de focus op CO2-uitstoot merkwaardig en eenzijdig. Dat de CO2-uitstoot veel te hoog is geloof ik direct. Maar het vliegverkeer, de scheepvaart en de industrie stoten ook enorm veel uit. Bovendien is de beste maatregel tegen CO2 de aanplant van bomen en bescherming van groen.
Tuurlijk gaat het alleen om geld. Benzine wordt belasting technisch het minste belast, enkel is de literprijs weer hoger. Dus je wordt of linksom of rechtsom genaaid.
Een oldtimer op benzine ben je bij de belasting het goedkoopste uit door de nieuwe regeling. Dus hoezo milieu ?
Bussen van Breng rijden nu op aardgas, terwijl bovenstaand artikel aantoont dat LPG schoner is, en het is ook nog eens goedkoper om te tanken, en het was er al veel eerder bij de pomp dan aardgas. Allemaal onzin dus. Ze hadden beter op diesel kunnen blijven rijden, motoren op diesel gaan langer mee, en het verbruik op diesel is veel lager dan op aardgas.
peteroo schreef:. Verder vind ik de focus op CO2-uitstoot merkwaardig en eenzijdig. Dat de CO2-uitstoot veel te hoog is geloof ik direct. Maar het vliegverkeer, de scheepvaart en de industrie stoten ook enorm veel uit. Bovendien is de beste maatregel tegen CO2 de aanplant van bomen en bescherming van groen.
Het gaat ook niet (alleen) om de co2 uitstoot, maar de co2 uitstoot is wel een indicator van het verbruik en van de vervuiling. Anders gezegd, bij een zelfde soort machine is een hogere co2 uitstoot een indicator dat ook het verbruik en de overige vervuiling waarschijnlijk hoger zal zijn.
En natuurlijk zijn er veel meer manieren om de co2 uitstoot te verminderen of te compenseren. En zijn er ook soorten verbruikers die veel meer uitstoten. Maar waar het bij de stimuleringsmaatregelen voor 'groene' auto's om gaat is dat er voor het zelfde soort machine min of meer gelijkwaardige alternatieven zijn die minder verbruiken en alternatieven die meer verbruiken. Maar het is ook niet zo dat er alleen naar auto's wordt gekeken, binnen elke groep machines wil je het verbruik omlaag brengen.
bartsscooterservice schreef:Bussen van Breng rijden nu op aardgas, terwijl bovenstaand artikel aantoont dat LPG schoner is, en het is ook nog eens goedkoper om te tanken, en het was er al veel eerder bij de pomp dan aardgas. Allemaal onzin dus. Ze hadden beter op diesel kunnen blijven rijden, motoren op diesel gaan langer mee, en het verbruik op diesel is veel lager dan op aardgas.
De keuze voor gasbussen ipv diesel heeft vaak te maken met het verlagen van de lokale overlast. En dan met name fijnstof en herrie van dieselbussen. Vooral bij stadsbussen is gas daarom een goede keuze.
De keuze voor aardgas heeft volgens mij vooral praktische en financiele redenen. Aardgas is voordeliger en een busmaatschappij kan relatief eenvoudig een eigen aardgastankinstallatie 'bouwen'.
Volgens mij snap je het niet helemaal, aardgas heeft een lager rendement dan lpg en helemaal diesel. De literprijs voordeel en dat beetje minder uitstoot van aardgas weegt niet op tegen de andere kosten om het aan te sluiten/werkend te houden, alle diesel motoren moeten omgebouwd worden voor gas, waar ze niet voor bedoeld zijn.