LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
AGreg

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door AGreg »

jossos schreef:Zojuist met de Klantenservice van de NS gebeld en onnozel gedaan, dat werkt. Als in: aangeven dat ik mijn keuze om een eventueel nieuw abonnement aan te vragen baseer op de informatie die in Mijn NS werd weergegeven (doorlopend abonnement). Nu dat zomaar gestopt is ben ik eigenlijk verkeerd ingelicht (ik negeer de mail die ze gestuurd hebben; vind ik geen officieel kanaal (=aanbod/reclame).

Uiteraard kwamen ze eerst met het antwoord dat de ICT (heerlijk; de ICT als schuldige) druk bezig is om de weergave in Mijn NS aan te passen dus dat het niet mogelijk was mijn abonnement te verlengen. Ik gaf aan dat ik ook niet om opheldering vroeg, maar bij deze graag mijn voordeelurenabonnement wilde verlengen. Ha, en dat kon. Dit abonnement kan pas 30 oktober ingaan; tot die tijd krijg ik een tijdelijk voordeelurenabonnement.

Het lijkt erop dat ze individueel nog wel verlengingen toekennen, maar dit zeker niet op grote schaal gaan aanpakken. Dus hup, bellen naar de NS en onnozel doen :)

NB: ja, ik had ook dit jaar een afstudeeraanbod voordeelurenabonnement. 30-09-2012 ingegaan, gisteren is dit abonnement gestopt.
Jij hebt echt geluk. Ik heb al 3x gebeld maar ze zeiden allemaal "nee" en één stond op het punt te exploderen omdat ik bleef zeuren :/. Daarnaast viel het mij op dat ze allemaal volgens éénzelfde script te werk gingen dus ik denk dat die talloze telefoontjes en brieven van 'ons' ertoe hebben geleid dat ze bij de NS een script hebben opgesteld.

Ben met name benieuwd hoe de procedure afloopt van felixdh. Vraag gelijk aan jou:
Wat stond er bij jou in jouw contract? Bij mij 1-jarig abonnement en daar hameren ze op bij de NS.

Ik heb die procedure voor de geschillencommissie bekeken, maar het kan vrij duur uitvallen als ze ineens een rechtzaak van maken. Dan moet je rechtsbijstand zien te regelen op eigen kosten. Als ik de NS was zou ik het op die (vieze) manier gaan spelen. Zorgen dat je tegenstander geen tijd/ geld/ energie heeft om dit verder af te handelen.

robbertdb

Ongelezen bericht door robbertdb »

Afgelopen week ook 2 identieke brieven gehad als antwoord op m'n klachtenbrief. Volgens de NS is er duidelijk gesteld dat het om een 1 jarig contract ging en daarmee is de kous volgens hun af. Net ook naar aanleiding van bovenstaande post gebeld met de NS klantenservice, maar de medewerker wou niet buigen, het antwoord op verlenging bleef nee.

felixdh

Ongelezen bericht door felixdh »

jossos schreef:Zojuist met de Klantenservice van de NS gebeld en onnozel gedaan, dat werkt. Als in: aangeven dat ik mijn keuze om een eventueel nieuw abonnement aan te vragen baseer op de informatie die in Mijn NS werd weergegeven (doorlopend abonnement). Nu dat zomaar gestopt is ben ik eigenlijk verkeerd ingelicht (ik negeer de mail die ze gestuurd hebben; vind ik geen officieel kanaal (=aanbod/reclame).

Uiteraard kwamen ze eerst met het antwoord dat de ICT (heerlijk; de ICT als schuldige) druk bezig is om de weergave in Mijn NS aan te passen dus dat het niet mogelijk was mijn abonnement te verlengen. Ik gaf aan dat ik ook niet om opheldering vroeg, maar bij deze graag mijn voordeelurenabonnement wilde verlengen. Ha, en dat kon. Dit abonnement kan pas 30 oktober ingaan; tot die tijd krijg ik een tijdelijk voordeelurenabonnement.

Het lijkt erop dat ze individueel nog wel verlengingen toekennen, maar dit zeker niet op grote schaal gaan aanpakken. Dus hup, bellen naar de NS en onnozel doen :)

NB: ja, ik had ook dit jaar een afstudeeraanbod voordeelurenabonnement. 30-09-2012 ingegaan, gisteren is dit abonnement gestopt.
Ik ben heel benieuwd of je daadwerkelijk een oud voordeelurenabonnement hebt gekregen. Ik denk namelijk dat je gewoon een dalvoordeelabonnement hebt gekregen.

felixdh

AGreg schreef: Ik heb die procedure voor de geschillencommissie bekeken, maar het kan vrij duur uitvallen als ze ineens een rechtzaak van maken. Dan moet je rechtsbijstand zien te regelen op eigen kosten. Als ik de NS was zou ik het op die (vieze) manier gaan spelen. Zorgen dat je tegenstander geen tijd/ geld/ energie heeft om dit verder af te handelen.
Ik denk dat je de procedure dan niet helemaal goed begrepen hebt. Hier staat het uitgelegd, er kan niet 'ineens' een rechtszaak van gemaakt worden. Waarom zou de NS een rechtszaak tegen je beginnen, wat hebben ze te eisen? Als je zelf een juridische procedure wilt starten moet je dat zelf weten (en voor betalen). Omdat te voorkomen is er juist een instantie als de geschillencommissie.

Wat betreft de vragen over een 1 jarig abonnement of 1 jarig contract: de productvoorwaarden zijn helder. Een 1 jarig contract is een doorlopend contract. De duur van het abonnement is niet van invloed op de looptijd van het contract. Een 1 jarig abonnement wordt ieder jaar met de verlenging van het contract opnieuw een jaar geldig. Zo gaat het bij alle abonnementen van de NS en staat het ook in de productvoorwaarden. Dit heb ik overigens al een paar keer aangegeven op het forum dus lees de vorige berichten goed voordat je er voor kiest om te reageren.

AGreg

Ok, dus ik ben door de telefoon 3x en bij de servicebalie 1x met een valse reden weggestuurd. Er werd mij verteld dat andere abonnementen niet 1-jarig waren, wat bij mij en andere uitgestudeerden wel het geval is, waardoor ik het niet kan verlengen.

Prima, ik stuur die NS_honden sjabloon brief dan ook maar gelijk op.

Wat ik bedoelde met "ineens een rechtszaak van maken" is dezelfde strategie gebruiken als wat luchtvaartmaatschappijen gebruiken. Wettelijk zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om bij een vertraging van x uur een vergoeding van y euro's te betalen. Dat vertikken ze ondanks alle brieven, (bindende) geschillencommissies en media aandacht zodat passagiers alleen hun geld kunnen krijgen als zij hier een rechtszaak van maken en zelfs dan negeren ze soms een gerechtelijke uitspraak.

adriaanrijkens

Ongelezen bericht door adriaanrijkens »

Vandaag ontving ik een email over een dal voordeel abonnement. Het is duidelijk dat de NS op slinkse wijze de rechten die ik potentieel op een verlenging van een voordeeluren abonnment heb probeert te ontnemen. Want op het moment dat ik op zoiets inga dan vervallen de rechten om mijn voordeeluren abonnement te verlengen uiteraard direct!

@Felix Dank voor al het werk dat je doet!!! Ik kijk uit naar de reactie van de NS want dit kan namelijk bepalend zijn voor de daarop volgende geschillen (bijvoorbeeld die van mij). Volgens mij wordt dit ookwel Jurisprudentie genoemd (het bepalen van een uitspraak op basis van een vorige uitspraak) maar ik doe geen rechten, dus geen commentaar graag ;)

Als Felix in ieder geval in zijn recht wordt gesteld dan kan dat mooi zijn voor iedereen in dezelfde situatie... maar niet zo mooi voor het management van de NS die kennelijk dit niet in hun winstprognoses van de komende jaren hebben meegenomen! :roll:

jossos

Ongelezen bericht door jossos »

felixdh schreef:

Ik ben heel benieuwd of je daadwerkelijk een oud voordeelurenabonnement hebt gekregen. Ik denk namelijk dat je gewoon een dalvoordeelabonnement hebt gekregen.
Toch niet, het is echt een voordeelurenabonnement. Gisteren zelfs keurig een tijdelijk voordeelurenabonnement kaartje gekregen waar ik deze maand mee kan reizen. Vanaf 30-10 kan ik dan weer gebruik maken van mijn voordeelurenabonnement (chipkaart).

foostrom

Ongelezen bericht door foostrom »

Zojuist een afwijzende reactie van de NS gehad op mijn brief (en niet geheel toevallig ook een aanbod voor dalvoordeelabonnement). Dit is de brief (inclusief spelfouten, dus wellicht geen standaardbrief)
Geachte heer .....

Graag beantwoord ik uw brief.

U vraagt ons om een verlenging van het Voordeelurenabonnement. Helaas kan ik niet aan uw verzoek voldoen.

U geeft aan een uitgestudeerd aanbod Voordeelurenabonnement te hebben gehad, lopend t/m/ 14-09-2013.
Deze gaat niet in de verlenging omdat dit een aanbod voor 1 jaar is geweest. U heeft toendertijd ook geen machtiging kunnen afgeven.
Helaas kan ik geen voordeelurenkaart voor u bezorgen wel kunt u een dalvoordeelabonnement via de website Nederlandese Spoorwegen aanvragen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

...
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet doen. Lijkt een andere reactie dan felix heeft gekregen. Mijn gedachte momenteel: Dat het aanbod van een jaar is, ging over de korting, niet over het abonnement zelf. Dat de korting niet meer geldig is lijkt me evident, en ik ben uiteraard bereid om het volledige bedrag te betalen. Wat betreft de machtiging die ik niet heb afgegeven; ik ben met het akkoord gaan met de voorwaarden toch een contract aangegaan met de NS. Ik weet niet welke andere machtiging hiervoor nodig was?

Ik weet niet zo goed wat een verstandige vervolgstap zou zijn. Afwachten wat de uitkomst is van de geschillencommissie bij felix, zelf in de tussentijd iets doen (wat??) of opgeven.

Rose_Sun

Ongelezen bericht door Rose_Sun »

Hallo allemaal,

De NS probeert ons nu denk ik inderdaad af te kopen met die aanbieding voor het Dal Voordeelurenabonnement. Want ik heb gister (4-10-13) ook de mail ontvangen. En waar ik nog het meest van opkeek was dit:
"Voor NS is elke klant waardevol. Wij vinden het dan ook erg jammer dat u onlangs uw abonnement bij ons heeft opgezegd. Omdat wij u niet zomaar willen laten gaan, doen wij u graag een alternatief aanbod. ".
Wij zijn niet diegene geweest die het abonnement heeft stopgezet dus ik snap niet helemaal waarom dat in de brief staat.
Ik stuur de NS_Honden brief vandaag en wacht af.
Slim idee trouwens om met een samenreiskorting te reizen!!

Succes!!

Yorin92

Ongelezen bericht door Yorin92 »

En hoeveel korting wordt er gegeven? Want de huidige Dal-voordeel actie is dat je het eerste jaar voor €29,- krijgt. Zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/ab ... ame=728x90 voor meer informatie erover.

Mijn voordeeluren-abonnement is ook opgezegd door de NS vorige week, maar ik heb nog niets gehoord verder van ze.

AGreg

Ik heb niet via mail maar via een folder een aanbieding voor een dal-voordeel abonnement ontvangen, ook 29 euro voor het eerste jaar.

Inderdaad een actie van de NS om zoveel mensen af te kopen denk ik voordat de geschillencommissie uitspraak doet, want moet je eens voorstellen als al die mensen een relatief goedkope voordeelurenabonnement hebben in plaats van die duurdere nieuwe abonnementsvormen :roll: .

marleen00

Ongelezen bericht door marleen00 »

Hoi allen,
Net voor de reactietermijn van NS verstreek ontving ik dit weekend een reactie van de NS op mijn klachtenbrief. Volgens mij heb ik een volledig andere brief ontvangen dan andere leden op dit forum (zoals Foostrom). De inhoud van de brief raakt kant noch wal; ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat ze mijn klacht niet eens serieus nemen of schijnbaar niet eens de capaciteit hebben om mijn klacht ook maar te proberen te begrijpen (mijn brief is behandeld door 'Van der Sluis').
En ook ik heb verleden week die email gehad van de klantenrelatie-afdeling van de NS: wat een halfslachtige poging om goodwill te kweken zeg. Inderdaad: ik heb niks opgezegd, zíj hebben mijn abonnement stopgezet (niet eens opgezegd; dat hadden ze volgens art. 9 van de Productvoorwaarden gemakkelijk kunnen doen 6 maanden vantevoren. Ik snap overigens ook echt niet waarom ze dat niet gewoon bij ons allemaal gedaan hebben!?) en bieden mij vervolgens dat Dal Voordeel abo aan voor 35 euro (!) terwijl er online nu een aanbieding loopt voor maar 29 euro. Smerige zet dus!

Maar hoe dan ook: natuurlijk ga ik daar niet nu ineens op in. Het feit dat de NS aan de Geschillencommissie uitstel heeft aangevraagd, ze in het radio-item van BNR met een kak-argument aankwamen én de volstrekt onbegrijpelijke en argumentatieloze brief die ik nu heb terug gehad, zijn voor mij alleen maar meer aanleidingen om te denken dat ik / we een goede kans maken. Dus m.i. zou je wel gek zijn als je nu alsnog opgeeft!

Ik wacht eerst 12 oktober af en hoop dan van Felix te horen wat NS van plan is. Liefst stap ik z.s.m. zelf ook naar de Geschillencommissie, maar dat wordt dus waarschijnlijk 13 oktober :)

Overigens, Jossos: heb je de naam van die ongelooflijk aardige telefonist van de NS toevallig? Die zou ik ook graag even willen spreken namelijk! Wat een geluk heb jij gehad zeg... (En trouwens, geldt hier dan niet dat wij recht hebben op eenzelfde behandeling als Jossos heeft gehad? Oftewel: zouden onze kansen niet vergroot zijn door deze 'fout' van die telefonist?)

Felix, ik kijk uit naar je bericht van hopelijk eind deze week!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

felixdh schreef:
ns_honden.doc
IK zou de naam van het document even veranderen. Als je het zo zou mailen is dat niet bevoorderlijk voor een zakelijke communicatie....

jossos

Ongelezen bericht door jossos »

marleen00 schreef:
Overigens, Jossos: heb je de naam van die ongelooflijk aardige telefonist van de NS toevallig? Die zou ik ook graag even willen spreken namelijk! Wat een geluk heb jij gehad zeg... (En trouwens, geldt hier dan niet dat wij recht hebben op eenzelfde behandeling als Jossos heeft gehad? Oftewel: zouden onze kansen niet vergroot zijn door deze 'fout' van die telefonist?)
Helaas heb ik geen naam marleen00! Hij heeft een uitzondering gemaakt zei hij. En intussen heb ik de kaart in huis en gaat het abonnement in vanaf 30-10. En ze zijn zelfs zo 'netjes' geweest om nog een tijdelijk voordeelurenabonnement op te sturen waar ik deze maand mee kan reizen. Ofwel: de processen bestaan daar nog gewoon om dit te activeren. Het is puur beleid dat ze het blijkbaar niet standaard doen.

amy26

Ongelezen bericht door amy26 »

Hoi,

Ik heb ook een reactie van de NS , ze zeggen:

" Het Voordeelurenabonnement is sinds augustus 2011 niet meer te bestellen. Als uitzondering hadden we nog wel het Uitgestudeerden abonnement voor studenten die klaar waren met studeren. Dit was een één jarig contract. U heeft geen machtiging gegeven voor een doorlopend abonnement. "

Maar ik vroeg aan de NS ook, hoezo studenten die in 2011 zijn afgestudeerd en ook gebruik hebben gemaakt van het uitgestudeerd aanbod, het gewoon in oktober 2012 hebben verlengd, Situatie is gelijk, uitgestudeerde in 2011 hebben ook geen machtiging gegeven, maar zij mochten het gewoon verlengen in 2012....

Op die vraag tot nu geen antwoord...Niet eerlijk!

felixdh

Even een snelle update want de reactie van de NS richting geschillencommissie is binnen. De NS blijft stellen dat het duidelijk heeft aangegeven dat het een contract voor 1 jaar was. Maar geeft toe dat het onduidelijk is geweest of je er vanuit kon gaan dat dit een doorlopend contract was of niet. Het verleent daarom coulance en biedt mij als nog het voordeelurenabonnement aan. Ik blijf van mening dat je er vanuit kon gaan dat het een contract voor onbepaalde tijd was, zeker ook omdat in de begripsbepaling van de productvoorwaarden voordeelurenabonnement een doorlopend contract gedefinieerd is als een contract voor een jaar (hier gaat de jurist van NS in zijn reactie niet op in). Ik heb dus in ieder geval weer een voordeelurenabonnement, nu is het de uitspraak afwachten of ik ook nog recht heb op een vergoeding van 40% van de gemaakte treinkosten in de tussentijd. Dus voor iedereen die nog wil gaan klagen:

Stel duidelijk dat je door alle uitingen van de NS er vanuit gegaan was dat je een doorlopend contract had. Bijvoorbeeld door het feit dat er op mijnns stond dat je kon verlengen, de begripsbepalingen van de productvoorwaarden en de algemene informatie over het Voordeelurenabonnement op de website. Zorg dat je tijdig klaagt, het liefst voor je contract afloopt! Over een tijdje zal er een uitspraak komen waarnaar je kunt verwijzen, en ook het OV-loket zal daarmee meer druk op de NS kunnen zetten.

felixdh

Ondertussen is er ook contact geweest met het OV-loket. Wat ik van het OV-loket begrepen heb is dat er voor iedereen in de zelfde situatie ook coulance getoond wordt, je kunt je dus het beste melden bij het OV-loket. Je moet dan wel tijdig hebben laten weten aan de NS dat je in de veronderstelling was dat je een doorlopend contract had (binnen een maand voor het aflopen van je contract). Verdere klachten richting de geschillencommissie zijn dus niet meer nodig, het OV-loket is van de zaak op de hoogte.

robbertdb

Ongelezen bericht door robbertdb »

Super bedankt voor je updates felixdh! Ik was ook van plan om bij de geschillencommissie aan de bel te trekken, maar na het lezen van je laatste update zal ik eerst via het OV-loket coulance proberen te regelen bij de NS. Zojuist m'n klacht daar aangemaakt en ze van alle gegevens voorzien. Hopelijk ben ik ook snel weer in het bezit van een voordeelurenabonnement. :)

Lieneke87

Ongelezen bericht door Lieneke87 »

Bedankt voor de updates Felix, en gefeliciteerd met je nieuwe abonnement! Ik heb zojuist mijn klacht en verzoek om coulance aan het OV-loket voorgelegd. Op de homepagina hebben ze zelfs al een speciale knop voor "klachten over abonnement voor uitgestudeerden" aangemaakt. Blijkbaar gaat het nu dan toch leven! Ik hoop van harte dat de coulance-regeling voor ons allemaal mogelijk gemaakt zal worden.

marleen00

Ongelezen bericht door marleen00 »

Inderdaad Felix, dank je wel! Laat je tzt nog weten wat de definitieve uitspraak van de Geschillencommissie is ten aanzien van het abonnement en ten aanzien van je onnodig gemaakte reiskosten?

Ik weet niet hoeveel mensen inmiddels al contact hebben gezocht met de NS Klantenservice of het OV-loket en of dat het gewenste resultaat had? Ik heb iig zojuist van het OV-loket begrepen dat de NS-jurist schijnbaar alle telefonisch medewerkers van NS al geïnstrueerd zou moeten hebben hoe nu met onze telefoontjes om te gaan a.k.a. hoe ons dat Voordeelurenabonnement weer toe te kennen.
Bij mij is hier echter helaas nog niks van terechtgekomen; mijn telefoontje naar NS van zojuist heeft tot niets geleid. Heb dit direct weer teruggekoppeld naar het OV-loket, die gaan nu als het goed is nogmaals contact opnemen met de NS om te regelen dat wij goed telefonisch geholpen zullen worden.
Zoals ik het begreep krijgt iedereen die hierover een klacht heeft ingediend bij het OV-loket binnenkort een email van ze waarin staat uitgelegd welke actie ondernomen kan worden. Vooralsnog lijkt het er niet op dat we (ik althans) het Voordeelurenabonnement alweer kunnen aanvragen bij NS, maar hierin komt hopelijk snel verandering.. Ik denk dus nog even afwachten!

Gesloten