LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Barman schreef:
Chocomelk schreef: Omdat er weinig vacatures zijn.
Hoort dan niet iedereen gelijke kansen te hebben op die weinige vacatures?
Daarom wil TS juist ook stage lopen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Eén van die ander leraren heeft nu natuurlijk de baan gekregen waarop TS gesolliciteerd, maar afgewezen is.

TS is de ideale werkeloze, zolang hij nog geen andere baan heeft, spijkert hij zich bij/volgt een 'cursus' en niet op kosten van het UWV (dat komt misschien pas veel later, dan moet het van het UWV) om zodoende alles in het werk te stellen zo kort mogelijk werkeloos te zijn.
De juiste persoon bij het UWV moet even gevonden worden die niet alleen naar die ene regel kijkt, maar ook naar de andere.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 07 jul 2013 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Barman schreef:
Chocomelk schreef: Omdat er weinig vacatures zijn.
Hoort dan niet iedereen gelijke kansen te hebben op die weinige vacatures?
Doordat er weinig vacatures zijn hebben de werkgevers heel veel keuze, dus ze zoeken voor hun
de beste eruit, die de meeste ervaring hebben, de beste papieren hebben, etc.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom werken die dan niet?
Ik gok omdat er te weinig banen zijn in het onderwijs, maar ik kan er naastzitten , het kan ook zijn dat onderwijzend personeel chronisch lui is.
<Dit antwoord werd u aangeboden in de categorie : "Een stomme vraag, een stom antwoord">
Hoort dan niet iedereen gelijke kansen te hebben op die weinige vacatures?
Gelijke kansen.. yea right.... jij huurt zeker alleen personeel in voor de Efteling ?
Als werkgever neem je altijd de beste dus 'gelijke kansen' is alleen iets wat op papier bestaat, geen mens is gelijk.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Bij UWV doen ze wel aan proefplaatsing, dat houd in een periode van 3 maanden waarvan 1 maand opleiding en 2 maanden mee draaien bij werkgever en bij goed vervolg ligt er een contract in het verschiet.

Misschien daar eens naar vragen bij je werkcoach.

Succes !!!

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

Chocomelk schreef: Doordat er weinig vacatures zijn hebben de werkgevers heel veel keuze, dus ze zoeken voor hun
de beste eruit, die de meeste ervaring hebben, de beste papieren hebben, etc.
Dus er is sprake van een concurrentiestrijd. De beste wint. Moet het UWV zich daar dan in gaan mengen. Als zij Jantje gaan helpen dan loopt misschien Pietje weer die baan mis, die hij nu wel zou krijgen, omdat hij beter orde kan houden dan Jantje.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door bprosman »

Moet het UWV zich daar dan in gaan mengen.
TS weet waar de "zwakheden" zitten, wil daar aan werken en heeft er ZELF een oplossing voor gevonden. Het UWV moet zicht er juist niet in mengen. En als het UWV een oplossing heeft voor TS (in de vorm van een baan) is ze bereid alles te laten vallen en zich te melden.
Dus er is sprake van een concurrentiestrijd. De beste wint.
Gelukkig wel, ik heb ooit een sollicitatiebrief mogen ontvangen (in een handschrift dat als je dat inlevert bij de apotheek je er medicijnen voor krijgt) van iemand die sollicitatieplicht had die bestond uit 3 regels :
Hallo,
Ik wil werken.
Met vriendelijke groeten, .....
Sollicitatieplicht voldaan maar ik moet er niet aan denken die aan te (moeten) nemen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

bprosman schreef: Sollicitatieplicht voldaan maar ik moet er niet aan denken die aan te (moeten) nemen.
Had je dus wel moeten doen. Die was zich rot geschrokken. :lol:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Barman schreef:
Chocomelk schreef: Doordat er weinig vacatures zijn hebben de werkgevers heel veel keuze, dus ze zoeken voor hun
de beste eruit, die de meeste ervaring hebben, de beste papieren hebben, etc.
Dus er is sprake van een concurrentiestrijd. De beste wint. Moet het UWV zich daar dan in gaan mengen. Als zij Jantje gaan helpen dan loopt misschien Pietje weer die baan mis, die hij nu wel zou krijgen, omdat hij beter orde kan houden dan Jantje.
Mijn hemel, hoe krijg je het bij elkaar verzonnen?!
Je kunt ook gewoon toegeven dat je jezelf vastgel*ld hebt.
Het UWV hoeft zich nergens in te mengen, TS doet gewoon netjes melding van wat hem aangeboden wordt.
Het UWV helpt TS niet.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

Jolijn schreef: Het UWV hoeft zich nergens in te mengen, TS doet gewoon netjes melding van wat hem aangeboden wordt.
Het UWV helpt TS niet.
Dus ze hoeven hem geen toestemming te geven dat hij zich niet aan de regels hoeft te houden?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Barman schreef:
Jolijn schreef: Het UWV hoeft zich nergens in te mengen, TS doet gewoon netjes melding van wat hem aangeboden wordt.
Het UWV helpt TS niet.
Dus ze hoeven hem geen toestemming te geven dat hij zich niet aan de regels hoeft te houden?
Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Barman schreef:
Chocomelk schreef: Doordat er weinig vacatures zijn hebben de werkgevers heel veel keuze, dus ze zoeken voor hun
de beste eruit, die de meeste ervaring hebben, de beste papieren hebben, etc.
Dus er is sprake van een concurrentiestrijd. De beste wint. Moet het UWV zich daar dan in gaan mengen. Als zij Jantje gaan helpen dan loopt misschien Pietje weer die baan mis, die hij nu wel zou krijgen, omdat hij beter orde kan houden dan Jantje.
Je krijgt schijnbaar weinig mee van de crisis en van de werkloze mensen die allemaal thuis zitten, het ene bedrijf na het andere bedrijf wat failliet gaat.

Waarom zou het UWV zich daar in moeten mengen, werkgevers hebben nu zovele keuze's en zoeken zich de beste uit met de meeste ervaring, beste papieren, etc.

witte angora
Berichten: 31913
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt met het UWV is dat ze zich ook aan een soort 'targets' moeten houden: De politiek heeft een x-aantal regels opgesteld. En daar moet de UWV zich simpelweg aan houden. Er zal vast wel een zeer beperkte bandbreedte zijn om maatwerk te maken. Maar als er voor iedereen een uitzondering gemaakt wordt is er geen regel meer, en als er geen regel meer is, dan heeft het UWV iets aan de politiek uit te leggen.

Niet dat ik het met alles eens ben, maar ik kan me ook wel indenken dat bepaalde keuzes gemaakt worden, niet omdat de beoordelaar niet verder kan kijken dan de eigen neus lang is, maar omdat hij/zij gewoon geen andere mogelijkheden heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt duidelijk geen idee van hoe werken in het onderwijs werkt. Je hebt geen idee hoe het als leraar is om geen orde te hebben in een klas. Dat is puur lijden, iedere dag weer. En dan doe je er echt alles aan om dat te veranderen, maar als je een klas eenmaal uit je vingers hebt laten glippen, dan is het dweilen met de kraan open. Je moet wel heel graag willen als je na zo´n jaar toch nog in het onderwijs wil werken. En ik wil heel graag en heb het gevoel dat ik het toch kan.
Sorry hoor, maar de basis van het leraarschap zit hem niet in de vakinhoudelijke kennis, didactische vaardigheden of je mooie ideeën, maar in het kunnen handhaven van de orde en het overwicht hebben op de klas. Als je na jaren lerarenopleiding (en de stages) dat nog zo slecht onder de knie hebt dat de klas al na een paar weken ontspoort, dan kun je je ook afvragen of je wel geschikt bent als leraar op een 'gewone' school.

Los daarvan, het uwv verbiedt je niet om je vaardigheden op deze manier te verbeteren, maar ze willen dat alleen niet financieel ondersteunen. Dat kost je dan de ww voor die uren. Als je zelf al niet bereid bent om zo'n investering in je toekomst te doen, waarom zou het uwv dat dan wél moeten doen? Als je denkt dat die investering je na korte tijd wél een goede baan oplevert en je wordt de kans gegeven om die investering in jezelf te doen, dan zou ik die kans met beide handen aangrijpen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

kweenie schreef: Sorry hoor, maar de basis van het leraarschap zit hem niet in de vakinhoudelijke kennis, didactische vaardigheden of je mooie ideeën, maar in het kunnen handhaven van de orde en het overwicht hebben op de klas. Als je na jaren lerarenopleiding (en de stages) dat nog zo slecht onder de knie hebt dat de klas al na een paar weken ontspoort, dan kun je je ook afvragen of je wel geschikt bent als leraar op een 'gewone' school.

Los daarvan, het uwv verbiedt je niet om je vaardigheden op deze manier te verbeteren, maar ze willen dat alleen niet financieel ondersteunen. Dat kost je dan de ww voor die uren. Als je zelf al niet bereid bent om zo'n investering in je toekomst te doen, waarom zou het uwv dat dan wél moeten doen? Als je denkt dat die investering je na korte tijd wél een goede baan oplevert en je wordt de kans gegeven om die investering in jezelf te doen, dan zou ik die kans met beide handen aangrijpen.
Helemaal mee eens!

anzak
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 jul 2013 11:45
Locatie: Heerenveen

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door anzak »

Je moet eerst drie jaren thuis zitten voordat zij je zoiets laten doen.
Zij hebben verscheidene projecten waarbij mensen stages doen voor bedrijven, met behoud van uitkering.

Dit is belachelijk!

Hopelijk zal de school de korting willen aanvullen. Dit moet je in ieder geval vragen.

cecileke
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2011 10:40

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door cecileke »

Wees wel voorzichtig TS, ik heb zelf meegemaakt dat UWV verkeerde informatie gaf en mij daarna heel erg te grazen nam. Zouden ze alsnog toestemming geven de stage te doen, zelfs al zou dat zwart op wit staan, pluis dan eerst de wet heel goed uit en als het niet overduidelijk in de wet staat, begin er dan niet aan, want het is het begin van heel veel ellende. Zelfs op dit forum mag je niet schrijven wat je weet over het UWV, zover reikt de macht van dit bedrijf, waarover de Ombudsman rapport na rapport schrijft en waarover het klachten blijft regenen.

Agdra
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2014 11:38

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Agdra »

In dit soort gevallen kun je het beste UWV inlichten op een Need To Know basis.
Als het waar is wat jij zegt over het feit dat je bij wijze van spreken de 15e dag kan beginnen dan moet je het UWV niet te veel vertellen.

UWV dreigen met:'' Dan zeg ik mijn stage af.'' deert ze ook totaal niets. Je kunt bij het UWV advies aanvragen. Door de chaos bij hun op het bedrijf komen ze heus niet iedere dag langs. En als ze het al wel doen dan ben je iets anders aan het doen geweest.

Als uitkeringsgerechtigde heb je de plicht om aan het werk te komen en er alles op alles aan te doen om hier aan te werken. Dat is één van de eerste regels die je leest. En maakt dus onderstaande regels veelal overbodig.

Mijn Advies: Je moet die stage gewoon lopen, Solliciteren kan 24/7 en hoeft niet alleen tijdens kantoor uren. Niet melden dat je deze stage loopt, je bent aan het werk om persoonlijkecompetenties te trainen en dat heb je nodig om te kunnen overleven. Zorg dat je bereikbaar bent op je mobiele nummer wanneer ze je bellen. Maar ze bellen altijd met een privé lijn en bij geen contact blijven ze je bellen of ze moeten je voicemail inspreken of je een mail sturen.

Ik wil graag weten welke keuze je uiteindelijk hebt gemaakt.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Agdra schreef: Mijn Advies: Je moet die stage gewoon lopen
Denk jij dat dat nu nog kan?

DHF14
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2015 15:20

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door DHF14 »

UWV een nieuw middel ontdekt: proefplaatsing. Met behoud van uitkering gaan werken. In jouw geval was dat handig geweest. Maar voor iemand die zeer ervaren is, is het gewoon uitbuiting ..ze laten je twee maanden werken en dan pas je niet in het profiel. Aan de andere kant heeft het UWV dan weer een succesje omdat ze zogenaamd iemand aan het werk hebben geholpen.

Gesloten