LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog stroomverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Peer de Schuimer

Re: Hoog stroomverbruik

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

czarczar schreef:
Geip Suusje schreef:Als er geen of te weinig koellucht langs de condensor stroomt hoopt zich daar veel warmte op en ziet het koelapparaat die plek omgevingstemperatuur (bv 40 graden). Het verbruik kan dan makkelijk dubbel zo hoog worden als normaal.
Verbruik van een koelkast is ongeveer 600 kW/h per jaar, ongeveer 140 euro.
Dus als het verdubbeld is, wat ik betwijfel door een paar spinnenwebben, dan kan TS 140 euro per jaar aan extra kosten verwachten. Dat verklaart nog niet de kosten van 7800 euro per jaar.
Meten is het beste. Soms verbruiken apparaten belachelijk veel stroom, gewoon omdat ze niet goed functioneren. Meten is weten.
Kijk dat is nou het overdrijven van iets.
Het gaat om het totale plaatje waardoor het stroomverbruik hoog kan zijn.
Stof filter in de droger niet schoon-condensor droger niet schoon-condensor
koelkast niet schoon-ventilator niet schoon en kijk eens naar die ventilatorsleuven
in diverse machines etc-etc. Dat alles kan er voor zorgen dat je stroomverbruik op loopt.
Bovendien die dingen in het stopcontact geven ook niet de juiste waarde aan.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

Dorieef schreef:Zijn die meetapparaatjes gewoon bij de praxis te koop?
Tuurlijk, Praxis, Gamma, Karwei, Onderdelenhuis, BCC, Mediamarkt etc.
Soms heeft de Aldi ze zelfs in het schap liggen :-)
Het zijn zoals gezegd geen officieel geijkte apparaten, maar dat kun je voor 8-20 euro ook niet verwachten. Ze geven wel een prima inzicht in het gemiddeld en piek- verbruik van een apparaat.

czarczar

Peer de Schuimer schreef:Kijk dat is nou het overdrijven van iets.
Het gaat om het totale plaatje waardoor het stroomverbruik hoog kan zijn.
7800 kW/h per jaar voor een normaal gezin is wel een onderzoekje waard.
De helft is gemiddeld gezien normaal, al is het maar wat je normaal noemt. Je kunt ook bewust besparen en onder de 2000 kW/h per jaar uitkomen.
Peer de Schuimer schreef:Stof filter in de droger niet schoon-condensor droger niet schoon-condensor
koelkast niet schoon-ventilator niet schoon en kijk eens naar die ventilatorsleuven
in diverse machines etc-etc. Dat alles kan er voor zorgen dat je stroomverbruik op loopt.
Wel oploopt en ook maken die apparaten meer lawaai als er een fan in zit, want ze kunnen hun warmte dan niet goed kwijt. Ventilatoren verbruiken echter niet zo veel, de apparaten kunnen er wel defect door gaan.
Peer de Schuimer schreef:Bovendien die dingen in het stopcontact geven ook niet de juiste waarde aan.
Nee, dat klopt, het is een indicatie. Heel handig om de stroomslurpers of defecte apparaten te kunnen traceren. Misschien is de foutmarge wel 5-10 % van die goedkope meters, maar dan nog. Ze geven inzicht. 10% verschil vind ik op mijn jaarrekening niet uitzonderlijk, 100% wel!
Ik zou dan graag weten waar het probleem zit.

Zita1

Ongelezen bericht door Zita1 »

Ik heb een nieuw ventilatiesysteem gekregen en alle kanalen zijn schoon gemaakt en vooral geen lawaai meer en mijn hoogverbruik is verdwenen!

Vanaf juni heb ik een verbruik van 300 kWh per maand voorheen was dat het dubbele of meer.
Ga het nu nog bijhouden tot juni 2015 dan moet het nog lager zijn als nu 6100 2014 en 2013 was het 9300

czarczar

Zita1 schreef:Ga het nu nog bijhouden tot juni 2015 dan moet het nog lager zijn als nu 6100 2014 en 2013 was het 9300
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het schrikbarende getallen vind voor een gemiddeld huishouden.
Of je moet een groot huis hebben met een grote tuin waar alle lampen steeds aan staan. Een fiks aquarium kan bijvoorbeeld ook enorm schelen, zowel kwa verwarming als kwa verlichting. Maar ja, dan is het te verklaren.

Zita1

Ongelezen bericht door Zita1 »

Ja juist als ik die apparaten zou hebben!

Maar die heb ik niet alleen een vaatwasser en wasmachine niet eens een droger!

Dorieef

Ongelezen bericht door Dorieef »

Wij koken ook elektrisch, dat zou wel eens het euvel kunnen zijn, want als de pitten aanstaan draait de meter met een rotgang. Apparaat zit aan zo'n stekker met vijf poten, Siemens.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Dorieef schreef:Wij koken ook elektrisch, dat zou wel eens het euvel kunnen zijn, want als de pitten aanstaan draait de meter met een rotgang. Apparaat zit aan zo'n stekker met vijf poten, Siemens.
Ja ,dat kun je mooi nameten met verbruiksmeter maar inderdaad elektrisch koken is duur koken hier ook bewust een gasoven aangeschaft.

czarczar

Slobberbone schreef:Ja ,dat kun je mooi nameten met verbruiksmeter maar inderdaad elektrisch koken is duur koken hier ook bewust een gasoven aangeschaft.
Ik ben allesbehalve een keukenprinces, maar ook ik heb bewust gekozen voor koken op gas. Zo'n vlam geeft ook lekker duidelijk aan hoe hard het ongeveer gaat, geeft meer gevoel dan wat lampjes.
Elektrisch verwarmen is altijd duur, of het nu voedsel verwarmen, water verwarmen of je huis verwarmen betreft. Elektrisch verwarmen is ongeveer 2,5 keer duurder in gebruik.

Roggeneed

Ongelezen bericht door Roggeneed »

Hallo,

Wij zijn met drie personen en wonen in een vrijstaand huis (1.000m3 inhoud) en verbruiken aan stroom ca. 6.500 kwh. Ik vind dit al bijzonder veel daar de woning energiezuinig is (apparaten, verlichting, isolatie). Wij koken op gas. Verbruik gas ca. 3.000m3.

Maar het kan altijd gekker dus..

Gesloten