LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteit Kifid

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
ClaimConcept
Berichten: 2005
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Kwaliteit Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Procederen bij Kifid is een vak, alleen absoluut niet laagdrempelig en snel.
De uitspraken van ClaimConcept logenstraffen de woorden van juwita, zoals uitspraak GC 2014-06:
2.1. Consument heeft op 17 mei 1998 voor het effectenleaseproduct Levob Hefboomeffect, hierna “het product”, een viertal overeenkomsten met de contractnummers [..1..], [..2..], [..3..] en [..4..] ondertekend en geretourneerd waarmee de overeenkomsten tot stand zijn gekomen.
(...)
2.3. Vanaf 2003 heeft Consument zich over het afsluiten van de overeenkomsten bij Aangeslotene beklaagd, stellende dat hij die overeenkomsten nimmer was aangegaan indien hij juist en volledig was voorgelicht over de daaraan verbonden risico's.

De klacht is eind 2011 via ClaimConcept aan Kifid voorgelegd, nadat de vorige belangenbehartiger sinds 2006 niet verder was gekomen dan een 'korting ' (sic) op de restschuld...

ClaimConcept
Berichten: 2005
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Kwaliteit Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:Procederen bij Kifid is een vak, alleen absoluut niet laagdrempelig en snel.
Nog meer voorbeelden? ANWB LeenEffect en Uitspraak Kifid over Sprintplan


ClaimConcept
Berichten: 2005
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Kwaliteit Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Uitspraak GC 2014-305 d.d. 14 augustus 2014 is wel heel bijzonder in vergelijking met AEGON Vliegwiel- en SprintPlan.
5.4 In het kader van de totstandkoming van de verzekering geldt Aangeslotene als professionele en bij uitstek deskundige dienstverlener, terwijl in het onderhavige geval bij Consument een zodanige professionaliteit en deskundigheid ontbreekt. Dit brengt met zich dat Consument niet zonder meer op de hoogte behoeft te zijn van het bestaan van de bij het afsluiten van het BonusPlan op Aangeslotene rustende zorg- en informatieplicht terwijl zij, indien zij daarvan wel op de hoogte is, in beginsel ervan mag uitgaan dat Aangeslotene die verplichting jegens haar naleeft. Het niet naleven van de betreffende verplichting is derhalve niet een tekortkoming van Aangeslotene die Consument zonder meer hoort op te merken.
5.7 Uit de overgelegde door Aangeslotene opgestelde productinformatie blijkt dat daarin verwijzingen naar beleggen en sparen tegelijkertijd en door elkaar worden gehanteerd. Zo wordt in de polis verwezen naar het spaarcertificaat, spreken zowel de Voorwaarden als de Productvoorwaarden van een spaarperiode, terwijl Aangeslotene in het voorlichtingsmateriaal de nadruk legt op het feit dat “u spaart voor later” en dat “als je voor later spaart, je beter voor een spaarvorm kunt kiezen die er speciaal voor gemaakt is”. Verder wordt door Aangeslotene alleen de nadruk gelegd op het behalen van hoge rendementen en wordt naar het oordeel van de Commissie – ten onrechte – niet gewezen op veel minder gunstige scenario’s.
Zoek de verschillen! Maar dan:
5.8 De Commissie is van oordeel dat de door Aangeslotene verstrekte informatie misleidend is nu daaruit volstrekt onvoldoende blijkt dat de gesloten spaarkasovereenkomst geen spaarproduct is maar dat deze gekenmerkt wordt door een combinatie van sparen, beleggen en verzekeren en dat Consument onvoldoende is gewezen op de risico’s die aldus aan het onderhavige product verbonden waren.
Misleidende productinformatie dus!
6. Beslissing
De Commissie beslist, als bindend advies, dat Aangeslotene gehouden is om het op de einddatum van het BonusPlan door Consument opgebouwde lijfrentekapitaal te verhogen met 80% van het verschil tussen het daadwerkelijk behaalde resultaat en de som van alle ingelegde premies en eenmalige stortingen, vermeerderd met een jaarlijkse rente van 3,5% telkens vanaf de datum van inleg tot aan de einddatum van het BonusPlan.
Bij spaarproducten onder de noemer Aandelenlease, gaat Kifid niet verder dan 60% van inleg plus restschuld...

ClaimConcept
Berichten: 2005
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Kwaliteit Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Zoek de verschillen:
ClaimConcept schreef:KoersPlan, BonusPlan, KapitaalPlan, PremieSpaarPlan, Insurance-Effect, Spaar-Effect, Studie-Effect, Pensioen-Effect, Leen-Effect, AOW-privéPlan, MixPlan, Koopsom, RendementsPlan, SprintPlan, ToekomstPlan, VermogensPlan, VliegwielPlan, FiscaalVoordeelPlan, GarantiePlusPlan

Welke horen er niet in dit rijtje thuis?

ClaimConcept
Berichten: 2005
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Kwaliteit Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Kifid past wijze van behandeling van klachten ingrijpend aan
Kifid heeft gisteren bekend gemaakt haar reglementen met ingang van 1 oktober a.s. ingrijpend aan te passen.

Het kan altijd beter, maar het Kifid vervult toch een belangrijke functie in het herstel van vertrouwen bij de consument in de financiële sector. Hoewel altijd over incidentele uitspraken verschil van mening kan bestaan, heeft met name de Geschillencommissie in de loop der jaren laten zien op een consistente wijze tot uitspraken te komen die op een breed draagvlak kunnen rekenen, waarbij de Geschillencommissie ook steeds meer is gaan fungeren als moreel kompas voor de sector en de rechtspraak.

Ombudsman beperkt zich tot bemiddeling
Onder het nieuwe reglement zal de Ombudsman zich beperken tot bemiddelen en niet langer een oordeel geven. Ook wordt externe mediation mogelijk. Alleen de Geschillencommissie kan nog een (bindend) advies geven, Kifid hoopt zo de doorlooptijden aanmerkelijk te verkorten.

Aangeslotene werkt stelselmatig niet mee
Nieuw is de bepaling dat indien een aangeslotene stelselmatig weigert adequate medewerking te verlenen aan de behandeling van klachten, Kifid kan besluiten klachten tegen deze aangeslotene niet meer in behandeling te nemen. Van een dergelijk besluit wordt mededeling gedaan aan de toezichthouder. Ook nieuw is dat als een aangeslotene een gerechtelijke procedure is begonnen terwijl de consument zijn klacht al aan Aangeslotene had voorgelegd, de klacht nu wel door Kifid kan worden behandeld.

Meer hierover op de website van Kifid

ClaimConcept
Berichten: 2005
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Kwaliteit Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

De website van Kifid is vernieuwd. Er zijn nog wat schoonheidsfoutjes, zo ontbreekt het nieuwe Klachtformulier Geschillencommissie en moet de mogelijkheid voor (externe) Mediation nog nader worden uitgewerkt. Gedragscodes van diverse overkoepelende belangenorganisaties zoals Het Verbond van Verzekeraars, zijn deels te bereiken via de knop Links en daarna op desbetreffende sites.

Eén van de grootste verbeteringen betreft de regel dat Aangeslotenen uit het register kunnen worden geschrapt als ze zich niet (geheel) aan bindende uitspraken houden. Dat is iets wat bijvoorbeeld een club als AEGON zich niet kan veroorloven :evil:

ClaimConcept
Berichten: 2005
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Kwaliteit Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

'Het merk Aegon lijkt niet langer besmet' aldus Wakker Nederland. Oh, nee?
(12 sep 2013!) ClaimConcept schreef:Als bijvoorbeeld sprake is van een minderjarige op het contract, dan vergoedt AEGON uiteraard alle schade! Maar waarom ligt er dan bij het secretariaat van de Geschillencommissie ook nog steeds een klacht over een Junior Vliegwiel?
De klacht loopt dan ook nog maar pas sinds 2010 (sic). Anno 2015 heeft Aegon nog steeds geen ene rooie rotcent vergoed, ondanks bindend besluit Kifid :evil:

Gesloten