LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Energieverbruik normaal?
Re: Energieverbruik normaal?
Het gaat er bij zuinige apparaten inderdaad niet alleen om hoe zuinig het apparaat zelf is, maar ook hoe je het gebruikt. Als je een goed gecentrifugeerde was in een normale droger stopt, dan is het verbruik lager dan wat de 'officiële' cijfers aangeven. Maar een zuinige droger zou in dat geval óók zuiniger zijn dan de 'officiële' cijfers. Dus het is een oneerlijke vergelijking om praktijkcijfer met de theoretische cijfers uit de tabellen te vergelijken.
(Andersom geldt het natuurlijk ook: bij een slecht gecentrifugeerde was in een zuinige droger zal het praktijkverbruik waarschijnlijk ook hoger zijn dan de theoretische cijfers van een gewone droger.)
Ook hangt het er vanaf hoeveel was je erin gooit en hoe droog je de was wil hebben.
Een warmtepompdroger hoeft trouwens ook niet extreem veel duurder dan een gewone droger te zijn. Een warmtepompdroger is in het algemeen in aanschaf zo'n 200-300 duurder dan een gewone droger van de zelfde kwaliteit. In een normale situatie bespaar je daar zo 200 kwh per jaar mee, dan heb je de meerkosten er in 5 jaar wel uit.
Of het de beste manier is om te besparen is natuurlijk een heel ander verhaal. Maar de meeste mensen zullen niet veel aan hun eigen gedrag willen veranderen. Dus liever een sloot geld uitgeven aan andere besparingen dan de thermostaat een graadje lager.
(Andersom geldt het natuurlijk ook: bij een slecht gecentrifugeerde was in een zuinige droger zal het praktijkverbruik waarschijnlijk ook hoger zijn dan de theoretische cijfers van een gewone droger.)
Ook hangt het er vanaf hoeveel was je erin gooit en hoe droog je de was wil hebben.
Een warmtepompdroger hoeft trouwens ook niet extreem veel duurder dan een gewone droger te zijn. Een warmtepompdroger is in het algemeen in aanschaf zo'n 200-300 duurder dan een gewone droger van de zelfde kwaliteit. In een normale situatie bespaar je daar zo 200 kwh per jaar mee, dan heb je de meerkosten er in 5 jaar wel uit.
Of het de beste manier is om te besparen is natuurlijk een heel ander verhaal. Maar de meeste mensen zullen niet veel aan hun eigen gedrag willen veranderen. Dus liever een sloot geld uitgeven aan andere besparingen dan de thermostaat een graadje lager.
Wat verdien je daar mee op jaarbasis ?kweenie schreef: Dus liever een sloot geld uitgeven aan andere besparingen dan de thermostaat een graadje lager.
Heb er totaal geen idee van dus daarom vraag ik het ook, hier
staat die in winter s'avonds altijd op 22 graden, overdag op 18 en als het erg
koud is buiten staat die overdag op 20 graden.
-
Chocomelk schreef:Wat verdien je daar mee op jaarbasis ?kweenie schreef: Dus liever een sloot geld uitgeven aan andere besparingen dan de thermostaat een graadje lager.
Was het niet zo dat een graadje lager zomaar 7% van je gasnota kan schelen ?
Hier staat hij nooit warmer dan 19 graden en wij stoken ook maar slechts 200m3 weg per jaar dus dat is erg weinig.
Het was en is idd zo dat een graad lager stoken een besparing van 7% gasverbruik oplevert.Slobberbone schreef:Chocomelk schreef:Wat verdien je daar mee op jaarbasis ?kweenie schreef: Dus liever een sloot geld uitgeven aan andere besparingen dan de thermostaat een graadje lager.
Was het niet zo dat een graadje lager zomaar 7% van je gasnota kan schelen ?
Hier staat hij nooit warmer dan 19 graden en wij stoken ook maar slechts 200m3 weg per jaar dus dat is erg weinig.

In deze topic kun je twee discussies voeren.
1). Besparen in het gasverbruik breng meer op dan in het elektriciteitsverbruik. Immers een m3 gas kost pakweg € 0,60 en een kWh kost pakweg € 0,23. Indien ik in mijn huishouden 7% bespaar op het gasverbruik van 2500 m3 wil dit zeggen dat ik 175 m3 bespaar en dat komt overeen met € 105,00. 7% besparing in mijn jaar elektriciteitsverbruik van 3000 kWh wil zeggen een besparing van 210 kWh en dit komt overeen met € 48,30.
2). Als je puur kijkt naar de verhouding in het gas en elektriciteit dan moet je in acht nemen dat je voor een m3 gas tien kWh nodig hebt om dezelfde energie te krijgen. Maw indien je voor een huis te verwarmen 2500 m3 gas verstookt en je wilt dit met elektriciteit doen dan heb je hiervoor 25000 kWh nodig.

@ slobberbone 200 m3 gas op jaarbasis om te verwarmen zonder andere energiebronnen? Vertel.......

De besparing is een percentage (zo'n 7 per graad) van je verbruik. Als je een klein en heel goed geïsoleerd huis hebt en een heel zuinige verwarmingsinstallatie, dan bespaar je dus minder dan als je een slecht geïsoleerde kast van een woning hebt.Chocomelk schreef:Wat verdien je daar mee op jaarbasis ?kweenie schreef: Dus liever een sloot geld uitgeven aan andere besparingen dan de thermostaat een graadje lager.
Maar zoals ik al eerder schreef, ik denk trouwens dat de meeste mensen liever niet het energieverbruik verlagen door het gedrag te veranderen, maar liever door besparende maatregelen te nemen die je het zelfde comfort geven. Bij verwarming kun je dan denken aan isolatie, bij afwezigheid de verwarming aanpassen etc. En in de installatie maatregelen nemen zoals een zuiniger ketel (net als dat je voor een zuiniger droger kunt kiezen) of een andere vorm van verwarming kiezen.
Ik zie het trouwens niet zozeer als óf-óf, maar zou op beide gebieden maatregelen nemen.
Ik stel voor om het probleem van de andere kant te benaderen. Stel u hebt de CV aan staan, maar het is buiten zo koud dat het in de woonkamer ook koud aanvoelt. Wat kunt u dan beter doen? De CV thermostaat wat hoger zetten of een straalkachel inschakelen ?
Daar kan je aan rekenen. Voor die berekening houden we de prijs van elektriciteit op € 0,21 per kWh en die van gas op € 0,63 per m3.
Als u een straalkachel hebt van 3 kW dan verbruikt die kachel per uur 3 kWh en hij levert 3 x 3,6 MJ = 10,8 MJ aan energie. De kosten daarvan zijn 3 x € 0,21 = € 0,63.
Vraagt u dezelfde hoeveelheid energie van de CV-ketel, dan is ongeveer 1/3 m3 gas nodig, want gas levert ruim 30 MJ per m3. De kosten zijn dan 1/3 x € 0,63 = € 0,21.
U kunt dus voordeliger met gas en een CV ketel verwarmen. Dat blijkt hieruit. Gas heeft echter 1 nadeel. Om ergens met CV en gas te verwarmen moet er in die ruimte een aangesloten radiator staan. Wilt u een ruimte verwarmen, waar geen radiator staat, dan biedt de straalkachel uitkomst, maar wel tegen hogere kosten.
Is er in die ruimte geen stopcontact, gebruik dan een opgerold verlengsnoer. Vergeet niet om dat verlengsnoer volledig af te rollen, want het stroomverbruik is hoog en de kans dat de opgerolde kabel smelt is zeker aanwezig. Dat zou uw kosten nog verder verhogen.
Daar kan je aan rekenen. Voor die berekening houden we de prijs van elektriciteit op € 0,21 per kWh en die van gas op € 0,63 per m3.
Als u een straalkachel hebt van 3 kW dan verbruikt die kachel per uur 3 kWh en hij levert 3 x 3,6 MJ = 10,8 MJ aan energie. De kosten daarvan zijn 3 x € 0,21 = € 0,63.
Vraagt u dezelfde hoeveelheid energie van de CV-ketel, dan is ongeveer 1/3 m3 gas nodig, want gas levert ruim 30 MJ per m3. De kosten zijn dan 1/3 x € 0,63 = € 0,21.
U kunt dus voordeliger met gas en een CV ketel verwarmen. Dat blijkt hieruit. Gas heeft echter 1 nadeel. Om ergens met CV en gas te verwarmen moet er in die ruimte een aangesloten radiator staan. Wilt u een ruimte verwarmen, waar geen radiator staat, dan biedt de straalkachel uitkomst, maar wel tegen hogere kosten.
Is er in die ruimte geen stopcontact, gebruik dan een opgerold verlengsnoer. Vergeet niet om dat verlengsnoer volledig af te rollen, want het stroomverbruik is hoog en de kans dat de opgerolde kabel smelt is zeker aanwezig. Dat zou uw kosten nog verder verhogen.
-
@ slobberbone 200 m3 gas op jaarbasis om te verwarmen zonder andere energiebronnen? Vertel.......
[/quote]
Ongeveer 200M3 gas veel meer is het niet, een goed geïsoleerde woning(2009) helpt daarbij nu bv is het 19,5 graden in de woonkamer en boven staan alle ramen open. En als er gestookt wordt (staat al sinds begin april uit
stookt de hr ketel er zuinig op slecht 30% van zijn vermogen (8,5 kw) en op slechts 55 graden (LTV)zo krijgen wij ook bij -15 de woning ook goed warm en dit is na juist afstellen van voetventielen etc. een goede retourtemperatuur 35 gekregen en stookt het zuinigst bij ons.
Wij moeten het erg bont maken om hier meer dan 3m3 gas te verbruiken per dag en dan moet het zeker 10 graden vriezen en dat is all-in dus ook koken en douchen en verwarmen voor 6 personen.

Ongeveer 200M3 gas veel meer is het niet, een goed geïsoleerde woning(2009) helpt daarbij nu bv is het 19,5 graden in de woonkamer en boven staan alle ramen open. En als er gestookt wordt (staat al sinds begin april uit

Wij moeten het erg bont maken om hier meer dan 3m3 gas te verbruiken per dag en dan moet het zeker 10 graden vriezen en dat is all-in dus ook koken en douchen en verwarmen voor 6 personen.
Algemeen
Stel u heeft de CV aan staan, maar het is buiten zo koud dat het in de woonkamer ook koud aanvoelt.
Wat kunt u dan beter doen? De CV thermostaat wat hoger zetten of een straalkachel inschakelen ?
Ik zou kiezen voor een warme/gezellige gebreide trui...met col...mag ook zonder rendier...in combinatie met pantoffels...
Het is tenslotte najaar/winter...
Slobberbone
InfoNu zegt het volgende over douchen...
In de meeste gevallen zal het water worden verwarmd met gas, door een badgeiser of combiketel.
Nederlands aardgas geeft ongeveer 32MJ per m3 (1000 liter) gas. Voor 1000 liter douchewater is dan in theorie 144 / 32 = 4,5 m3 aardgas nodig.
Helaas hebben we te maken met verlies van energie (door bijvoorbeeld de rookgasafvoer).
Dit kost extra gas.
Badgeiser: 60% rendement: (100 / 60) x 4,5 = 7,5m3 aardgas nodig.
HR-Combi ketel: 85% rendement (100 / 85) x 4,5 = 5,3m3 aardgas nodig.
Ik geloof Stellig dat die Gasmeter van Slobberbone een geschenk van God is...
Stel u heeft de CV aan staan, maar het is buiten zo koud dat het in de woonkamer ook koud aanvoelt.
Wat kunt u dan beter doen? De CV thermostaat wat hoger zetten of een straalkachel inschakelen ?
Ik zou kiezen voor een warme/gezellige gebreide trui...met col...mag ook zonder rendier...in combinatie met pantoffels...

Het is tenslotte najaar/winter...
Slobberbone
InfoNu zegt het volgende over douchen...
In de meeste gevallen zal het water worden verwarmd met gas, door een badgeiser of combiketel.
Nederlands aardgas geeft ongeveer 32MJ per m3 (1000 liter) gas. Voor 1000 liter douchewater is dan in theorie 144 / 32 = 4,5 m3 aardgas nodig.
Helaas hebben we te maken met verlies van energie (door bijvoorbeeld de rookgasafvoer).
Dit kost extra gas.
Badgeiser: 60% rendement: (100 / 60) x 4,5 = 7,5m3 aardgas nodig.
HR-Combi ketel: 85% rendement (100 / 85) x 4,5 = 5,3m3 aardgas nodig.
Ik geloof Stellig dat die Gasmeter van Slobberbone een geschenk van God is...
Laatst gewijzigd door EnergieH op 02 nov 2013 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben zojuist de tuin in geweest en heb winterviolen en sneeuwklokjes geplant. Daarvan net teruggekomen hoor ik op de computer de pingel van Outlook. In Outlook lees ik de reactie van EnergieH.
Een probleem kan soms op meerdere manieren worden opgelost. Uw manier, EnergieH, is ongetwijfeld de beste.
Maar mijn dilemma blijft: Mijn vrouw is vandaag met 3 vriendinnen met de trein naar Amsterdam. Als zij nu vanavond thuis komt, wat zou dan haar prettigste ervaring zijn? Een heerlijk verwarmd huis met een vrolijke man die haar hartelijk verwelkomt, of een koude kamer met een zwaar ingepakt figuur, die haar klappertandend aangeeft dat zij haar overwinteringskostuum moet aantrekken ?
Kunt u dat voor mij voorspellen, EnergieH ? Ik ben heel benieuwd.
Een probleem kan soms op meerdere manieren worden opgelost. Uw manier, EnergieH, is ongetwijfeld de beste.
Maar mijn dilemma blijft: Mijn vrouw is vandaag met 3 vriendinnen met de trein naar Amsterdam. Als zij nu vanavond thuis komt, wat zou dan haar prettigste ervaring zijn? Een heerlijk verwarmd huis met een vrolijke man die haar hartelijk verwelkomt, of een koude kamer met een zwaar ingepakt figuur, die haar klappertandend aangeeft dat zij haar overwinteringskostuum moet aantrekken ?
-
e-chec schreef:Ik ben zojuist de tuin in geweest en heb winterviolen en sneeuwklokjes geplant. Daarvan net teruggekomen hoor ik op de computer de pingel van Outlook. In Outlook lees ik de reactie van EnergieH.
Vanavond 19 graden, klappertandend

e-chec
Ik leef met U mee...
In Uw situatie kies ook ik uiteraard voor Warmte en Vrolijkheid...korte broek en teenslippers...
Ik leef met U mee...
In Uw situatie kies ook ik uiteraard voor Warmte en Vrolijkheid...korte broek en teenslippers...

Is het echt, Slobberbone? Toen ik uw bericht las ben ik even naar de thermometer buiten gegaan. Die wijst 12,9 ºC, maar ik woon ook in het oosten van het land.
Dus vanavond wordt het beter. Prima !
EnergieH,
Uw reactie en keuze is een hele opluchting voor mij. Nadenkend over mijn vraag aan u, kwam ik tot de beangstigende conclusie, dat u zou kunnen antwoorden hoe onverantwoord het is om je vrouw naar Amsterdam te laten gaan, zonder haar daar zelf bij te begelei(ij)den.
Uw antwoord is heel plezierig en doet mij verlangen naar het moment, dat mijn vrouw weer binnenkomt.
Uw reactie en keuze is een hele opluchting voor mij. Nadenkend over mijn vraag aan u, kwam ik tot de beangstigende conclusie, dat u zou kunnen antwoorden hoe onverantwoord het is om je vrouw naar Amsterdam te laten gaan, zonder haar daar zelf bij te begelei(ij)den.
Uw antwoord is heel plezierig en doet mij verlangen naar het moment, dat mijn vrouw weer binnenkomt.
-
e-chec schreef:Is het echt, Slobberbone? Toen ik uw bericht las ben ik even naar de thermometer buiten gegaan. Die wijst 12,9 ºC, maar ik woon ook in het oosten van het land.
Oh jij zit buiten met je vrouw

Of het hier nou 10 of 15 graden is maakt mij niet uit hier binnen is het nu 20,5 graden dus lekker en comfortabel

N.B hier woon ook redelijk in het oosten is het slechts 10,5 graden buiten.
Kom net (een drie kwartier terug) onder de douche vandaan...
Dat was niet eens met happy ending...Maar Ik gloei nu nog...
De meter gaf aan dat ik bijna 0,5 m³ gas had verbruikt...
Waterverbruik en tijd komt nog (vergeten)...
Dat was niet eens met happy ending...Maar Ik gloei nu nog...
De meter gaf aan dat ik bijna 0,5 m³ gas had verbruikt...
Waterverbruik en tijd komt nog (vergeten)...
-
vogels schreef:Dat ben je vlg mij per persoon per jaar al kwijt bij een dagelijkse douche.en wij stoken ook maar slechts 200m3 weg per jaar
Wij niet en staan hier ook dagelijks onder de douche.
Gasverbruik is hier van de laatste maand slechts 0.75 M3 per dag daar zit dus douchen en koken in voor huishouden van 6 personen maar ook de wasmachine en vaatwasser neemt daar een deel van.
Ik sta, net als vele anderen, versteld van uw lage gasverbruik, Slobberbone. U hebt daar al meer melding van gemaakt. Ik heb het toen voor kennisgeving aangenomen, Maar nu ben ik nog meer verbijsterd.
Ook met de vaatwasser en de wasmachine verbruikt u dus gas. Bij mij zijn beide apparaten niet op gas aangesloten, alleen op elektriciteit. En alles, CV, warm water, koken, wasmachine en vaatwasser wordt bij u verzorgd door gas en u verbruikt slechts 500 m3 per jaar. Met 6 personen.
Ik kan er met mijn verstand niet bij. Ik beperk mijn gebruik van de douche ook tot het minimum, zeker in de zomer. Laat ik het er op houden dat ik per keer 3 minuten douche. Ik verbruik per minuut 0,035 m3 gas (zie Gasverbruik bij Douchen). Zou ik dat een jaar lang dagelijks doen dan verbruik ik 40 m3 gas. Als 6 personen dat doen is het verbruik 240 m3.
Dat is alleen voor douchen. Voor de rest resteert in dat jaar dan nog 260 m3.
Daar kan ik echt niet over uit. Er zijn naar ik inschat 3 mogelijkheden, waardoor dit kan :
Ook met de vaatwasser en de wasmachine verbruikt u dus gas. Bij mij zijn beide apparaten niet op gas aangesloten, alleen op elektriciteit. En alles, CV, warm water, koken, wasmachine en vaatwasser wordt bij u verzorgd door gas en u verbruikt slechts 500 m3 per jaar. Met 6 personen.
Ik kan er met mijn verstand niet bij. Ik beperk mijn gebruik van de douche ook tot het minimum, zeker in de zomer. Laat ik het er op houden dat ik per keer 3 minuten douche. Ik verbruik per minuut 0,035 m3 gas (zie Gasverbruik bij Douchen). Zou ik dat een jaar lang dagelijks doen dan verbruik ik 40 m3 gas. Als 6 personen dat doen is het verbruik 240 m3.
Dat is alleen voor douchen. Voor de rest resteert in dat jaar dan nog 260 m3.
Daar kan ik echt niet over uit. Er zijn naar ik inschat 3 mogelijkheden, waardoor dit kan :
- A. U krijgt gas met een uitzonderlijk hoge energie-inhoud
B. Uw meter werkt niet goed
C. Zowel A als B is het geval.
Laatst gewijzigd door e-chec op 02 nov 2013 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blijf het zeggen...die gasmeter is niet van deze aarde... 

-
Ik het het al keer berekend zie daarvoor mijn eerdere berichten, maar kom nu net ook onder de douche vandaan en bij mij is het echt 2 minuten werk en heb dan zo,n 10 liter water verbruikt. Het gasverbruik in dan makkelijk in liters weer te geven zo weinig
Let op hier 4 jonge kinderen en gaan in bad en daar gaat zo,n 40 liter in (klein hoek bad) dus mijn gasverbruik klopt echt want ook ons waterverbruik is al jaren stabiel 58 M3 per jaar
En van die 58M3 wordt slechts een deel verwarmt door de ketel.

Let op hier 4 jonge kinderen en gaan in bad en daar gaat zo,n 40 liter in (klein hoek bad) dus mijn gasverbruik klopt echt want ook ons waterverbruik is al jaren stabiel 58 M3 per jaar

En van die 58M3 wordt slechts een deel verwarmt door de ketel.
Even ter vergelijking.
Ik woon alleen.
Flat driehoogachter.
Mijn waterverbruik van 2012 was 45 m³
Mijn gasverbruik 550 m³
Stroomverbruik 1100 Kwh
Toen mijn zoon nog thuis was.
Waterverbruik toen 102 m³
Gasverbruik toen 1150 m³
Stroomverbruik 1600 Kwh
Ik woon alleen.