LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kan vriend zomaar weggaan?
-
Re: Kan vriend zomaar weggaan?
Ciske waarom zou de vriend een contract moeten ondertekenen?
Ik denk niet , dat jij kan denken voor TS.Ik denk niet dat vriend dat doet als hij weet dat hij wel degelijk een overeenkomst heeft met de makelaar.
Klopt en die heeft TS ondertekend, vriend niet.Maar deze makelaar heeft wél een contract gemaakt
-
Is het dan nodig dat de vriend het contract heeft ondertekend om de huurovereenkomst geldig te laten zijn?
En waarom zou de vriend naar de rechter gaan? Om te eisen dat hij het contract mag ondertekenen? Kan hij toch ook gewoon vragen aan de makelaar.
En waarom zou de vriend naar de rechter gaan? Om te eisen dat hij het contract mag ondertekenen? Kan hij toch ook gewoon vragen aan de makelaar.
Laatst gewijzigd door weetnietveel op 30 okt 2013 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
weetnietveel schreef:Is het dan nodig dat de vriend het contract heeft ondertekend om de huurovereenkomst geldig te laten zijn?
Als je dat al niet weet, hoop ik dat TS verstandig genoeg is , om naar het juridisch loket te gaan.
Ga bij een rechter navraag doen weetnietveel. pffft vermoeiend ben jij.
-
Bedankt voor de reacties allemaal. Gelukkig heb ik het voorlopig kunnen bijleggen met die vriend. Ook al is het natuurlijk geen ideale situatie. Hij heeft het contract nog steeds niet getekend maar door jullie reacties en research weet ik dat ik zeker wel ene poot heb om op te staan mocht hij alsnog de benen nemen. Bedankt allemaal!
-
Ciske al zou ik dat doen en de rechter zegt: "een huurovereenkomst hoeft niet op papier te staan om geldig te zijn. Zonder huurcontract is er toch een overeenkomst tussen u en de verhuurder: hij verhuurt u woonruimte in ruil voor een huurprijs," dan nog denk ik dat jij zegt: "die rechter moet maar eens bij het Juridisch Loket gaan vragen".ciske schreef:Als je dat al niet weet, hoop ik dat TS verstandig genoeg is , om naar het juridisch loket te gaan.weetnietveel schreef:Is het dan nodig dat de vriend het contract heeft ondertekend om de huurovereenkomst geldig te laten zijn?
Ga bij een rechter navraag doen weetnietveel. pffft vermoeiend ben jij.
Rogier1991 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. Gelukkig heb ik het voorlopig kunnen bijleggen met die vriend. Ook al is het natuurlijk geen ideale situatie. Hij heeft het contract nog steeds niet getekend maar door jullie reacties en research weet ik dat ik zeker wel ene poot heb om op te staan mocht hij alsnog de benen nemen. Bedankt allemaal!
Mooi dat het tijdelijk is opgelost. Hoop voor jullie dat jullie er uit komen.
@weetnietveel, het gaat niet om het gelijk krijgen, het gaat hier om TS.
+1ciske schreef:Rogier1991 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. Gelukkig heb ik het voorlopig kunnen bijleggen met die vriend. Ook al is het natuurlijk geen ideale situatie. Hij heeft het contract nog steeds niet getekend maar door jullie reacties en research weet ik dat ik zeker wel ene poot heb om op te staan mocht hij alsnog de benen nemen. Bedankt allemaal!
-
+1ciske schreef:Rogier1991 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. Gelukkig heb ik het voorlopig kunnen bijleggen met die vriend. Ook al is het natuurlijk geen ideale situatie. Hij heeft het contract nog steeds niet getekend maar door jullie reacties en research weet ik dat ik zeker wel ene poot heb om op te staan mocht hij alsnog de benen nemen. Bedankt allemaal!
Daarbij, gelijk hebben, gelijk krijgen, en je gelijk te gelde maken zijn nog altijd totaal verschillende dingen.
-
Probeer dan nu vastgelegd te krijgen dat uw vriend zich committeert voor de volledige huurperiode ( 1 jaar). Een e-mail, of zelfs handgeschreven document voldoet hiervoor.Rogier1991 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. Gelukkig heb ik het voorlopig kunnen bijleggen met die vriend. Ook al is het natuurlijk geen ideale situatie. Hij heeft het contract nog steeds niet getekend maar door jullie reacties en research weet ik dat ik zeker wel ene poot heb om op te staan mocht hij alsnog de benen nemen. Bedankt allemaal!
Dan staat u een stuk sterker als hij zich de komende maanden nog een keer bedenkt.
-
Ik ben na al dat 'juridische' geblabla eens zelf gaan zoeken, en kwam tot een interessant punt:
Misverstand: minimum contractsduur
Vrijwel alle huurcontracten worden voor 1 jaar afgesloten. Na het eerste jaar wordt het contract stilzwijgend verlengd. Een veel gehoord misverstand is dat het om een tijdelijk contract van 1 jaar gaat waarbij de huurder moet hopen dat het contract na 1 jaar wordt verlengd. Dit is niet juist.
Het betekent precies het tegenovergestelde. Het gaat hier om een ingewikkelde juridische formulering die niets anders betekent dan dat u de woning tenminste 1 jaar moet huren. Met andere woorden u heeft een vast contract en u kunt het eerste jaar niet opzeggen. Dit is bedoeld om te voorkomen dat de verhuurder om de paar maanden weer een nieuwe huurder moet vinden. Overigens kunt u toch wel opzeggen in deze eerste periode als u een dringende reden heeft, zie Beëindiging huurcontract, Zelf opzeggen.
Bron: http://www.huurders.info/?id=239
Als topicstarter de huur niet meer kan betalen omdat 'vriend' de benen neemt (ik neem aan dat bij het intakegesprek beide inkomens mee zijn genomen), dan zou dat wel eens onder de zwaarwegende redenen kunnen vallen om het huurcontract eerder dan na een jaar op te zeggen.Opzegtermijn
De opzegtermijn voor de huurder is gelijk aan de betalingtermijn voor de huur. Bijna alle huurders betalen de huur per maand, de opzegtermijn is dan ook 1 maand.
De meeste huurcontracten worden voor 1 jaar afgesloten. Dit betekent dat de huurder pas kan opzeggen na het eerste jaar. Echter als u als huurder een zwaarwegende reden heeft om toch binnen het 1e jaar op te zeggen dan is dat meestal toch wel mogelijk. Bijvoorbeeld als u een baan heeft gekregen aan de andere kant van het land.
Bron: http://www.huurders.info/?id=250
-
Witte Angora je gaat voorbij aan het feit dat er een huurovereenkomst is afgesloten met 2 huurders.
Dus als de vriend besluit de huur zomaar niet meer te betalen zal de makelaar achter deze huurder aan moeten gaan.
Als ts haar huur betaalt kan zij daar gewoon blijven wonen.
Dus als de vriend besluit de huur zomaar niet meer te betalen zal de makelaar achter deze huurder aan moeten gaan.
Als ts haar huur betaalt kan zij daar gewoon blijven wonen.
TS zegt in de openingspost iets heel anders dus waar haal je die huurovereenkomst voor 2 personen nu vandaan? Hou je nu eens gewoon aan de feiten.weetnietveel schreef:Witte Angora je gaat voorbij aan het feit dat er een huurovereenkomst is afgesloten met 2 huurders.
Bericht door Rogier1991 » 29 okt 2013 12:37
Hallo,
Ik huur samen met een vriend nu enkele maanden een appartement. Omdat hij op vakantie was heb ik allereerst het appartement op mijn naam gezet en het contract ondertekend. Toen hij terug was van vakantie is hij ingetrokken en hebben we besloten het contract zo snel mogelijk op twee namen te zetten. Hij is daar nu mee bezig, maar omdat hij het niet geheel eens is over punten in het contract met de makelaar is het contract door hem nog niet ondertekend. Zijn naam, of een eventuele medehuurder, wordt ook niet genoemd in het contract dat ik getekend heb.
-
Trail heb je het hele topic gelezen of alleen dat gedeelte wat je nu quote?
Je kunt nog zo een groot lettertype ( in het tweede deel) gebruiken om jou mening/ideeën kracht bij te zetten maar het is een blijft een feit dat er geen contract is getekend door 2 personen.Je sleept er weer eens van alles bij om maar je gelijk te halen.Mag hoor, je hebt helemaal gelijk.
-
Okee trail maar kun je dan onderbouwen waarom er perse een contract getekend moet zijn om een geldige huurovereenkomst te hebben? Zegt de wet bijv. dat dit moet?
weetnietveel schreef:Okee trail maar kun je dan onderbouwen waarom er perse een contract getekend moet zijn om een geldige huurovereenkomst te hebben? Zegt de wet bijv. dat dit moet?
Ben jij nou niet slim uitgevallen of hoe zit dat?? Geen getekend contract dan is dat pech!! Het gaat niet om jou weetnietveel of je gelijk, het gaat hier om TS!!
-
Een overeenkomst kan ook geldig zijn zonder getekend contract, maar ...weetnietveel schreef:Okee trail maar kun je dan onderbouwen waarom er perse een contract getekend moet zijn om een geldige huurovereenkomst te hebben? Zegt de wet bijv. dat dit moet?
degene die claimt dat er een overeenkomst is, moet dit wel kunnen aantonen.
Wat mij betreft is het simpelweg betalen van een paas maanden huur onvoldoende om aan te tonen dat er een niet tussentijds opzegbaar huurcontract voor de periode van 1 jaar is overeengekomen.
-
Maar onderbouw het nu eens i.p.v. alleen maar te roepen dat er zonder getekend huurcontract geen geldige huurovereenkomst is tussen de vriend en de makelaar.ciske schreef:Ben jij nou niet slim uitgevallen of hoe zit dat?? Geen getekend contract dan is dat pech!! Het gaat niet om jou weetnietveel of je gelijk, het gaat hier om TS!!weetnietveel schreef:Okee trail maar kun je dan onderbouwen waarom er perse een contract getekend moet zijn om een geldige huurovereenkomst te hebben? Zegt de wet bijv. dat dit moet?
Wijziging: zoiets als leo hierboven doet dus.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 okt 2013 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: op de man spelen
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: op de man spelen
-
Gaan we weer. Ik heb alleen maar aangetoond dat die minimale termijn van één jaar niet heilig is. Dat komt uitdrukkelijk in die links naar voren.
Als een van de twee de kuierlatten neemt, en de ander kan het niet meer betalen, dan houdt het heel gauw op. Dan kun je beter met goed fatsoen en wederzijds overleg (met de makelaar dus) de huur binnen dat jaar beëindigen dan dat er geen huur meer betaald wordt, er een huurschuld ontstaat waarna huisuitzetting volgt en al die ongein meer.
Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?
Als een van de twee de kuierlatten neemt, en de ander kan het niet meer betalen, dan houdt het heel gauw op. Dan kun je beter met goed fatsoen en wederzijds overleg (met de makelaar dus) de huur binnen dat jaar beëindigen dan dat er geen huur meer betaald wordt, er een huurschuld ontstaat waarna huisuitzetting volgt en al die ongein meer.
Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?