LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sollicitatie klachten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
guest1

Re: Sollicitatie klachten

Ongelezen bericht door guest1 »

Nou wat dacht hiervan: ik word uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek waar men niet eens de moeite heeft genomen om mijn c.v. door te nemen voor het gesprek. Men vraagt dan wat mijn geloof is of ik kinderen heb of kinderwensen heb, of ik missschien volgend jaar al kinderen ga nemen. En als je vraagt waar die vragen op slaan, dan is het antwoord: wij willen niet iemand aannemen, die na 1 maand met zwangerschapsverlof gaat of iemand die volgend jaar al kinderen wil nemen.

als je dan tot de 2e ronde komt, dan bellen ze naar je werk (terwijl je dat nummer nooit door gegeven hebt als contactnummer) of je s.v.p. die zelfde middag nog langs kan komen voor de 2e ronde. Ik kon toen niet, heb ook nooit meer iets van hen gehoord. Ik heb gebeld met hen, met de vraag hoe het zit. Ik kreeg te horen: omdat jij niet komen op het opgegeven tijdstip, ben je niet geschikt voor deze functie. Men verwacht ten alle tijden, dat je aanwezig kan zijn.

Werkgevers denken dat ze veel kunnen maken.

Wat ik ook merk is, als iemand een modellen uiterlijk heeft, maar totaal geen ervaring heeft, wordt sneller aangenomen, dan iemand die er misschien dood simpel eruit ziet met veel ervaring.

Ja uiterlijk telt tegenwoordig heel zwaar mee.

Ook maak ik mee, dat er bij sommige gesprekken heel veel mensen aanwezig zijn die tijdens het gesprek in en uit lopen. Heel irritant. Ook vragen van wat vind je partner van jou. Zou je met je partner kunnen samenwerken? Vaak wordt er beweerd, dat het altijd heel druk is, maar als er komt werken, dan is het zo stil, dat je spontaan in slaap valt.

Ik vraag mijzelf vaak af, waarom de functie moeilijker maken dan die is of iets erger/beter beschrijven, dan het is.

Ook kom ik vaak tegen: opleidingsmogelijkheden. Als je hiernaar informeert tijdens je sollicitatie, dan is alles mogelijk, wat je maar wilt. Kom je daar werken, dan kan niks meer, budget op, geen mogelijkheden voor cursussen. Of gewoon je mag het zelf betalen (op zich geen probleem mee), dan kan je het hier toepassen, maar dan wel tegen het zelfde salaris

Marcoh

Ongelezen bericht door Marcoh »

Klopt, het tegenovergestelde van wat men beweerd is vaak de realiteit, open bedrijven blijken achteraf zo gesloten te zijn als een kluis, een team blijkt een eilandje van afzonderlijke koningen en koninginnen te zijn, gezelligheid blijkt gigantische saaiheid te zijn en inderdaad.....die mogelijkheden tot opleiding blijken in de praktijk haast onmogelijk te zijn.

In de psychologie wordt dit principe nader verklaart. Je komt het ook tegen in situaties waarin een leidinggevende een werknemer moet beoordelen. Zaken waarin de leidinggevende tekort schiet (bijv. communicatieve vaardigheden, stiptheid e.d.) worden negatief gereflecteerd naar de werknemer, m.a.w. de werkgever doet alsof de werknemer hierop tekort schiet i.p.v. de terechte schuld bij hem/haar zelf te leggen.

Cissy

Ongelezen bericht door Cissy »

Ik ben het helemaal eens met Jovanand en mijn bek valt open bij het lezen van de (meeste) andere berichtjes! :shock: Volgens mij gaat het bij solliciteren om wat de SOLLICITANT de werkgever kan bieden. Wat de werkgever te bieden heeft, kan je lezen in de advertentie en als dat je niet aanspreekt, dan hoef je ook niet te solliciteren. Vergoeding van reiskosten voor sollicitatiegesprek?! Daar heb ik zelfs nog nooit van gehoord en ik heb er toch aardig wat sollicitaties opzitten. En Miranda: GROW UP! Er is inderdaad geen werkgever die op iemand met jouw instelling zit te wachten! Als je op deze manier doorgaat met iedereen behalve jezelf de schuld te geven van het mislukken van sollicitaties dan zal je nooit een baan vinden. Bedenk dat er voor jou 10 anderen zijn en ik zou zelf OOK voor iemand kiezen met wat meer inzet en wat minder ego.

Kwaker

Ongelezen bericht door Kwaker »

Men vraagt dan wat mijn geloof is of ik kinderen heb of kinderwensen heb, of ik missschien volgend jaar al kinderen ga nemen. En als je vraagt waar die vragen op slaan, dan is het antwoord: wij willen niet iemand aannemen, die na 1 maand met zwangerschapsverlof gaat of iemand die volgend jaar al kinderen wil nemen.
Dus een werkgever moet dit soort onzekerheden zomaar blind gaan accepteren? :shock: Van mij mogen ze vragen wat ze willen en als het niet aanstaat wil ik er niet werken.
Ik vind het volkomen normaal dat een werkgever wil inschatten of jij vlak na indiensttreding uitvalt.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

het lijkt mij inderdaad vrij logisch dat zulke vragen gesteld kunnen worden, anders kunnen ze over 9maanden op zoek naar een ander,
en als je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt het jaar erop misschien ook weer :shock:

ik vraag me wel af wat voor werkgevers het zijn die naar jou werk bellen voor de afspraak.

zoals ik al eerder heb geschreven heb ik al zo vaak baantjes gehad.
als referenties heb ik gewoon opgeschreven wie of wat, en aangezien ik niets te verbergen heb mogen ze die bellen ook!
ik heb mijn bazen altijd verteld dat ik aan het solliciteren was zodat zij ook tijdig op zoek konden naar een ander.

als we het over het uiterlijk moeten hebben....
ik ga er van uit dat er gekeken word naar mijn ''verzorgde'' uiterlijk.
ik zoek er in elk geval niets achter :wink:

guest 1

Ongelezen bericht door guest 1 »

Oh, moet ik dan aan mijn toekomstige werkgever dan vertellen, dat ik misschien over 5 of 10 jaar op die datum een kind wil, dat is toch onmogelijk. De arbeidsmarkt moet meer toegangelijker gemaakt worden voor vrouwen.

En mijn godsdienst belijd ik thuis en niet op mijn werk en daarom gaat het een werkgever helemaal niet aan wat voor godsdienst ik heb. Ik hoef hem of haar al helemaal geen uitleg te geven wat mijn godsdienst inhoudt.

Men verwacht van jou een verzorgd uiterlijk en verwacht dat jij maar een kind neemt wanneer het jouw baas uitkomt, in wat voor wereld leven jullie. Sinds wanneer bepaalt een baas dit voor een werknemer, elk bedrijf heeft een zwangerschaps en bevallingsverlofregeling, en als een bedrijf daar niet mee eens, dan moet men deze regeling afschaffen.

Kijk maar eens rond in die bedrijven, hoe de mensen daar rond lopen en dat ziet er al helemaal niet uit.

Ik zie er altijd verzorgd uit thuis en op het werk.

Gast

je doet wel overdreven

wanneer je over enkele jaren een keer een kindje kan krijgen zal je werknemer daar geen moeite mee hebben

wanneer je echter aangenomen word en over een half jaar zwanger word kan je werkgever WEER een sollicitatie gaan plaatsen.
daar mag hij dus best naar vragen.

verder vind ik godsdienst weldegelijk belangrijk
we werken bij mij in een team, andere misschien op een afdeling, iedereen geeft weleens een vloek
als iets niet werkt of om zich even te uiten.
(in sommige beroepen heb je dat weleens nodig)
toen wij ooit in onze groep een vrij christelijke collega kregen gaf dat weldegelijk wrijving!
wand die dame was daar niet van gediend
ja sorry, maar als er iets niet helemaal goed gaat ga ik niet bidden.
ze is dus zeer snel overgeplaats naar een andere afdeling

valerie

Cinnepin

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Onlangs ben ik uitgenodigd om voor de 2e keer op sollicitatiegesprek te komen bij een Reclamebureau in Utrecht genaamd 'RhinoGroup'. Eerste gesprek ging vrij snel en er zaten een hoop sollicitanten op de gang te wachten op hun beurt. Al met al ging het gesprek met de nogal jonge jongen die het intakegesprek afnam goed en 'k werd dan ook uitgenodigd om voor een 2e keer langs te komen.

Tijdens de 2e afspraak zou ik dan een dagje mee lopen met één van hun 'zogenaamde' vertegenwoordigers en langsgaan bij verschillende bedrijven. Tijdens het eerste gesprek kon mij alleen nog niet worden gezegd welke bedrijven dan door ons bezocht zouden worden. Ik woon zelf in Zoetermeer en vanaf juli van het afgelopen jaar klaar met mijn HBO opleiding en dus niet meer in het bezit van een OV (helaas!), dus voor de 2e keer retourtje Utrecht moeten betalen en weer een blauwe strippenkaart, loopt toch best op zo! Vanochtend, woensdag 18 februari 2004, ging ik dus op weg naar RhinoGroup. Eenmaal binnen in hun kantoor moest ik direct een 'vaag' papiertje ondertekenen dat ik geen beroep kon maken op gemaakte kosten en eventuele verdiensten tijdens de meeloopdag. Dit vond ik eigenlijk al een beetje vreemd overkomen en dit zat me eigenlijk al niet helemaal lekker!

2 tellen later werd ik geroepen en in het kleine tochtige halletje van het bedrijf werd ik voorgesteld aan de ‘vertegenwoordiger’ met wie ik dan naar de diverse 'bedrijven' zou gaan (en ja helaas is de naam mij alweer ontschoten!). In de auto kreeg ik opeens te horen dat we naar IJsselstein gingen en ook dat, als ik eventueel geschikt zou zijn, er op provisiebasis wordt gewerkt en dan als eigen baas zijnde! Alhoewel tijdens het eerste gesprek mij dus werd verteld tijdens de 2e ronde langs bedrijven te gaan met een vertegenwoordiger van hun bedrijf, werd ik op pad gestuurd met een 23 jarige jongen die nog maar net 3,5 maand in dienst was en opeens was het in IJsselstein de bedoeling om van deur tot deur te gaan om mensen over te halen met betrekking tot een bepaald produkt.

Ja, hallo dat is toch niet hetgeen wat je voorsteld van een meeloopdag en 'bedrijven' is maar even omgeruild voor 'van huis tot huis' gaan, ... dus ik heb direct gezegd dat ik daar niets in zag waarop die jonge 'vertegenwoordiger' een ene 'Marcel' opbelde die ik later ook nog even aan de telefoon kreeg en die man werd helemaal pissig dat ik dat niet kon maken om nu al weg te gaan bla bla bla. Toch voet bij stuk gehouden en weer lekker met de trein van Utrecht naar Zoetermeer gegaan. Ik bedoel het niet verkeerd tegenover wat lager opgeleiden hoor, maar ik heb toch niet een HBO studie afgerond om van deur tot deur mensen te gaan lokken?

Ik vind het gewoon een ontzettend wazig bedrijf ‘RhinoGroup’ en het komt allemaal een beetje onbetrouwbaar over, ik vraag me af ofdat jullie hier misschien al meer van gehoord hebben en/of klachten hebben ontvangen? Ik heb zelf namelijk sterk de indruk dat RhinoGroup de sollicitanten mede gebruikt om klanten te lokken en al helemaal aangezien je in de brief die je van te voren moet ondertekenen, staat dat je geen aanspraak kan maken op eventuele verdiensten.

Cinnepin

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Onlangs ben ik uitgenodigd om voor de 2e keer op sollicitatiegesprek te komen bij een Reclamebureau in Utrecht genaamd 'RhinoGroup'. Eerste gesprek ging vrij snel en er zaten een hoop sollicitanten op de gang te wachten op hun beurt. Al met al ging het gesprek met de nogal jonge jongen die het intakegesprek afnam goed en 'k werd dan ook uitgenodigd om voor een 2e keer langs te komen.
Tijdens de 2e afspraak zou ik dan een dagje mee lopen met één van hun 'zogenaamde' vertegenwoordigers en langsgaan bij verschillende bedrijven. Tijdens het eerste gesprek kon mij alleen nog niet worden gezegd welke bedrijven dan door ons bezocht zouden worden. Ik woon zelf in Zoetermeer en vanaf juli van het afgelopen jaar klaar met mijn HBO opleiding en dus niet meer in het bezit van een OV (helaas!), dus voor de 2e keer retourtje Utrecht moeten betalen en weer een blauwe strippenkaart, loopt toch best op zo! Vanochtend, woensdag 18 februari 2004, ging ik dus op weg naar RhinoGroup. Eenmaal binnen in hun kantoor moest ik direct een 'vaag' papiertje ondertekenen dat ik geen beroep kon maken op gemaakte kosten en eventuele verdiensten tijdens de meeloopdag. Dit vond ik eigenlijk al een beetje vreemd overkomen en dit zat me eigenlijk al niet helemaal lekker!
2 tellen later werd ik geroepen en in het kleine tochtige halletje van het bedrijf werd ik voorgesteld aan de ‘vertegenwoordiger’ met wie ik dan naar de diverse 'bedrijven' zou gaan (en ja helaas is de naam mij alweer ontschoten!). In de auto kreeg ik opeens te horen dat we naar IJsselstein gingen en ook dat, als ik eventueel geschikt zou zijn, er op provisiebasis wordt gewerkt en dan als eigen baas zijnde! Alhoewel tijdens het eerste gesprek mij dus werd verteld tijdens de 2e ronde langs bedrijven te gaan met een vertegenwoordiger van hun bedrijf, werd ik op pad gestuurd met een 23 jarige jongen die nog maar net 3,5 maand in dienst was en opeens was het in IJsselstein de bedoeling om van deur tot deur te gaan om mensen over te halen met betrekking tot een bepaald produkt.
Ja, hallo dat is toch niet hetgeen wat je voorsteld van een meeloopdag en 'bedrijven' is maar even omgeruild voor 'van huis tot huis' gaan, ... dus ik heb direct gezegd dat ik daar niets in zag waarop die jonge 'vertegenwoordiger' een ene 'Marcel' opbelde die ik later ook nog even aan de telefoon kreeg en die man werd helemaal pissig dat ik dat niet kon maken om nu al weg te gaan bla bla bla. Toch voet bij stuk gehouden en weer lekker met de trein van Utrecht naar Zoetermeer gegaan. Ik bedoel het niet verkeerd tegenover wat lager opgeleiden hoor, maar ik heb toch niet een HBO studie afgerond om van deur tot deur mensen te gaan lokken? Ik vind het gewoon een ontzettend wazig bedrijf ‘RhinoGroup’ en het komt allemaal een beetje onbetrouwbaar over, ik vraag me af ofdat jullie hier misschien al meer van gehoord hebben en/of klachten hebben ontvangen? Ik heb zelf namelijk sterk de indruk dat RhinoGroup de sollicitanten mede gebruikt om klanten te lokken en al helemaal aangezien je in de brief die je van te voren moet ondertekenen, staat dat je geen aanspraak kan maken op eventuele verdiensten.

Kwaker

Na het eerste gesprek had je toch kunnen proberen wat achtergrondinformatie te krijgen (trouwens beter om dat vóór het eerste gesprek te doen!)?

cinnepin

Ongelezen bericht door cinnepin »

Ik had ook telefonisch geïnformeerd, maar eenmaal bij het bedrijf aangekomen bleed de vork heel anders in de steel te zitten. En wel heel vreemd dat hun 'met een vertegenwoordiger bij bedrijven langs gaan' opeens verstonden 'bij mensen langs de deur gaan' en dit nog wel in de kou, ... nu begrijp ik waarom ze tijdens het eerste gesprek mij de tip gaven om makkelijke schoenen aan te trekken! Ik vind dat ik totaal verkeerd ben geïnformeerd wat betreft die zogenaamde 'meeloopdag' en heb het idee dat ze op deze manier alleen maar 'zieltjes' proberen te winnen en iemand die waarschijnlijk niet zo sterk in zijn schoenen staat, trapt hier in en gaat dus inderdaad langs de deuren om voor niets een produkt aan de man te brengen. :!:

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Cinnepin,
die lager opgeleiden zijn wel een stuk slimmer.

Kwaker

Cinnepin,
die lager opgeleiden zijn wel een stuk slimmer
Ik vrees voor je dat flepp gelijk heeft, cinnepin :mrgreen: . Je klinkt niet al te snugger. Met informatie opvragen bedoel ik ook niet alleen maar naar het bedrijf zelf bellen, maar bijvoorbeeld bij de KvK opvragen.

cinnepin

Het lijkt wel ofdat jullie denken dat het de normaalste sollicitatie van de wereld was, ... ahhh en ja .... 'k heb van te voren inderdaad zelf nog gekeken ofdat het bedrijf stond / staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel,en 'Ja' het staat er inderdaad geregistreerd. En wat betreft 'lager opgeleiden', ... misschien als de inhoud van hetgeen ik heb geschreven met wat meer aandacht en zorgvuldiger zou zijn gelezen, je dit anders zou hebben geïnterpretteerd want ik bedoelde hier iets heel anders mee dan waar jij nu mee komt!

Gast

Hallo cinnepin

Nou ik vind het inderdaad een hele rare sollicitatie.
Ze hebben je met opzet andere dingen beloofd en voorgespiegelt.
Ik heb dat zelf een aantal weken ook meegemaakt. Ik ben nog student, en ik kon een bijbaantje krijgen. Ongeveer 20 uur. het was een hbo functie, en er werd mij een hele brede interessante baan beloofd. In het sollicitatie gesprek zijn me verschillende dingen uitgelegd, en ik heb van alles gevraagd. Ik wilde het liefst niet in de avond werken. Er werd mij verzekerd dat ik niet in de avond zou werken. Meteen de eerste dag werd ik in een callcenter gezet( die kleine kippenhokken) en moest ik voor een uitgever een product verkopen aan bedrijven in heel nederland. En werd mij vriendelijk verzocht om drie avonden te gaan werken. Er was verteld dat ik inkomende telefoontjes kreeg van bedrijven met vragen over een product en dat ik ook via internet mensen zou gaan helpen. Iets heel anders. Ik ben gelijk dezelfde dag gestopt. Ik ben dus keihard voorgelogen.

cinnepin

Ja nou dat is ook al zoiets! Het is toch raar dat je eerst iets heel anders te horen krijgt en dat achteraf hele andere dingen van je worden verwacht terwijl hierover niet van te voren is gesproken! Waar het mij met name om gaat is dat ik hoop dat er niet al te veel mensen in zullen trappen!

cinnepin

Ja hoor, als jij je eigen draai aan het verhaal wilt geven mag dat, ... leuk! Alleen ben je dan, naar alle waarschijnlijkheid, toch echt op de verkeerde site terecht gekomen .... ach misschien wist je het wel niet!

Nol Poll

Ongelezen bericht door Nol Poll »

Het feit dat iemand al dan niet lid is van een niet zo gebruikelijke kerkelijke organisatie, doet niets af van het feit dat ze wel met een paar punten kwam, die mijns inziens op zeer minderbegaafde manier weerlegt zijn door sommigen. Zeker de grappen omtrent haar geloofsovertuiging getuigen van weinig respect. Ik ben wel van mening dat de werkgever mag vragen omtrent evenuele gezinsuitbreiding. Maar laten we hier nou geen "kringvergadering" van maken en iedereen in zijn of haar waarde laten, in plaats van retro actief inhibiterend te handelen.

cinnepin

Even ter verduidelijking, .... ik ben dus geen Jehovah's getuigen, .... lijkt er meer op dat er nu 2 'Forums / Personen' door elkaar worden gehaald, ... maar weet je al zou het zo zijn, en jammer genoeg voor jou heb je geen gelijk, .... dan neem ik nog aan dat je elkaars geloofsovertuiging behoort te respecteren.

Nol Poll

Ongelezen bericht door Nol Poll »

oeps ! Mijn excuus, maar het ging me meer om het punt.

Gesloten