LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Degrelle »

Onbegrijpelijk dat clienten van de voedselbank wel een auto blijven rijden. Of je hem nou wel of niet nodig hebt, als je hem niet kunt betalen moet je hem wegdoen.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 16:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Ongefundeerde uitspraak

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

Voedsel over de datum. Dat is Topic stelling. Kan je twee antwoorden op geven en topic is "overleden". Natuurlijk komen er rond die Voedselbank andere meningen, net zoals bij ieder ander topic. Heel gewoon, heel menselijk, we zijn immers mensen? Hoef er, God zij gedankt, geen gebruik van te maken maar...weet gewoon van een vriendin die er wél van eet. Is ook degene die mij van al dit soort zaken, zoals gecheckt worden; geen dure apparaten mag hebben; zeker geen auto, heeft verteld. Ze mag overigens wel een pc hebben en een abo om op internet te komen, maar geen poespas.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ken 1 stel met een auto naar de voedselbank rijdt. Daar is zeker niet iets uit te destilleren wat zou kunnen slaan op alle voedselbank klanten, maar ze zijn er wel kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Overigens wonen zij in een klein dorp, en kunnen ze zonder auto dat voedselpakket niet thuis krijgen.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Vermelden verwijderde quote

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:Voedsel over de datum. Dat is Topic stelling. Kan je twee antwoorden op geven en topic is "overleden". Natuurlijk komen er rond die Voedselbank andere meningen, net zoals bij ieder ander topic. Heel gewoon, heel menselijk, we zijn immers mensen? Hoef er, God zij gedankt, geen gebruik van te maken maar...weet gewoon van een vriendin die er wél van eet. Is ook degene die mij van al dit soort zaken, zoals gecheckt worden; geen dure apparaten mag hebben; zeker geen auto, heeft verteld. Ze mag overigens wel een pc hebben en een abo om op internet te komen, maar geen poespas.
Dacht ik ook, daarom mijn opmerking dat er alles wordt bijgesleept om het topic, wat naar mening in ieder super voorkomt dat artikelen nog over tijd "gevonden" worden door de klanten en een uitzondering is, niet te laten overleden.
Het vervelende is, dat deze mensen dan ook nog hier gekeurd worden, ofwel zij het al moeilijk hebben.
Tenormin heeft het al geschreven, je moet een procedure doorlopen, om daar iets te mogen halen.
Het aangesproken auto kan ook van een goede buur of andere familie zijn, dus daarover een mening hebben, zonder de feiten te weten, is onpasselijk.

Ja, ook mijn bijdrage wijkt van het topic af, maar dit moest mij van het hart.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door puma73 »

Werkschema van voedselbanken voor producten verstrekt door de nvwa.

http://www.voedselbankeindhoven.nl/richtlijnen_kvw.pdf

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een alleenstaande mag geloof ik 30 euro per week te besteden hebben wil die in aanmerking
kunnen komen voor de voedselbank.
Van die 30 euro moet ook nog boodschappen gedaan worden zoals wasmiddel, schoonmaakmiddel,
kleding, etc die mensen zullen dus niet veel te besteden hebben aan rookwaar en benzine voor de auto.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Vermelden verwijderde quote

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

puma73 schreef:Werkschema van voedselbanken voor producten verstrekt door de nvwa.

http://www.voedselbankeindhoven.nl/richtlijnen_kvw.pdf
Vleeswaren mag dus niet verstrekt worden na de houdbaarheidsdatum dan ga ik
er vanuit dat dit een fout is geweest van voedselbank en niet dat dit een normale gang
van zaken is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door puma73 »

Chocomelk schreef: Een alleenstaande mag geloof ik 30 euro per week te besteden hebben wil die in aanmerking
kunnen komen voor de voedselbank.
Van die 30 euro moet ook nog boodschappen gedaan worden zoals wasmiddel, schoonmaakmiddel,
kleding, etc die mensen zullen dus niet veel te besteden hebben aan rookwaar en benzine voor de auto.
Voedselbanken hanteren de criteria van de voedselbank Nederland. Deze criteria zijn te vinden op

http://www.voedselbankennederland.nl/nl/criteria.html

Sommige voedselbanken scherpen die criteria nog aan

http://www.voedselbankwaalwijk.nl/VOEDSEL.aspx
VOEDSELPAKKET CRITERIA

Om in aanmerking te kunnen komen voor een voedselpakket zijn er criteria opgesteld. Deze zijn per 1 januari 2012 als volgt: Wanneer het maandelijks besteedbaar inkomen van een huishouden lager is dan de volgende bedragen, dan komt het huishouden in principe in aanmerking voor een voedselpakket: Bij een éénpersoonshuishouden wanneer dit bedrag lager is dan € 180,-- per maand, bij een meerpersoonshuishoudens is dit bedrag te vermeerderen met 60,-- voor iedere extra volwassene die tot het huishouden behoort en/of voor ieder kind dat tot het huishouden behoort (tot 18 jaar) te vermeerderen met € 50,--.

Voorbeeld: Een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen onder de 18 jaar dat na aftrek van alle vaste lasten minder dan € 340,-- per maand (= € 180 + € 60 + € 50 + € 50) te besteden heeft kan in aanmerking komen voor een voedselpakket.

Onder inkomsten wordt verstaan: loon, uitkering, VT Belastingdienst, Toeslagen Belastingdienst. Kinderbijslag wordt niet gezien als inkomen.

Uitgaven zijn: alle vaste lasten, afbetalingen aan schulden en andere periodiek terugkerende uitgaven. Abonnementen telefonie en internet worden niet gezien als vaste lasten.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Vermelden verwijderde quote

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef: Een alleenstaande mag geloof ik 30 euro per week te besteden hebben wil die in aanmerking
kunnen komen voor de voedselbank.
Van die 30 euro moet ook nog boodschappen gedaan worden zoals wasmiddel, schoonmaakmiddel,
kleding, etc die mensen zullen dus niet veel te besteden hebben aan rookwaar en benzine voor de auto.
Ik weet dat onze voedselbank ook wasmiddel etc inzamelt, ze vragen er zelfs speciaal om op de site, en distribueert naast eten en drinken. Blijkbaar zitten er nog wel wat subtiele verschillen tussen de diverse voedselbanken?
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Vermelden verwijderde quote

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ik wordt er niet vrolijk van eerlijk gezegd,
En ik zeg heel eerlijk ,ik gooi dingen in de kar en kijk niet eens,ja weet het verpest,
Maar goed daarom wil ik dan ook als ze er staan mijn steentje bijdragen,
Maar helaas niet vaak.

Hier zit geen bank,ergens andere kant andere kant rotterdam zover ik weet,maar goed kan toch niks doen,aanpakken doen ze niet.

Hopelijk is het een in incident maar als het bij choco gebeurd en ik weet het van iemand met meerdere producten dan is het geen incident...

Ik ben niet de kerstman,maar gun iemand wel elke dag eten!! Dat is levensbehoefte wat jolijn al zei..en hoeft niet luxe

Ik zag ook een keer op tv,dat iemand zei,ja ben heel blij echt blij met de bank,maar kijk krijg ik 5 zakken frituur patat,ja zijn aardappels maar toch niet gezond voor mijn kinderen,maar die ruilde dan met buurvrouw,die gaf dan wat gezonds,in ruil voor zak patat,zou ik dus ook doe,zo en zo tien kg aardappelen en groente...

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

rozemarijntje schreef:Nou ik wordt er niet vrolijk van eerlijk gezegd,
En ik zeg heel eerlijk ,ik gooi dingen in de kar en kijk niet eens,ja weet het verpest,
Maar goed daarom wil ik dan ook als ze er staan mijn steentje bijdragen,
Maar helaas niet vaak.

Hier zit geen bank,ergens andere kant andere kant rotterdam zover ik weet,maar goed kan toch niks doen,aanpakken doen ze niet.

Hopelijk is het een in incident maar als het bij choco gebeurd en ik weet het van iemand met meerdere producten dan is het geen incident...

Ik ben niet de kerstman,maar gun iemand wel elke dag eten!! Dat is levensbehoefte wat jolijn al zei..en hoeft niet luxe

Ik zag ook een keer op tv,dat iemand zei,ja ben heel blij echt blij met de bank,maar kijk krijg ik 5 zakken frituur patat,ja zijn aardappels maar toch niet gezond voor mijn kinderen,maar die ruilde dan met buurvrouw,die gaf dan wat gezonds,in ruil voor zak patat,zou ik dus ook doe,zo en zo tien kg aardappelen en groente...
Dat doen ze dan wel slim ja. Ik zag ook eens in een programma dat ze in zo´n pakket 3 van die doosjes instant aardappelpuree hadden, daar zou ik dan ook niet vrolijk van worden.

Overigens zie ik hier op de site van de voedselbank, dat ze een dealtje hebben met een aantal mensen die een volkstuin hebben, dat is natuurlijk een mooie manier om verse groente te kunnen weggeven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjohie schreef: Overigens zie ik hier op de site van de voedselbank, dat ze een dealtje hebben met een aantal mensen die een volkstuin hebben, dat is natuurlijk een mooie manier om verse groente te kunnen weggeven.
Dat is inderdaad een heel goed iets zeg !

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjohie schreef:Ik weet dat onze voedselbank ook wasmiddel etc inzamelt, ze vragen er zelfs speciaal om op de site, en distribueert naast eten en drinken. Blijkbaar zitten er nog wel wat subtiele verschillen tussen de diverse voedselbanken?
Geen idee of hier ook wasmiddelen verstrekt worden, deze persoon waar ik het over
heb gaat er nu 5 weken heen en in die tijd geen wasmiddel verkregen maar dat kan misschien afhangen van wat ze binnen krijgen aan spullen bij voedselbank, geen idee.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

Overigens zie ik hier op de site van de voedselbank, dat ze een dealtje hebben met een aantal mensen die een volkstuin hebben, dat is natuurlijk een mooie manier om verse groente te kunnen weggeven.
Dat is zeker een mooi initiatief: wordt dan de komende tijd boerenkool en spruitjes. Nu maar hopen dat het niet flink gaat vriezen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tenormin, krijgt jou kennis wasmiddelen van voedselbank ?

mh73

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik denk dat het ook per voedselbank verschilt welke toelatingscriteria ze hanteren?

Onze achterburen halen al jaren iedere vrijdag een krat met voedsel bij de achterburen. Ze hebben een tijdlang beiden een ww uitkering gehad, ik geloof dat moeders hem inmiddels niet meer krijgt. Ze hebben een auto, die ze eigenlijk niet nodig hebben, pa rookt en drinkt stevig. Daarnaast hebben ze beiden een smartphone met abonnement en een prachtige flatscreen aan de muur.
Ze hebben nu uitstel van betaling van de hypotheek en da's handig want dan kun je nieuwe meubels voor de kinderkamer kopen...
En ze laten ook regelmatig de kinderen tussen de middag overblijven voor € 5 per dag terwijl beiden de hele dag thuis zijn.

Gaat er dan iets mis met die screening of ligt dat aan mij?

En dan even on-topic: ik vind het een goede zaak wanneer producten die over de datum zijn, maar uiteraard nog wel goed, door de voedselbank uitgedeeld worden. Dat zijn producten die niet meer verkoopbaar zijn en die anders maar weggegooid zouden worden.
Vleeswaar van 18 dagen over de datum, dat is dan weer een ander verhaal.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door ciske »

Ze hebben een auto, die ze eigenlijk niet nodig hebben,
Dat weet jij niet , althans, je bent goed op de hoogte van je buren!!!

Screening schijnt behoorlijk zwaar te zijn. Dus zal wel meevallen toch?
Trouwens waarom zou iemand die bij de voedselbank loopt niet mogen roken? Ja kost geld , maar moeten die mensen dan alles laten?

mh73

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door mh73 »

Je kunt van mij aannemen dat het waar is. Vandaar dat ik twijfels heb over de screening, of dat bij elke voedselbank hetzelfde is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

mh73 schreef:Ik denk dat het ook per voedselbank verschilt welke toelatingscriteria ze hanteren?

Onze achterburen halen al jaren iedere vrijdag een krat met voedsel bij de achterburen. Ze hebben een tijdlang beiden een ww uitkering gehad, ik geloof dat moeders hem inmiddels niet meer krijgt. Ze hebben een auto, die ze eigenlijk niet nodig hebben, pa rookt en drinkt stevig. Daarnaast hebben ze beiden een smartphone met abonnement en een prachtige flatscreen aan de muur.
Ze hebben nu uitstel van betaling van de hypotheek en da's handig want dan kun je nieuwe meubels voor de kinderkamer kopen...
En ze laten ook regelmatig de kinderen tussen de middag overblijven voor € 5 per dag terwijl beiden de hele dag thuis zijn.

Gaat er dan iets mis met die screening of ligt dat aan mij?
Het gaat niet om het inkomen wat iemand krijgt maar hoeveel je per maand over
houd !

Maar dan moet jij mij eens vertellen waar pa dan zo stevig van rookt en drinkt
en waar ze die dure abbonnemten van hun smartphone van betalen ?

Ze hebben een auto die ze volgens u niet nodig hebben, waarom hebben ze die niet nodig ?

Waarom vraag jij dat niet na bij die voedselbank, sommige voedselbanken hebben zelfs wachtlijsten
staan voor mensen die het heeeel hard nodig hebben.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

En dan nog een vraag mh73 wat noem jij stevig roken en drinken ?

Gesloten