kuklos schreef:Holland4mpe schreef:Daarnaast is het zo dat we MOETEN lenen, immers zonder schuld is er geen geld. Dus de veelgehoorde opmerking dat we het aan onszelf te danken hebben slaat kant noch wal.
Wij MOETEN helemaal niet lenen. Hoe minder we lenen hoe beter. Maar ja, de meeste mensen hebben nu eenmaal niet voldoende geld om zelf cash een huis of een auto te kopen.
Holland4mpe schreef:Oplossing is het elimineren van rente, en een afbetalingsschema van alleen de hoofdsom aan de hand van afschrijving van het onderpand. Dus geen inflatie, en geen deflatie.
Inflatie wordt niet veroorzaakt door rente. En je gaat voorbij aan een basisigegeven in de economie. In de wereld, elke wereld welteverstaan. Een bank loopt risico als ze geld uitlenen. Daarom vragen ze rente, als risicopremie.
===============================
sacredfour schreef:Waar iedereen in deze discussie aan voorbijgaat is de geldcreatie van de banken. Deze documentaire is een unicum op de Nederlandse televisie. Tot nu toe hebben de banken er alles aan gedaan om deze waarheid te verbergen.
Zeker niet opgelet op school?
Bij mij werd het in de economieles op de middelbare school al uitgelegd. Zo moeilijk is het niet en het is nog nooit verborgen gehouden. Daarnaast had je het gewoon zelf kunnen bedenken.
sacredfour schreef:Deze geeft aan dat de bank het geld van zijn spaarders uitleent.
Nee, stop de persen. Mensen, banken lenen het geld uit wat ze in bewaring houden van hun klanten. No **** Sherlock. Dat is nieuws? Man, dat wist ik al toen ik een klein kind was. Waarom denk je dat jij rente krijgt als jij je geld op de bank zet?
sacredfour schreef: Voor je hypotheek van 200.000 euro vangt de bank minstens 300.000 euro aan winst over de periode van 30 jaar.
Dit mag je middels een rekenvoorbeeld aantonen. En let wel, ik wil die 300.000 euro winst uitgerekend zien. Dus kom niet aan met een voorbeeld dat als je 200.000 euro leent je meer terubetaalt dan die 200.000 euro omdat er rent bij zit, of je nog wat verzekeringen afsluit (wat optioneel is dus je eigen schuld). Nee, jij stelt 200.000 lenen levert 300.000 euro
winst op. Naast de terugbetaling van 200.000 euro.
Jij stelt dus dat een bank van die 200.000 euro 300.000 weet te maken.