LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eindafrekening essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gast

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Gast »

Beste H. de Vaan (dd 25/02/04),
Dat de correctiefactor hoger is dan 1 betekent dat U een goede kwaliteit gas had. U gebruikt, bij hetzelfde gedrag in gasverbruik als iemand die een mindere kwaliteit gas heeft, minder gas. Dat zou niet eerlijk zijn t.o.v. die ander. Vandaar de correctiefactor.
Degene met een mindere kwaliteit gas heeft een correctiefactor die lager is dan 1. Zodat beiden op hetzelfde verbruik bij hetzelfde gedrag uitkomen.
Voorbeeld; iemand met een goede kwaliteit gas die een pan water kookt, verbruikt minder gas, want het water kookt eerder.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Dat de correctiefactor hoger is dan 1 betekent dat U een goede kwaliteit gas had. U gebruikt, bij hetzelfde gedrag in gasverbruik als iemand die een mindere kwaliteit gas heeft, minder gas. Dat zou niet eerlijk zijn t.o.v. die ander. Vandaar de correctiefactor.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar voor de consument totaal oncontroleerbaar, niemand weet of dit niet gewoon standaard berekent wordt in het kader van knijp de consument zo veel mogelijk uit.

Zijn er ook mensen die de correctiefactor naar beneden hebben?? :roll:

Gast

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Blaf (dd 2/3/04),

De eenvoudigste manier om te weten te komen of de voorschotnota januari 2003 terecht is, is om NUON te vragen of de voorschotnota voorkomt op de slotnota. Als dat zo is, dient de voorschotnota betaald te worden. Op de slotnota staan alle in rekening gebrachte voorschotten. Dat zijn voorschotnota's waarvan U een rekening is toegestuurd. De slotnota is geen opsomming van alle betaalde voorschotnota's. Het eindbedrag op de slotnota krijgt U/dient U te betalen als alle voorschotnota's die op de slotnota staan, betaald zijn.
Nog even voor de duidelijkheid; U wordt afgerekend tot de meterstanden die U heeft opgegeven bij vertrek. Het in rekening brengen van de voorschotten gaat echter door tot de slotnota is gemaakt. 'Normaal' is dit zo'n twee maanden.

Gast

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Gast »

Natuurlijk zijn er ook mensen die een correctiefactor lager dan 1 op de jaarnota hebben staan, maar die mensen hoor je niet. Want die mensen denken; 'de energiemij. heeft te weinig berekend; ik zeg niets'.

KLAGER ZOVEEL

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door KLAGER ZOVEEL »

Nog steeds is de toegezegde behandeling van de klacht niet afgehandeld. Wel dien ik terstond zo'n 55 €uro aan administratiekosten te betalen op straffe van afsluiting.

Kan 't nog gestoorder ?

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Wel dien ik terstond zo'n 55 €uro aan administratiekosten te betalen op straffe van afsluiting.

Kan 't nog gestoorder ?
Vast wel.
Het is nu eenmaal makelijker de klant gewoon af te sluiten dan uit te zoeken of de klant misschien wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Het wordt tijd voor een wettelijke bescherming dat een energieleverancier of kabelboer pas af mag sluiten als gecontroleerd is of de vordering wel terecht is. En die controle moet niet door de leverancier zelf gedaan worden.
Nu kunnen ze tot in het oneindige misbruik maken van hun machtspositie.

Wyl-e

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Wyl-e »

:twisted: :evil:
HOEZO betalen maar!!!! als wij al diegene die ervan overtuig zijn dat Essent de boel een beetje loopt te bedonderen waarom nemen we dan zo snel die pasieve houding aan en betalen we maar wat zij opgeven?
Om de weg van de minste weerstand te kiezen?
Als we nu allemaal eens een lijn zouden trekken hier in Nederland
en weigerde dit zomaar zonder verder uitleg van Essent te betalen dan kunnen we iets bereiken NIET individueel!! daar komen we niet ver mee .
Ik vind dat bedrijven als b.v.Essent een veel te grote machtspositie hebben,en ze zomaar dingen kunnen doen die een ieder ander bedrijf enorm veel klanten zou kunnen kosten.
Dus zeg ik op mijn beurt Laten we weigeren om de torenhoge nota's van Essent te betalen todat zij komen met een fatsoenlijke uitleg naar hun klanten toe die eenieder kan begrijpen.!

sylfons

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door sylfons »

ik ben ontzettend boos op essent,we zouden afgelopen juli eindafrekening krijgen wat normaal zo behoord ,we kregen pas de eind afrekening 18 september of we wel even euro1017 bij wilden betalen ik heb maandag de 10 direct s'morgens gebeld en gevraagt of hun slapend rijk wilde worden ze was ten eerste al heel kort af aan de telefoon,ik heb gezegt dat de rekening niet klopte ze horen sowieso de maanden juli, augustus en septeber wat ik al betaald heb er afte trekken en ze hadden bij op de jaarafrekening ook nog is de nieuwe maand vaneuro270 erbij op gezet ik heb gezegt dat hun de maanden die ik al betaald heb er af moesten trekken nee dat deden ze absoluut niet dat deden ze volgend jaar wel weer met de volgende afrekening dit kan toch niet is toch te gek voor woorden wat moet ik hier nu mee we bezuinigen overal al op en dan komt dit hebben er meerdere mensen last van dan zou ik graag van jullie horen ik ben zelf ten einde raad alvast hartelijk dank met vriendelijk groeten sylvia

Gast

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Gast »

betalen of betalingsregeling aanvragen

noob

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door noob »

heeft iemand wel eens onderzocht of dat de meter wellicht sneller is gaan draaien door het verhogen van het voltage? van 220 naar 240 Volt
wellicht een verklaring waarom bij zo veel mensen de standen zoveel afwijken. Mijn meter is uit 1973 en toen hadden we nog 220 volt

verder vraag ik me af of het wel mag om een mindere kwaliteit gas te verkopen voor dezelfde prijs ? kunnen ze in het vervolg ook wel een beetje extra water in de levensmiddelen doen.....

anzan

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door anzan »

met de jaarrekening van Essent over 2002 was ik het niet eens met
e.e.a. en reclameerde. Maar ik kreeg bericht [ ik heb het nog ] dat bij
nazien door hun ze geen fouten hadden geconstateerd en dat deze rekening klopte. 197 bijbetaald dus maar :twisted:
Bij de jaarnota over 2003 hetzelfde, 397 nabetaling :evil:
Nu een nota gekregen, met het bericht dat de beide nota,s 2002 & 2003
vervallen zijn , omdat ze niet goed waren en maar weer bijbetalen,
nu 210 euro :?: :evil:
Ze weten onderhand dat ik al jaren zelf de standen noteer[wekelijks]
en op mijn computer zet.
Dus dan maar zeggen, de de vorige nota,s niet goed waren.
Iedereen moet maar bijbetalen, zo of zo.
Wanneer krijgen wij als klant eens iets terug van de miljoenen winsten :?:
De voetbalclubs en schaatstempels zijn toch niet meer te redden :!:
Geef eens iets terug aan je afnemers.

Sjakkelien

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Sjakkelien »

Wij hebben geen wietplantage.
Wij hebben geen nieuwe apparaten gekocht.

Toch hebben wij afgelopen jaar 10.000 kwh uur meer opgemaakt dan het jaar daarvoor.

De meterstanden zijn goed. De meter lijkt in orde.
Onverklaarbaar = onbewijsbaar.

Wij zijn er echt kapot van. Ons nieuwe voorschot is op 295 euro.

Ik kan maar beter meteen mijn kids oppakken en ergens onder een brug gaan slapen met de hele familie want dit is toch niet op te brengen!

krom voltje

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door krom voltje »

Elke week je meterstanden opnemen. Kijken waar het verbruik vandaan komt. Wat verbruiken je apparaten. Bewuster worden van je energieverbruik...............
bijv. een ijskast die z'n koelmiddel kwijt raakt laat de compressor constant lopen wat het verbruik met sprongen omhoog brengt; dat soort dingen.

Maar 10.000kwh is wel erg veel; ik verbruik zelf nog geen derde daarvan per jaar met een 2 persoonshuishouden

Roeska

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Roeska »

Ik en man (en dwergkeesje) wonen in het centrum van Stadskanaal en hebben vorig jaar ongeveer € 250,= bijbetaald. Dit vonden wij erg veel. Alleen nu dit jaar schrokken we ons helemaal te pletter want nu moesten we ineens €876,33 bijbetalen dit is trouwens inclusief de maand oktober. Ik heb naar Essent gebeld. Ik betaal elke maand €119,00 euro dit wordt met ingang van oktober € 190,= dit vindt ik toch wel erg schandalig. En dat terwijl wij sinds 6 september pas een computer hebben gekocht en voor de rest van het jaar geen nieuwe grote dingen. Dus waar ligt dit nou aan. Het enige wat ik te horen kreeg van Essent is dat de meterstanden toch wel kloppen, dat kun je zelf niet zien dus dat is makkelijk lullen. Radarteam, doe er wat aan. Ik zal maar gewoon betalen, anders sturen die lui van Essent weer een herinnering met zoveel extra kosten dus wordt mijn rekening nog hoger en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Graag zie ik jullie reactie tegemoet. :shock:

mdvos
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:36

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door mdvos »

Ook wij kregen vandaag de eindafrekening. Volgens de eindafrekening hebben we afgelopen jaar 6784 kwh verbruikt. Het jaar ervoor was dat 3512 kwh. Dat laatste lijkt me een normaal verbruik voor 2 (werkende) volwassenen en een kleintje. Het afgelopen jaar is er ook weinig veranderd aan de thuissituatie, dus geen nieuwe apparatuur aangeschaft of ander gedrag. Het vreemde is echter dat wij zelf de meterstanden hebben doorgegeven. Eerlijk, zoals we dat altijd gedaan hebben. Nu mogen we de komende weken de meterstanden gaan bijhouden. De afgelopen 11 dagen al 210 kwh verbruikt volgens de meter. Dat belooft nog wat voor de volgende afrekening.....

Wel hebben we een indirecte blikseminslag gehad. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Brombeer

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Brombeer »

Graag wil ik hier een reactie geven.

Ik heb eens alle apparatuur in huis gecheckt op stroomverbruik. Wel op een voor mij controleerbare manier. Gewoon om eens te kijken wat voor apparatuur het meeste verbruikt.`s nachts alles uit, maar dan echt alles en dan een voor een aanzetten..

Mijn top 3

1: Combi-magnetron
2: Waterkoker
3: Senseo/koffiezetter

Dit is apparatuur wat al gauw een paar 1000 watt verslind, dus gebruik zoiets bewust.

Kijk ook eens naar je ijskast en vriezer, er zijn vriezers die 24 uur op snelvriezen (vaak te zien aan oranje lampje/schakelaar) staan en blijven dus continu doorlopen. (alleen gebruiken bij het invriezen van vers vlees en niet langer dan 24 uur)
Trek de ijskast niet te vaak open want dan koelt die te vlug af en moet dan weer bij koelen.
Zelf heb ik ook een Liebherr koel/vries combinatie A-klasse, maar als ik 30 keer die deur opentrek blijft dat natuurlijk doorlopen.

Vaak is verouderde apparatuur veelal de oorzaak van te hoog stroomverbruik.

Denk ook eens aan spaarlampen, daar waar het kan indraaien, b.v. keukenlampjes, wasemkaplampjes, toiletverlichting, portaalverlichting, nachtkast-lampjes enz.
Ik heb het zelf ook gedaan, was wel even wennen aan het tl-licht maar ook dat valt best wel mee.

Bij Hornbach: 11 watt geeft licht voor 40 watt of 15 watt geeft licht voor 60 watt. Kosten 0.95 eurocent per stuk

HET LOONT DE MOEITE!!!!

Check ook een hoeveel adapters van apparatuur in de stopcontacten meedraaien. `s nachts (daar waar het kan uittrekken)

Ook heb ik twee pc`s lopen (zowat 12 uur per dag), zet deze niet in de standby stand na afloop, maar helemaal uit.
Veel randapparatuur loopt op adapters, b.v. printers, scanners enz.., als je deze dingen niet continu gebruikt, uitrekken.

Het zijn maar allemaal kleine bijdragen maar het loont zeker moeite.

We zijn een drie-persoons huishouden, waarvan een zoon van 17 jaar en die heeft ook zo zijn muziek, tv en overige apparatuur op zijn kamertje en is sinds een paar maanden ook wat zuiniger aan gaan doen met zijn apparatuur enz.. (pluimpje voor hem)

Wij hebben de meterstanden doorgegeven via het internet en meteen een printje gemaakt voor ik het verstuurd heb. (controle voor mij zelf)

We betaalden 112 euro voorschot per maand en kregen de eindafrekening en zagen tot onze verbazing dat we zuiniger waren geweest met de energie, krijgen 66 euro terug en zijn verlaagd naar 103 euro, alleen wil ikzelf graag op 112 euro blijven staan.

Mensen, wat ik wil zeggen en dit met alle respect; loop je apparatuur eens grondig na en kijk of er geen stille verbruikers aanwezig zijn.
Je staat er nooit zo bij stil maar ik heb zelf witgoed bezorgd bij mensen en ben daar vaak apparatuur tegen gekomen die zo verouderd en slecht was, dat het mij vaak deed verwonderen dat de aardlek er nog niet spontaan uit de kast gesprongen was.

Rollie

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Rollie »

Dit is geen klacht maar een opmerking naar de mensen die klagen over een hoge energierekening.

Alle energiebedrijven, dus ook essent, berekenen het verbruik. Simpelweg wil dit zeggen dat er een beginstand en een eindstand is. Als iedereen de standen die ze doorgeven aan het energiebedrijf opschrijft zodat er later gecontroleerd kan worden of de juiste standen gebruikt zijn is er geen discussie mogelijk. Is dit het geval dan klopt de rekening. Kloppen standen niet dan wordt er een correctie gemaakt (mits het verschil groot is). Zoals al eerder uitgelegd is de calorische waarde bij gas, notabene ingesteld door de nederlandse gasunie, het middel om iedereen in prijs gelijk te trekken. Slechter gas betekent meer verbruik = minder betalen per m3 gas.

Tot slot wil ik aangeven dat essent de leverancier is met de meeste klanten. 250.000 mensen met klachten is 10% van alle klanten. maw een stok is zo gevonden om de hond te slaan. Als er in de krant staat dat in dit geval essent te hoge rekeningen opmaakt dan is het erg makkelijk te denken dat, wanneer iemand een hoge rekening heeft, de fout bij essent ligt. Controleer eerst de meterstanden en kijk dan naar de apparaten die dit verbruik kunnen veroorzaken. Vaak, bijna altijd, ligt de oorzaak bij de verbruiker zelf.

mvg van iemand die het wel snapt en dus nooit voor enig verrassing komt te staan.

p.s. Vergelijk is voor de gein hoeveel taalfouten ik maak t.o.v. de klagers. Mijn makkelijke genomen conclusie: "domme mensen."

krom voltje

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door krom voltje »

p.s. Vergelijk is voor de gein hoeveel taalfouten ik maak t.o.v. de klagers. Mijn makkelijke genomen conclusie: "domme mensen."
Jij zegt het, ik denk het maar ik denk dat het wat meer voor je zou spreken om die gedachte niet uit te spreken. Is toch iets meer respectvol ten opzichte van je medemens die misschien het buskruit niet heeft uitgevonden.

Verder helemaal eens met je bericht.

SanGer

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door SanGer »

Hallo
Wij hebben onlangs een jaarafrekening gehad waarop Essent aankondigt dat wij maar liefst ruim 4600 euro moeten bij betalen.
Na heel veel mail en telefonisch contact zegt Essent dat dit komt door een veel te laag geschatte meterstand over 2 jaar.
Wij geven ieder jaar de meterstand door via internet en Essent beweerd dat wij dit 2 weken te laat hebben doorgegeven, gedurende de afgelopen 2 jaar.
Wij hebben echter, toen wij de meterstanden doorgaven netjes een bevestiging gekregen waarop stond dat Essent de meterstand heeft ontvangen en dat zij deze zullen verwerken.
Daar hebben wij de bewijzen ook van.
Gisteren, maandag jl heeft Essent bij ons de kabel afgesloten omdat wij nog niet hebben betaald.
We hebben om een betalingsregeling gevraagd en Essent was bereid die met ons te treffen.
Helaas is die aflossing zo hoog dat wij deze niet kunnen betalen.
Natuurlijk willen wij betalen naar wat we verbruikt hebben maar Essent kan het ons toch niet aandoen om zo'n enorm bedrag binnen 12 maanden terug te vorderen.
Inmiddels heeft Essent het uit handen gegeven aan een deurwaarderskantoor en wij hopen er met hen uit te kunnen komen.
Wij denken dat Essent ook de verantwoording moet nemen doordat zij ons zo enorm laag geschat hebben terwijl de hele straat zo'n beetje het zelfde verbruik heeft als ons.
En nu zouden we in 1 keer het verbruik hebben van 4 gezinnen met wel 12 kinderen.
Er is ons zelfs gevraagd door een medewerker van Essent of we een wietplantage hebben boven, die vond het verbruik ook belachelijk hoog.
Ook hebben we gevraagd of er iemand van Essent bij ons thuis wilde komen om ons uitleg te geven en waarom zij ons zo laag hebben geschat.
Daar hebben we echter nooit geen respons op gekregen.
Inmiddels is de energierekening opgelopen tot ruim 5300 euro , op deze manier helpt Essent ons mooi de problemen in.
Nogmaals willen we met de beste wil van de wereld ons verbruik betalen maar Essent kan toch niet zo'n jaarafrekening in de bus gooien, zeggen dat we deze op korte termijn moeten betalen en vervolgens de handen er vanaf trekken?
Wat vinden jullie hier van?

We weten eigenlijk niet meer wat we ermee aan moeten, we hebben buro van rechtshulp net ingeschakelt, kijken wat onze rechten zijn...


[/b]

SanGer

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door SanGer »

Ik zie dat ons bericht 4 keer is geplaatst, iedere keer als ik op verzenden drukte kreeg ik een foutmelding, tot 4 keer toe, blijkt de reactie wel doorgekomen te zijn.
Sorry voor het ongemak :oops:

Gesloten