sjohie schreef:
Toen ik de laatste keer (medio afgelopen jaar) in een kippenstal voor vrije-uitloop kippen was, waren daar een paar van die voerdispensers die belaagd werden alsof elk kippenleven in de stal er van af hing, terwijl er een aantal verderop gewoon ongebruikt waren. (er zat wel voer in) Blijkbaar zoeken die beesten af en toe de drukte gewoon op ofzo, net als mensen dat doen in Zandvoort en Scheveningen bij de eerste mooie zomerdag.
Als mensen en organisaties in het verleden niet zo ageerden tegen bijvoorbeeld legbatterijen, zoals nu bv. wakker dier voor andere verbeteringen, dan waren er nu nog steeds nauwelijks vrije uitloop eieren en andere varianten. Ik kan me de tijd nog herinneren dat scharreleieren als iets heel geitenwollensokken-achtigs werd gezien, laat staan dat je met vrije uitloop of biologisch aan zou moeten komen.
Dus het is mooi dat die kippen nu in elk geval zélf de drukte kunnen zoeken, net als dat mensen dat kunnen.
sjohie schreef:
Maar goed, door de schaalvergroting die de kiloknallers mogelijk maakt, zijn kleinere slachterijen grotendeels verdwenen, en moeten die dieren nu een paar provincies door voordat ze geslacht worden. Dat is dus niet iets waar bijvoorbeeld de boeren zelf veel aan kunnen doen.
Je geeft hier dus aan dat er een rechtstreeks verband is tussen de kiloknallers en het extra, onnodig, stressvol vervoeren van de dieren. Dat is inderdaad niet iets waar de boeren veel aan kunnen veranderen. Die worden volgens mij ook weinig verweten. Het 'probleem' zit hem bij de supermarkten en hun kiloknallers. Die zijn, wat je zelf ook aangeeft, alleen mogelijk als de dieren daar meer onder te lijden hebben.
Isabel1 schreef:Toch blijft het moeilijk, er wordt wel geroepen hier dat je ook vegetarisch kunt eten (en dat kan ook) maar vleesvervangers zijn ook duur
Wat is duur? Supermarkt-vleesvervangers zijn tussen de 10 en 15 euro per kilo. of tussen de 1 en 1½ euro per persoon. Dat ben je voor gewoon vlees ook kwijt.
Probleem is dat mensen misschien langzaam maar zeker eraan gewend raken dat 'vlees' (voor zover je daar nog over kunt spreken) tegen kiloknaller prijzen verkocht 'moet' worden.
Isabel1 schreef:Ik probeer zelf wel op te letten wat voor vlees ik koop (nu eet ik sowieso liever vis dan vlees, niet om het principe, maar ik vind het gewoon lekkerder) maar toen wij vroeger minder te besteden hadden had ik zo een kiloknaller gekocht zonder daar wakker van te liggen, ik vind het toch echt belangrijker dat mijn kinderen een volledige maaltijd krijgen dan dat ik zeg: nou we eten alleen nog bonen met rijst omdat het anders zielig is voor de diertjes.
Als je in een situatie met opgroeiende kinderen zit (en mijn jongens waren van die kinderen die flink konden eten) dan is het verschil tussen kilo knaller vlees en gewoon vlees echt enorm in termen van financien,
Als je in een situatie met opgroeiende kinderen zit, dan zou ik juist letten op enigszins gezonde en verantwoorde voeding. Veel kiloknaller-vlees is nu niet echt het meest gezonde vlees. (Of het smakelijk is is natuurlijk een andere vraag.) Vaak gaat het om behoorlijk vet vlees of andere 'restproduct'-vleesproducten. Of bijvoorbeeld schnitzels die voor de helft uit paneermeel bestaan, waarbij je dus eigenlijk twee keer zo veel betaalt als je denkt. Want dat paneermeel kost maar een paar cent.