Je kan in Nederland van ~25 euro pp, tot >100 pp betalen voor een 3 gangen menu, afhankelijk van het type restaurant. Dus 50 euro voor het eten is inderdaad wel iets duurder als gemiddeld, en zeker een niveau boven zeg een eetcafé of club als Humphrey's. Op dat niveau mag je wat mij betreft wel wat begrip en klantvriendelijkheid verwachten als je wat kraanwater vraagt.tenormin schreef:Als het €50,00 p.p. zonder drankjes is ligt het toch al gauw in een wat duurder prijsklasse restaurant. Laat ik het zo stellen: 't is dat ik mee uit eten wordt genomen en ik het menu zonder prijzen onder mijn neus krijg; zelf zou ik het never kunnen betalen, dat is wel zeker.multistrada88 schreef:Beste Olaf79
Je betaald niet zo zeer voor het water zelf maar meer voor de handelingen van het personeel, hoeveel hebben ze hier voor gerekend?
Heb je dit ook aangekaart in de zaak zelf toen je de rekening kreeg gepresenteerd?
Laten we eerlijk zijn, als je voor 50,- p. p. kan eten is dit ook geen restaurant uit het top of hogere segment.....
@sjohie, dat is inderdaad smullen hé, die gewone boterham in de jus van de biefstuk of ossenhaas. Daar weet ik dan wel de prijs van, €29,50 want in het betreffende restaurant gebruiken ze gewoon de krijtborden met prijzen
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.
Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.
sjohie schreef:Je kan in Nederland van ~25 euro pp, tot >100 pp betalen voor een 3 gangen menu, afhankelijk van het type restaurant. Dus 50 euro voor het eten is inderdaad wel iets duurder als gemiddeld, en zeker een niveau boven zeg een eetcafé of club als Humphrey's. Op dat niveau mag je wat mij betreft wel wat begrip en klantvriendelijkheid verwachten als je wat kraanwater vraagt.tenormin schreef:Als het €50,00 p.p. zonder drankjes is ligt het toch al gauw in een wat duurder prijsklasse restaurant. Laat ik het zo stellen: 't is dat ik mee uit eten wordt genomen en ik het menu zonder prijzen onder mijn neus krijg; zelf zou ik het never kunnen betalen, dat is wel zeker.multistrada88 schreef:Beste Olaf79
Je betaald niet zo zeer voor het water zelf maar meer voor de handelingen van het personeel, hoeveel hebben ze hier voor gerekend?
Heb je dit ook aangekaart in de zaak zelf toen je de rekening kreeg gepresenteerd?
Laten we eerlijk zijn, als je voor 50,- p. p. kan eten is dit ook geen restaurant uit het top of hogere segment.....
@sjohie, dat is inderdaad smullen hé, die gewone boterham in de jus van de biefstuk of ossenhaas. Daar weet ik dan wel de prijs van, €29,50 want in het betreffende restaurant gebruiken ze gewoon de krijtborden met prijzen
Op dit niveau wordt meestal een fles wijn en een fles water besteld.
Beide kosten geld en heeft niets met klantvriendelijk te maken, maar met de meest gangbare taferelen in de horeca.
Een voorbeeld van WA als iemand een medicament moet gebruiken, wordt dit zeker niet afgewezen en in rekening gesteld.
Als iemand met 6 personen gaat eten en vraagt dan voor alle kraanwater, is het voorbij met begrip.
-
Als je 50,- p.p betaald is dat meer het niveau Steakhouse, betere Pizzeria of Grand-cafe.
Het zou min of meer neerkomen op 15,- voor een voorgerecht, 25,- voor hoofdgerecht en 10,- voor een dessert.
De horeca heeft zeer slechte jaren achter de rug, en nu begint men te zeuren over het feit dat er kosten aan een glas kraanwater zitten... Vind dit persoonlijk een beetje zielig.... Ze hebben wel degelijk service verleend door kraanwater te serveren en niet tegen meneer te zeggen dat ze dat niet doen en hij een fles bron water moet bestellen.... dat je voor kraanwater iets betaald lijkt me niet meer als normaal....
(nee ik werk niet in de horeca branch)
Het zou min of meer neerkomen op 15,- voor een voorgerecht, 25,- voor hoofdgerecht en 10,- voor een dessert.
De horeca heeft zeer slechte jaren achter de rug, en nu begint men te zeuren over het feit dat er kosten aan een glas kraanwater zitten... Vind dit persoonlijk een beetje zielig.... Ze hebben wel degelijk service verleend door kraanwater te serveren en niet tegen meneer te zeggen dat ze dat niet doen en hij een fles bron water moet bestellen.... dat je voor kraanwater iets betaald lijkt me niet meer als normaal....
Onze plaatselijke culinaire hotspot doet het zo: "Uit het oogpunt van het milieu serveren wij ons gezuiverde water plat of bruisend voor € 1,50 p.p onbeperkt voor de gehele avond!" en ik vind dat eigenlijk een uitstekende oplossing.multistrada88 schreef:dat je voor kraanwater iets betaald lijkt me niet meer als normaal....
Als je deze regel gaat instellen, dan kun je heel wat kubieke meters water meenemen uit de horeca. Als je al voor een simpel glaasje water moet gaan betalen om de horeca uit het slop te halen, dan zijn de verhoudingen ver zoek.multistrada88 schreef:Als je 50,- p.p betaald is dat meer het niveau Steakhouse, betere Pizzeria of Grand-cafe.
-
Zoals ik al eerder aangaf, je betaald niet zo zeer voor het water zelf maar voor de handelingen die dit met zich meebrengen voor het personeel.
Daarnaast is een restaurant geen liefdadigheid instelling....
Als je niet voor het glaasje kraanwater hoeft te betalen, drinkt straks iedereen gratis kraanwater in de horeca, dan lopen hun dus drank omzet mis.
Aangezien de grootste marge zit op verkochten drankjes snap ik volledig dat ze hier kosten voor in rekening brengen.
Daarnaast is een restaurant geen liefdadigheid instelling....
Als je niet voor het glaasje kraanwater hoeft te betalen, drinkt straks iedereen gratis kraanwater in de horeca, dan lopen hun dus drank omzet mis.
Aangezien de grootste marge zit op verkochten drankjes snap ik volledig dat ze hier kosten voor in rekening brengen.
@multistrada88, en zoals ik al eerder aangaf, als je in de betere restaurants gewoon je wijn besteld komt de karaf water er gewoon bij. Anders is het als je je "voer" zou bestellen zonder al dan niet alcoholische versnaperingen en uitsluitend om kraanwater zou vragen. Ja, logisch dat men dan geld voor kraanwater rekent.
-
@tenormin
Dat is inderdaad gebruikelijk dat je dit als service van het huis er bij krijgt, dit moet echter niet vanzelfsprekend zijn.
Het zou het zelfde zijn als je bij de bakker een brood koopt en je vervolgens verwacht dat je er een gratis kuipje boter bij krijgt......
Dat is inderdaad gebruikelijk dat je dit als service van het huis er bij krijgt, dit moet echter niet vanzelfsprekend zijn.
Het zou het zelfde zijn als je bij de bakker een brood koopt en je vervolgens verwacht dat je er een gratis kuipje boter bij krijgt......
Ben je voordelig(er) uit dan ik. Ik moet €1,00 in de 'luchtmachine' steken.snuffel1 schreef:want pompstations vragen 50 eurocent voor lucht die je in de banden kan stoppen. De echte service die vroeger normaal was is ver te zoeken.
Dit is een onzinredenatie en dat weet jij heel goed. Als ik in een zaak moet betalen voor een glaasje water terwijl ik daar behoorlijk wat geld achterlaat voor een avondje uit, dan is dat gelijk de laatste keer dat ik bij die zaak mijn geld uitgeef.multistrada88 schreef:@tenormin
Service is tegenwoordig een vergeten woord in o.a. de horeca in Nederland en horecazaken mogen daar van mij op worden afgerekend door er niet meer te komen.
-
De horeca vind het helemaal niet erg om jou extra service te verlenen hoor.... Maar dan zal je wel wat meer moeten gaan betalen.
Horeca in Nederland is helemaal niet duur als je het vergelijkt met landen waar de welvaart net zo groot is als in Nederland.
Horeca in Nederland is helemaal niet duur als je het vergelijkt met landen waar de welvaart net zo groot is als in Nederland.
Rustig wachten tot je ze allemaal gehad hebt en dan blijf je daarna toch lekker thuis. Zullen niet zoveel mensen mee zitten.puma73 schreef:Dit is een onzinredenatie en dat weet jij heel goed. Als ik in een zaak moet betalen voor een glaasje water terwijl ik daar behoorlijk wat geld achterlaat voor een avondje uit, dan is dat gelijk de laatste keer dat ik bij die zaak mijn geld uitgeef.multistrada88 schreef:@tenormin
Service is tegenwoordig een vergeten woord in o.a. de horeca in Nederland en horecazaken mogen daar van mij op worden afgerekend door er niet meer te komen.
De horeca in de ons omringende landen is een stuk goedkoper dan hier.
niet dus:puma73 schreef:De horeca in de ons omringende landen is een stuk goedkoper dan hier.
http://www.opreisgids.nl/print.php?id=17707
1,50 per karaffe, die was 0,75l.multistrada88 schreef:Beste Olaf79
Laten we eerlijk zijn, als je voor 50,- p.p kan eten is dit ook geen restaurant uit het top of hogere segment.....
50 p.p. vind ik aardig prijzig, zeker als je bedenkt dat dat exclusief aardappels en groenten is en 1 persoon had geen dessert.
Bij aankaarten werd er gesteld, dit zijn de regels en zo zit het.
In de horeca is het toch wel vrij gebruikelijk dat je groenten en aardappels erbij krijgt, vaak zelfs nog extra als je dat wilt. Dit hoort bij de maaltijd. Bovendien, ik ga heel vaak uit eten, en dan zit voor een lagere prijs, betere kwaliteit meestal wel alles er op en eraan.kweenie schreef:Of de restaurants worden juist klantvriendelijker, omdat niet iedereen meer standaard, verwerkt in de prijs van het eten, hoeft te betalen voor zaken die je helemaal niet afneemt. Zie je namelijk in de hele maatschappij, van financiële producten tot aan vliegreizen, dat mensen niet een vast bedrag willen betalen ongeacht de diensten die ze afnemen, maar dat er een lagere basis prijs willen en dan betalen voor wat ze werkelijk aan extra's afnemen.
Wij willen geen wijn want moesten beide nog rijden. Vers geperste sinaasappelsap wat net zo duur is als een glas wijn, dat hadden ze niet, te veel moeite. Dus ja als je DAN daarom om water vraagt, vind ik het zeer onvriendelijk als je dat dan moet gaan betalen a 1,50 per mini karaffe.eleven schreef: Op dit niveau wordt meestal een fles wijn en een fles water besteld.
Beide kosten geld en heeft niets met klantvriendelijk te maken, maar met de meest gangbare taferelen in de horeca.
Een voorbeeld van WA als iemand een medicament moet gebruiken, wordt dit zeker niet afgewezen en in rekening gesteld.
Als iemand met 6 personen gaat eten en vraagt dan voor alle kraanwater, is het voorbij met begrip.
-
Dit vind ik heel redelijk, zeker als er ook nog ijsklontjes in de karaf zitten om het water lekker lang koel te houden.olaf79 schreef:1,50 per karaffe, die was 0,75l.
Met 0,75 liter kom je met 2 personen trouwens een heel eind tijdens het diner.
Ik vind dat gereken op de vierkante millimeter bij zaken als een diner of een avondje uit zo typisch Hollands. Het gaat er tenslotte om dat je het naar je zin hebt gehad, en om dan publiekelijk te gaan bekvechten over anderhalve euro ...
Als je niet tevreden bent kom je toch gewoon niet terug, en dat bepaalt uiteindelijk wel de overlevingskansen van het restaurant
-
Volledig mee eens. Wat een gezeur.angel1978 schreef:puma73 schreef:Dit is een onzinredenatie en dat weet jij heel goed. Als ik in een zaak moet betalen voor een glaasje water terwijl ik daar behoorlijk wat geld achterlaat voor een avondje uit, dan is dat gelijk de laatste keer dat ik bij die zaak mijn geld uitgeef.multistrada88 schreef:@tenormin
Rustig wachten tot je ze allemaal gehad hebt en dan blijf je daarna toch lekker thuis. Zullen niet zoveel mensen mee zitten.
Met 0,75 liter wijn kom je samen wel een eindje. Met water? Ik drink gerust een liter karaf water weg (tja, ben als een vis, dol op water). Dat glas wijn ernaast blijft langer vol, voor zeker.Leo The Emperor schreef:Met 0,75 liter kom je met 2 personen trouwens een heel eind tijdens het diner.