LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

Deze EU verordening bepaalt bij welke rechter conflicten uitgevochten dienen te worden:
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 054_nl.htm

De vuistregel is:
Algemene bepaling inzake bevoegdheid
Het hoofdbeginsel is dat de bevoegde rechter die van de lidstaat is waar de verweerder zijn/haar woonplaats heeft...
Echter, de uitzondering:
Niettegenstaande het grondbeginsel inzake bevoegdheid kan de verweerder onder bepaalde omstandigheden voor rechtbanken in een andere lidstaat worden opgeroepen. Dit is het geval in het kader van de bevoegdheden die zijn opgesomd in de verordening: bijzondere of exclusieve bevoegdheid alsook bevoegdheid op het gebied van verzekeringszaken, door consumenten gesloten overeenkomsten en individuele verbintenissen uit arbeidsovereenkomsten.

De bijzondere bevoegdheid van de gerechten omvat bijvoorbeeld:
•.....
•de onderhoudsverplichtingen (gewoonlijk het gerecht van de plaats waar de tot onderhoud gerechtigde verblijfplaats heeft);
Dus dat lijk de Duitse rechtbank te worden!
Maar daarmee geldt de Duitse wet niet zomaar voor gedaagde , die heeft immers niet de Duitse nationaliteit. De rechter kan dan alleen oordelen naar Europees recht, de vraag blijft of daar onderhoudsverplichting ook voor meerderjarigen geldt.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:Deze EU verordening bepaalt bij welke rechter conflicten uitgevochten dienen te worden:
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 054_nl.htm

De vuistregel is:
Algemene bepaling inzake bevoegdheid
Het hoofdbeginsel is dat de bevoegde rechter die van de lidstaat is waar de verweerder zijn/haar woonplaats heeft...
Echter, de uitzondering:
Niettegenstaande het grondbeginsel inzake bevoegdheid kan de verweerder onder bepaalde omstandigheden voor rechtbanken in een andere lidstaat worden opgeroepen. Dit is het geval in het kader van de bevoegdheden die zijn opgesomd in de verordening: bijzondere of exclusieve bevoegdheid alsook bevoegdheid op het gebied van verzekeringszaken, door consumenten gesloten overeenkomsten en individuele verbintenissen uit arbeidsovereenkomsten.

De bijzondere bevoegdheid van de gerechten omvat bijvoorbeeld:
•.....
•de onderhoudsverplichtingen (gewoonlijk het gerecht van de plaats waar de tot onderhoud gerechtigde verblijfplaats heeft);
Dus dat lijk de Duitse rechtbank te worden!
Maar daarmee geldt de Duitse wet niet zomaar voor gedaagde , die heeft immers niet de Duitse nationaliteit. De rechter kan dan alleen oordelen naar Europees recht, de vraag blijft of daar onderhoudsverplichting ook voor meerderjarigen geldt.

Er hoef geen rechtbank aan pas te komen, als TS zijn/haar inkomsten geeft.
Zoals ik reeds heb geschreven, wordt dan de draagkracht berekend, of de vader aan het onderhoud moet bijdragen.
Is de draagkracht te min, krijg zoonlief dan de bijstand voor 100 % van de gemeente.

Misschien horen we nog iets van TS, hoe het verder is afgehandeld, want wij blijven gissen.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef: Er hoef geen rechtbank aan pas te komen, als TS zijn/haar inkomsten geeft.
Zoals ik reeds heb geschreven, wordt dan de draagkracht berekend, of de vader aan het onderhoud moet bijdragen.
Is de draagkracht te min, krijg zoonlief dan de bijstand voor 100 % van de gemeente.
Maar dan leg je je er al bij neer, dat die Duitse(?) wet ook geldt voor TS, en dat staat juist ter discussie.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
eleven schreef: Er hoef geen rechtbank aan pas te komen, als TS zijn/haar inkomsten geeft.
Zoals ik reeds heb geschreven, wordt dan de draagkracht berekend, of de vader aan het onderhoud moet bijdragen.
Is de draagkracht te min, krijg zoonlief dan de bijstand voor 100 % van de gemeente.
Maar dan leg je je er al bij neer, dat die Duitse(?) wet ook geldt voor TS, en dat staat juist ter discussie.
het gaat over europese regels en verdragen, niet de duitse.

de duitse wet stelt dat TS onderhoudsplichtig is.
de vraag is, of de europese regels dit vervolgens in nederland afdwingen.
Laatst gewijzigd door ruud_a op 27 jul 2014 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:
eleven schreef: Er hoef geen rechtbank aan pas te komen, als TS zijn/haar inkomsten geeft.
Zoals ik reeds heb geschreven, wordt dan de draagkracht berekend, of de vader aan het onderhoud moet bijdragen.
Is de draagkracht te min, krijg zoonlief dan de bijstand voor 100 % van de gemeente.
Maar dan leg je je er al bij neer, dat die Duitse(?) wet ook geldt voor TS, en dat staat juist ter discussie.

Ik quoot het nu nog een keer, want heb het al drie keer gedaan.
Het gaat over Europese recht, waar Duitsland gebruik van maakt.
Natuurlijk geldt de Duitse wet ook voor TS, want dit is het begin van deze procedure, via Europees Recht.
De gemeente spreekt over "Unterhaltsverortnung- EU-UnthVo".

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef: Natuurlijk geldt de Duitse wet ook voor TS, want dit is het begin van deze procedure, via Europees Recht.
Die redenering snap ik niet. Je gaat er van uit, dat, omdat er een brief van de Duitse gemeente ligt, die Duitse wet geldt. Die brief is niet meer dan standpunt van een van beide partijen, en geenonderbouwing op zich.

In plaats van 3x dezelfde quote zie ik liever een quote uit Nederlandstalige Europese wet, die aangeeft dat ouders ook voor 45 jarige kinderen onderhoudsplichtig zijn.....

mh73

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:In plaats van 3x dezelfde quote zie ik liever een quote uit Nederlandstalige Europese wet, die aangeeft dat ouders ook voor 45 jarige kinderen onderhoudsplichtig zijn.....
Juist. En omdat daar niets over te vinden is, ook niet van andere ouders die hetzelfde hebben meegemaakt, vraag ik me dus ernstig af of dit geen fraude is, en zo niet, waarom er dan niets over te vinden is?

Maar ik zie geen reacties van TS meer, dus ben benieuwd of we nog gaan horen hoe dit zit. In plaats van gelijk met een advocaat in zee te gaan, had ik eerst eens bij de betreffende gemeente geïnformeerd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

mh73 schreef:
16again schreef:In plaats van 3x dezelfde quote zie ik liever een quote uit Nederlandstalige Europese wet, die aangeeft dat ouders ook voor 45 jarige kinderen onderhoudsplichtig zijn.....
Juist. En omdat daar niets over te vinden is, ook niet van andere ouders die hetzelfde hebben meegemaakt, vraag ik me dus ernstig af of dit geen fraude is, en zo niet, waarom er dan niets over te vinden is?

Maar ik zie geen reacties van TS meer, dus ben benieuwd of we nog gaan horen hoe dit zit. In plaats van gelijk met een advocaat in zee te gaan, had ik eerst eens bij de betreffende gemeente geïnformeerd.
er is een verdrag van 2007 dat gaat over samenwerking bij uitkeringen voor wat betreft onderhoudsverplichtingen.
onduidelijk is echter of dit uitsluitend gaat over minderjarige kinderen.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:Maar ik zie geen reacties van TS meer, dus ben benieuwd of we nog gaan horen hoe dit zit. In plaats van gelijk met een advocaat in zee te gaan, had ik eerst eens bij de betreffende gemeente geïnformeerd.
Wellicht heeft TS , in afwachting van dagvaarding, niets nieuws te melden.
Zoals ik het overigens lees , heet TS alleen nog maar intake gesprek met advocaat gehad.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:
eleven schreef: Natuurlijk geldt de Duitse wet ook voor TS, want dit is het begin van deze procedure, via Europees Recht.
Die redenering snap ik niet. Je gaat er van uit, dat, omdat er een brief van de Duitse gemeente ligt, die Duitse wet geldt. Die brief is niet meer dan standpunt van een van beide partijen, en geenonderbouwing op zich.

In plaats van 3x dezelfde quote zie ik liever een quote uit Nederlandstalige Europese wet, die aangeeft dat ouders ook voor 45 jarige kinderen onderhoudsplichtig zijn.....
Ik ben geen jurist, dit moet je aan TS vragen, die een advocaat in de arm genomen heeft en blijkbaar op de hoogte is, van dit wetsartikel.
Ik heb ook al verschillende keren gevraagd, of TS contact met deze Duitse gemeente heeft opgenomen, maar helaas geen antwoord gekregen, om fraude uit te sluiten.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

mh73 schreef:
Juist. En omdat daar niets over te vinden is, ook niet van andere ouders die hetzelfde hebben meegemaakt, vraag ik me dus ernstig af of dit geen fraude is, en zo niet, waarom er dan niets over te vinden is?
Dan lees mijn link van 25 juli 8:51, waar ouders hetzelfde hebben meegemaakt. :wink:

Natuurlijk kennis van de Duitse taal vereist.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef:Dan lees mijn link van 25 juli 8:51, waar ouders hetzelfde hebben meegemaakt.
Daar is sprake van een uitspraak op grond van "Paragraph 1601 im Bürgerlichen Gesetzbuch" , oftewel Duits recht.
En dus geen uitspraak op grond van Europese wet onderhoudsverplichtingen, waar de gemeente naar verwijst!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
eleven schreef:Dan lees mijn link van 25 juli 8:51, waar ouders hetzelfde hebben meegemaakt.
Daar is sprake van een uitspraak op grond van "Paragraph 1601 im Bürgerlichen Gesetzbuch" , oftewel Duits recht.
En dus geen uitspraak op grond van Europese wet onderhoudsverplichtingen, waar de gemeente naar verwijst!
het gaat waarschijnlijk ook niet over een europese wet.
het gaat over een verdrag dat regelt dat landen zullen zorgen voor de inning van het geld voor het onderhoud van familieleden.

de duitse wet schrijft voor dat er financiele steun moet worden geboden.
het verdrag schrijft voor dat nederland daar aan medewerking zal verlenen.
de vraag is of dat verdrag ook geldt voor meerderjarigen.
dat heb ik er niet direct in zien staan.
ik heb wel gelezen over minderjarigen.

zo zie ik het in ieder geval.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:
eleven schreef:Dan lees mijn link van 25 juli 8:51, waar ouders hetzelfde hebben meegemaakt.
Daar is sprake van een uitspraak op grond van "Paragraph 1601 im Bürgerlichen Gesetzbuch" , oftewel Duits recht.
En dus geen uitspraak op grond van Europese wet onderhoudsverplichtingen, waar de gemeente naar verwijst!
@16again
Wil je niet of kan je niet de berichten welke bij elkaar horen lezen?

Ik regeer op deze zin en niet waar een wetsartikel staat.
mh73 schreef: Juist. En omdat daar niets over te vinden is, ook niet van andere ouders die hetzelfde hebben meegemaakt, vraag ik me dus ernstig af of dit geen fraude is, en zo niet, waarom er dan niets over te vinden is?
Antwoord:
eleven schreef: Dan lees mijn link van 25 juli 8:51, waar ouders hetzelfde hebben meegemaakt. :wink:

Natuurlijk kennis van de Duitse taal vereist.
Unterhalt für ein 43 Jahre altes Kind?

http://www.treffpunkteltern.de/news/unt ... -_1328.php

Of het ook voor Nederland geldt, moet je gewoon hier eens lezen, tenminste als je begrijpt wat daar staat.
Seit 2011 findet die europäische Unterhaltsverordnung (EuUntHVO) in allen Mitgliedstaaten der Europäischen Union Anwendung. Ebenso gilt seitdem das Haager Protokoll von 2007 über das auf Unterhaltspflichten anzuwendende Recht.

Weitere Entwicklungen hinsichtlich der grenzüberschreitenden Geldendmachung und Durchsetzung von Unterhalt stehen bevor. 2007 haben über 70 Länder das Haager Unterhaltsübereinkommen über die internationale Geltendmachung der Unterhaltsansprüche von Kindern und anderen Familienangehörigen signiert. Die Änderung des Gesetzes zur Geltendmachung von Unterhaltsansprüchen im Verkehr mit ausländischen Staaten ist in Deutschland bereits in Kraft getreten.


Voor de rest stop ik, want zolang TS niets nieuws te melden heeft, is een verder discussie overbodig.

alberthe
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2007 01:49

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door alberthe »

Wederom bedankt voor jullie niet aflatende inzet, ben jullie oprecht heel dankbaar!

Wat is het allemaal gecompliceerd! Even voor de duidelijkheid: We hebben de Duitse advocaat (nog) geen opdracht gegeven voor ons aan het werk te gaan. Het was puur informatief het telefonisch contact dat mijn man met haar heeft gehad. Haar advies was "stuur je financiële gegevens maar naar de betreffende gemeente en dan wachten we wel af".

Wat mij inderdaad ook bevreemd dat er van identieke gevallen waarbij er sprake is van Nederlandse ouders
op het internet niets te vinden is .....zijn wij uniek?
We hebben de gegevens uit de brief geferifieerd; de officiële gegevens op het internet vergeleken met de namen en tel. nrs.uit de bewuste brief en die kloppen 100%!

Wij gaan wat gegevens overleggen en wachten af.......

Hartelijke groet! Alberthe



Wij zullen u zeker op de hoogte houden!

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef:@16againWil je niet of kan je niet de berichten welke bij elkaar horen lezen?
Welk bericht mis ik dan?
16again schreef:In plaats van 3x dezelfde quote zie ik liever een quote uit Nederlandstalige Europese wet, die aangeeft dat ouders ook voor 45 jarige kinderen onderhoudsplichtig zijn.....
mh73 schreef:Juist. En omdat daar niets over te vinden is, ook niet van andere ouders die hetzelfde hebben meegemaakt, vraag ik me dus ernstig af of dit geen fraude is, en zo niet, waarom er dan niets over te vinden is?
eleven schreef:Dan lees mijn link van 25 juli 8:51, waar ouders hetzelfde hebben meegemaakt.
16again schreef:Daar is sprake van een uitspraak op grond van "Paragraph 1601 im Bürgerlichen Gesetzbuch" , oftewel Duits recht.En dus geen uitspraak op grond van Europese wet onderhoudsverplichtingen, waar de gemeente naar verwijst!

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is nu de strekkimg van de EU verordening waar het hier (volgens mij) om draait?
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 024_nl.htm

1)Het makkelijker maken om reeds bestaande onderhoudsverplichtingen grensoverschrijdend te innen.
Bijvoorbeeld: 43 jarig Duits kind in Duitsland, en 70 jarige Duitse ouders, die in ander EU land wonen.
en/of
2) Door een soort reflexwerking buitenlandse wetten te laten gelden voor burgers van andere landen, waardoor extra onderhoudsverplichtingen ontstaan. Met dit topic als voorbeeld.

Ik veronderstel dat de europese verordening alleen 1) beoogt.

mh73

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door mh73 »

@eleven

Jouw link gaat over een Duits gezin. Ik wil iets lezen over een Nederlands gezin met een volwassen kind dat in het buitenland woont. Of voor mijn part een gezin uit een ander land, maar geen binnenlandse kwestie.

In de verordening van 16again wordt dit specifiek genoemd: 'Deze onderhoudsverplichtingen vloeien voort uit de plicht om behoeftige familieleden te helpen en betreffen bijvoorbeeld alimentatie die betaald wordt aan een kind of aan een ex-echtgenoot of -echtgenote na een scheiding.'

Lees ik dus weer niets over een volwassen kind dat geholpen moet worden.

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden dat je een volwassen zoon, waar je dan ook nog eens geen contact mee hebt, moet gaan helpen in het onderhoud. Ik begrijp dat in Duitsland kinderen hun ouders ook moeten helpen als dat nodig is. Vind dat toch een vreemde situatie.

witte angora
Berichten: 31210
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zou, kijkend naar die link van 16again, het zomaar kunnen dat er bij die Duitse gemeente een ambtenaar werkt die het niet helemaal snapt. Gebeurt in Nederland ook wel.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

mh73 schreef:@eleven

Jouw link gaat over een Duits gezin. Ik wil iets lezen over een Nederlands gezin met een volwassen kind dat in het buitenland woont. Of voor mijn part een gezin uit een ander land, maar geen binnenlandse kwestie.

In de verordening van 16again wordt dit specifiek genoemd: 'Deze onderhoudsverplichtingen vloeien voort uit de plicht om behoeftige familieleden te helpen en betreffen bijvoorbeeld alimentatie die betaald wordt aan een kind of aan een ex-echtgenoot of -echtgenote na een scheiding.'

Lees ik dus weer niets over een volwassen kind dat geholpen moet worden.

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden dat je een volwassen zoon, waar je dan ook nog eens geen contact mee hebt, moet gaan helpen in het onderhoud. Ik begrijp dat in Duitsland kinderen hun ouders ook moeten helpen als dat nodig is. Vind dat toch een vreemde situatie.

Jij schreef in eerste instantie, niets op internet te vinden.
In tweede instantie schrijf je dit:
Juist. En omdat daar niets over te vinden is, ook niet van andere ouders die hetzelfde hebben meegemaakt, vraag ik me dus ernstig af of dit geen fraude is, en zo niet, waarom er dan niets over te vinden is?
Hier krijg je mijn link van ouders die hetzelfde hebben meegemaakt met een volwassene zoon.

Nu vraag je om een link, waar Nederlandse gezinnen hetzelfde meegemaakt hebben.

Deze link moet ik schuldig blijven, maar ik heb dus een link laten lezen, dat dit wel op Europese niveau wel speelt, hoe, zoals gezegd ik ben geen jurist en wil alleen aantonen, dat het de mogelijkheid is, dat TS moet betalen.

Seit 2011 findet die europäische Unterhaltsverordnung (EuUntHVO) in allen Mitgliedstaaten der Europäischen Union Anwendung. Ebenso gilt seitdem das Haager Protokoll von 2007 über das auf Unterhaltspflichten anzuwendende Recht.

Weitere Entwicklungen hinsichtlich der grenzüberschreitenden Geldendmachung und Durchsetzung von Unterhalt stehen bevor. 2007 haben über 70 Länder das Haager Unterhaltsübereinkommen über die internationale Geltendmachung der Unterhaltsansprüche von Kindern und anderen Familienangehörigen signiert. Die Änderung des Gesetzes zur Geltendmachung von Unterhaltsansprüchen im Verkehr mit ausländischen Staaten ist in Deutschland bereits in Kraft getreten.
Als je verder info wilt, dan moet je zelf ook een zoeken,i.p.v. opmerkingen, die nergens op slaan, te maken.
De zinnen moeten natuurlijk ook verstaan en begrepen worden.

Op ieder geval, is na het bericht van TS fraude uit te sluiten.

Maar nog een keer. Mijn intentie was en is het, te laten lezen, dat het wel kan.
Hoe en wat moeten andere uitzoeken.
witte angora schreef:Dan zou, kijkend naar die link van 16again, het zomaar kunnen dat er bij die Duitse gemeente een ambtenaar werkt die het niet helemaal snapt. Gebeurt in Nederland ook wel.
Ik denk, dat meerdere hier het niet snappen. :wink:

Gesloten