LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
puma73

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door puma73 »

jerwarm schreef: De prachtige no-claim regeling verwatert steeds meer.
Per 1 januari 2008 is de No-Claimregeling komen te vervallen en is een 'Eigen Risico' Regeling ingevoerd. Dus je loopt een beetje achter de feiten aan.
jerwarm schreef:
ja ik betaal; al zou ik in hemelsnaam niet weten waarom/waarvoor eigenlijk... ik mankeer nooit wat en zie nooit een huisarts/ziekenhuis. maar wel de volle mep betalen...
Helaas voor jou is het zorgstelsel in Nederland gebaseerd op het solidariteitsprincipe.

Dus als jij ooit met een zware ziekte in het ziekenhuis wordt opgenomen betalen anderen mee aan de zorg die jij krijgt en jijzelf niet kunt betalen.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

tenormin schreef:
czarczar schreef:[Wat mij aangaat staat de wens van de patiënt wel altijd voorop.
Ik vraag me echter af of die patiënt wel goed wordt gehoord.
Zeker zou de wens van de patiënt voorop moeten staan, alleen, daar kan/mag niet naar geluisterd worden.
Zolang iemand niet onbevoegd verklaard is om beslissingen te nemen zie ik niet in waarom anderen dat wel moeten kunnen opleggen. Als anderen over mij gaan beslissen, dan zie ik dat als dictatoriaal. U kunt voor mij niet beslissen wat het beste voor mij is en zelfs voor (vermeende) Alzheimer-patiënten heb ik er nog de grootste moeite mee om hen niet beoordelingsbevoegd te verklaren zonder instemming van de patiënt zelf. In feite zou het niet mogelijk moeten zijn.

czarczar

puma73 schreef:Dus als jij ooit met een zware ziekte in het ziekenhuis wordt opgenomen betalen anderen mee aan de zorg die jij krijgt en jijzelf niet kunt betalen.
Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn nu dat allemaal in handen van commerciële verzekeringsmaatschappijen is gegeven. 1 ding weet je zeker: je betaalt fors mee aan het salaris van de directeur, de onkostenvergoedingen van raad van bestuur en de winstuitkeringen aan aandeelhouders. Zorgverzekeringsmaatschappijen zijn namelijk helemaal niet geïnteresseerd in het leveren van goede zorg. Hoe zieker jij wordt (lees: duurder jij wordt), des te liever hebben ze dat jij overstapt.

Iemand die boos reageert op de behoeftigen richt zijn pijlen op het zwakke en verkeerde doel zonder zich te beseffen dat hij/zij zelf volgende week ook tot die groep kan behoren. 1 verkeerde stuurbeweging op de snelweg en je leven ziet er voor de rest totaal anders uit.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:@isabel1: toch krijg ik - zeker de laatste jaren - hetzelfde gevoel als czarczar. Dan hoor ik over onderzoeken op bijv. 78-jarige leeftijd, waarvan ik dan denk: is dit om de kas te spekken of om de patiënt te helpen? Voorbeeldje (heb er velen): bij een 78-jarige kijken of er sprake is van slaapapneu omdat mevrouw slecht slaapt??? Ik denk dan: logisch slaap je slecht, je zult overdag hoofdzakelijk stil zitten.
Niet alleen de laatste jaren. Het was in 1989 dat mijn oma voor de zevende keer in een jaar tijd op haar sterfbed kwam te liggen. Alleen deze keer was het echt de laatste keer. Ze lag in het ziekenhuis, en het was volkomen duidelijk dat ze geen 24 uur meer had. Toch moest en zou er bloed geprikt worden, want dat moest onderzocht worden volgens de verpleegster.

Wonder boven wonder, oma lag in coma, kwam oma die 24 uur door. Volgende onderzoek, en nog een. Weer een dag later ging ze weer hard achteruit. Terwijl de familie erbij was, en oma nog steeds ademde, kwam een verpleegster al spullen brengen om het lijk te wassen. Er was echter geen lijk. Verpleegster schrok, zette het spul neer en ging. En oma ging nóg niet dood, ze krabbelde weer enigszins op.

Al met al heeft het nog een week geduurd, een week waarvan iedereen wist dat oma zou overlijden. Toch is er verschillende keren bloed geprikt om te onderzoeken, en verschillende andere dingen zijn onderzocht.

Maak mij nou niet wijs dat dat niet om geld ging, want al die onderzoeken hadden geen enkel nut meer.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef: Al met al heeft het nog een week geduurd, een week waarvan iedereen wist dat oma zou overlijden. Toch is er verschillende keren bloed geprikt om te onderzoeken, en verschillende andere dingen zijn onderzocht.

Maak mij nou niet wijs dat dat niet om geld ging, want al die onderzoeken hadden geen enkel nut meer.
Mijn echtgenoot heeft er langer over gedaan; de zuster van de trombosedienst weigerde echter om die laatste weken te prikken; ze werd er zelfs om berispt; te vreemd voor woorden om iemand bloed af te nemen waarvan men weet dat hij/zij gaat overlijden. En om terug te komen op (sommige) mensen die de zorgverzekering niet betalen: ik kan me daar best wel iets bij voorstellen: het kost een Godsvermogen, zelfs als men net de maand zonder schulden kan doorkomen. Ik verlang niet terug naar het Ziekenfonds, in die zin van: bent U 1ste, 2de klasse of particulier verzekerd; want vergeet niet, in die tijd waren de wachttijden voor hulp ook gigantisch lang als men in de "derde klas" zat (ben die tijd ook niet vergeten). Maar zoals nu: het is al geschreven, geld word niet voor die zorg gebruikt, al zeker niet voor hardwerkend personeel maar uiteindelijk, alweer....de bobo's aan de top met 0 kennis over medische zaken. Alles te lezen in ongelooflijk veel columns van professor Smalhout.

czarczar

tenormin schreef:Alles te lezen in ongelooflijk veel columns van professor Smalhout.
Volgens mij zou professor Smalhout het enorm met me eens zijn als ik beweerde dat het probleem niet zit in het systeem, maar in de benadering van mensen. Een commerciële benadering van het zorgstelsel holt het zorgstelsel van binnenuit uit. Je zou bijna gaan denken dat ziekenhuizen er dan gebaat bij zijn dat er extra veel zieken komen, dus een Ebola-virusje kan dan welkom zijn. Een sociaal non-commercieel stelsel, hoe slecht ook in het verleden uitgevoerd, is gebaat bij zo min mogelijk zieken. Ik pleit dus voor een goed zorgstelsel dat niet door commercie gedreven wordt.

tenormin

O.T. @ czarczar, neem contact op met de professor; heb dit al jaren met hem. 't Is een mensen-mens; heeft mij 15 jaar gegidst door 'mantelzorg-land' en het vervolg daarop.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Helemaal mee eens , het is toch schunnig?!
onzin al dat gepruts nog aan mensen die op sterven na dood zijn , uitbehandeld zijn enz enz ;
je dieren kun je nog -humaan- laten inslapen.....
en idd

czarczar

moederslink schreef:onzin al dat gepruts nog aan mensen die op sterven na dood zijn , uitbehandeld zijn enz enz ;
Nou, wij zijn het eens, maar het is wel aan de patient zelf.
moederslink schreef:je dieren kun je nog -humaan- laten inslapen..... en idd
Klinkt een beetje raar om dieren humaan te laten inslapen, maar ik ga helemaal met je mee. Ik bekijk mijn dieren niet anders dan familie, anders dan dat ik voor de dieren beslis en familie zelf mag beslissen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik was nog niet helemaal klaar , maar er ging iets goed mis met mijn tablet :roll:
ik wilde idd ook nog bevestigen dat als je een wilsbeschikking hebt , met je volle verstand nog getekend en wel bij NVVE , dat er op het moment dat je zo dement als een deur bent er niks mee wordt gedaan omdat je het niet meer kunt beamen/ bevestigen! :twisted:

Nee dieren kun je niet humaan laten inslapen maar de gedachte is natuurlijk dat het diervriendelijk is , maar dat werd al begrepen .......

tenormin

moederslink schreef:Ik was nog niet helemaal klaar , maar er ging iets goed mis met mijn tablet :roll:
ik wilde idd ook nog bevestigen dat als je een wilsbeschikking hebt , met je volle verstand nog getekend en wel bij NVVE , dat er op het moment dat je zo dement als een deur bent er niks mee wordt gedaan omdat je het niet meer kunt beamen/ bevestigen! :twisted:

Nee dieren kun je niet humaan laten inslapen maar de gedachte is natuurlijk dat het diervriendelijk is , maar dat werd al begrepen .......
Dit was alleen maar wat ik wilde benadrukken: bij volle verstand en dement als een deur. Niets is meer rechtsgeldig dan, ook heeft de niet demente partner daar geen stem in, terwijl juist de partner weet hoezeer de echtgenoot/partner naar de dood verlangde. Maar nee, de lijdensweg moet je doorstaan.
Laatst gewijzigd door tenormin op 09 okt 2014 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

czarczar

vogels schreef:Komt er eigenlijk op neer dat we onze huisdieren een humaner dood gunnen dan onze familieleden.
Nou ja, de letterlijke vertaling van humaan is menselijk, dus die is niet op z'n plaats. Maar in mijn ogen laat ik mijn huisdieren waardiger sterven dan veel mensen sterven. Ze mogen gewoon dood gaan. Ik had dat mijn oma en mijn vader ook gegund.
vogels schreef:Een kat of hond op hoge leeftijd laat je geen zware operatie meer onder gaan. Waarom dan wel een vader/moeder op hoge leeftijd?
Dat is aan de mensen zelf. Sommige operaties of behandelingen zijn niet erg zinvol.
Bestralen op 80-jarige leeftijd met uitzaaiingen is niet zinvol. Een knie repareren waarschijnlijk wel. Dat zijn twee uitersten, maar ik ga er dus niet over. Dat is aan de patiënt zelf, niet aan de arts. We moeten op dit soort punten gewoon niet zoveel waarde aan artsen hechten, op vele punten niet. Ontstekingsremmers is ook zo'n voorbeeld, in beginsel compleet overbodig, maar een arts kan allerlei enge gevolgen opnoemen als je ze niet neemt. Ik ben als kind overvoert met penicilline, want anders zou ik een dubbele longontsteking krijgen. Er zijn gewoon ook veel slechte artsen.

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

puma73 schreef:
jerwarm schreef: De prachtige no-claim regeling verwatert steeds meer.
Per 1 januari 2008 is de No-Claimregeling komen te vervallen en is een 'Eigen Risico' Regeling ingevoerd. Dus je loopt een beetje achter de feiten aan.
jerwarm schreef:
ja ik betaal; al zou ik in hemelsnaam niet weten waarom/waarvoor eigenlijk... ik mankeer nooit wat en zie nooit een huisarts/ziekenhuis. maar wel de volle mep betalen...
Helaas voor jou is het zorgstelsel in Nederland gebaseerd op het solidariteitsprincipe.

Dus als jij ooit met een zware ziekte in het ziekenhuis wordt opgenomen betalen anderen mee aan de zorg die jij krijgt en jijzelf niet kunt betalen.

no-claim/Eigen risico , als het beestje maar een naam heeft, feit is dat het je tegenwoordig een hoop geld kost om verzekerd te zijn terwijl ik voor anderen zit te betalen met een zorgverzekering die basis niets voorstelt. Je hebt er nog niet eens de basiskosten tandarts mee uit.
huidige zorgstelsel is knudde, het was ooit wel goed.
solidariteit; nu moest ik ff lachen.
de rijken worden rijker, de armen worden armer...
Laatst gewijzigd door jerwarm op 10 okt 2014 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

jerwarm schreef: helaas voor jou interesseert het me verder helemaal niets wat je weer zit te blaten. :mrgreen:
Je bent zelf aan het blaten, mekkeren heet dat bij schapen.

jerwarm

.
Laatst gewijzigd door jerwarm op 10 okt 2014 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.

czarczar

vogels schreef: Schandalig! Als ik er naast had gezeten, had ik ze echt met spuit en al de kamer uit gegooid.
Zwaar overdreven, bloed afnemen is een hele kleine ingreep en een prima methode om diagnoses te stellen. Ook nog een hele goedkope methode. Het is geen operatie. Uw reactie is buiten proportie.

tenormin

jerwarm schreef:
tenormin schreef:
jerwarm schreef: helaas voor jou interesseert het me verder helemaal niets wat je weer zit te blaten. :mrgreen:
Je bent zelf aan het blaten, mekkeren heet dat bij schapen.
bemoei je er maar niet mee, je weet niet eens waarover het gaat en hij kan z'n eigen verweer wel geven.
Hoeft niet iemand anders te doen voor hem.
Meneer is nogal :x :x bezig en denkt alles beter te weten. Ik denk dat iddg niet, alleen dingen waar ik ECHT verstand van heb en in mijn straatje zit bemoei ik me mee.
Of ik reageer een keer mee in een topic, daar blijft het bij. :wink:
Ik heb hem al PB hierover gestuurd, maar kinderachtig genoeg reageert ie niet.
zwijgen is toestemmen.
dit bericht zal ook wel weer worden verwijderd, so be it.

:wink:

Bemoei je er niet mee? Hoezo, heb je een private claim op dit onderwerp. En nogal raar dat je hier gaat melden dat je geen PB beantwoord krijgt. PB is immers privé. Of is dit moeilijk te begrijpen.

sorry voor de vervuiling.

czarczar

vogels schreef:Humaan had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten.
Logisch dat als iemand van 80+ een knie of heup breekt, dat dit geopereerd wordt.
Nou .... is nog maar de vraag. Simpele beenbreuk, okay, maar bijvoorbeeld een gecompliceerde heupbreuk en een nieuwe kunstmatige heup, dat moet je maar willen met alle revalidatie die daarbij komt kijken. Het verschilt natuurlijk per geval. Ik doelde meer op ongeneeslijke ziektes, al kan ernstige botontkalking daar ook toe behoren.

jerwarm

laat maar.

czarczar

jerwarm schreef:laat maar.
Lijkt me beter, verwijzen naar een ander topic en op de persoon gericht.
Zwakke houding.

Gesloten