rozemarijntje schreef:Ja,ik snap niet hoe je het doet,want bij minimum,heb je toch recht op alle subsidies??en die krijgen jullie niet??tegenwoordig betaal je hier voor een piepkleinflatje!700 euro
bizarvoor woorden
Correct. Wij zitten niet aan het minimum, maar leven met een vergelijkbaar bedrag. Het punt dat ik dus probeerde te maken is dat een netto bedrag van ongeveer 1350 (wat volgens verschillende bronnen het bedrag aan bijstand zou zijn dat wij zouden ontvangen als we binnen de bijstandsnorm zouden vallen), voldoende zou moeten zijn om niet in (grote) financiële problemen te komen bij o.a. incassobureaus en gerechtsdeurwaarders. Hierbij ga ik ook alleen uit van terechte vorderingen.
Een veel voorkomend argument is dat de meerderheid van de mensen de noodzakelijke kosten om te overleven namelijk écht niet kan opbrengen omdat ze een laag inkomen of bijstand hebben. Dat vind ik moeilijk te geloven, hoewel ik best wil geloven dat dit voor een aantal het geval is.
Een beetje wat anderen al aangaven: geen geld uitgeven dat je niet hebt. Wij geven geld dat wij wel hebben niet uit, maar dat zou niet ter zake moeten doen. Wel snap ik uiteraard dat wij redelijk belachelijk goedkoop wonen (de woonruimte die we hebben is erg klein en we delen de keuken, toilet en badkamer met andere huurders). Het moet toch mogelijk zijn het met een hogere huur te redden, als wij op zo'n bedrag een paar honderd euro kunnen overhouden. En nee, riant zal het niet zijn, maar dat beweer ik ook niet.
Ik besef me ook dat wij misschien een beetje extreem zuinig zijn, maar we zijn er tevreden mee en toch (over)leven we dus met zo weinig. Je kunt het geloven of niet, het blijft toch waar dat wij het met een bedrag onder het genoemde bijstandsuitkeringsbedrag kunnen redden. Ik beweer niet dat wij iedere maand voor € 700 leven, maar wel degelijk dat in onze situatie dat mogelijk is. Aan een bedrag van 1350 ben ik nog nooit gekomen in een maand "gewoon" leven.