Toen was het gemiddelde inkomen per inwoner rond de 2600 gulden per jaar. Nu is dat rond de 26.000 euro per jaar. In verhouding zou jouw hypotheek dus in de huidige tijd neerkomen op 1450 euro per maand. Zou ik ook wel 'behoorlijk' willen noemen.tenormin schreef:Hoe lang je terug wilt gaan in de tijd, ook vroeger moest er wel degelijk inkomen tegenover staan voor je een hypotheek kreeg. In "mijn" eerste (1961) hypotheek tijd, ook dan was een gegarandeerd inkomen van toepassing. Toen was het appeltje/eitje: hypotheek van 145 gulden per maand was toentertijd zelfs 'behoorlijk'.
Maar er lopen hier weer een hoop discussies door elkaar. Discussies over geldcreatie op zich, over lenen en uitlenen en over de vraag wie aan geldcreatie mag 'doen'. Volgens mij gaat het hier niet zozeer om de vraag óf er aan geldcreatie mag worden gedaan, maar om wie dat zou mogen doen.
En daarmee worden meteen ook argumenten van het 'burgerinitiatief' onderuit gehaald. Zaken zoals stabiele prijzen en waardevast spaargeld en pensioen hebben niet te maken met degene die het geld maakt, maar met hoeveel geld er wordt gecreëerd. Daarbij maakt het niet uit of dit door overheid of de primaire banken wordt gedaan.
Overigens is de keerzijde van wat hier 'waardevast spaargeld en pensioen' wordt genoemd, dat lenen onbetaalbaar wordt. Maar dat zeggen ze er dan maar niet bij. Stel je voor dat mensen dat beseffen en niet voor het initiatief zouden willen tekenen...