De voorbeelden die je aanhaalt zijn wat ver gezocht en bovendien andere gevallen want dit zijn geen winkels. Bovendien gelden die regels voor een ieder terwijl in onderhavig geval alleen TS haar tas moest openen.Isabel1 schreef:op basis van principe zie ik het punt van olaf wel, maar als je dat doortrekt krijg je ook gekke dingen:
1) iemand komt bij mij thuis en besluit zich niet aan mijn regels in mijn huis te houden, ik besluit die persoon nooit meer uit te nodigen, mag ik dat ook niet meer? het is toch mijn huis, en mijn regels? Net zoals de Jumbo haar regels heeft?
2) bij ons in de bibliotheek is het de bedoeling dat je in de leeszaal stil bent (want er zitten mensen te lezen) dat staat in de huisregels, maar niemand kan mij wettelijk het recht verbieden te praten. Dus ik mag daar prima met 10 vriendinnen koffie gaan drinken. En als ik na een aantal keer de bibliotheek niet meer in mag dan moet de bibliotheek de huisregels maar verscheuren.
3) sommige horeca gelegenheden hebben een dresscode (van 'netjes' gekleed tot geen petjes en sportschoenen) Dat doen ze om een bepaalde ambiance te creeeren. Maar ik ga daar gewoon in pyama heen en verziek de hele sfeer omdat ik op sloffen met een of ander knuffelbeest loop. Horeca moet maar gewoon de huisregels verscheuren.
4) ik besluit in bikini naar de kerk te gaan (nu ga ik niet naar de kerk, en heb ik ook geen bikini maar dat terzijde) en veroorzaak daar (door die bikini dus) een hoop onrust. Kerk moet de regels maar verscheuren, want ik mag best in bikini naar de kerk, geen wet die het verbied.
Ik vind eigenlijk gewoon dat als je je niet aan de regels wilt houden, je gewoon niet naar die specifieke zaak moet gaan.
Een winkel is een openbare ruimte waar je de toegang niet zomaar kunt ontzeggen. Daar moet je gegronde redenen voor hebben. En als die reden is dat een klant haar wettelijke rechten uitoefent in tegenspraak met die regels dan heb je gewoon pech.
Hetzelfde geldt als een winkel zwarte mensen gaat weigeren of allochtonen of mensen met sproeten. Noem maar op.
Huisregels moeten redelijk en billijk zijn en moeten in overeenstemming met de wet zijn.