LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
riddert
Berichten: 2187
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door riddert »

@JoepieJoepie,

Heb je de aannemer überhaupt al opdracht gegeven om de kapel te bestellen/fabriceren?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

riddert schreef:@JoepieJoepie,

Heb je de aannemer überhaupt al opdracht gegeven om de kapel te bestellen/fabriceren?
- voor vergunning aanvraag heb ik bestelling gedaan op basis van zijn akkoord op mijn prijs
- na vergunning goedkeuring wil hij prijs aanpassen omdat hij 1 Juli ondanks aangegeven levertijd van 5-6 weken niet ging halen, daarom vraagt hij mij nu om herbevestiging tegen "gewijzigde condities"

Verder heb ik ~100 Euro aan gemeente betaald voor het voortraject, maar heb andere deel nog niet betaald
Hij heeft waarschijnlijk meer "externe" kosten gemaakt bij voorbereiding vergunning aanvraag...

Helpt dit?

riddert
Berichten: 2187
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door riddert »

Joepie Joepie schreef:
riddert schreef:@JoepieJoepie,

Heb je de aannemer überhaupt al opdracht gegeven om de kapel te bestellen/fabriceren?
- voor vergunning aanvraag heb ik bestelling gedaan op basis van zijn akkoord op mijn prijs
- na vergunning goedkeuring wil hij prijs aanpassen omdat hij 1 Juli ondanks aangegeven levertijd van 5-6 weken niet ging halen, daarom vraagt hij mij nu om herbevestiging tegen "gewijzigde condities"

Verder heb ik ~100 Euro aan gemeente betaald voor het voortraject, maar heb andere deel nog niet betaald
Hij heeft waarschijnlijk meer "externe" kosten gemaakt bij voorbereiding vergunning aanvraag...

Helpt dit?
Ik was benieuwd of de dakkapel al gemaakt word, zo niet, dan zou je misschien beter afscheid van elkaar kunnen nemen. Scheelt voor beide partijen een hoop stress en sores. Los van wie er al dan niet gelijk heeft.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door kokka »

dan zit je bij je nieuwe aannemer zeker vast aan de 21%, dus daar koop je dan niets voor.

riddert
Berichten: 2187
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door riddert »

De oude aannemer is ook standvastig, en het gaat maar om een paar honderd euro, ik zou het erbij laten. 't Is de stress en tijd danwel energie die je erin stopt niet waard. Daarnaast zal de aannemer met frisse tegenzin bij Joepie aan de slag gaan, dit lijkt me ook geen gezonde situatie.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik denk dat aannemers na 1 Juli weer snel om meer werk smeken, dus betwijfel of netto de prijzen omhoog gaan.

Denken jullie dat belastigvoordeel 1 op 1 naar consumenten is doorberekend?

riddert
Berichten: 2187
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door riddert »

Joepie Joepie schreef:Ik denk dat aannemers na 1 Juli weer snel om meer werk smeken, dus betwijfel of netto de prijzen omhoog gaan.

Denken jullie dat belastigvoordeel 1 op 1 naar consumenten is doorberekend?
Denk het wel. Bedrijven rekenen altijd met ex. BTW bedragen. Voor de consument word vervolgens of 6% of 21% btw berekend. Voor de winst van een bedrijf maakt het tarief niet uit.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

riddert schreef:
Joepie Joepie schreef:Ik denk dat aannemers na 1 Juli weer snel om meer werk smeken, dus betwijfel of netto de prijzen omhoog gaan.

Denken jullie dat belastigvoordeel 1 op 1 naar consumenten is doorberekend?
Denk het wel. Bedrijven rekenen altijd met ex. BTW bedragen. Voor de consument word vervolgens of 6% of 21% btw berekend. Voor de winst van een bedrijf maakt het tarief niet uit.
Er was eens een dag dat dat anders, maar dat is weer een heel ander verhaal...
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 6&t=140731

riddert
Berichten: 2187
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door riddert »

Joepie Joepie schreef:
riddert schreef:
Joepie Joepie schreef:Ik denk dat aannemers na 1 Juli weer snel om meer werk smeken, dus betwijfel of netto de prijzen omhoog gaan.

Denken jullie dat belastigvoordeel 1 op 1 naar consumenten is doorberekend?
Denk het wel. Bedrijven rekenen altijd met ex. BTW bedragen. Voor de consument word vervolgens of 6% of 21% btw berekend. Voor de winst van een bedrijf maakt het tarief niet uit.
Er was eens een dag dat dat anders, maar dat is weer een heel ander verhaal...
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 6&t=140731
Jeetje, gaat het nog steeds om dezelfde dakkapellen? Dat was in 2013, en nu een paar weken voor afloop van de 6% regeling moeten die dingen opeens geplaatst worden?
In dat geval zou ik er nog even mee wachten en een andere aannemer zoeken. Als er toch geen haast is.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

riddert schreef:Jeetje, gaat het nog steeds om dezelfde dakkapellen? Dat was in 2013, en nu een paar weken voor afloop van de 6% regeling moeten die dingen opeens geplaatst worden?
In dat geval zou ik er nog even mee wachten en een andere aannemer zoeken. Als er toch geen haast is.
Jip en nu is het echt pech.
- Maar kids willen langzaam aan wel een allen een eigen kamer.

Behoudens dat hij op 2 van de 2 afspraken ~15 minuten te laat was, had ik een positieve indruk en ik wil er dus ook nog uit komen...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Small update:

We zijn weer een halve week verder en ik heb nog geen reactie mogen ontvangen.
- Zonder inhoudelijke reactie voor Maandag 8 Juni aanstaande, zal ik hoe dan ook overgaan tot het betalen van de gemeente voor het restant van de vergunning aanvraag.
- Maar ik zou ook graag uiterlijk binnen 2 weken een herbevestiging van de leverdatum ontvangen (afgelopen vragen is XXX langs geweest, ze voorzien geen problemen met de kraan).

Indien jij en ik er alsnog niet uitkomen, kan ik zoals jij hieronder aangeeft vergelijkbare dakkappellen door een ander bedrijf laten plaatsen, maar zal ik wel genoodzaakt zijn om eventueel prijsverschil op jou te verhalen.
- Maar nogmaals, het heeft mijn voorkeur dat jij de dakkappellen zoals overeengekomen levert.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door kokka »

waarom zou hij in hemelsnaam het prijsverschil betalen als jij besluit om de dakkapellen niet door hem te laten plaatsen?
hij staat gewoon in zijn recht om het hogere BTW-tarief voor arbeid door te berekenen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kokka schreef:waarom zou hij in hemelsnaam het prijsverschil betalen als jij besluit om de dakkapellen niet door hem te laten plaatsen?
hij staat gewoon in zijn recht om het hogere BTW-tarief voor arbeid door te berekenen.
Hoi kokka,

Ik snap je vraag, in mijn e-mail verwijs ik ook naar zijn e-mail...

Maar goed, ik heb het even met een collega van legal afdeling kortgesloten:
- Zowel hij en ik hebben een overeenkomst, waar we ons dan ook allebei aan moeten houden.
- Hij mag niet eenzijdig prijs aanpassen, prijs inclusief btw was zonder voorbehoud en vertraging na vergunning valt geheel in zijn risicosfeer

Als aannemer vervolgens eenzijdig besluit niet te leveren en mij succes wenst met de zoektocht naar een ander bedrijf, dan mag hij het vershil ook lappen.

Groetjes,

Joep

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door angel1978 »

Joepie Joepie schreef:
kokka schreef:waarom zou hij in hemelsnaam het prijsverschil betalen als jij besluit om de dakkapellen niet door hem te laten plaatsen?
hij staat gewoon in zijn recht om het hogere BTW-tarief voor arbeid door te berekenen.
Hoi kokka,

Ik snap je vraag, in mijn e-mail verwijs ik ook naar zijn e-mail...

Maar goed, ik heb het even met een collega van legal afdeling kortgesloten:
- Zowel hij en ik hebben een overeenkomst, waar we ons dan ook allebei aan moeten houden.
- Hij mag niet eenzijdig prijs aanpassen, prijs inclusief btw was zonder voorbehoud en vertraging na vergunning valt geheel in zijn risicosfeer

Als aannemer vervolgens eenzijdig besluit niet te leveren en mij succes wenst met de zoektocht naar een ander bedrijf, dan mag hij het vershil ook lappen.

Groetjes,

Joep
Dan zou ik een andere collega zoeken.
BTW-verhoging is door de overheid verplicht gesteld en mag gewoon doorgerekend worden. Daar zijn in het verleden al meer zaken over geweest en dus erg duidelijk welke kant dat op gaat.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

angel1978 schreef:Dan zou ik een andere collega zoeken.
Haha, zullen we eerst het resultaat afwachten?
BTW-verhoging is door de overheid verplicht gesteld en mag gewoon doorgerekend worden. Daar zijn in het verleden al meer zaken over geweest en dus erg duidelijk welke kant dat op gaat.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, toch?

Zonder gekheid, het is zijn keuze om nu andere projecten voorrang te geven en zich daardoor niet aan de met mij vooraf gecommuniceerde levertijd te (kunnen) houden. En in mijn all-in prijs voorstel, dat hij zonder voorbehoud heeft geaccepteerd, stond ook helemaal geen BTW tarief gespecificeerd.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door angel1978 »

suc6 met de rechtzaak

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door moederslink »

Joepie Joepie schreef: Zonder gekheid, het is zijn keuze om nu andere projecten voorrang te geven en zich daardoor niet aan de met mij vooraf gecommuniceerde levertijd te (kunnen) houden. En in mijn all-in prijs voorstel, dat hij zonder voorbehoud heeft geaccepteerd, stond ook helemaal geen BTW tarief gespecificeerd.
En dat is nu precies wat ik ook steeds gezegd heb , afspraak = afspraak , door jullie beiden geaccordeerd , hij vertraagt door het aannemen van andere klussen tussendoor , maar jullie hadden de offerte allebei in orde bevonden en zo ook afgesproken.
Wel jammer dat het nog steeds niet tot tevredenheid is opgelost...had het nu toch maar 2 jaar geleden gedaan.. :wink:

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Nog een update
Dank voor je factuur, die je wellicht verstuurd heb zonder mijn onderstaande bericht te hebben gelezen. Maar zoals jij (ondertussen) hieronder hebt kunnen lezen, kan ik dit niet accepteren.
- Je mag 200 Euro factureren als de vergunning niet wordt toegekend, maar die is juist wel toegekend
- Als jij vervolgens eenzijdig besluit de opdracht op te zeggen, dan voorzie ik bovendien voor mij mogelijk additionele kosten voor aanpassing van vergunning (naast potentieel hogere prijs voor vergelijkbare dakkappellen die ik in mijn ogen ook op jou mag verhalen)

Om gezamenlijk vooralsnog onnodige extra kosten te voorkomen en zo spoedig mogelijk tot een oplossing te komen, wil ik bij deze aanbieden om een eerlijk deel van het verschil voor mijn rekening te nemen.

Zover ik kan zien, zijn er twee redenen waardoor wij momenteel afronding voor 1 juli niet lijken te gaan halen.
1. vertraging vergunning aanvraag;
2. langere levertijd
Omdat oorzaak van 1. gedeeltelijk buiten zowel jouw als mijn invloedssfeer ligt (maar toch meer bij jou dan bij mij), maar oorzaak van 2. overduidelijk wel geheel bij jou ligt, stel ik als compromis voor 50% van 50% (= 25%) van het verschil voor mijn rekening te nemen, te weten XXX Euro (en jij daarmee 25% plus 50% is 75%), waarmee de totaalprijs YYY wordt.

Dit bied ik aan onder volgende 3 voorwaarden:
- uiterlijk maandag 8 juni (= voor 9 juni) bevestig jij de uiterlijke leverdatum (week 31 of 35?)
- indien verlaagd belasting tarief door overheid wordt verlengd, dan krijg ik extra korting ter waarde van XXX Euro
- geen aanbetaling

Hopelijk kun jij hiermee akkoord gaan en kunnen we verder met de dakkappelen.

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door 16again »

Joepie Joepie schreef:Als aannemer vervolgens eenzijdig besluit niet te leveren en mij succes wenst met de zoektocht naar een ander bedrijf, dan mag hij het vershil ook lappen.
Indien aannemer niet tijdig levert, dan heb je mogelijk voldoende grond om de koop te ontbinden.
Het "verschil lappen" door de aannemer ligt veel lastiger, en acht ik weinig kansrijk.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

16again schreef:
Joepie Joepie schreef:Als aannemer vervolgens eenzijdig besluit niet te leveren en mij succes wenst met de zoektocht naar een ander bedrijf, dan mag hij het vershil ook lappen.
Indien aannemer niet tijdig levert, dan heb je mogelijk voldoende grond om de koop te ontbinden.
Het "verschil lappen" door de aannemer ligt veel lastiger, en acht ik weinig kansrijk.
Laat ik beginnen met die 200 Euro niet te betalen, dan ligt de bal (ten minste gedeeltelijk) bij hem.

Maar is mijn voorstel onredelijk?

Gesloten