LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels samenwonen sociale huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Leonieee schreef:Wat trouwens WEL mag, is dat ik een eigen sociale woning ga huren, mijn vriend ook en dat we dan beiden huursubsidie vangen. DAT mag wel. Dus dan is er een huis minder in omloop en ook nog eens huursubsidie dat uitbetaald moet worden. Lijkt me een minder aantrekkelijke optie voor iedereen, maar dat mag dan weer wel..
Inderdaad, ook dat mag. Bet zo goed alsdat u vriend ruilt en u later samen geregistreerd bij hem intrekt.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

moederslink schreef: Ik ben zelf nl ook ah kijken ne andere woning voor iemand , ook bij makelaars, ook rond de 550-650 euro wordt er aangeboden.
Als je het jaarinkomen niet kunt halen vragen ze ook in sommige gevallen een borg, is mijn ervaring nu.
Ook in omgeving Utrecht? Want die heb ik nog niet gevonden (en ik heb al erg goed gezocht).
Dat tweede wat je zegt, wist ik niet, dat kan handig zijn, bedankt. We hebben in het verleden wel gebeld met particuliere aanbieders, maar deze hebben ons steeds afgewezen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Huurwoningen van die prijs zijn allemaal sociale huurwoningen. Daar hebben ze geen makelaar voor nodig om aan de man te brengen.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

tijger1 schreef:Huurwoningen van die prijs zijn allemaal sociale huurwoningen. Daar hebben ze geen makelaar voor nodig om aan de man te brengen.
Of dat ja, of studentenkamers. Die zijn namelijk van die prijs. Komen wij dus niet voor in aanmerking.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Stel nu in het slechtste scenario dat TS en haar vriend uit elkaar gaan , hij blijft daar wonen , TS staat buiten de deur en moet misschien weer bij dezelfde wbv aankloppen , misschien staat TS dan op een zwarte lijst..
Wel ben ik van mening dat wbv in het algemeen erg veel macht hebben en van alles maar kunnen eisen en dit ook doen. Maar dat is het gevolg van de verziekte markt waarin alles op slot is ; " scheefwonen " is hier oa ook debet aan :x
@Leonieee , nee niet in de omgeving Utrecht .
@tijger1 , het zijn ook woningen van mensen die bv iets anders hebben gekocht en hun oude woning willen verhuren. Als je geluk hebt is dat dan voor meerdere jaren. Maar ik geef toe , het is niet gemakkelijk allemaal.Makelaars vragen bv ook bemiddelingskosten , of een maand borg extra etc etc .
En wat ik ben tegen gekomen zijn gewone huizen// appartementen// ruime etages. Echt geen simpele studentenkamer of zo.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Moederslink, het is inderdaad niet makkelijk. Wij zitten vast aan omgeving Utrecht, want mijn vriend heeft een vast contract voor 3 dagen. Hij zou gek zijn om dat op te zeggen natuurlijk. Anders waren we wel naar Groningen verhuisd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

@Leoniee, en is forenzen , met de trein , een optie? Bv Arnhem-Utrecht is halfuurtje met de trein, Wageningen? Ede? ( Ik ken idd ook een stel...zij woont in Groningen , hij werkt 3 dagen in Almere, hij overnacht die 3 dagen bij zijn moeder in Almere) allemaal niet tof en niet ideaal, snap ik, maar vooralsnog te doen tot er een betere structurele oplossing komt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar ze kunnen ruilen naar een passende woning. Hoe moeilijk kan het zijn? Alsof de sociale huurwoningen daar voor het opscheppen liggen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja , maar het mag niet, niet op de normale manier nu.
Ok dan later erbij intrekken als geregistreerde partner , uw idee, maar wat als dat spaak loopt of als de wbv weigert hierin mee te gaan of er gaan alarmbellen af en beiden worden op een zwarte lijst gezet? Wbv hebben macht en (mis-(ge) bruiken die macht , helaas .
Ze komen met hun beider inkomen nu juist niet in aanmerking voor een sociale huurwoning!
Dat is toch nu juist het issue in dit topic ook? :roll:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Wat valt er nou spaak te lopen? Hij ruilt en huurt en gaat later een geregistreerd partnerschap aan, waardoor zijn partner bij hem kan intrekken. En dan kan het die WBV helemaal niets meer schelen. En wat voor zwarte lijst? Ze hebben dan een passende woning.

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

tijger1 schreef:Maar ze kunnen ruilen naar een passende woning. Hoe moeilijk kan het zijn? Alsof de sociale huurwoningen daar voor het opscheppen liggen.
Tijger, ik zit me al de hele tijd te ergeren aan jouw onbezonnen reacties. Het MAG niet, klaar. En het gaat niet lukken, klaar. De woningruil zou best wel door kunnen gaan, maar alsnog, als de topicstarter later bij haar vriend intrekt, dan zijn de rapen gaar.

En al zou het wel lukken, reken er maar op, vriend, dat er dan weer nieuwe wetjes en regeltjes gaan komen om dit soort fraude tegen te gaan. Wetjes en regeltjes waar nog veel meer mensen onder gaan lijden. Wat schiet je er mee op?

Daarbij, de topicstarter geeft aan dat buiten de sociale sector huren een optie is, al wordt het financieel wat krap. Dan doen ze dat toch? Komt er meteen een woning vrij voor een ander die van een sociale huurwoning afhankelijk is. Het gaat hier nog altijd om scheefwonen. Het omzeilen van de regels om mensen die niet langer recht hebben op een sociale huurwoning alsnog in zo'n woning te krijgen kun je gewoon niet maken.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Witte angira.

Complete kletskoek.

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Tijger, als het kletskoek is, waarom krijgen ze dan de woning niet volgens de gewone regels?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

tijger1 schreef:Wat valt er nou spaak te lopen? Hij ruilt en huurt en gaat later een geregistreerd partnerschap aan, waardoor zijn partner bij hem kan intrekken. En dan kan het die WBV helemaal niets meer schelen. En wat voor zwarte lijst? Ze hebben dan een passende woning.
met een dubbel inkomen is dit geen passende woning. Zij huren dan scheef en deze woning is niet beschikbaar voor mensen die echt tot de financieel zwakkeren behoren.
Met spaak lopen bedoel ik bv ook dat de relatie van TS en haar partner kan stuklopen, maar dat had ik ook al eerder aangegeven , maar u leest blijkbaar niet alles.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

@witte angora

U schrijft"het mag niet".

Wat mag er dan niet? Mag de Ts niet vertrekken en zich uitschrijven? Mag de vriend dan niet ruilen? Mag hij later niet trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Mag zijn vrouw of partner dan niet bij hem komen komen? Vroeger was dit zelfs verplicht.;-)) overigens hoeft dat dan ook nog helemaal niet gemeld te worden aan de WBV.
Wat denkt u nu dat de WBV daar tegen kan doen? Helemaal niets. En het heeft ook helemaal niets met die scheefwonen poppenkast te maken. Want de WBV kan het nu ook al toestaan.

Het enige dat er na die ruiling verandert is dat de WBV van twee kanten meer huur gaat ontvangen.

@moederslink

Dubbel inkomen, laat me niet lachen. Een Wajong uitkering die over 2,5 jaar verlaagd wordt.
Ja en als de relatie spaak loopt, zitten ze natuurlijk veel gunstiger in een vrije sector woning. Kunnen ze allebei vertrekken.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Mensen, ik heb een bericht gestuurd naar het Juridisch Loket hierover en ik wacht gewoon op antwoord en zie dan wel hoe de wet echt in elkaar steekt. Ik heb ook specifiek gevraagd op welke grond de woningbouwvereniging kan weigeren een toestemming te geven als ik wil inschrijven op het adres van mijn vriend als hij die woning neemt.

Particulier huren kan, mits de huur niet te hoog is voor ons en dat is in vele gevallen een probleem. Daarnaast, mocht de huur op te brengen zijn, dan worden er eisen gesteld waaraan we niet kunnen voldoen. We worden daardoor in een hoekje gedrukt en het vinden van een woning wordt zo ERG moeilijk. Als blijkt dat de woningbouwvereniging uit hun nek kletst met dat ik twee jaar lang niet op dat adres met mijn vriend mag samenwonen, dan weet ik genoeg. Afwachten dus.

Dat scheefwonen trouwens, wij zitten net aan boven die grens en wij wonen in een sociale woning. We kunnen blijkbaar nergens anders heen dus blijven we zitten. Stel nu voor dat er vele mensen zoals wij zijn, die net zo veel of meer dan wij verdienen, maar niet genoeg om naar de particuliere sector te gaan of een huis te kopen. Wat is het resultaat? Iedereen blijft in hun sociale woning wonen en daar geef ik ze dan groot gelijk in, want wat moeten ze anders? Op straat gaan wonen? Slapen op de bank van een ander? Iedereen heeft recht op een woning en als er dus niets anders is dan blijven zitten in je sociale huurwoning, terwijl je best zou willen doorschuiven maar je niet kan, dan moet je wel blijven zitten in je sociale huurwoning. En dat alles door dat gat voor deze middeninkomers.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

@tijger1, u blijft er in volharden en staat niet open voor de redelijkheid , wel voor de boel besodemieteren. Uw keus...soit! Ik vind het echt niet kunnen, het is nu een dubbel inkomen , het IB60 formulier geeft nu aan dat zij boven de inkomensgrens zitten en dan is een sociale huurwoning niet passend. Punt!
Als de Wajong wordt verlaagd, als zij uit elkaar gaan ...allemaal mogelijkheden, dan komen zij tzt wel voor een sociale huurwoning in aanmerking, of gezamenlijk of ieder apart.
@Leonieee, dan wachten we de mening vh JL af. Ik hoop dat je het nog terugkoppelt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Leonieee schreef:Ik heb ook specifiek gevraagd op welke grond de woningbouwvereniging kan weigeren een toestemming te geven als ik wil inschrijven op het adres van mijn vriend als hij die woning neemt.

Als blijkt dat de woningbouwvereniging uit hun nek kletst met dat ik twee jaar lang niet op dat adres met mijn vriend mag samenwonen, dan weet ik genoeg. Afwachten dus.
Het punt is natuurlijk ook dat je ook al het inschrijfformulier mede had ingevuld , met jouw inkomen .
En dan zit je boven de inkomensgrens~~~~dat is de grond waarop de wbv zich beroept. Twee ingeschrevenen met ,gezamenlijk, een te hoog inkomen voor de grens ve sociale huurwoning.

Over twee jaar is de financiële situatie ws anders omdat dan de Wajong verlaagd is .

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leonieee schreef:Moederslink, het is inderdaad niet makkelijk. Wij zitten vast aan omgeving Utrecht, want mijn vriend heeft een vast contract voor 3 dagen. Hij zou gek zijn om dat op te zeggen natuurlijk. Anders waren we wel naar Groningen verhuisd.
Binnen 45 minuten rijden vanaf Utrecht moet toch wel iets te vinden te zijn, en dan heb je nog steeds een redelijke woon-werkafstand.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door tijger1 »

Lees ook dit eens. De WBV heeft alle vrijheid die woning wel toe te wijzen. Dus gewoon onwil.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ning-huren

Gesloten