Pagina 3 van 6
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 12:05
door courier
Als ik alle flauwekul over het hoofd zie resteert het volgende: NLE wijzigt de "kleine lettertjes" met terugwerkende kracht en dat kan juridisch helemaal niet.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 12:08
door angel1978
courier schreef:Als ik alle flauwekul over het hoofd zie resteert het volgende: NLE wijzigt de "kleine lettertjes" met terugwerkende kracht en dat kan juridisch helemaal niet.
Dat is pas flauwekul. Natuurlijk kan dat en dat is juridisch ook prima geregeld. Wijziging betekent in dit geval dat de klant per direct en zonder extra kosten het contract kan opzeggen en dat dat door de leverancier aangeboden moet worden (wat hier netjes gebeurt).
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 12:17
door witte angora
Waar staat dat NLE de kleine lettertjes met terugwerkende kracht wijzigt? Volgens mij ligt de ingangsdatum in de toekomst.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 14:30
door Teunbosseman
angel1978 schreef:courier schreef:Als ik alle flauwekul over het hoofd zie resteert het volgende: NLE wijzigt de "kleine lettertjes" met terugwerkende kracht en dat kan juridisch helemaal niet.
Dat is pas flauwekul. Natuurlijk kan dat en dat is juridisch ook prima geregeld. Wijziging betekent in dit geval dat de klant per direct en zonder extra kosten het contract kan opzeggen en dat dat door de leverancier aangeboden moet worden (
wat hier netjes gebeurt).
Mwahhhh.....echt netjes vindt ik het niet van NLE als je net bent overgestapt en een welkomst bonus zou ontvangen. Dan kun je wel opzeggen maar je bonus krijg je niet.
Wat netjes geweest zou zijn geweest is reeds geschreven en is:
Zij hadden ook kunnen wachten tot ons contact (tussen NLE en mij) afliep en dan mij kunnen melden dat er vanaf dat moment voor mij nieuwe voorwaarden gelden
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 14:37
door Josephien12
Dat was meer netjes, maar ondoenlijk voor NLE. Immers, ze gaan de termijn een maand vervroegen en dat doe graag voor alle klanten in je database.
Beter en eerlijker zou zijn de afgesproken welkomstbonus gedeeltelijk uitkeren. ZIJ hebben de voorwaarden veranderd....
Overigens, wanneer ze de incassodatum iedere maand opnieuw een dag naar voren zouden hebben gezet net zoals bepaalde concullega's dit hebben gedaan zonder dit te communiceren wat hetzelfde bereikt. Zo vreemd is het nou ook weer niet wat NLE doet.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 14:57
door Drouven
Begrijp best dat de NLE problemen heeft met wanbetalers maar dat is het risico van ondernemen en probeer niet je eigen belabberde organisatie af te schuiven op mensen die netjes op tijd betalen.
Tevens zal blijken dat mensen die net aan netjes kunnen betalen nu in de problemen komen en er dus nog meer wanbetalers komen, slimme zet NLE. NLE streek je hand in eigen boezem en zorg dat je zaakjes op orde zijn en je snel en tijdig kunt innen dat houd het percentage wanbetalers laag!
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 15:03
door Josephien12
Drouven schreef:Begrijp best dat de NLE problemen heeft met wanbetalers maar dat is het risico van ondernemen
Je moet heel veel producten en diensten eerst betalen voor je ze kan consumeren. Het staat een ondernemer natuurlijk vrij om het risico van wanbetaling zo klein mogelijk te maken door betaling vooraf te vragen. En het staat de consument vrij om dan een andere leverancier te zoeken. Maar dat doen we ook niet met bijvoorbeeld vliegreizen, daar is het normaal om eerst te betalen. En ook bij de bakker betalen we eerst het brood voordat we het consumeren. Dan gaan ze ook niet op zoek naar een ondernemer die wel op krediet levert.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 15:43
door ruud_a
Josephien12 schreef:Drouven schreef:Begrijp best dat de NLE problemen heeft met wanbetalers maar dat is het risico van ondernemen
Je moet heel veel producten en diensten eerst betalen voor je ze kan consumeren. Het staat een ondernemer natuurlijk vrij om het risico van wanbetaling zo klein mogelijk te maken door betaling vooraf te vragen. En het staat de consument vrij om dan een andere leverancier te zoeken. Maar dat doen we ook niet met bijvoorbeeld vliegreizen, daar is het normaal om eerst te betalen. En ook bij de bakker betalen we eerst het brood voordat we het consumeren. Dan gaan ze ook niet op zoek naar een ondernemer die wel op krediet levert.
De bakker heeft het brood gebakken voor er werd betaald.
De luchtvaart onderneming reserveert een stoel, die ze niet meer kan verkopen.
Maar de electriciteitsmaatschappij heeft nog geen kilowattuur stroom geleverd.
Bovendien wordt het geld ook nog niet eens op de laatste dag van de maand afgeschreven, maar in de loop van de maand ervoor.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 15:56
door Josephien12
ruud_a schreef:
De bakker heeft het brood gebakken voor er werd betaald.
De luchtvaart onderneming reserveert een stoel, die ze niet meer kan verkopen.
Maar de electriciteitsmaatschappij heeft nog geen kilowattuur stroom geleverd.
Bovendien wordt het geld ook nog niet eens op de laatste dag van de maand afgeschreven, maar in de loop van de maand ervoor.
Als je niet vooraf betaald verkoopt de bakker het brood aan een ander en de luchtvaartmaatschappij de stoel aan een ander. De elektriciteitsmaatschappij doet niet anders. Bovendien moet ook daar ingekocht worden.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 15:58
door Teunbosseman
Josephien12 schreef:Dat was meer netjes, maar ondoenlijk voor NLE. Immers, ze gaan de termijn een maand vervroegen en dat doe graag voor alle klanten in je database.
Beter en eerlijker zou zijn de afgesproken welkomstbonus gedeeltelijk uitkeren. ZIJ hebben de voorwaarden veranderd....
Overigens, wanneer ze de incassodatum iedere maand opnieuw een dag naar voren zouden hebben gezet net zoals bepaalde concullega's dit hebben gedaan zonder dit te communiceren wat hetzelfde bereikt. Zo vreemd is het nou ook weer niet wat NLE doet.
Hoezo ondoenlijk ?? Software matig zal dat vast te doen zijn. Als ze het voor alle klanten kunnen / willen doen dan kan dit ook per klant worden aangepast.
Er zullen ongetwijfeld klanten zijn welke verschillende tarieven hebben met verschillende looptijden, ook dit is in ingeprogrammeerd door iemand.
Bij ED wordt bij altijd opdezelfde dag geincasseerd. Niets stiekum een dag eerder en dat laten oplopen totdat je vanzelf een maand eerder hebt berekend.
Benieuwd welke concullega's dit dan wel zouden zijn......met dat soort stiekume praktijken zal ik daar nooit klant worden.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 18:48
door ruud_a
Josephien12 schreef:ruud_a schreef:
De bakker heeft het brood gebakken voor er werd betaald.
De luchtvaart onderneming reserveert een stoel, die ze niet meer kan verkopen.
Maar de electriciteitsmaatschappij heeft nog geen kilowattuur stroom geleverd.
Bovendien wordt het geld ook nog niet eens op de laatste dag van de maand afgeschreven, maar in de loop van de maand ervoor.
Als je niet vooraf betaald verkoopt de bakker het brood aan een ander en de luchtvaartmaatschappij de stoel aan een ander. De elektriciteitsmaatschappij doet niet anders. Bovendien moet ook daar ingekocht worden.
De bakker bakt het brood voor ik het koop.
De luchtvaartmaatschappij zit met een onverkoopbare stoel.
De energieleverancier laat gewoon de generator wat minder stroom leveren.
En het is de vraag, wanneer NLE betaalt voor de stroom.
Vooraf of achteraf.
Overigens betaal je alle heffingen van de overheid die in de rekening zitten ook eerder en die staan dus gratis bij de NLE op de rekening.
(Misschien een tip voor de overheid, dat ze wat eerder kunnen innen bij de NLE?)
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 15 aug 2015 23:23
door angel1978
ruud_a schreef:Josephien12 schreef:ruud_a schreef:
De bakker heeft het brood gebakken voor er werd betaald.
De luchtvaart onderneming reserveert een stoel, die ze niet meer kan verkopen.
Maar de electriciteitsmaatschappij heeft nog geen kilowattuur stroom geleverd.
Bovendien wordt het geld ook nog niet eens op de laatste dag van de maand afgeschreven, maar in de loop van de maand ervoor.
Als je niet vooraf betaald verkoopt de bakker het brood aan een ander en de luchtvaartmaatschappij de stoel aan een ander. De elektriciteitsmaatschappij doet niet anders. Bovendien moet ook daar ingekocht worden.
De bakker bakt het brood voor ik het koop.
De luchtvaartmaatschappij zit met een onverkoopbare stoel.
De energieleverancier laat gewoon de generator wat minder stroom leveren.
En het is de vraag, wanneer NLE betaalt voor de stroom.
Vooraf of achteraf.
Overigens betaal je alle heffingen van de overheid die in de rekening zitten ook eerder en die staan dus gratis bij de NLE op de rekening.
(Misschien een tip voor de overheid, dat ze wat eerder kunnen innen bij de NLE?)
volgens mij is NLE een energieleverancier en geen energieproducent. Zij kopen dus ook gewoon vooraf een bepaalde hoeveelheid energie tegen een bepaalde prijs is. Even de generator aanzetten is er echt niet bij.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 17 aug 2015 17:00
door Teunbosseman
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 17 aug 2015 18:58
door courier
Het blijft toch een vorm van contractbreuk: klanten die net een 3-jarig contract hebben gesloten op basis van vaste tarieven zijn akkoord gegaan met de vorige "kleine lettertjes". Het gaat niet aan dat NLE tijdens de wedstrijd de spelregels eenzijdig aanpast.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 17 aug 2015 19:11
door Josephien12
courier schreef:Het blijft toch een vorm van contractbreuk: klanten die net een 3-jarig contract hebben gesloten op basis van vaste tarieven zijn akkoord gegaan met de vorige "kleine lettertjes". Het gaat niet aan dat NLE tijdens de wedstrijd de spelregels eenzijdig aanpast.
Klopt, dat is het.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 18 aug 2015 12:05
door Michelle_L
Vaak staan in de algemene voorwaarden stukken vermeld dat ze bepaalde dingen mogen aanpassen aan contracten of iets dergelijks. Aangezien de klanten daarmee akkoord gaan KAN(ik weet namelijk niet of het daar vermeld staat) het zo zijn dat ze dit gewoon mogen wijzigen.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 18 aug 2015 12:36
door courier
Michelle_L schreef:Vaak staan in de algemene voorwaarden stukken vermeld dat ze bepaalde dingen mogen aanpassen aan contracten of iets dergelijks. Aangezien de klanten daarmee akkoord gaan KAN(ik weet namelijk niet of het daar vermeld staat) het zo zijn dat ze dit gewoon mogen wijzigen.
In de contractvoorwaarden staat wel een bepaling dat de klant er vooraf mee akkoord gaat dat NLE het energiecontract op dezelfde voorwaarden aan een andere vergunninghoudende energieleverancier kan overdragen.
Nu zou het kunnen zijn dat er ook nog Algemene Voorwaarden zijn van de overkoepelende gezamenlijke energieleveranciers, maar daar wordt nergens naar verwezen, bovendien mogen "kleine lettertjes" niet ten detrimente van de consument worden gebruikt. Overigens wordt in de correspondentie met NLE bij herhaling gesproken over een "maandelijks termijnbedrag".
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 19 aug 2015 14:36
door rrvvww
Ach ja, je betaalt zoveel dingen voorruit. Als je benzine tankt, betaal je ook gelijk voor de volgende paar honderd kilometer die je nog moet gaan rijden.
Met een pak suiker idem dito. Je hebt voor een kilo betaald maar je gebruikt iedere dag maar een paar schepjes.
Ik denk dat ze een financieel gat gaan vullen met deze truc. Het verhaal over wanbetalers is lulkoek. Het zou klantvriendelijker zijn om alleen wanbetalers een maand voorruit te laten betalen.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 19 aug 2015 15:54
door tenormin
rrvvww schreef:Ach ja, je betaalt zoveel dingen voorruit. Als je benzine tankt, betaal je ook gelijk voor de volgende paar honderd kilometer die je nog moet gaan rijden.
Met een pak suiker idem dito. Je hebt voor een kilo betaald maar je gebruikt iedere dag maar een paar schepjes.
Ik denk dat ze een financieel gat gaan vullen met deze truc. Het verhaal over wanbetalers is lulkoek. Het zou klantvriendelijker zijn om alleen wanbetalers een maand voorruit te laten betalen.
Probleem blijft wel dat wanbetalers over het algemeen geen geld hebben. Enige oplossing zou zijn, als ze de kosten voor niet wanbetalers door zouden berekenen, ze de wanbetaler maar moeten afsluiten. Maar dat mag dan alleen als het goed weer is (niet als het vriest).
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Geplaatst: 19 aug 2015 15:55
door Josephien12
Gewoon wanbetalers een prepaid meter geven. Geld op, gas op. Probleem opgelost.