Pagina 3 van 4
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 05:12
door gordr
Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
Voorts wil ik iedereen waarschuwen: Diclofenac is vrij verkrijgbaar, maar het is een behoorlijk smerig goedje met veel bijwerkingen waar veel mensen (5-10%) last van krijgen. Dat geldt zelfs voor de creme die Diclofenac bevat. Ik raad het niemand zondermeer aan, ook al heeft het merendeel van de mensen (90-95%) geen last van de erg vervelende bijwerkingen. Lees in ieder geval de bijsluiter en stop acuut met het gebruik als je last krijgt van de bijwerkingen.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 10:59
door linda bakker
gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
Voorts wil ik iedereen waarschuwen: Diclofenac is vrij verkrijgbaar, maar het is een behoorlijk smerig goedje met veel bijwerkingen waar veel mensen (5-10%) last van krijgen. Dat geldt zelfs voor de creme die Diclofenac bevat. Ik raad het niemand zondermeer aan, ook al heeft het merendeel van de mensen (90-95%) geen last van de erg vervelende bijwerkingen. Lees in ieder geval de bijsluiter en stop acuut met het gebruik als je last krijgt van de bijwerkingen.
bedankt voor je reactie, ja ik weet dat diclofenac niet zo'n beste reputatie heeft. Diclofenac is vrij verkrijgbaar maar alleen in tabletten van 12.5 mg, geen zetpillen of 25/50 mg . Op internet zijn er wel zetpillen 25 mg en 50 mg pillen Diclofenac te koop. Ze zijn vrij duur en als ik de prijs ga rekenen van een internet dokter betaal ik nog steeds veel te veel aan mijn apotheker. Dus klopt er iets niet. Dat Unive zorg eens wat beter mag opletten wat er uitbetaald word en eens wat scherper mag opletten ben ik geheel met je eens. Dit maakt de zorg nu zo duur, de zorgverzekeringen moeten eigenlijk EISEN van de apothekers dat er ALTIJD gespecificeerd word om misstanden te voorkomen.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 11:23
door gordr
linda bakker schreef:Dit maakt de zorg nu zo duur, de zorgverzekeringen moeten eigenlijk EISEN van de apothekers dat er ALTIJD gespecificeerd word om misstanden te voorkomen.
100% mee eens. En al die vergoedingen voor informatie-plicht die in rekening gebracht worden mogen ook meteen worden afgeschaft. Echt 1 grote flauwekul. Ik heb toch internet en anders lees ik de bijsluiter wel. Daarbij dient de verzekerde altijd de rekening te mogen inzien, want feitelijk zijn wij verzekerden degenen die ervoor betalen. Voorts wil ik nog wel pleiten voor het terugdringen van medicijngebruik en doktersbezoek.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 13:36
door asterix346
gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening. Er zijn afspraken tussen apotheek en zorgverzekeraars over de levering buiten de normale openingsuren. Unive ontvangt een gespecificeerde rekening. TS moet bij Unive zijn voor de inzage daarin.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 17:09
door linda bakker
asterix346 schreef:gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening. Er zijn afspraken tussen apotheek en zorgverzekeraars over de levering buiten de normale openingsuren. Unive ontvangt een gespecificeerde rekening. TS moet bij Unive zijn voor de inzage daarin.
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 17:21
door ruud_a
linda bakker schreef:asterix346 schreef:gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening. Er zijn afspraken tussen apotheek en zorgverzekeraars over de levering buiten de normale openingsuren. Unive ontvangt een gespecificeerde rekening. TS moet bij Unive zijn voor de inzage daarin.
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.
Vraag aan Unive, hoe uw uw eigen risico moet bepalen als zij geen gespecificeerde rekening hebben.
Misschien dat zij die vraag wel kunnen beantwoorden. (waarschijnlijk niet).
En als vervolgvraag als zij het niet weten hoe u daar dan wel achter komt.(weten ze waarschijnlijk ook niet).
En ondertussen is het toch echt tijd voor een klachtenprocedure bij Unive.(die kunnen zij u waarschijnlijk wel uitleggen).
Waarom u daar niet aan begint is mij volstrekt onduidelijk.
U stelt een vraag op het forum, maar met de antwoorden lijkt u weinig te willen doen.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 17:33
door asterix346
linda bakker schreef:
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.
Unive krijgt WEL een gespecificeerde rekening.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 17:35
door ruud_a
asterix346 schreef:linda bakker schreef:
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.
Unive krijgt WEL een gespecificeerde rekening.
Correctie: Unive behoort er een te krijgen.
Of ze die ook krijgt is een tweede.
Ze is echter wel verplicht om voor die specificatie te zorgen.
Dat betekent dat ze daar zelf achteraan moeten bij die apotheker.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 19:41
door linda bakker
@ruud.
Graag beter lezen eer een oordeel klaar te hebben, ik ben namelijk bezig het advies van de persoon van Unive, die zich hier op dit topic melde en van Moederslink op te volgen. En het zal wel een week duren eer ik antwoord zal krijgen van de apotheker of niet . Zo als vermeld in de topic ( als u de moeite zou hebben genomen om het te lezen) staat: mocht ik geen antwoord krijgen van de apotheker op mijn brief of weer een afwijzing , ik het schriftelijk moet melden aan Unive. Dus waarom u meent dat ik het advies van Unive en moederlink etc niet opvolg is mij een raadsel.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 22:32
door ruud_a
linda bakker schreef:@ruud.
Graag beter lezen eer een oordeel klaar te hebben, ik ben namelijk bezig het advies van de persoon van Unive, die zich hier op dit topic melde en van Moederslink op te volgen. En het zal wel een week duren eer ik antwoord zal krijgen van de apotheker of niet . Zo als vermeld in de topic ( als u de moeite zou hebben genomen om het te lezen) staat: mocht ik geen antwoord krijgen van de apotheker op mijn brief of weer een afwijzing , ik het schriftelijk moet melden aan Unive. Dus waarom u meent dat ik het advies van Unive en moederlink etc niet opvolg is mij een raadsel.
Ik zie met terugkijken dat ik in ieder geval niet de enige ben die over iets heen leest.
Los daarvan denk ik toch dat u het werk van Unive aan het doen bent.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 23:12
door gordr
asterix346 schreef:De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening.
Een doosje pilletjes van de plank pakken en daar dan 200 euro voor rekenen.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 aug 2015 23:17
door linda bakker
linda bakker schreef:Ok, dan gaan we dat eerst proberen. Ik heb een concept gemaakt. lees ff mee voor fouten e.d.
Mijnheer etc ,Na ons gesprek van 17-08-2015 waar ik u vroeg mij een specificatie van kosten medicijnen,aflevertarief standaard uitgiften,eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc , te overhandigen en waarbij u mij dit weigerde omdat u dit niet noodzakelijk vond, deel ik u het volgende mede:
Ik heb schriftelijk contact gehad met Unive en deze hebben mij geantwoord dat: De apotheker is als zorgverlener verplicht om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd word. De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker. Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz enz
@ Ruud. Dit was dus de brief voor de apotheker, Moederlink heeft het op fouten even na gezien.. De klacht brief voor Unive heb ik net klaar, gezien ook ik de hele week moet werken en dus in spaarzame vrije uurtjes de brieven moet schrijven. Morgen gaat de boel op de post en dan hoor ik het wel/of niet. Ik heb gewoon geen zin om er de hele week nog mee rond te lopen en mijn humeur te laten verpesten.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 24 aug 2015 09:26
door langste adem
Een beetje offtopic misschien , maar ik had juist het tegenovergestelde. Eens in de zoveel tijd heb ik bronchitis en dan ga ik naar de arts voor een antiobioticakuurtje.
Maar de laatste keer stonder er kosten bijvermeld op de factuur in de trant van "uitleg eerste gebruik medicijnen". Ja, de apotheker had me weliswaar gezegd dat ik de pillen met een glas water moest innemen en hoeveel per dag ik er moest innemen. Maar dat had de dokter even daarvoor ook al gezegd en daarnaast zit er natuurlijk ook nog eens een uitgebreide bijsluiter bij met gedetailleerde info.
Dus ik kreeg WEL info, maar ik had er niet om gevraagd, maar het werd me pas achteraf duidelijk dat ik ervoor moest betalen. Het was geen hoog bedrag hoor, maar ik snap het punt van TS wel. Transparantie moet er zijn bij rekeningen.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 24 aug 2015 09:35
door Webcare Univé Zorg
Bedankt voor je bericht. Kunnen wij iets voor je betekenen? Wij nemen graag contact met je op. Je kunt je klacht of vraag ook sturen o.v.v. je klantnummer naar
[email protected].
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Madeleine
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 24 aug 2015 10:30
door ruud_a
linda bakker schreef:
Mijnheer etc., Na ons gesprek van 17-08-2015 waarin ik u vroeg mij een specificatie van kosten medicijnen,aflevertarief standaard uitgiften,eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc. , te overhandigen( en waarbij u mij dit weigerde omdat u dit niet noodzakelijk vond ...Overbodig?), deel ik u het volgende mee:
Ik heb schriftelijk contact gehad met Unive en deze heeft mij geantwoord dat: De apotheker is als zorgverlener verplicht om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd wordt. De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker. Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en verzoek u om mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz. enz.
Ik vind de zinnen veel te lang en onleesbaar.
Achter afkortingen hoort een punt.
Voor een comma geen spatie, na een comma wel een spatie.
Schrijf niet alles achter elkaar, maar gebruik een nieuwe regel.
Hou het simpel.
Mijnheer etc., Na ons gesprek van 17-08-2015, waarin ik u vroeg om mij een specificatie van kosten medicijnen, aflevertarief standaard uitgiften, eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc., te overhandigen, heb ik schriftelijk contact met Unive gehad.
Unive heeft geantwoord dat de apotheker als zorgverlener verplicht is om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd wordt.
De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker.
Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en verzoek u om mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz. enz.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 24 aug 2015 10:42
door linda bakker
Webcare Univé Zorg schreef:Bedankt voor je bericht. Kunnen wij iets voor je betekenen? Wij nemen graag contact met je op. Je kunt je klacht of vraag ook sturen o.v.v. je klantnummer naar
[email protected].
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Madeleine
De klachten brief is al onderweg. Dit is mij aangeraden door een ander persoon alhier die reageerde namens Webcare Unive. Ik heb verder geen berichten meer gestuurd, noch naar Webcare Unive, noch naar Unive Zorg, dus deze reactie verbaast me een beetje..
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 26 aug 2015 13:27
door linda bakker
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 26 aug 2015 15:12
door ruud_a
Quote:
Bij uw zorgverzekeraar kunt u navragen welk bedrag u als eigen risico moet betalen.
Zoals al gezegd moet Unive dus kunnen specificeren.
Quote:
Het Noordhollands Dagblad berichtte onlangs dat een patiënt via het wettelijk verplicht eigen risico in Alkmaar rond de € 30 betaalt voor een recept van de dienstapotheek. In Den Helder loopt dit op tot € 70, en op Texel zelfs tot € 100.
Of de apotheek heeft heel veel geld gerekend voor de medicijnen, of dat bedrag van 100 euro is niet correct.
Quote
Op Texel betalen klanten per medicijn 100 euro voor de uitgifte, terwijl het nachttarief in bijvoorbeeld Rotterdam soms maar 10 euro is.
Het zelfde als boven.
Waarschijnlijk gewoon het zelfde artikel in andere woorden.
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 sep 2015 00:16
door linda bakker
Uiteindelijk heeft de Unive telefonisch contact met mij opgenomen en met mij doorgesproken wat er allemaal was gebeurd. De klacht over de "vage" omschrijving in de declaratie is onderzocht door de Unive en het resultaat was dat er inderdaad ten onrechte 1 injectie met diclofenac plus extra weekend kosten in rekening was gebracht. Dit was inderdaad door de apotheker gemaskeerd met de vage term Farmacie.
Ik heb dus in middels dit bedrag van 98 euro retour gekregen. En nu maar hopen dat de Apotheker dit niet meer flikt ( ik betwijfel het) en dat de Unive Zorg voortaan declaraties met vage termen niet meer uitbetaald. Ze hebben mij belooft hier meer aandacht aan te besteden ( en dat hopen we dan maar). Zo zie je maar, klagen helpt soms best wel. groetjes
Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?
Geplaatst: 23 sep 2015 00:54
door 89PB
Prachtig Linda de aanhouder etc.