Pagina 3 van 3

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 23 aug 2015 22:50
door mh73
Toch vind ik het bij zoiets als een dekbedhoes nog dubieus. Want, zoals al vermeld, is het wel op de juiste wijze gewassen? Want als je een nieuw exemplaar op dezelfde (mogelijk dus verkeerde) wijze wast, zal je dus steeds hetzelfde euvel krijgen.
Ligt het echt aan het product, dan sluit ik me bij moederslink aan en snap ik niet dat TS steeds een nieuwe hoes wil.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 00:06
door Rickyr
Heel erg veel reacties, dank!

Het gaat dus om een dekbedovertrek. Ik vind het dessin erg tof, dus vandaar dat ik deze wil. Toen ze aangaven dat het aan de machine lag maar ik het nogmaals kon proberen dacht ik: nou ja prima. Bij de laatste vervanging gaven ze aan dat het de laatste maal ging zijn. Daarom heb ik voor een ander dessin gekozen dat ik ook niet heel mooi vind, maar goed. En ook daar heb ik problemen mee. De fabrikant legt het probleem bij mij, want er zijn maar een 'gering' aantal klachten, aldus de fabrikant.

Het zijn niet hier en daar een paar witte lijntjes, maar overal een paar witte lijnen en op sommige stukken veel lijnen. Het is niet dat ik iedere dag of week zoek naar fouten erin.

Overigens was ik altijd mijn was binnenstebuiten, dus ook mijn dekbedovertrek. Dat stop ik samen met de twee kussenslopen in de wasmachine op 40 graden. Drogen op een lage temperatuur. Meer kan ik niet fout doen, toch?

En zeker de laatste keer ging het binnen hele korte tijd stuk.... Erg vervelend.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 00:32
door alfatrion
ruud_a schreef:Aan de andere kant krijg je natuurlijk wel iedere keer een ondeugdelijk product en je hebt recht op een goed product.
Daar is een escape voor. Als herstel niet mogelijk is dan kun je dat niet eisen. En het zelfde geld voor vervanging. Zijn beiden onmogelijk of niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd, dan krijg je de om prijsvermindering of ontbinding te vorderen. Dit laatste alleen wanneer het gebrek ontbinding rechtvaardig.

Garantie is niet meer en minder dan het toekennen van bepaalde rechten onder bepaalde voorwaarden. Bij de wettelijke garantie is de voorwaarde dat het product bij aflevering ondeugdelijk moest zijn.
Rickyr schreef:Het gaat dus om een dekbedovertrek. Ik vind het dessin erg tof, dus vandaar dat ik deze wil. Toen ze aangaven dat het aan de machine lag maar ik het nogmaals kon proberen dacht ik: nou ja prima. Bij de laatste vervanging gaven ze aan dat het de laatste maal ging zijn. Daarom heb ik voor een ander dessin gekozen dat ik ook niet heel mooi vind, maar goed. En ook daar heb ik problemen mee. De fabrikant legt het probleem bij mij, want er zijn maar een 'gering' aantal klachten, aldus de fabrikant.
De wettelijke garantie heb je van de verkoper. En daarvoor geld de eerste zes maanden na aflevering een versoepelde bewijslast. Je hoeft dan alleen te bewijzen dat binnen die zes maanden het conformiteitsgebrek hebt ontdekt. Een vervangende dekbedovertrek is een nieuwe aflevering, daarom gaat de wettelijke garantie (met de zes maanden regel als onderdeel) opnieuw lopen.
toeslagen schreef:Er is nog een andere optie, dat je een onderbouwing brengt, dat het niet zo is.
Alleen kan een dergelijke onderbouwing kan niet gegeven worden.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 09:26
door Moneyman
alfatrion schreef:
crazyme schreef:Nou olaf en moneyman : beter opletten in het vervolg :

(En eerst even zoeken voordat je wat roept)
Het probleem met spieken is dat je ook wel eens foute antwoorden kunt overnemen.

De koopovereenkomst tussen de verkoper en TS houdt in dat TS een bepaald bedrag moet betalen en de verkoper een deugdelijk product moet leveren. Wat hier gebeurt is dat de verkoper een ondeugdelijk product levert. Deze wordt na maanden vervangen door opnieuw een ondeugdelijk product. Deze wordt wederom vervangen door een ondeugdelijk product.

Bij vervanging gaat de wettelijke garantie opnieuw lopen omdat het vervangende product ook aan de overeenkomst moet beantwoorden en wordt afgeleverd.
Exact. Het kan niet zo zijn dat een leverancier gewoon de oorspronkelijke garantietermijn "volmaakt" met het leveren van steeds hetzelfde, ondeugdelijke product, en vervolgens zegt "sorry, u heeft geen garantie meer".
renewouters schreef:
olaf79 schreef:
crazyme schreef:Garantie gaat in op het moment van de eerste aankoop. Na vervanging onder garantie gaat de teller niet opnieuw lopen.
Onzin. De garantie gaat opnieuw lopen na vervanging. Dat is inmiddels op dit forum MEER dan genoegzaam aangetoond.
Alleen maar omdat jij dat bij ieder onderwerp roeptoetert. Als je logisch nadenkt dan kan iedereen concluderen dat het bollocks is. Volgens jouw kromme redenatie zou je oneindig lang garantie op een product kunnen hebben.
Oneindig? Alleen als de leverancier zélf oneindig doorgaat met het leveren van een ondeugelijk product. En ja, dan wil ik ook oneindig een nieuw product kunnen krijgen. Als ik de overeenkomst niet allang ontbonden zou hebben ;-)

En voor degenen die roepen "waar staat dat dan": lees art. 7:17 lid 1 BW juncto art. 7:9 lid 2 BW, waarin bepaald is dat "de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden" (dus: conform moet zijn), en dat onder aflevering wordt verstaan "de zaak in het bezit stellen van de koper". Garantie gaat dus lopen op het moment dat de zaak in het bezit wordt gesteld.

Het Europees Hof van Jusititie heeft al in 2008 in haar Quelle-arrest bepaald dat, als een product vervangen wordt wegens nonconformiteit, je "het product met vertraging ontvangt". Dat betekent, kijkend naar de hiervoor al aangehaalde artikelen uit boek 7 BW, dat het bij het product horende recht op garantie/ het recht op conformiteit óók met vertraging geleverd wordt. De garantie is immers onlosmakelijk met het product verbonden. Kortom; de garantie gaat dan gewoon opnieuw lopen.

En terecht: iedereen wil immers een conform product ontvangen? Als ik de reacties op dit topic lees, lijkt het wel alsof het idioot is als je een beroep doet op het recht op nonconformiteit... :shock:

Sidenote: dat iemand er jaren geleden bij Kassa iets anders over gezegd heeft, telt voor mij net ff wat minder zwaar dan een dergelijk arrest.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 10:02
door moederslink
Rickyr schreef:Beste,
Ze hadden de fout ontdekt en het zat in een machine. Ze konden me niet garanderen dat de fout eruit was bij een nieuw exemplaar van dit dekbedovertrek. Ik kreeg voor de derde keer in nieuw overtrek, maar een andere versie, want ik durfde het niet aan het originele product weer te kiezen. In dit overtrek waren er nog sneller witte lijnen te zien op diverse plekken. Na een pittige mailwisseling geeft de fabrikant niet thuis en geeft mij de schuld van de beschadigingen. Ik snap dat het gek is, maar ik wil ook graag weten waarom het steeds voorkomt
TS heeft zeker recht op een deugdelijk product, alleen wat ik niet snap is dat als de fout in de machine zat waarom TS dan toch opnieuw blijft bakkeleien met deze leverancier/ fabrikant?
Waarom niet het geld teruggeëist en met een ander in zee gegaan?
De fabrikant geeft niet thuis , kwalijk , en dan ga je als koper verder met een ander , lijkt mij.
Katoensatijn wordt geweven via een specifieke weefprocedure en kennelijk had/ heeft deze fabrikant niet de juiste weeftechniek gebruikt waardoor het nu al tot 3x toe is misgegaan.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 10:23
door Moneyman
Ik heb iets dergelijks meegemaakt met overgordijnen. Waren niet goedkoop, maar wel erg mooi. En passend bij de rest. Ik heb ook drie keer nieuwe gekregen. Enerzijds hoop je dat het wel lukt, gewoon omdat je niet voor niets voor dat product hebt gekozen, en anderzijds ga je af op beloften van de leverancier. Achteraf heb je daar spijt van, maar ja, achteraf he... ;-)

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 13:38
door crazyme
Met vertraging ontvangen wil nog niet zeggen dat de garantie opnieuw gaat lopen. Dat is een veel te ruime uitleg. Ik kan mij wel voorstellen dat de termijn waarin het product non conform was bij de garantietermijn wordt opgeteld. Dat zou redelijk zijn.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 15:27
door alfatrion
Voor juristen is de wet toch echt duidelijk: de wettelijke garantie loopt vanaf het moment van afleveren. En het vervangende product wordt toch écht afgeleverd, want het wordt in het bezit van de koper gesteld.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 24 aug 2015 15:55
door Rickyr
Moneyman schreef:Ik heb iets dergelijks meegemaakt met overgordijnen. Waren niet goedkoop, maar wel erg mooi. En passend bij de rest. Ik heb ook drie keer nieuwe gekregen. Enerzijds hoop je dat het wel lukt, gewoon omdat je niet voor niets voor dat product hebt gekozen, en anderzijds ga je af op beloften van de leverancier. Achteraf heb je daar spijt van, maar ja, achteraf he... ;-)
Precies om deze reden. Ergens anders kan ik dit product niet vinden en vind het patroon en de kleur erg mooi, vandaar. Vandaag de fabrikant weer gemaild, hopen op een goede reactie. Ik ben er bang voor, maar we zullen zien. Hou jullie op de hoogte.

Zeker omdat het laatste dekbed (ander motief) na één (of twee, niet zeker meer) keer wassen binnen drie weken al gebreken vertoont, is bizar.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 26 aug 2015 21:17
door Rickyr
Nou, ze blijven voet bij stuk houden. Ik kan wel via een onafhankelijk onderzoeksinstituut een onderzoek laten instellen. Kosten daarvan (rond de 250 euro) zijn voor de veroorzaker van dit euvel... Mocht ik dit onderzoek willen doen, dan kan ik de set terugsturen. Dit gaat nergens over.

Ik weet zeker dat ik niets verkeerds heb gedaan met het overtrek, maar toch...

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 01 sep 2015 12:13
door Rickyr
Maar is dit normaal? Dat de veroorzaker van het euvel de kosten van het onderzoek moet betalen?
Ook al ben ik er zeker van dat het niet door mij komt, dan nog is het toch gek dat, mocht het zo zijn, ik die kosten moet betalen? Zij stellen het onderzoek voor en willen geen nieuw overtrek sturen ook al heb ik garantie.

Wat kan ik hier het beste mee doen?

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 01 sep 2015 20:40
door crazyme
Als je zeker bent van je zaak laat je het onderzoeken. Anders niet.

Persoonlijk zou ik het gewoon laten rusten. Het is maar een overtrek.

Koop een ander merk en ga lekker slapen.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 02 sep 2015 00:14
door alfatrion
Er vanuitgaande dat de verkoper in de loop is gehouden, dan is raadzaam dit nu wederom via hem te spelen. En ik vind het dan niet vreemd dat er enige onderzoekskosten betaald moeten worden wanneer iemand aanspraak maakt op zijn recht op kosteloos herstel en vervanging en het product conform blijkt te zijn.

Wat je het beste kan doen hangt af van wat je wilt en wat je daar voor wilt doen. Dagvaarden is een mogelijkheid maar ook daar zitten kosten aan.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 02 sep 2015 00:25
door tenormin
alfatrion schreef:Er vanuitgaande dat de verkoper in de loop is gehouden, dan is raadzaam dit nu wederom via hem te spelen.
wat in hemelsnaam betekent "de verkoper in de loop houden"? Komt deze uitdrukking ook in de wet voor? deze zin heb ik nog nooit in een wetsartikel gezien! Vraag me dus in gemoede af wat de TS hiermee kan?

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 02 sep 2015 00:34
door alfatrion

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 02 sep 2015 00:45
door tenormin
Da's lekker makkelijk: een link geven naar een Engelse site. Niet iedereen leest of begrijpt Engels. we zijn hier toch wel in Nederland; de letterlijke vertaling mag dan (misschien) juist zijn: het gebruik op sites als deze: niet correct.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 02 sep 2015 08:51
door Moneyman
De tijd dat Engelse, Franse of Duitse termen niet "vernederlandst" mogen worden, ligt inmiddels wel achter ons volgens mij. Taal beweegt, en niet altijd persé de goede kant op.

@ TS: tsja, de afweging wat je het waard vindt, zal je uiteindelijk toch zelf moeten maken. Ben je overtuigd van je gelijk en zijn de kosten niet al te hoog, kan je een gokje wagen, en anders zou ik gewoon op zoek gaan naar wat anders en het laten rusten. Niets is frustrerender dan na een hoop moeite en geld alsnog verliezen.

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 02 sep 2015 09:39
door moederslink
Uit de OP :
Rickyr schreef:om uiteindelijk een nieuwe te krijgen via de fabrikant. Helaas was hier hetzelfde het geval, tot tweemaal toe. Ze hadden de fout ontdekt en het zat in een machine. Ze konden me niet garanderen dat de fout eruit was bij een nieuw exemplaar van dit dekbedovertrek.
De fout zat dus in de machine en er wordt geen garantie gegeven dat de fout er uit is bij een volgend exemplaar.........
Dan is het toch verder duidelijk? Dit schiet niet op en natuurlijk moet u dit onderzoek niet starten en betalen! Laten ze het toch verder bekijken..
Stoppen met deze fabrikant, dekbedhoes retour sturen~~~geld terug en verder gaan met een andere fabrikant zoals ik al eerder heb aangegeven en met uw leven. En koop elders zo.n hoes en slaap zacht...

Re: Dekbedovertrek

Geplaatst: 02 sep 2015 09:49
door witte angora
En als een ander motief minder naar je zin is: De meeste mensen slapen met hun ogen dicht, dus wat is het probleem?