LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaar afrekening Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
teun

Re: jaar afrekening Eneco

Ongelezen bericht door teun »

Je moet bij Eneco heel goed in de gaten houden of je meter wel loopt(voor diegenen die een dubbele meter hebben-dag en nachttarief).
In mei dit jaar constateerde ik dat de meter van het nachttarief kennelijk vanaf augustus 2003 niet meer heeft gelopen( in bijna 1 jaar een gebruik van 300 kw/u ten opzichte van voorgaande jaren een gemiddelde van 2300 kw/u). Ik heb gelijk Eneco daarover gebeld en wat bleek, de storing was hun inderdaad allang bekend. er zou aan worden gewerkt. Uiteindelijk kreeg ik in juni mijn afrekening en wat schetste mijn verbazing, dat Eneco wetende dat het nachttarief over bijna 1 jaar niet heeft gewerkt gewoon het volle pond in rekening bracht. Pas na veel heen en weer gebel en geschrijf heeft Eneco een reductie gegeven op de nota...
Nu leven we in oktober en nog steeds werkt het nachttarief niet zoals het zou moeten. De ene dag doet de nachtmeter het wel en de andere dag weer niet. Maar hopen dat Eneco bij de afrekening van volgend jaar wel uit zichzelf de eindnota reduceert. Liever heb ik nog dat Eneco nu eindelijk eens het probleem oplost. Maar ja, als ze al vanaf 2003 weten dat er een probleem is en het nu nog niet opgelost is, geeft dat over Eneco wel aan wat er in die organisatie loos is.

Lindaatje

Ongelezen bericht door Lindaatje »

Beste enecoklanten,

Hopelijk wordt er inderdaad onderzoek verricht, we kunnen namelijk niet veel doen tegen de gigantisch hoge rekeningen/jaarrekeningen want we zijn nu eenmaal afhankelijk van hen.

Volgens mij sinds een jaar 0f 3 gaande dat de rekeningen dubieus zijn. Het maandbedrag was nooit zo hoog en ik kreeg altijd terug. Totdat ik een jaar of drie geleden moest betalen????? Jaar erop meer bezuiningen maar het help niets.....Verleden jaar overgegaan naar energiedirect en nu moet ik ineens ontzettend veel transportkosten betalen..ze berekenen het maandbedrag hiervan op het verbruik en/of schatting. Ze halen ook zomaar bedragen van mijn rekening waar ik niets van af weet. Deze maand al energiedirect 90 euro, eneco netbeheer 27 euro en 2 dubieuze bedragen van 15 en 17 euro, bijna 152 euro??? Ik ben arbeidsgehandicapte bijstandmoeder en dit is onmogelijk om nog vol te houden. :shock:

Het vreemde is dat ik heeeeeel zuinig ben, maar het gewoonweg geen verschil maak. 's avonds heb ik maar één 15 watt lampje aan voor de rest vaak theelichtjes -gezelliger bovendien- verder was ik alleen in weekeinde, staat de kachel nooit hoger dan 19 a 20 en kijk ik tv met een deken, heb verder geen bijzondere apparaten. Mijn zoontje en ik wonen in een klein 3 kamer hokje!!

Maar goed.....je kan niets ondernemen, we hebben nu eenmaal gas en licht nodig en overstappen is niet werkelijk overstappen want de transportkosten zijn nog steeds in handen van eneco
! :evil:

ariane1963

Ongelezen bericht door ariane1963 »

ik ben al jaren bezig met de eneco..elke week klappen de bolletjes van de lampen elke keer klappen de stoppen....elk jaar krijg ik een idioot hoge rekening en dit jaar mag ik 1231 euro bij betalen en moet per maand 262 euro gaan betalen.ik heb een bezwaarschrift ingediend en kreeg alleen de melding terug dat ik het in 6 maanden terug mag betalen. :? vorig jaar kreeg ik ook een rekening van bijna 1300 euro terug betalen en toen ik bezwaar maakte zeiden ze ja wij vonden dit ook al erg hoog en werd het 4,95 bij betalen :? .nu hebben wij een stoppen kast hangen die dus ook van beide kanten buren is en geloven wij zeker dat daar de fout zit..want wij verbruiken geen bijna 7000kw per jaar...wij denken sterk aan het geval dat wij betalen voor de buren.we gaan nu ook eisen dat die kast word weg gehaald maar wat we voor de rest kunnen doen aan die absurd hoge rekening is mij een raadsel..

dezoveelstegedupeerde

Ongelezen bericht door dezoveelstegedupeerde »

Ook ik heb zo'n achterlijk hoge jaarrekening gekregen. Moet 3.600 euro gaan bijbetalen voor afgelopen jaar. Ik snap er echt helemaal niets van.
Heb absoluut geen extra stroom etc gebruikt dan normaal. Houd altijd rekening met de dure energie uren. Hoor om mij heen ook hele hoge rekeningen, maar er valt niet over te discussieren, eerst betalen!!
Krijg onderhand behoorlijk tabak van Eneco. Zelfs degene die hier aan de deur stond vind het een behoorlijke verhoging, maar misschien moet ik de meter maar eens laten ijken.

Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel want hoe moeten anders de mooie dure tv spots betaald worden.
Nog even en we moeten echt in de kou gaan zitten. Had ik hier nog maar een houtkachel net als vroeger, maar daar dient probleem 2 zich alweer aan, er wordt hier geen toestemming meer gegeven voor het plaatsen van een houtkachel i.v.m. het milieu.

lanbho

Ongelezen bericht door lanbho »

Ook ik (gezin met 2 kinderen) kreeg een exstreme hoge afrekening van de Eneco over de periode 2003/2004 te betalen ad € 3.526,20. De nieuwe maandvoorschot ad € 373,00 is toegenomen met ca. 400%.
De klantenservice en ook het Netbeheer van Eneco hebben telefonisch toegegeven dat de stand van de warmtemeter 139 GJ in een jaarverbruik te hoog is. Gemiddeld is het verbruik van warmte per jaar tussen de 40 - 45 GJ. Bj mijn buren staat het verbruik in 3 jaren de stand van de wamtemeter op gemiddeld 130 GJ. Ondanks het feit dat de Eneco toegeeft i.v.m. de hoge verbruik moet ik zelf aantonen dat het niet zo is m.a.w. de Eneco legt het probleem bij de afnemer. Navraag bij een aantal mensen in de wijk (Ypenburg) levert op dat veel bewoners hoge afrekeningen hebben ontvangen ondanks een zachte winterperiode 2003/2004. De machteloosheid is erg frusterend.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vraag me af wat er met al deze zaken is gebeurd uiteindelijk. Ben benieuwd ivm een discussie met Eneco.

susanne prijs

Ongelezen bericht door susanne prijs »

zal ik wat goeds melden dat ik ongevraagd over mijn eerst afrekening nu een jaar geleden ,vandaag een brief ontving en na een herberekening 15 euro terug krijg,zonder daarom gevraagd te hebben!!??

nu de eind afrekening van dt jaar nog afwachten die is vorige week ingevuld

anja izelaar

Ongelezen bericht door anja izelaar »

hoi

tjonge jonge zijn lekker bezig bij eneco,vandaag kreeg mijn moeder haar jaar afrekening ik kon haar haast weg brengen.
Of ze ff 1400,00 euries wil bij betelen en haar nieuwe maand bedrag is op 344,00 euro geschat. :cry:
Ze wonen met zijn tweetjes in een klein 3 kamer woning zijn van maart tot eind november ieder weekend naar de camping en in de zomer vakantie zijn ze daar 4 weken en ow ja in het voor jaar zijn ze ook nog 2 weken op vakantie geweest en dan nog zo'n rekening knap werk!!

En weet je wat ze zeiden tje we hebben u geschat omdat u uw standen niet op tijd heb door gegeven, wat???? zeg me moeder heb ik de zelfde dag toen ik het kaartje kreeg door gebeld!!!!!! :(
Ow zijn dan niet door gekomen computer storing dan gaan we uw schatten was het antwoord van die koekebakkers.

Maar ze kon wel een betaling regeling krijgen hoor!!!van zo'n 225,- euro dus houd in dat ze 344,00 + 225,00 ff de eerst komende maanden moet payen nou toch wel aardig van ze huh :?

Eneco zal dit jaar zekers weer met dikke winst afsluiten op deze manier.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zelfs de Amersfoortse Courant schrijft er over:

Thermostaat op 20 en toch 1200 euro nabetalen

Door Ineke Inklaar

UTRECHT - 1200 euro energie moet ze nabetalen. De 90-jarige mevrouw Bleumink, inwoonster van een aanleunflat in de Utrechtse Rubenshof, zou niet wéten hoe ze dat bedrag heeft ‘verstookt’.

Een buurvrouw moet 1470 euro nabetalen; de ander 2300. De maandbedragen zijn gestegen; van Bleumink met 90 euro; van de buurvrouw met 300 euro.

,,Ik heb AOW met een kleinigheidje,’’ vertelt de oudere. Ze zit met een trui aan en een sjaal om in de woonkamer. ,,Ik heb huursubsidie. Dit komt hard aan.’’Zoon Rob heeft de zaak bij energieleverancier Eneco aanhangig gemaakt. ,,Zij zou in haar eentje meer energie verbruiken dan ik met mijn gezin met twee kinderen die steeds onder de douche staan, met m’n tien wassen per week en de slechte isolatie van een oude woning.’’ Bewoonster Bleumink denkt dat Eneco een fout heeft gemaakt bij het aflezen van de meterstanden. De woordvoerder van Eneco wijt het probleem aan de blokverwarming: je betaalt niet voor je daadwerkelijke gebruik, maar voor jouw deel van de totaal afgenomen energie.Op pagina 13: Man die meter aflas, zat te stuntelen

Patti

Ongelezen bericht door Patti »

Vandaag ontving ik de eindafrekening van Eneco, u weet wel, die mensen die ons dagelijks een minuutje warmte via de STER aanbieden. Warm werd ik bepaald niet. Of we maar even €1.731,- willen bijbetalen. Ho ho ho, merry Christmas!

Dat kan niet kloppen. Drie mensen die amper thuis zijn en zuinig met verlichting, water en verwarming omgaan. Die maandelijks al €100,- (omgerekend Hfl. 220,-) betalen, moeten nu een godsvermogen terugbetalen. Uiteraard klom ik direct in de telefoon (à € 0,10 per minuut, minstens 5 minuten wachten, klantenservice heet dat) alwaar een vrolijke Frans mij vertelde dat de rekening klopt als een zwerende vinger. Dat Eneco de afgelopen twee jaar heeft moeten schatten hoe hoog ons verbruik was geweest want, zo beweerde dit heerschap, wij hadden de meterstanden niet doorgegeven (wel dus, via Internet zoals ze dat graag willen, maar bewijs dat maar eens). De afgelopen maand ontvingen ze onze meterstanden wel en de conclusie zou zijn dat we de afgelopen 2 jaar Hfl. 3.800,- te weinig hebben betaald.

Ik mag mijn meters laten eiken, maar, zo waarschuwde de vrolijke Eneco Frans mij, dat kost me € 400. Mijn maandbedrag is inmiddels verhoogd naar € 151,- en de komende 11 maanden moet ik (als afbetalingsregeling) € 158,- per maand bijbetalen dus € 309 aan Eneco dokken.

Ik heb dit verhaal op mijn weblog neergezet en wordt platgemaild en gebeld door mensen die zich ook kapot zijn geschrokken van hun eindafrekening. Mijn buren (5 gezinsleden) betalen nu maandelijks € 115,- en zullen hun eindafrekening eerdaags ook ontvangen. Ik ben zeer benieuwd wat zij kunnen gaan bijbetalen. Mijn ouders zijn samen de hele dag thuis. Hun maandbedrag was € 100 en op de eindafrekening moesten ze € 142 bijbetalen. Dat lijkt me een stuk reeeler dan de € 1731 die wij moeten betalen.

Beste mensen van Tros Radar, wat kunnen we hieraan doen want er lijkt iets niet in de haak!

Gast

Elk jaar gewoon kijken of de meterstanden die je opgenomen had ook dezelfde waren als die vermeld waren op de jaarrekening. Had je een paar "gierende hartkleppen" kunnen besparen als je dit de afgelopen jaren al gedaan had in plaats van volledig te vertrouwen op de kunde van de Eneco medewerkers.

Tís zo simpel maar je moet er wel even op komen ;-)

lucky-Shirt

Ongelezen bericht door lucky-Shirt »

Ook ik heb dus een fijne afrekening gehad van Eneco. Even 1500 eurootjes bij betalen.
Zijn ze helemaal van de pot gerukt. Mijn verbruik is t.o.v. vorig jaar met zo’n 10% gedaald.
Ik heb eerst telefonisch bezwaar gemaakt. Het verbruik op de rekening klopt, ook met mijn maandelijks genoteerde meterstanden.

Het probleem zit hem in de betalingstermijnen. Hier zit in mijn rekening de fout. Vele termijnen die gewoon door mij betaald zijn, worden weer opnieuw berekend. Zo kan ik ook winst maken. Deze brief eind september gekregen. Ondertussen 2x toe een gecorrigeerde correctienota, maar nog steeds klopt er geen zak van. Termijnen die ik volgens de eerdere correctienota wel had betaald, zijn nu ineens weer niet betaald. Het blijft een grote rotzooi in de rekening. Ik ben hierover nog steeds in briefwisseling met Eneco.

Nu heb ik sinds 10 december geen radio/tv/internet meer. Ik heb hierover met UPC gebeld (zie topic van mij: http://forum.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=23629), ik dacht dat dit allemaal via hun kwam. Zij vertelde mij dat er een storing was en er 20 december een monteur langs zou komen. Is nog lang, maar ik wachtte netjes af. Niet aan gedacht maar eens met Eneco te bellen, zeker aangezien UPC de storing bevestigde.

Afgelopen vrijdag (17/12) kwam ik thuis en had ik helemaal niets meer. Afgesloten door Eneco. Gelijk bellen, en wat blijkt, ik had dat bedrag moeten betalen en dan verder discussiëren. Ook heeft Eneco mijn kabeltv etc. eruit getrokken. UPC meldde mij dat het een storing was. Nooit een schrijven ontvangen van Eneco over afsluiting van de kabel.

Maandag toch het hele bedrag (nu 1750 euro) moeten betalen om weer aangesloten te worden. Maandag uiteraard weer veel gebeld met Eneco en ze zeiden me zelfs dat de correctienota nog in behandeling is. Waarom dan toch afsluiten? Naar mijn idee onterecht en dit gaat ook zeker nog een staart krijgen. Volgende week een afspraak bij Eneco om eens om tafel te gaan zitten.

Het blijft een heel rare gang van zaken. Als UPC mij had verteld dat Eneco de stekker eruit had gehaald, was het waarschijnlijk nooit zover gekomen.

Gast

ik heb de eindafrekening van Eneco gehad en ja hoor, ik krijg terug maar ik ben dan ook zuinig! Misschien een tip voor iedereen; laat t licht niet branden voor niets, verwarming uit als je weggaat, dubbeltarief meter en wassen in t weeekend, vaatwasser en wasmachine door de weeks na 23.00 uur. Deuren dicht en geen warmte verspillen, niet uren onder de douche etcetc, dan lukt t je prima, maar als ik soms kijk bij mensen hoe ze energie verspillen kan ik me voorstellen dat de energierekening erg hoog kan worden!!!
Probeer met t gezin eens te bezuinigen moet je opletten hoeveel dingen je laat aanstaan en branden zonder dat er iemand mee bezig is.

has

Ongelezen bericht door has »

hallo
waarom denken jullie dat die rekeningen omhoog zijn geschoten eneco heeft toch voor miljoenen reclame gemaakt volgens mij moet dat geld ergens vandaan komen daar al wel is over nagedacht ik stel voor om een reclameloze betaalbare energie leverancier te nemen

Maximonster

Ongelezen bericht door Maximonster »

Ik heb in mei 2004 een eindafrekening gekregen die voor geen meter klopte en waar ik zelf bij heb aangegeven waar de fout lag: de Eneco heeft mij een enkele meter gegeven en aan de hand van mijn eindstandenkaartje gemeend dat ik een dubbele meter had. Foute aansluiting dus. Dus is er een afpsraak met een monteur gemaakt en heeft degene die me bij de servicedesk hielp mijn eindafrekening op actief gezet. Monteur is langs geweest, heeft de boel nagekeken en kwam tot dezelfde conclusie: al mijn electraverbruik is aangeslagen op laag tarief i.p.v. op hoog tarief. Wat schetste mijn verbazing: hij zei dat er nog duizenden dergelijke gevallen in Den Haag en omstreken waren geconstateerd. Omdat ik het jaar daarvoor vanwege een te vroege jaarrekening (meters in oktober 2002 aangesloten en in mei 2003 eindafrekening na een strenge winter) een maandbedrag van euro 182 moest betalen (ik woon notabene alleen in huis), kreeg ik in totaal euro 1335 terug.
Wat schetste mijn verbazing ? Na de toevoeging van een laagtariefmeter kreeg ik van de ene enecoafdeling een brief met een eindafrekening (die euro 1335) en nieuw maandbedrag en van de andere afdeling een brief waarin stond dat mijn meterstanden nog steeds niet klopten en dat ik tot nader order mijn oude maandbedrag moest betalen. Ik krijg al zes maanden geen acceptgiro's meer voor de betaling van de maandelijkse termijnen en maak dus zelf maar het nieuwe termijnbedrag over en als ik vraag waar mijn geld blijft, krijg ik nul op rekest en keer op keer de mededeling dat mijn meterstanden niet kloppen en dat ik een afspraak moet maken met een monteur. Hoe moeilijk is het nou om mijn hele jaarverbruik over 2003 maal het hoge tarief te berekenen en dat van hetgeen ik nog terugkrijg af te halen ?

Gast

is dus heeel moeilijk want staat niet in de computer en daar moet dus iemand zich over gaan buigen en ja iemand die daar zonder computer na kan denken , tja die zijn er niet. Rijd eens even bij ze langs en ga t ter plekke uitzoeken, heb ik ook gedaan en dat werkt!

Mohawkmarcje

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Gelukkig dat jij weet hoe die bedrijven werken, gast; aan dit soort advies hebben de mensen wat. :roll:

Maximonster

Ongelezen bericht door Maximonster »

Na de 3600e keer bellen is het me gisteren gelukt om een intelligent iemand te spreken te krijgen (de domme klantenservice had het erg druk, waardoor de slimmere afdeling de telefoontjes waarnam), heb ik het eindelijk na ruim zes maanden voor elkaar gekregen dat ik nu echt mijn geld krijg. Ze gaan het verrekenen, wat een slim idee, en binnen veertien dagen staat het op mijn rekening. Ik moet het nog zien, maar voorlopig is dit een kleine overwinning.

josa

Ongelezen bericht door josa »

wij zijn 2 jaar geleden verhuisd en ik was vergeten om de maandpremie aan te passen, dus.... uiteraard bijbetalen, 750 euro, tot hier dus logisch.we gingen 60 euro meer betalen.
jaar later, verwacht :niet bijbe3talen en niks terug. FOUT weer 250 euro bijbetalen en 35 euro per maand omhoog.
hebben we dat bedrag nog iets verhoogd met 16 euro, om op 250 euro rond uit te komen ivm nog meer stijgende kosten.
krijgen we vandaag de nieuwe acceptgiro voor januari 2005, heeft de eneco uit zichzelf de maandpremie verhoogd met nog eens 21 euro per maand.
HOEZO BRUTAAL!!!
zijn er meer die dat hebben met de eneco?wij denken het wel. :evil:

Mohawkmarcje

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Hebben jullie al eens geinformeerd waarom de nota met € 21,- is e? Is het bv eenmalig ivm een jaarlijkse gemeente-heffing? Of heeft het met de te verwachten tariefstijgingen te maken? Effe bellen (vanaf je werk) met de klantensevice, dan weet je het meteen. Vraag dan meteen waarom je elk jaar moet bijbetalen: stijgt je verbruik om een bepaalde reden? Zo maar een idee.

Gesloten