Leo The Emperor schreef:MannaPw schreef:In het contract staat idd dat zij zich moeten houden aan hetgeen gesteld is. En dat er bij annuleren een boete aan vast zit.
Volgens TS staat het boetebeding dus wel degelijk in het contract en valt daarmee niet onder de werking van BW 6:101 en de hoogte van de boete is dus geen schade maar een reeds vooraf afgesproken verplichting bij niet nakoming.
Dit had ik over het hoofd gezien. Waar bestaat volgens jou de tekortkoming uit?
Het zal hier niet gaan om een boetebeding maar om een annuleringsbeding waarbij de klant het recht krijgt om eenzijdig te bonden zonder dat er sprake hoeft te zijn van verzuim aan de kant van de ondernemer. Hierop is art. 6:237 sub i BW van toepassing en dan moet de ondernemer zijn schade aantonen. Daarbij speelt de schadebeperkingsplicht ex art. 6:101 BW een rol.
Als het wel gaat om een boete dan geldt het volgende:
We moeten dan aannemen dat de ondernemer een aanbetaling verlangde. Immers, zonder aanbetalingsverplichting is er geen sprake van tekortkoming om deze prijs niet opeisbaar is. Bovendien moeten we aannemen dat hij deze aanbetaling pas opeisbaar werd acht maanden voor de bruiloft. Immers, als deze aanbetaling opeisbaar was op het moment dat overeenkomst gesloten was dan zou de klant dit wel betaald kunnen hebben daar de persoonlijke problemen pas later ontstonden. Dan moeten we ook nog aannemen dat het beding de ondernemer het recht gaf om de overeenkomst eenzijdig te bonden en om een percentage van tenminste 30% op te eisen als boete. Immers, de ondernemer wilde alleen zakken naar 15% als de klant de bruiloft bij hen volgend jaar zou houden.
Een gemiddelde trouwerij kost € 15.000,-. Dertig procent daarvan is € 4.500,-. Als omstandigheden moeten we dan meewegen dat:
- veranderingen in de persoonlijke sfeer van de klant aanleiding heeft gegeven voor deze tekortkoming;
- de klant als gevolg van de boete in grotere financiële problemen wordt gestort; en
- de ondernemer kennelijk kans zag om de locatie opnieuw te verhuren.
Dit leid tot een buitensporig en daarom onaanvaardbaar resultaat en dus kan de rechter op grond art. 6:94 lid 1 BW de boete matigen tot de werkelijke schade van de ondernemer.
16again schreef:Indien annuleringskosten in voorwaarden staan, dan zie ik geen verschil met eerder door mij aangehaalde uitspraak , waar ondernemer weldegelijk geleden schade dient aan te tonen.
Eens.
crazyme schreef:De ondernemer geeft aan dat hij mensen de deur heeft moeten wijzen. Het is nog maar de vraag of er nu nog iemand interesse heeft om die datum te boeken. Bruiloften worden immers lang vooraf gepland?
De ondernemer kan de datum op zijn minst in de boeken zetten als beschikbaar. De trouwdatum wordt gebruikelijk bepaald in de periode van zes tot twaalf maanden voor de bruiloft. Het is daarom redelijk om te verwachten dat hij deze datum nog kan verhuren. Bovendien zijn er altijd mensen die om wat voor reden dan ook buiten de gemiddelde vallen.
crazyme schreef:Jij bent een van de mensen die vooraan staan om te roepen dat ondernemers zich aan hun afspraken moeten houden. Welnu : dat geldt dus ook voor consumenten.
Alleen wordt vaak met twee maten gemeten : ondernemers moeten niet zeuren want ondernemersrisico, en consumenten zijn altijd zielig en weten ook niet goed hoe het allemaal zit, en kunnen ook niet alles voorzien.
Ik vind dat we dit moeten op zijn merites beoordelen. Er bestaat zo iets als een schadebeperkingsplicht. De rechter kan boetes matigen tot de werkelijke schade. En voor annuleringskosten geldt dat hier een streep doorheen gezet kan worden als de ondernemer meer wenst dan zijn schade.