LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Joepie Joepie

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

felixbeijer schreef:Nou Joep,
Ik denk dat er niet zo’n goede keuze is gemaakt destijds, of beter gezegd de adviseur die dit heeft geadviseerd.
Ik dacht altijd dat er belegd werd, dat er daadwerkelijk aandelen werden aangekocht van het gestorte geld. Daadwerkelijk beleggen betekent ca 2.5% dividendrendement. Zie de links in https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2235679
Nogmaals: de MSCI Index data zijn enkel de waarde van een fictief mandje aandelen op de beurs, en omvatten geen dividendrendement. NN geeft zelf ook aan dat de rendementen zijn berekend op basis van koersen uit Bloomberg!
Ze zouden gewoon je geld met wettelijke rente moeten terugbetalen. Maar ja ….. dat zullen ze niet uit zichzelf toegeven en gaan doen. De vraag is wat je kon weten toen je het product afsloot, maar ook of je tussentijds informatie hebt gehad waaruit je eerder had kunnen afleiden wat het product werkelijk inhield.
Als schadebeperking acuut switchen naar obligaties en afkopen.
En inleg met wettelijke rente terug-eisen.
Naast natuurlijk het tegenvallende netto rendement ten opzichte van mijn verwachting op basis van wat mij is voorgespiegeld / geadviseerd en dat de totale kosten hoger zijn dan volgens offerte, heeft met name de "bekentenis" met betrekking tot de door WestlandUtrecht / Nationale-Nederland ontvangen distributie vergoeding mij aan het denken gezet.

Middels de combinatie van voorheen verborgen kosten verrekend in de koersen van de fondsen en aan de andere kant juist niet doorberekende dividendrenmenten van aandelen waarin met mijn geld is belegd, zijn ze voor mij te ver gegaan. Natuurlijk kan ik niet bewijzen of dit mijn gehele schade verklaard, maar die bewijslast zou ik graag bij hen willen leggen. Daarom denk ik dat ik hen alsnog de juiste vraag heb gesteld (en zal ik dit zeker meenemen in mijn pleidooi).

FYI: Begin volgend jaar loopt de rentevaste periode van mijn hyotheek af, de rente die ik nu betaal lijkt me een mooie referentie voor compensatie. En kosten met betrekking tot oversluiten van hypotheek (exclusief boete rente) neem ik natuurlijk ook mee met de bepaling van mijn schade.

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Geluk bij een ongeluk is dat de benchmark van het fonds van dit product toevallig net hetzelfde is als die van het Aegon Equity Fund waarvan ik de data heb.
Zie https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 3#p2236863 voor de bepaling en resultaten.

Bijgevoegd de verklaring van Aegon hoe men de rendementen bepaalt.
Zie ook blz 16 van dit document
https://www.afm.nl/~/media/Files/rappor ... 20206.ashx
Volgens Verbond Verzekeraars doen alle aanbieders dat op dezelfde wijze.
https://www.verzekeraars.nl/verzekering ... rbeeld.pdf

Typisch een oopsie....foutje in de methode van de AFM.

Het ziet er ook naar uit dat de verzekeraar niet heeft gedaan wat is voorgespiegeld, namelijk aandelen aankopen en beleggen in aandelen. Voor Aegon is al duidelijk dat ze voor een groot deel niet rechtstreeks beleggen in aandelen, maar beleggen in fondsen die beleggen in aandelen. Dat levert meer fondskosten op en minder dividendinkomsten. Zodat het te verwachten rendement maar heel iets hoger is dan het te verwachten rendement van de index. En dat is geen 8% maar veel lager.
Bijlagen
verklaring Aegon meetkundig rendement.pdf
(492.42 KiB) 38 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Joepie Joepie

Hoi Felix,

Ik heb toen voor profiel 5 "gekozen", dat wil zeggen:
- mijn tussenpersoon en financiële professionals van Expertfund hebben mij verhalen verteld en vragen gesteld en zij waren zich bewust van het doel van de belegging als onderdeel van mijn Vermogens Beheer Hypotheek.

Ik lees nu net op internet site van Nationale-Nederlanden “De door de Bank samengestelde modelportefeuilles bestaan alleen uit beleggingsfondsen.”, sorry, dit had ik eerder moeten weten.

Hier betaal ik toch geen 2% / jaar voor (en daarvoor ontvingen ze ook nog een distributie vergoeding (zeer zeker betaalt uit dividend van door mij gefinancierde aandelen), wacht daarmee moesten ze natuurlijk ook mijn tussenpersoon omkopen)!?!?!#!>#!@?#!@
Bijlagen
KIFID_profiel5.jpg
KIFID_profiel5.jpg (12.3 KiB) 4496 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Joepie Joepie

Ik wil de GC mijn volgende vragen voorleggen:

- Is het redelijk om als consument te veronderstellen dat de vermogensbeheerder naast een beheerfee met all-tarief van 2% per jaar niet nog additionele inkomsten heeft uit belegging met mijn vermogen?

- Is het redelijk om als consument te veronderstellen dat een onafhankelijke tussenpersoon geen additionele financiële compensatie krijgt van vermogensbeheerder voor het verkopen van een complexer financieringsoplossing (ten opzichte van aflossingsvrije hypotheek) – zonder dat de consument die de tussenpersoon heeft ingeschakeld hierover wordt ingelicht?

- Hoe had ik 10 jaar geleden moeten weten dat professionele vermogensbeheerders van Expertfund alleen belegen in beleggingsfondsen (met stapeling van kosten en beperking van rendement en daarmee ook invloed op risico van mijn belegging)?

felixbeijer

Joepie,

Er staat echt heel interessante informatie op de web-site van NN.
https://www.nn.nl/Particulier/Beleggen/ ... rmatie.htm

Deze vermogensopbouw-assistent is ook echt heel leerzaam. :mrgreen:
https://www.nn.nl/Particulier/Beleggen/ ... istent.htm

Met de Vermogensopbouw Assistent krijgt u meer inzicht in de prognose en ontwikkeling van de waarde van uw beleggingsrekening.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 30 jan 2016 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer

Als ik nu 50000 euro zou inleggen, heb ik over 30 jaar een verwachte schatting van 260.000 euro
WOW!! (of ben ik nu te cynisch ?)
Bijlagen
opbouw 30 januari 2016.pdf
(46.36 KiB) 35 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer

Och heden ze hebben de leidraad risicoprofielen van de AFM gebruikt. :shock:

Uitgangspunten van deze berekening

Het rendement is berekend aan de hand van historische gegevens. Hiervoor is gebruik gemaakt van de methode van historische risicopremies zoals weergegeven in de Leidraad Risicoprofielen van de AFM. Resultaten behaald in het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.
De kans is 50% dat het gerealiseerde rendement precies ligt op de lijn van het historische rendement. Het optimistische en pessimistische scenario zijn berekend op basis van een statistische kansberekening die uitgaat van een betrouwbaarheid van 95%. Het gerealiseerde rendement zal dus in 95% van de gevallen op of tussen de laagste lijn en de hoogste lijn liggen. En er is 2,5% kans dat het rendement nog lager wordt dan het pessimistische scenario. En 2,5% kans dat het rendement hoger uitkomt dan het optimistische scenario.
Uw beleggingen worden gedurende de looptijd belegd in overeenstemming met het profiel dat gebruikt is in de Vermogensopbouw Assistent.
Er wordt gedurende de looptijd geen vermogen opgenomen uit de portefeuille.
Een periodieke of eenmalige storting wordt meteen belegd.
Er wordt geen liquide vermogen aangehouden. In de berekening wordt het volledige vermogen belegd in beleggingsfondsen.
In de praktijk zullen de handelingen die u zelf verricht invloed hebben op het uiteindelijke eindvermogen. De timing van aan- en verkopen van uw beleggingen is hier een voorbeeld van. Deze berekening gaat uit van het beleggingsbeleid van Nationale-Nederlanden Bank. Dit beleid kan per periode verschillen, afhankelijk van de marktvisie en de ontwikkelingen op de markten.

felixbeijer

felixbeijer schreef:Geluk bij een ongeluk is dat de benchmark van het fonds van dit product toevallig net hetzelfde is als die van het Aegon Equity Fund waarvan ik de data heb.
Zie https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 3#p2236863 voor de bepaling en resultaten.

Bijgevoegd de verklaring van Aegon hoe men de rendementen bepaalt.
Zie ook blz 16 van dit document
https://www.afm.nl/~/media/Files/rappor ... 20206.ashx
Volgens Verbond Verzekeraars doen alle aanbieders dat op dezelfde wijze.
https://www.verzekeraars.nl/verzekering ... rbeeld.pdf

Typisch een oopsie....foutje in de methode van de AFM.

Het ziet er ook naar uit dat de verzekeraar niet heeft gedaan wat is voorgespiegeld, namelijk aandelen aankopen en beleggen in aandelen. Voor Aegon is al duidelijk dat ze voor een groot deel niet rechtstreeks beleggen in aandelen, maar beleggen in fondsen die beleggen in aandelen. Dat levert meer fondskosten op en minder dividendinkomsten. Zodat het te verwachten rendement maar heel iets hoger is dan het te verwachten rendement van de index. En dat is geen 8% maar veel lager.
Helaas doet de link naar het document van de AFM het niet meer.
Bijgevoegd het document van de AFM.

Wie zouden toch allemaal dit forum lezen? :mrgreen:

juiste meetkundige methode alhier als bijlage
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 3#p2236863
Bijlagen
rapport-kwant-risico-indicator-fin-prod-220206.pdf
(1015.7 KiB) 38 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Joepie Joepie

felixbeijer schreef:Als ik nu 50000 euro zou inleggen, heb ik over 30 jaar een verwachte schatting van 260.000 euro
Ik kan grapjes wel waarderen, maar ben ondertussen 10 van die 30 jaar kwijt...

Enne, als ik Expertfund kies ipv Persoonlijk Effecten Beheer, dan kom ik "slechts" op 238.000 euro uit!!!

En 0.09% kans op de 8% die WestlandUtrecht mij heeft voorgehouden.
Bijlagen
KiFiD_berekening_EF.pdf
(47 KiB) 35 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 30 jan 2016 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer

ze sturen al jaren verkeerde overzichten van de waarde.
ze hebben namelijk geen overeenkomst omdat ze je hebben misleid.
Dit zal het KiFiD hopelijk voor je gaan corrigeren.

Joepie Joepie

felixbeijer schreef:ze sturen al jaren verkeerde overzichten van de waarde.
ze hebben namelijk geen overeenkomst omdat ze je hebben misleid.
Dit zal het KiFiD hopelijk voor je gaan corrigeren.
Hoeveel experts zouden ze in dienst hebben gehadden om te "beleggen" voor hun klanten?
Hoeveel zullen omgeschoold zijn om nu de klachten van klanten af te weren?

felixbeijer

Lees deze folder ook nog eens door.

"Het dividend wordt volledig herbelegd. Er wordt geen
dividendbelasting in mindering gebracht op uw belegging."

Goh nu vind je op de site dat het anders is......

en shockerend, die adviseur van je leverde een totale wanprestatie.
Je hebt een eenmalige inleg gedaan en geen maandelijkse inleg dus voldoet niet aan de voorwaarden voor vrijstelling KEW.
Bijlagen
VermogensBeheerHyp.Westl.Utrecht.pdf
(517.37 KiB) 32 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Joepie Joepie

Ja, die brochure ken ik.
- Als ik die happy mensen zie, dan denk ik echter niet aan mij en mijn gezin (want ik maak me zorgen), maar aan die experts die gelikte brochures hebben gemaakt voor mij (van mijn geld, ipv echt actief beleggen).
felixbeijer schreef:en shockerend, die adviseur van je leverde een totale wanprestatie.
Je hebt een eenmalige inleg gedaan en geen maandelijkse inleg dus voldoet niet aan de voorwaarden voor vrijstelling KEW.
"KEW", Eh?

felixbeijer

KEW = kapitaalverzekering eigen woning.
Fiscale regelgeving die maakt dat je belastingvrij kunt sparen voor aflossing van je hypotheek als je aan een aantal voorwaarden voldoet.
Anders moet je de waarde van de beleggingen opgeven in box 3 en 1.2% vermogensrendementsheffing betalen over de belegde waarde.

Wist je natuurlijk niet en je gaat naar een adviseur om je goed te laten voorlichten en een goede hypotheek te laten adviseren. En betaal je advieskosten (normaal 1% van de hypotheeksom). Voor advies!

Joepie Joepie

felixbeijer schreef:KEW = kapitaalverzekering eigen woning.
Fiscale regelgeving die maakt dat je belastingvrij kunt sparen voor aflossing van je hypotheek als je aan een aantal voorwaarden voldoet.
Anders moet je de waarde van de beleggingen opgeven in box 3 en 1.2% vermogensrendementsheffing betalen over de belegde waarde.

Wist je natuurlijk niet en je gaat naar een adviseur om je goed te laten voorlichten en een goede hypotheek te laten adviseren. En betaal je advieskosten (normaal 1% van de hypotheeksom). Voor advies!
Lijkt me goed om onafhankelijk financieel advies onderdeel te maken van mijn claim.

Zeker ook omdat WestlandUtrecht zegt:
VermogensBeheer Hypotheek

Uw VermogensBeheer Hypotheek bestaat uit een hypothecaire geldlening van WestlandUtrecht Bank en een beleggingsportefeuille bij Nationale-Nederlanden Bank. Het vermogen in de beleggingsportefeuille is bestemd voor het geheel of gedeeltelijk aflossen van de hypotheekschuld aan het einde van de looptijd.

U kunt de VermogensBeheer Hypotheek niet meer aanvragen voor een verhoging. Ook kunt u niet meer naar deze hypotheekvorm omzetten.
- Wacht, da's misschien vooral gedreven door wetgeving

https://www.westlandutrechtbank.nl/uw-p ... otheek.htm

felixbeijer

Joepie Joepie schreef:
felixbeijer schreef:Als ik nu 50000 euro zou inleggen, heb ik over 30 jaar een verwachte schatting van 260.000 euro

Enne, als ik Expertfund kies ipv Persoonlijk Effecten Beheer, dan kom ik "slechts" op 238.000 euro uit!!!

Is mij ook gelukt om maar op 238.000 uit te komen in 30 jaar beginnend met 50.000 euro's.
Hoe zouden ze dat nou uitrekenen? :?
Waarom zou het nu niet meer kunnen worden afgesloten?
Bijlagen
opbouw 31 januari 2016.pdf
(46.38 KiB) 29 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Joepie Joepie

felixbeijer schreef:
Joepie Joepie schreef:

Is mij ook gelukt om maar op 238.000 uit te komen in 30 jaar beginnend met 50.000 euro's.
Hoe zouden ze dat nou uitrekenen? :?
Waarom zou het nu niet meer kunnen worden afgesloten?
Maar Persoonlijk Effecten Beheer is dus beter dan Expertfund. Zijn die experts van Expertfund niet goed genoeg of te duur?

Joepie Joepie

De hoorzitting komt dichterbij en naast Nationale-Nederlanden en WestlandUtrecht lijkt ook mijn tussenpersoon van toen zelf op te komen dagen.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 15 feb 2016 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie

Joepie Joepie schreef:De hoorzitting komt dichterbij en naast Nationale-Nederlanden en WestlandUtrecht lijkt ook mijn tussenpersoon van toen zelf op te komen dagen.
Wacht, hij komt toch niet zelf. Nu komt iemand anders van het kantoor dat de verantwoordelijkheden van zijn kantoor heeft overgenomen.

felixbeijer

Joepie Joepie schreef: Maar Persoonlijk Effecten Beheer is dus beter dan Expertfund. Zijn die experts van Expertfund niet goed genoeg of te duur?
Te duur zijn ze zeker gelet het feit dat ze niet eens een rendement goed genoeg kunnen bepalen!
Misschien moeten ze toch een keer een cursus meetkunde volgen.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 3#p2236863

Gesloten