Naast natuurlijk het tegenvallende netto rendement ten opzichte van mijn verwachting op basis van wat mij is voorgespiegeld / geadviseerd en dat de totale kosten hoger zijn dan volgens offerte, heeft met name de "bekentenis" met betrekking tot de door WestlandUtrecht / Nationale-Nederland ontvangen distributie vergoeding mij aan het denken gezet.felixbeijer schreef:Nou Joep,
Ik denk dat er niet zo’n goede keuze is gemaakt destijds, of beter gezegd de adviseur die dit heeft geadviseerd.
Ik dacht altijd dat er belegd werd, dat er daadwerkelijk aandelen werden aangekocht van het gestorte geld. Daadwerkelijk beleggen betekent ca 2.5% dividendrendement. Zie de links in https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2235679
Nogmaals: de MSCI Index data zijn enkel de waarde van een fictief mandje aandelen op de beurs, en omvatten geen dividendrendement. NN geeft zelf ook aan dat de rendementen zijn berekend op basis van koersen uit Bloomberg!
Ze zouden gewoon je geld met wettelijke rente moeten terugbetalen. Maar ja ….. dat zullen ze niet uit zichzelf toegeven en gaan doen. De vraag is wat je kon weten toen je het product afsloot, maar ook of je tussentijds informatie hebt gehad waaruit je eerder had kunnen afleiden wat het product werkelijk inhield.
Als schadebeperking acuut switchen naar obligaties en afkopen.
En inleg met wettelijke rente terug-eisen.
Middels de combinatie van voorheen verborgen kosten verrekend in de koersen van de fondsen en aan de andere kant juist niet doorberekende dividendrenmenten van aandelen waarin met mijn geld is belegd, zijn ze voor mij te ver gegaan. Natuurlijk kan ik niet bewijzen of dit mijn gehele schade verklaard, maar die bewijslast zou ik graag bij hen willen leggen. Daarom denk ik dat ik hen alsnog de juiste vraag heb gesteld (en zal ik dit zeker meenemen in mijn pleidooi).
FYI: Begin volgend jaar loopt de rentevaste periode van mijn hyotheek af, de rente die ik nu betaal lijkt me een mooie referentie voor compensatie. En kosten met betrekking tot oversluiten van hypotheek (exclusief boete rente) neem ik natuurlijk ook mee met de bepaling van mijn schade.