Het is de nederlandse staat, niet DHL. Die voert gewoon de wet uit.nico mulder schreef:dus als je iets koopt op ebay en of aliexpress.
waar free shipping bijstaat.
waarbij de verkoper regelt dat deze getransporteert word.
de verkoper betaatd het transport.
mag dhl transport kosten gaan verhalen bij de ontvanger.
free shipping betekend dus eigenlijk €40.00
transport kosten.
ik dacht toch dat het iets anders betekende.
ik ben een consument he geen douane en of belasting deskundige of een medewerker van dhl die hier zojuist heeft geraergeerd.
ik bestel iets online dat € 27.00 kost.
met daarbij free shipping world wide.
dat daar invoer rechten en btw over betaald zou moeten dat begrijp ik ook nog wel.
maar 200% van het product is ronduit diefstal.
ook al staat dhl wettelijk in zijn recht vind ik het nog steeds onacceptabel.
mensen koop nooit iets boven de €22.00
met free shipping.
je word ronduit genaaid door dhl douane belastingdienst en wie ik nog vergeten ben op te noemen.
van mij mogen ze het volgende pakketje houden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mei 2017 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic tekst verwijderd
Reden: Offtopic tekst verwijderd
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Ik weet niet of het de schuld van DHL is of van de regels, maar ergens is het absurd:
Maar als ze mij dan 28,35 laten betalen over een bankhoes twv 40 euro, dan is dat meer dan 70 procent.
Ik mag geen bezwaar maken bij de belastingdienst, dat moet DHL doen. Of ik moet hun vragen om mij een volmacht te geven dit bezwaar in te dienen, als ik de regels goed begrijp. Vervangende producten onder de garantie zijn trouwens vrijgesteld, maar alleen als je aan andere ingewikkelde regels voldoet. Je moet het volledige originele pakket terugsturen een een volledig nieuw pakket ontvangen. Dat is in praktijk niet haalbaar. In mijn geval zou ik dus een pakket met 20 hoezen terug moeten sturen om dan een nieuw pakket met 19 van die 20 hoezen te ontvangen plus 1 vervangende hoes. Het enige verschil is in welke prullenbak de verkeerde hoes belandt.
DIngen die ik eigenlijk niet vind kloppen:
- Ik laat bankhoezen maken bij comfort-works, een site die op hun site hun producten (ook) in de Nederlandse taal aanprijzen
- Ik betaal iets van 500 euro.
- DHL levert ze af. Aan de deur moet ik nog eens iets van 75 euro betalen, waarvan € 17,55 administratiekosten.
- Nadat blijkt dat er een foutje is gemaakt doet het bedrijf niet moeilijk en stuurt mij een vervangende hoes ter waarde van 40 euro.
- DHL levert ze af. Aan de deur moet ik nog eens 45,90 euro betalen, waarvan € 17,55 administratiekosten.
Maar als ze mij dan 28,35 laten betalen over een bankhoes twv 40 euro, dan is dat meer dan 70 procent.
Ik mag geen bezwaar maken bij de belastingdienst, dat moet DHL doen. Of ik moet hun vragen om mij een volmacht te geven dit bezwaar in te dienen, als ik de regels goed begrijp. Vervangende producten onder de garantie zijn trouwens vrijgesteld, maar alleen als je aan andere ingewikkelde regels voldoet. Je moet het volledige originele pakket terugsturen een een volledig nieuw pakket ontvangen. Dat is in praktijk niet haalbaar. In mijn geval zou ik dus een pakket met 20 hoezen terug moeten sturen om dan een nieuw pakket met 19 van die 20 hoezen te ontvangen plus 1 vervangende hoes. Het enige verschil is in welke prullenbak de verkeerde hoes belandt.
DIngen die ik eigenlijk niet vind kloppen:
- € 17,55 is met de huidige staat van automatisering een belachelijk hoog bedrag voor "administratiekosten". Hoeveel mag een koerier vragen?
- Je staat als ontvanger machteloos: je krijgt geen pakketje voordat je het bedrag ophoest.
- Als je eenmaal betaald hebt is de procedure om eventueel teveel betaald geld terug te krijgen nodeloos gecompliceerd.
- In mijn geval vind ik dat vrijstelling ook van toepassing zou moeten zijn, maar zelfs dan krijg je de administratiekosten van DHL niet terug.
- Had ComfortWorks iets anders moeten doen? Zij richten zich met een Nederlandstalige site specifiek op de Nederlandse markt.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
U betaalt over een kleiner pakket altijd relatief meer invoerheffingen omdat de vervoerskosten deel uit maken van de douanewaarde. Dat is ook niets specifiek Nederlands of Europees, dat is wereldwijd zo geregeld door de WTO (of WHO in het Nederlands)
Deze kosten zijn ongeveer marktconform in alle 28 EU lidstaten waar dergelijke faciliteiten gebruikt worden.
Deze "administratiekosten" zijn een gemiddeld bedrag wat over honderdduizenden zending kostendekkend moet zijn. Voor die kosten wordt een inklaringafdeling met een tiental douanespecialisten bekostigd, speciale software die aansluit op het Nederlandse AGS systeem van de Douane, de kosten van bankgaranties en vooruitbetalingen van de vervoerder aan de Douane, de kosten van een fakturatie- en inningsafdeling die die kosten weer moet terughalen bij de uiteindelijk geadresseerde, de kosten van de vergunningen en fysieke faciliteiten waarover een vervoerder moet beschikken om zendingen in transit te mogen afhandelen (douaneloods of entrepot) en de kosten voor de doorlopende rapportages van de in die loods opgeslagen goederen. Daarbij komt ook nog het risico van zendingen waarvoor wel betaald is maar die aan de deur geweigerd worden waarna ze onder (kostbaar) douanetoezicht moeten worden vernietigd.realbart schreef: [*]€ 17,55 is met de huidige staat van automatisering een belachelijk hoog bedrag voor "administratiekosten". Hoeveel mag een koerier vragen?
Deze kosten zijn ongeveer marktconform in alle 28 EU lidstaten waar dergelijke faciliteiten gebruikt worden.
Dat lijkt me toch vrij logisch, anders zou de vervoerder oeverloos achter wanbetalers aan moeten gaan.[*]Je staat als ontvanger machteloos: je krijgt geen pakketje voordat je het bedrag ophoest.
Dat is nu eenmaal het gevolg van het importeren als niet-handelaar - u heeft zelf géén aangifte vergunning en bent dus niet direct vertegenwoordigd. De ervaring leert ook dat in 99% van de gevallen de belasting geheel volgens de regels is geheven en dat verzet faalt.[*]Als je eenmaal betaald hebt is de procedure om eventueel teveel betaald geld terug te krijgen nodeloos gecompliceerd.
Nee, uiteraard niet. De vrijstelling geldt voor de invoerheffingen, de vervoerder moet nog steeds vrijwel hetzelfde werk verrichten, soms zelf meer (eenmalige vrijstellingsvergunning aanvragen en zekerheid stellen)[*]In mijn geval vind ik dat vrijstelling ook van toepassing zou moeten zijn, maar zelfs dan krijg je de administratiekosten van DHL niet terug.
Nee, net zoals Nederlandse bedrijven soms engelstalige websites hebben en daarmee geenszins claimen vanuit de VS of Australie te leveren. Het bedrijf zal vast wel ergens op de site hebben staan van waaruit ze de leveringen doen - het is dan aan u om te besluiten of dat voor u relevant is vanuit kostenoverwegingen.[*]Had ComfortWorks iets anders moeten doen? Zij richten zich met een Nederlandstalige site specifiek op de Nederlandse markt.[/list]
Je zou kunnen protesteren maar de regels kloppen eigenlijk prima - ze pakken voor u nadelig uit maar dat betekent niet dat ze onjuist zijn.Ik snap dat de regels zijn zoals ze zijn, en dat het nu gewoon jammer voor mij is. Maar wat kan je doen als je vindt dat het systeem gewoon niet klopt?
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Wees blij dat ze het geen incassokosten noemen ,is in dit geval hetzelfde, dan had het zomaar 40,00 euro gekost . Dus koopje toch.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Haha, specifiek gericht op de Nederlandse markt? Je kunt verschillende talen kiezen, maar veel onderdelen zijn bij de keuze NL alsnog in het Engels, zoals de 'termen en voorwaarden'.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Ik koop regelmatig kleine dingen in China omdat ze gewoon niet te vinden zijn in Nederland, of omdat ze hier 10x duurder [ of 2x goedkoper ] zijn.
Ik vraag de verzender dan ook altijd expliciet [ ik doe nooit 'free shipping' ] de verzendkosten te vermelden op een duidelijk document dat leesbaar is van de buitenkant. Meestal gewoon een stuk papier met transparant plakband er over. Maar POST.NL negeert dat soms. Ook al staat er duidelijk op de verpakking dat iets € 17,50 kost en € 1,50 verzending [ ik maak een screenshot bij iedere bestelling en bewaar die in een folder per product ], tóch krijg je een inklaringsbrief. In het begin betaalde ik . Maar na een paar keer vond ik die € 18,50 wel erg exorbitant gezien het feit dat ze er niet meer dan 5 minuten mee bezig zijn en een POST.NL medewerker nu niet bepaald op de Rutte-norm zit qua inkomen... De échte kosten zijn denk ik niet eens € 5,- .
Daarom maar een keer gewoon niet betaald. Ook geen formulier ingestuurd. Verkoper op de hoogte gebracht. Die baalde wel omdat het mogelijk terug zou komen. Er gebeurde helemaal niets. Tot plotseling 6 weken later het pakketje in de brievenbus lag.... Het is dus blufpoker wat ze spelen ; ze moeten namelijk overleggen met de verkoper of ze het terugsturen of vernietigen. Dat laatste kunnen ze niet al te vaak doen, dan zijn ze een klant kwijt [ China Express] .En terugsturen ; dan moeten ze zélf de porto zien te verhalen bij de verkoper.... Kortom ; call their bluff...
Sorry : 2x goedkoper vergeten in te vullen. Dat is dus de Action... Ik loop daar tegenwoordig een rondje voor ik iets bestel in China. De prijzen zijn echt verbazingwekkend laag. Zeker omdat er gewoon belasting en BTW wordt betaald... Dan zou ik over een artikel dat voor € 5,- bij de Action ligt,
€ 28,- aan invoerrechten en kosten moeten betalen, omdat POST.NL niet geloofd dat ik er € 11,25 voor heb betaald... Gekker kunnen ze het niet maken...
Ik vraag de verzender dan ook altijd expliciet [ ik doe nooit 'free shipping' ] de verzendkosten te vermelden op een duidelijk document dat leesbaar is van de buitenkant. Meestal gewoon een stuk papier met transparant plakband er over. Maar POST.NL negeert dat soms. Ook al staat er duidelijk op de verpakking dat iets € 17,50 kost en € 1,50 verzending [ ik maak een screenshot bij iedere bestelling en bewaar die in een folder per product ], tóch krijg je een inklaringsbrief. In het begin betaalde ik . Maar na een paar keer vond ik die € 18,50 wel erg exorbitant gezien het feit dat ze er niet meer dan 5 minuten mee bezig zijn en een POST.NL medewerker nu niet bepaald op de Rutte-norm zit qua inkomen... De échte kosten zijn denk ik niet eens € 5,- .
Daarom maar een keer gewoon niet betaald. Ook geen formulier ingestuurd. Verkoper op de hoogte gebracht. Die baalde wel omdat het mogelijk terug zou komen. Er gebeurde helemaal niets. Tot plotseling 6 weken later het pakketje in de brievenbus lag.... Het is dus blufpoker wat ze spelen ; ze moeten namelijk overleggen met de verkoper of ze het terugsturen of vernietigen. Dat laatste kunnen ze niet al te vaak doen, dan zijn ze een klant kwijt [ China Express] .En terugsturen ; dan moeten ze zélf de porto zien te verhalen bij de verkoper.... Kortom ; call their bluff...
Sorry : 2x goedkoper vergeten in te vullen. Dat is dus de Action... Ik loop daar tegenwoordig een rondje voor ik iets bestel in China. De prijzen zijn echt verbazingwekkend laag. Zeker omdat er gewoon belasting en BTW wordt betaald... Dan zou ik over een artikel dat voor € 5,- bij de Action ligt,
€ 28,- aan invoerrechten en kosten moeten betalen, omdat POST.NL niet geloofd dat ik er € 11,25 voor heb betaald... Gekker kunnen ze het niet maken...
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
U mag dan "dagelijks met deze zaken te maken hebben", een cursus tariferen/declarant zou geen overbodige luxe zijn, warm aanbevolen. Ook voortaan even de eBTI database raadplegen en dan komt u als snel op hoofdstuk 85 uit en niet 90 uiteraard (de cameras van 9007 werken met film, niet digitaal) : de exacte code wordt dan ook 8525 8091 90redhead55 schreef:Heb in de praktijk dagelijks met deze zaken te maken.
We plaatsen de dashcam onder "filmcamera's" statistiek nr 9007.10 00 00.
(http://ec.europa.eu/taxation_customs/dd ... ssBar=true)
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
@Nyogeth
Waarschijnlijk vat jij mijn woord 'specifiek' hier op als 'uitsluitend', maar zo bedoel ik het niet: als een bedrijf onder de taalkeuze de Nederlandse taal heeft staan, dan heeft het dus moeite gedaan om specifiek ook de het Nederlandse taalgebied te adresseren en moet het zich (gedeeltelijk) ook aan de Nederlandse wet houden.
Iets soortgelijks geldt ook voor de cookie-wetgeving: hoewel bedrijven als Amazon en Facebook niet in Nederland gevestigd zijn, moeten richten ze zich wel specifiek op de Nederlandse markt en moeten dus een cookie-waarschuwing geven. Of goksites: zodra ze een Nederlandse variant aanbieden en geen vergunning hebben, wordt hen door Justitie een boete opgelegd.
Haha, specifiek gericht op de Nederlandse markt? Je kunt verschillende talen kiezen, maar veel onderdelen zijn bij de keuze NL alsnog in het Engels, zoals de 'termen en voorwaarden'.
Waarschijnlijk vat jij mijn woord 'specifiek' hier op als 'uitsluitend', maar zo bedoel ik het niet: als een bedrijf onder de taalkeuze de Nederlandse taal heeft staan, dan heeft het dus moeite gedaan om specifiek ook de het Nederlandse taalgebied te adresseren en moet het zich (gedeeltelijk) ook aan de Nederlandse wet houden.
Iets soortgelijks geldt ook voor de cookie-wetgeving: hoewel bedrijven als Amazon en Facebook niet in Nederland gevestigd zijn, moeten richten ze zich wel specifiek op de Nederlandse markt en moeten dus een cookie-waarschuwing geven. Of goksites: zodra ze een Nederlandse variant aanbieden en geen vergunning hebben, wordt hen door Justitie een boete opgelegd.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Ik ben er nog niet van overtuigd dat de regels prima kloppen.@NewMikey Je zou kunnen protesteren maar de regels kloppen eigenlijk prima - ze pakken voor u nadelig uit maar dat betekent niet dat ze onjuist zijn.
Natuurlijk is het logisch dat je belasting moet afdragen, zowel invoerheffing als BTW. Maar er staan hier legio voorbeelden van mensen die een veelvoud van de aanschafprijs kwijt zijn. En nee, het is niet in elk (Europees) land zo dat koeriers administratiekosten mogen rekenen aan de ontvanger. In sommige landen zit dit in het totaaltarief.
Vanuit de koerier gezien is het inderdaad logisch: ze delen de totale kosten netjes door het aantal (internationale) leveringen en iedereen betaalt evenveel, omdat het immers voor iedereen dezelfde handeling wordt uitgevoerd. Maar eigenlijk zitten de kosten niet in die specifieke handeling, maar in het optuigen van het hele systeem. Daarna zijn de kosten per handeling nihil. Koeriers zouden er ook voor kunnen kiezen de kosten te wegen naar waarde van het verzonden artikel, al dan niet gestaffeld.
Verder vind het raar dat er voor mij enkele manier is om hiertegen beroep tegen een belastingbeslissing aan te tekenen. Dat komt door de rare constructie dat de koerier belastingplichtig is, niet ik. Ik snap waarom de initiële belasting-inning via de koerier verloopt. Maar is het niet eerlijk als ik zelf, net als bij elke andere belastingbeslissing, beroep kan aantekenen tegen een dergelijke beslissing? Nu heb ik 70% BTW moeten betalen over een vervangend onderdeel.
De wetgever erkent dat vervangende zendingen vrijgesteld zijn van invoerheffing en BTW. Maar legt daar dan de rare beperking aan op dat de gehele zending retour moet. Heb je een apparaat met een kapot kabeltje, dan willen ze dat je het hele apparaat heen laat sturen, terwijl het logischer is het stukke kabeltje weg te gooien en een nieuwe na te laten zenden. Duur en onnedig belastend voor het milieu. Dit is dus onlogisch.
De wetgeving is hierbij dus voordelig voor grote importeurs. Kleine ondernemingen en particulieren zijn relatief duur uit. En daarin vind ik dat de regels niet kloppen.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Sorry hoor maar heeft u het topic uberhaupt wel gelezen? het ging hier niet om een volledige lucht/zee-vracht expediteur maar om een expres koerier die een totaal andere manier van afhandeling kennen waarbij de meeste goederencodes vooraf toegekend worden op basis van de pre-alert manifesten. De kosten bij koeriers liggen tussen de €13 en €17.50 en nooit "tussen de €40 en €60". Géén hond zou het in z'n hoofd halen een dashcam in hoofdstuk 90 in te delen en analoge dashcams bestaan gewoon niet.redhead55 schreef: Je bent dus afhankelijk van de expediteur die je zaak behandelt.
Dan nog even over de douanekamer/tariefcommissie: ik heb er in de afgelopen 35 jaar ruim ervaring opgedaan en de werking is mij in het geheel niet onbekend maar wat heeft dat in godesnaam met een koerierszending van een paar honderd euro te maken?
Mensen komen hooguit eens tot een bezwaarschrift of verzoek teruggaaf maar een BTI of tariefcommissiezaak? Complete nonsens! Waar mensen veelal over vallen is de BTW alsmede de inklaringskosten van de koerier en voor géén van beide hebben douanekamer of BTI ook maar enig effect. Die paar euro rechten bij invoer vallen bij de veel hoegere BTW en inklaringskosten in het niet.
Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat u hier met een matige tot slechte feitenkennis een beetje indruk probeert te maken maar u maakt uzelf compleet belachelijk zo. Ik zou stoppen voor het nog erger wordt.
PS: nog even over de "strikvraag" waarvan ik géén idee heb waarom het een strikvraag zou moeten zijn aangezien iedere beginnende assistent-declarant u dat zou moeten kunnen uitleggen. Alle videoapparatuur, of het beeld nu met de oude analoge banden of met digital video tape wordt bewaard vallen al sinds de uitvinding van de videocamera onder hoofdstuk 85. Dat geldt zelfs voor de oude TV cameras die nog op buizen functioneerden maar zeker voor apparatuur die met beeldvormende halfgeleiderelementen werken (zoals elke videocamera voor thuisgebruik van de afgelopen 30 jaar). Ik mag toch hopen dat u nog weet dat de foto en filmapparatuur van hoofdstuk 90 pure optische apparaten betreft die met lichtgevoelige film werken (eigenlijk zal je daarvan alleen nog de fotocameras met kleinbeeldfilm of instant packs van het herrezen Polaroid type vinden).
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Ik zal het nog éénmaal proberen: in géén enkele Europees land zit dit in het totaaltarief aangezien er voor verzending binnen de EU géén aangifte hoeft worden gedaan. In alle Europese landen waar posterijen en koeriers actief zijn zult u belast worden voor inklaringskosten over zending met een vertrekpunt buiten de EU en bestemming in een lidstaat.realbart schreef: Natuurlijk is het logisch dat je belasting moet afdragen, zowel invoerheffing als BTW. Maar er staan hier legio voorbeelden van mensen die een veelvoud van de aanschafprijs kwijt zijn. En nee, het is niet in elk (Europees) land zo dat koeriers administratiekosten mogen rekenen aan de ontvanger. In sommige landen zit dit in het totaaltarief.
Wow! Met die logica hoef je nog maar voor weinig zaken te betalen. Van die denkwijze wordt een willekeurige econoom niet vrolijk. Ik ga hem ook niet weerleggen, zou niet weten waar te beginnen!Maar eigenlijk zitten de kosten niet in die specifieke handeling, maar in het optuigen van het hele systeem. Daarna zijn de kosten per handeling nihil.
Beroep is inderdaad niet mogelijk/ontvankelijk maar u kunt doodsimpel een "verklaring van geen bezwaar" bij de koerier opvragen om dan zelf een bezwaarschrift in te dienen. Daar komen soms ook weer kosten van dus het is gewoon een kwestie van of het sop de kool waard is.Verder vind het raar dat er voor mij enkele manier is om hiertegen beroep tegen een belastingbeslissing aan te tekenen. Dat komt door de rare constructie dat de koerier belastingplichtig is, niet ik. Ik snap waarom de initiële belasting-inning via de koerier verloopt. Maar is het niet eerlijk als ik zelf, net als bij elke andere belastingbeslissing, beroep kan aantekenen tegen een dergelijke beslissing?
Nee, het is al afdoende uitgelegd dat dit niet het geval is.Nu heb ik 70% BTW moeten betalen over een vervangend onderdeel.
Nee, dat heeft u toch verkeerd begrepen. Onder sommige voorwaarden kan, met overlegging van een (éénmalige) vergunning vrijstelling worden verleend voor een kostenloze vervanging binnen de garantietermijn. Voorwaarde is wel dat kan worden vastgesteld dat de garantiezending identiek is aan de eerder ingevoerde zending of aan een met vergunning uitgevoerd onderdeel daarvan. Dat dit ingewikkeld is, ben ik met u eens maar daar zijn voldoende redenen voor te noemen.De wetgever erkent dat vervangende zendingen vrijgesteld zijn van invoerheffing en BTW.
Tsja, "Kleine ondernemingen en particulieren" zijn wel bij meer zaken "relatief duur" uit, dat heeft met de voordelen van schaal te maken. Mijn kratje pils in de Super kost nu eenmaal meer dan de vaatjes die de plaatselijke kroeg bij de brouwer afneemt en die betaalt weer meer dan een internationale hotelketen. "Grote importeurs" betalen trouwens aardige bedragen aan expediteurs voor het aanvragen van vrijstellingsvergunningen en het opmaken van tijdelijke uitvoer- en wederinvoer-documenten dus het valt nog maar te bezien of die goedkoper uit zijn.De wetgeving is hierbij dus voordelig voor grote importeurs. Kleine ondernemingen en particulieren zijn relatief duur uit. En daarin vind ik dat de regels niet kloppen.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
@newmikey. U heeft er duidelijk veel verstand van. Wat moet ik doen als ik een brief krijg van POST.NL voor een zending met een waarde van € 15,-
waarvan de verkoper adverteert met verzendkosten van € 3,50 en dit vermeld op de verpakking. Daarbij vragen ze om een factuur. Die is er dus niet, alleen de betaling en een screenshot van de productpagina. Stel dat ik die instuur en men accepteert het als voldoende bewijs, rekenen ze dan nóg € 18,50 behandelkosten ? Stel dat ze het niet accepteren, kan ik dan alsnog de zending weigeren ? Of gooien ze het gewoon in de bus en krijg je een rekening (aanslag) ?
waarvan de verkoper adverteert met verzendkosten van € 3,50 en dit vermeld op de verpakking. Daarbij vragen ze om een factuur. Die is er dus niet, alleen de betaling en een screenshot van de productpagina. Stel dat ik die instuur en men accepteert het als voldoende bewijs, rekenen ze dan nóg € 18,50 behandelkosten ? Stel dat ze het niet accepteren, kan ik dan alsnog de zending weigeren ? Of gooien ze het gewoon in de bus en krijg je een rekening (aanslag) ?
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
@newmikey
Bedankt dat u de tijd en moeite neemt alles zo duidelijk en compleet te beargumenteren. Ik vermoed dat u veel vaker dan ik met dit soort zaken te maken heeft en het -mede daardoor- ook veel gewoner vindt. Maar ik hoop dat zich ondanks dat toch kunt verplaatsen in mensen die het gek vinden dat ze voor een pakketje van 40 euro haast 30 euro belasting plus ruim 17 euro administratiekosten moeten betalen.
Met mijn opmerking dat het optuigen (en onderhouden) van het systeem de bulk van de kosten vormt, bedoelde ik niet dat er überhaupt geen kosten zijn. Natuurlijk moet er betaald worden.
Maar vergelijk het met telefonie: de kosten van de daadwerkelijke bitjes die over de lijn gaan zijn nihil, de kosten zitten hem in het optuigen en onderhouden van de infrastructuur. Maar toch betaal je doorgaans geen vast tarief per aansluiting, of een vast tarief per gesprek. Je betaalt per minuut of per seconde. Alleen mensen die veel bellen kiezen voor een "oneinding"-bundel.
En ja. Elke vergelijking gaat mank. En iedereen heeft recht op zijn mening. Maar toch zou ik het eerlijker vinden als ook de kosten van de BTW-aangifte vooral wordt gedragen door degenen die de meeste BTW moeten betalen.
Bedankt dat u de tijd en moeite neemt alles zo duidelijk en compleet te beargumenteren. Ik vermoed dat u veel vaker dan ik met dit soort zaken te maken heeft en het -mede daardoor- ook veel gewoner vindt. Maar ik hoop dat zich ondanks dat toch kunt verplaatsen in mensen die het gek vinden dat ze voor een pakketje van 40 euro haast 30 euro belasting plus ruim 17 euro administratiekosten moeten betalen.
Met mijn opmerking dat het optuigen (en onderhouden) van het systeem de bulk van de kosten vormt, bedoelde ik niet dat er überhaupt geen kosten zijn. Natuurlijk moet er betaald worden.
Maar vergelijk het met telefonie: de kosten van de daadwerkelijke bitjes die over de lijn gaan zijn nihil, de kosten zitten hem in het optuigen en onderhouden van de infrastructuur. Maar toch betaal je doorgaans geen vast tarief per aansluiting, of een vast tarief per gesprek. Je betaalt per minuut of per seconde. Alleen mensen die veel bellen kiezen voor een "oneinding"-bundel.
En ja. Elke vergelijking gaat mank. En iedereen heeft recht op zijn mening. Maar toch zou ik het eerlijker vinden als ook de kosten van de BTW-aangifte vooral wordt gedragen door degenen die de meeste BTW moeten betalen.
...Nee, het is al afdoende uitgelegd dat dit niet het geval is.
Bijna 30 euro BTW. Een pakketje van 40 euro. Ik weet dat de BTW ook aver de transportkosten gaan maar die staan nergens genoemd. Maar hoe hoog zouden die moeten zijn om op een dergelijk bedrag uit te komen? 95 euro? (want 21% over 40+95 = 28,35)? Waarschijnlijk reken ik verkeerd, maar dat is een beetje mijn probleem: het wordt niet inzichtelijk gemaakt in de hoop dat ik "het sop de kool niet waard vind"...Beroep is inderdaad niet mogelijk/ontvankelijk maar u kunt doodsimpel een "verklaring van geen bezwaar" bij de koerier opvragen om dan zelf een bezwaarschrift in te dienen. Daar komen soms ook weer kosten van dus het is gewoon een kwestie van of het sop de kool waard is.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
€22? op mijn pakket staat meestal $22,- want de Euro, die ik betaalde weten ze niet eens in China....
En de opgave is ook vaak verkeerd.... maar de aankoop prijs daar is bepalend en niet de winkel prijzen hier.
Voor een accu voor telefoon die hier €53,- koste, toestel zelf maar €49,-..... maar Ali Express had hem voor maar $4,30
Ja, de losse batterij is duurder dan toestel die ik in opruiming kocht van €99,- voor €49,-
Je weet dat duurdere goederen een risico lopen en China Post is beter dan andere... sneller en duurder en die controleren en rekenen graag omdat naar de wettelijke invoerrechten en BTW ze ook hun kosten mogen declareren en daarmee duurder worden!
En de opgave is ook vaak verkeerd.... maar de aankoop prijs daar is bepalend en niet de winkel prijzen hier.
Voor een accu voor telefoon die hier €53,- koste, toestel zelf maar €49,-..... maar Ali Express had hem voor maar $4,30
Ja, de losse batterij is duurder dan toestel die ik in opruiming kocht van €99,- voor €49,-
Je weet dat duurdere goederen een risico lopen en China Post is beter dan andere... sneller en duurder en die controleren en rekenen graag omdat naar de wettelijke invoerrechten en BTW ze ook hun kosten mogen declareren en daarmee duurder worden!
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Meestal krijgt u inderdaad alsnog de administratiekosten als het eenmaal tot een schriftelijk verzoek is gekomen. De reden is dat men dan tòch aangifte moet doen waarbij een vrijstelling gevraagd wordt - de douane beoordeeld dan of de gegevens afdoende zijn om tot een nul-heffing over te gaan maar het gehele traject is dan al doorlopen. Voor de meeste lage-waarde zendingen worden de goederen reeds zonder schriftelijke aangifte vrijgegeven.Dan_Veluwe schreef:@newmikey. U heeft er duidelijk veel verstand van. Wat moet ik doen als ik een brief krijg van POST.NL voor een zending met een waarde van € 15,-
waarvan de verkoper adverteert met verzendkosten van € 3,50 en dit vermeld op de verpakking. Daarbij vragen ze om een factuur. Die is er dus niet, alleen de betaling en een screenshot van de productpagina. Stel dat ik die instuur en men accepteert het als voldoende bewijs, rekenen ze dan nóg € 18,50 behandelkosten ? Stel dat ze het niet accepteren, kan ik dan alsnog de zending weigeren ? Of gooien ze het gewoon in de bus en krijg je een rekening (aanslag) ?
U kunt de zending altijd weigeren. De kans dat ze het maar in de bus gooien lijkt mij miniem.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Ik persoonlijk heb een goede ervaring met mini in the box en hun dekking tegen invoerrechten en belastingen. Hiervoor betaal je slechts een klein bedrag extra.
Artikelen vanuit China besteld met creditcard betaald.
Heb wel eerst de extra kosten aan de bezorger moeten betalen maar kreeg deze ( vrij snel) weer terug gestort na overlegging van betaalbewijs via de zelfde creditcard
Artikelen vanuit China besteld met creditcard betaald.
Heb wel eerst de extra kosten aan de bezorger moeten betalen maar kreeg deze ( vrij snel) weer terug gestort na overlegging van betaalbewijs via de zelfde creditcard
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Mijn ervaring is dat je de administratiekosten dan niet krijgt (althans niet bij PostNL)newmikey schreef:Meestal krijgt u inderdaad alsnog de administratiekosten als het eenmaal tot een schriftelijk verzoek is gekomen. De reden is dat men dan tòch aangifte moet doen waarbij een vrijstelling gevraagd wordt - de douane beoordeeld dan of de gegevens afdoende zijn om tot een nul-heffing over te gaan maar het gehele traject is dan al doorlopen. Voor de meeste lage-waarde zendingen worden de goederen reeds zonder schriftelijke aangifte vrijgegeven.Dan_Veluwe schreef:@newmikey. U heeft er duidelijk veel verstand van. Wat moet ik doen als ik een brief krijg van POST.NL voor een zending met een waarde van € 15,-
waarvan de verkoper adverteert met verzendkosten van € 3,50 en dit vermeld op de verpakking. Daarbij vragen ze om een factuur. Die is er dus niet, alleen de betaling en een screenshot van de productpagina. Stel dat ik die instuur en men accepteert het als voldoende bewijs, rekenen ze dan nóg € 18,50 behandelkosten ? Stel dat ze het niet accepteren, kan ik dan alsnog de zending weigeren ? Of gooien ze het gewoon in de bus en krijg je een rekening (aanslag) ?
U kunt de zending altijd weigeren. De kans dat ze het maar in de bus gooien lijkt mij miniem.
Ik bestelde een IP-camera via Alie, met een waarde van €21,75 (incl. verzendkosten).
Vervolgens ontving ik een brief van PostNL waarin stond dat ze de waarde van de zending niet konden vaststellen en daarom geen aangifte invoerrechten/BTW konden doen. Of ik de factuur wilde overleggen.
Per mail toen een screenshot gestuurd van de bestelpagina, waarop te zien was dat het incl. verzendkosten om een bedrag ging dat kleiner was dan €22 en binnen een paar dagen werd het pakketje zonder verdere kosten bezorgd.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
ook vandaag wederom absurde invoerkosten bij DHL, totale kosten inclusief verzenden 132usd (verzendkosten 19,85usd) komt er 56,15euro bij aan invoerrechten. Invoercalculator zegt 39,80 euro. Lekker makkelijk verdienen zo, stropdas-criminaliteit.
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Invoerrechten zullen er niet zijn, wel BTW en inklaringskosten. Lekker makkelijk schelden zo als je er geen zier van begrijpt. Voortaan maar niet meer buiten de EU bestellen dan.d33 schreef:ook vandaag wederom absurde invoerkosten bij DHL, totale kosten inclusief verzenden 132usd (verzendkosten 19,85usd) komt er 56,15euro bij aan invoerrechten. Invoercalculator zegt 39,80 euro. Lekker makkelijk verdienen zo, stropdas-criminaliteit.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL
Vergeet ook vooral de kosten niet die betaald moeten worden aan DHL.newmikey schreef:Invoerrechten zullen er niet zijn, wel BTW en inklaringskosten. Lekker makkelijk schelden zo als je er geen zier van begrijpt. Voortaan maar niet meer buiten de EU bestellen dan.d33 schreef:ook vandaag wederom absurde invoerkosten bij DHL, totale kosten inclusief verzenden 132usd (verzendkosten 19,85usd) komt er 56,15euro bij aan invoerrechten. Invoercalculator zegt 39,80 euro. Lekker makkelijk verdienen zo, stropdas-criminaliteit.