LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto in beslag genomen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Golf6

Re: Auto in beslag genomen

Ongelezen bericht door Golf6 »

En wat als je geen rechtsbijstand hebt? Is een advocaat niet mega duur?

Navnak

Ongelezen bericht door Navnak »

Ook onze auto is schijnbaar in elkaar gesleuteld door het garage bedrijf uit Swalmen. Wij hebben de auto in december 2015 gekocht bij een naar ons weten betrouwbare autohandelaar. Na jarenlang in 6de hands auto's te hebben gereden hadden wij besloten om een nieuwere betrouwbare auto te kopen die geheel aan onze wensen zou voldoen. Wij hadden deze gevonden in een prachtige VW Polo uit midden 2014. Eindelijk een nieuwe betrouwbare auto waarmee we ook nog gezien mochten worden. Daarvoor wilden wij graag de gevraagde € 18000!!! betalen. Toen wij begin juni terug kwamen van onze (auto)vakantie naar Zuid-Frankrijk lag de welbekende brief van de RDW op de deurmat. We hebben nu nog een huurauto die door het RDW wordt bekostigd. We hebben inmiddels bericht gekregen van het RDW dat onze auto in verband met onveilige lasconstructies niet meer de weg op mag. Hij is ook inmiddels niet meer terug te vinden op kenteken op de site van RDW. Wie gaat aan ons de €18000 terug betalen?

Navnak

Ongelezen bericht door Navnak »

Ik ben er helemaal voor om een gigantische gezamenlijke claim richting het RDW te laten gaan. Vele handen maken licht werk. Ook omdat er veel gedupeerden zijn die simpelweg geen geld hebben om een advocaat te betalen. Maar inderdaad hoe gaat zoiets in zijn werk?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Rogmoonen schreef:Het beste zou zijn als alle gedupeerden samen een rechtszaak aanspannen tegen de RDW. Volgens mij heeft dat de meeste kans van slagen. Alleen hoe pak je zoiets goed aan?
maar ik mis dus eigenlijk wat de rdw hier nu feitelijk fout heeft gedaan. Ik lees verhalen over schadeauto's en importauto's welke eerst door de rdw goedgekeurd en op kenteken gezet zijn en bij een latere controle (apk wellicht of gewoon van de weg geplukt) opeens afgekeurd worden. Heb ik het zo duidelijk?

Tourlijk zal een advocaat hier graag in mee gaan. Hoop wel dat het een no cure no pay advocaat is. De keuring is een momentopname, als een jaar later opeens blijkt dat de auto te onveilig is voor de weg, is er wel een jaar verstreken waarin veel kan gebeuren. Dat zal de rdw ook aanvoeren. Aan de eisers dan de taak om te bewijzen dat ze in een jaar niet aan de auto gesleuteld hebben, waardoor de auto nu opeens onveilig is.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Ongeveer 10 jaar geleden reed ik mijn auto total los tussen Neurenberg en München. Omdat er geen persoonlijk letsel was wilde de polizei alleen maar de ADAC bellen en hiermee was voor hun de kous af. De chassis was ontzet en volgens het Duits garage bedrijf niet meer te repareren. Ook in Nederland gaf de verzekering en mijn eigen garage aan dat de reparatie niet meer mogelijk was. De verzekering heeft het wrak verkocht en van deze opbrengst en wat ik nog kreeg heb ik toen een andere auto gekocht.
Hierbij is de RDW nooit betrokken geweest want wat schetst mijn verbazing een maand later zag ik de auto in een nabije stad toevallig weer rijden.

Om een lang verhaal kort te maken, wie zegt dat de RDW ooit 1 van de genoemde auto's heeft gezien ?

audiR8

Ongelezen bericht door audiR8 »

Ik heb een Audi R8 dit kenteken is ongeldig verklaard maar kan opnieuw gekeurd worden wat er precies aan gedaan moet worden zijn ze onduidelijk in de reden van afkeuring is dat ze een vin nr missen op de motor maar dit is een los onderdeel een kan vervangen zijn verder kloppen alle chassisnummer en kunnen ze ozon niet aantonen dat er gestolen onderdelen op zouden zitten ook mij is aangeboden voor een veiling en dan mogen deze onderdelen gewoon worden verkocht hoe dubbel is dit graag zou ik in contact met mede gedupeerde zodat we samen verder kunnen gaan want als het rdw bij keuring beter hadden opgelet ze zijn toch allemaal gekeurd en hebben een kenteken afgegeven hadden wij deze problemen niet gehad

audiR8

Robbie bij welk bedrijf in Eindhoven heeft u de auto gekocht ik heb de mijne namelijk ook bij een bedrijf in Eindhoven gekocht

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik snap niet dat de RDW kennelijk zomaar auto`s afkeurt.
Er moet toch een grond zijn waarop word afgekeurd? Dat moet dan toch in een rapportage komen voor degene wiens voertuig in beslag is genomen?
Anders zou je zelfs kunnen stellen dat het beslag onrechtmatig is - want er is nergens aangetoond WAT er precies niet goed zou zijn.

Aangezien er meerdere gedupeerden zijn is inderdaad bundelen van verhalen, ervaringen en klachten een goed idee - als iemand rechtsbijstand heeft, zou die ook eens aangeschreven kunnen worden of zij er iets mee kunnen, en of anderen kunnen 'aanhaken' bij zo'n zaak.

Voor alle gedupeerden: Sterkte, en houd ons op de hoogte.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

kokka schreef:Niet alle schade auto's krijgen een wok status, dit gebeurt alleen als er politie bij komt volgens mij. Als ze geen wok status hebben, hoeven ze ook niet door het rdw gekeurd te worden.
Alleen als de auto zeer zwaar beschadigd is (lees: volledig voorkant weg).
Dan wordt door de politie vaak al het papier ingenomen (of iig melding gedaan bij het RDW en krijgt de eigenaar bericht dat de auto niet meer de weg op mag).
Andere schades (ook waar politie bijkomt) worden niet op WOK gezet.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

https://www.youtube.com/watch?v=hb2vKMLH6_U

https://www.youtube.com/watch?v=bNwtYc2j2ww

Is in Engeland, maar gebeurt natuurlijk ook allemaal in Nederland

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

audiR8 schreef:Robbie bij welk bedrijf in Eindhoven heeft u de auto gekocht ik heb de mijne namelijk ook bij een bedrijf in Eindhoven gekocht
Een R8?

kokka

Brainless schreef:
kokka schreef:Niet alle schade auto's krijgen een wok status, dit gebeurt alleen als er politie bij komt volgens mij. Als ze geen wok status hebben, hoeven ze ook niet door het rdw gekeurd te worden.
Alleen als de auto zeer zwaar beschadigd is (lees: volledig voorkant weg).
Dan wordt door de politie vaak al het papier ingenomen (of iig melding gedaan bij het RDW en krijgt de eigenaar bericht dat de auto niet meer de weg op mag).
Andere schades (ook waar politie bijkomt) worden niet op WOK gezet.
Ja dat bedoelde ik ook. Bij alleen wat blikschade doen ze dit niet

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

berndv schreef:De keuring is een momentopname, als een jaar later opeens blijkt dat de auto te onveilig is voor de weg, is er wel een jaar verstreken waarin veel kan gebeuren. Dat zal de rdw ook aanvoeren. Aan de eisers dan de taak om te bewijzen dat ze in een jaar niet aan de auto gesleuteld hebben, waardoor de auto nu opeens onveilig is.
als de auto inderdaad uit 2 helften is gemaakt en er onveilige lasconstructies aanwezig zijn zoals Navnak vertelde, zal dit tijdens de eerste RDW keuring ook te zien moeten zijn geweest.
Dan heeft de RDW toen liggen slapen.

kokka

audiR8 schreef:de reden van afkeuring is dat ze een vin nr missen op de motor
RDW schreef:Elk voertuig heeft een voertuig identificatienummer (VIN). Dit nummer geeft het voertuig een unieke identiteit en wordt ook wel ‘de vingerafdruk’ van het voertuig genoemd. Andere namen voor het VIN zijn: chassisnummer en framenummer.
Het Vin nummer is het chassisnummer, niet het nummer van de Motor. als je geen Vin nummer hebt zou je zomaar een omgekatte auto kunnen hebben.
zonder Vin nummer wordt je auto nooit meer toegelaten op de openbare weg.
RDW schreef: Identiteitsonderzoek
Voordat de RDW het VIN (opnieuw) in uw voertuig inslaat, vindt een identiteitsonderzoek plaats bij een RDW-keuringsstation. Bij dit onderzoek moet de RDW kunnen vaststellen dat het VIN inderdaad bij uw voertuig hoort. Het is daarbij belangrijk dat u uw voertuig in ongewijzigde staat laat zien. De RDW kan de inslag weigeren als zij de identiteit van uw voertuig niet kan vaststellen. Gevolg daarvan is, dat de RDW de registratie beëindigt en de tenaamstelling vervallen verklaart. U mag dan niet meer met het voertuig rijden.
het lijkt me niet geheel onverstandig om hier inderdaad een advocaat voor te nemen. al is het natuurlijk te betwijfelen of alle zaken dusdanig hetzelfde zijn dat je een gezamenlijke rechtszaak aan kan spannen.

G.C.Verheij

Ongelezen bericht door G.C.Verheij »

Ook mijn VW-Golf die gekocht is bij een bedrijf in Weert, is opgehaald voor controle.
Uiteraard gekocht met een factuur erbij, in een normaal uitziend bedrijfspand.
Telefonisch heb ik bericht van het RDW ontvangen, dat er aan de ABC-stijlen?? is gelast
waar dat niet mag.
De Golf mag niet meer op de weg komen, en ik ben dus de gedupeerde.
Ondanks dat het RDW deze terugroepactie voortreffelijk heeft georganiseerd, en ik
een goede auto als vervangend vervoer heb ontvangen, vraag ik mij af het RDW bij de
toelating geen steken heeft laten vallen.
Ik, als leek, moet er toch van op aan kunnen dat een kentekenbewijs niet "zomaar" wordt
afgegeven aan een geïmporteerde auto, zeker als het RDW kan inzien of er een "normaal"
bedrag aan BPM is afgedragen?
Een rechtsbijstandverzekering heb ik niet, maar ga mij toch beraden of er nog ergens iets
van de geleden schade (+/- € 13.000) te verhalen is.
Misschien zinvol om als gedupeerden gezamenlijk op te trekken??

R2.0

Ongelezen bericht door R2.0 »

Ook ik heb een auto die is herkeurd bij de RDW en heeft nu een WOK melding en mag dus niet meer de weg op. Heb er op dit moment niets meer aan. Mijn auto is ook hersteld in Swalmen blijkt nu. Nu heb ik ook een rapport gekregen maar kan hier niets mee er staan foto`s in waar ik niets mee kan. En bij navraag bij de RDW krijg ik geen antwoord op wat ik nu moet herstellen als van stuur maar een mail maar ook daar krijg ik geen antwoord op. Nu heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld en krijg nog antwoord wat ik moet doen. Het bedrijf waar ik mijn auto heb gekocht wil me wel helpen en de schade herstellen (tot nu toe). Maar ook hij weet niet wat hij moet herstellen omdat het rapport niet duidelijk is. Er wordt me nu wel door de RDW € 23000 door mijn neus geboord en laten vervolgens niets meer weten. Ik vind de RDW nalatig en moeten als ze ballen hebben om mijn auto af te keuren ook maar aan moeten geven wat ik nog kan herstellen. Nu heb ik morgen geen auto meer (leen auto inleveren) en weet nu niet wat ik moet doen. Ik heb uit een bron van iemand dicht bij het vuur dat we de RDW kei hard aan moeten pakken omdat zei de auto`s destijds hebben voorzien van een kenteken dus ook gekeurd hebben waar ik mijn twijfels over heb. Overigens hebben ze mij 1,5 jaar in een onveilige auto laten rijden en wat als? Nu lees ik op dit forum de naam [persoonsgegevens door Moderator verwijderd] hoe kan ik aan deze man een mail verstrekken. Ik vind ook dat we samen sterk staan en de RDW aansprakelijk moeten stellen voor deze schade want ik denk dat er door allemaal toch al gauw een miljoen euro schade is geleden als het er al geen 2 zijn.

audiR8

Dit is zeker een fout van het rdw als wij als koper niet kunnen vertrouwen op het rdw waar kunnen wij dan nog auto's kopen ,als hun van het begin af aan beter hun best hadden gedaan waren er nu niet zo veel gedupeerde .nu het onderzoek voorbij is trekken ze hun handen ervan af ze zijn niet bereikbaar voor vragen en bellen niet terug .ik heb mijn auto terug gehaald en mij werd gezegd te controleren op schade hiervoor had ik 24uur de tijd om het te melden de auto werd om 4uur thuis gebracht inderdaad gekeken naar lakschade en interieur was niks aan te zien ,de volgende dag is de auto naar de garage gebracht en daar zeiden ze dat bepaalde onderdelen niet goed terug bevestigingscode waren ja helaas 24uur voorbij dit kunnen wij als leek toch niet zien.ook hun bevindingen over de auto kloppen niet ,er is mij nooit gevraagd of er iets nieuws is in gegaan heb hier ook faktuuradres van .opgelost zou je zeggen nou mooi niet teken maar bezwaar aan is het antwoord ,eerst alle medewerking van hun kant en nu geen meer .en het mooiste van alles is een second opnium bij wie er is maar een rdw .ik heb inmiddels wel een advocaat maar samen staan we zeker sterker

kokka

Het is in eerste instantie natuurlijk gewoon de fout van degene die de boel heeft belazerd. Je mag het RDW best aanrekenen dat ze zich in eerste instantie om de tuin hebben laten leiden, maar zij zetten dit nu recht door deze gevaarlijke wagens alsnog van de weg te halen. Je zou je pijlen op de verkoper moeten richten.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

ABC stijl?

De A is waar voorruit aan vast zit.
B tussen de voor en achter deur.
C de achterdeur stijl.

Deze mag inderdaad niet aan gelast worden, en moet 1 deel zijn.
Op Youtube kun je films vinden hoe een auto gemaakt word, en de zijkant zijn alle 3 genoemde uit 1 stuk plaat die aan bodem en dak word
vastgemaakt.

Verder zit en onder de motorkap een nummer maar ook vaak elders om omkatten moeilijker te maken.
Bij mijn onder de voorstoel dus 2x zelfde nummer moet.
Het plaatje is niet geldig, het ingeslagen nummer is bepalend dus ik vind mijn VIN dus 3x of vaker bij sommige duurdere voertuigen.

RDW?
Ik weet dat naast Export van diesels uit de lease er ook import is. Vooral kleine zuinige wagens en met nieuwe kenteken lijkt de auto van
mijn buren 2016 maar is een perfecte 2013 import...
De Fiat 500, Toyota Aygo en VW Polo en gelijkwaardige, er zit een bedrijf vlak bij me die hier veel in doet.
Ik weet dat er erg veel import uit Duitsland is, Renault Espace van buren, extra luxe en niet duur... maar dat beteken dat er erg veel
goede voertuigen langs komen waar niets mis mee is.
En zoek dan maar eens de foute omgekatte er tussenuit...

Zolang er geen goed Europees verplicht elke schade melding is zal dit voorkomen.
Een hersteld is vaak niets mis mee, maar de zware gevallen die illegaal hersteld zijn is vermoedelijk niets mis mee, maar het mag niet.
Gestolen voertuigen en aan elkaar geplakte... en een garage verkoopt en repareerde alleen maar.

De Schade bedrijven zijn vaak los en daarom is zelfs voor een ervaren verkoper of monteur wegens ontbreken schade ervaringen het moeilijk
zichtbaar of ik alleen maar een beetje steenslag en krasjes had of een wrak dat is overgespoten....
De RDW zit fout, maar zij kunnen voor dat bedrag ook niet elke auto goed controleren op dit soort dingen.
Dat zou de keuring duurder maken en meer tijd kosten.

De oplossing is gelijk aan APK, bij bedrijven die veel import doen een extra strenge steekproef en naderonderzoek omdat juist dit soort handelaren die vele tientallen per jaar importeren de kans op grote schade toeneemt als je niet streng controleerde.
Elke auto hoeft niet maar nu gaan ze allemaal erg makkelijk de grens over.

Omdat er slechts 1 auto betrapt is, door toeval komen ze nu naar alle ooit door hun geïmporteerde kijken.
De RDW had eerder naar alle van dit soort gebruikte importeurs moeten kijken.
Wel zou de overheid alle ter goeder trouwe slachtoffers schadeloos moeten stellen.

kokka

stofzuigertje schreef: Wel zou de overheid alle ter goeder trouwe slachtoffers schadeloos moeten stellen.
ik vind van niet. Dan is het einde zoek. De schade moet gewoon verhaald worden op de verkoper. Die kan zijn schade weer verhalen op zijn verkoper.

Gesloten