Ja als je in een zone rijd waar 50 is toegestaan dan moet je er vanuit kunnen gaan dat je drempels met 50 moet kunnen nemen. Als ze drempels plaatsen waar je max maar met 30 erover kunt moet daar of een waarschuwing voor zijn of een bord met max snelheid. De weg waarop jij rijd is ingericht voor 50. De drempels zijn inderdaad om de snelheid boven de 50 eruit te halen {in de 50 zone}.
Hier een quote
Schade door de drempels
Volgens de BOVAG worden jaarlijks ongeveer 300.000 auto’s beschadigd door een verkeersdrempel. Wanneer een eigenaar van een auto kan aantonen dat de drempel te hoog is, of op andere manieren niet voldoet aan de wetgeving, voor de voorgeschreven snelheid is het mogelijk de gemeente aansprakelijk te stellen voor de schade.
Men moet ook kunnen aantonen dat er geen, of onvoldoende verkeersborden bij de drempel(s) geplaatst staan, welke aangeven dat er een drempel aankomt. De wegbeheerder is niet altijd op de hoogte van een of meerdere gevaarlijke situatie’s. De borden die er horen, kunnen door vandalen zijn weggehaald of ondergekladderd.
Het is daarom altijd verstandig om foto’s te maken van de situatie wanneer er schade door een gebrekkig wegdek ontstaat. Laat de schade door een deskundige vaststellen en neem daarna contact op met de rechtsbijstandverzekering (als u die heeft), deze kan de wegbeheerder aansprakelijk stellen.
bron:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... mpels.html
voor wat betreft je eerste alinea: je vergelijkt appels met peren, te weten een bord met een waarschuwing met een bord met een advies(!!!)snelheid.
Hierboven is dus wat ik bedoel moneyman Waarschuwingen en max snelheid. Er zijn wel degelijk borden met max snelheid op de snelweg voor een bocht. Het gaat erom dat er moet worden gewaarschuwd. En ja er zijn ook advies borden maar die bedoel ik niet.
quote
De schade die ontstaat als iemand te hard over een drempel rijdt is niet per definitie te verhalen op de wegbeheerder. Uit de beschikbare jurisprudentie blijkt dat drempels die conform de richtlijnen zijn aangelegd vrijwel nooit leiden tot aansprakelijkheid van de wegbeheerder.
Richtlijnen zijn dus zeer relevant. Ze mogen afwijken maar niet te veel. Licht aan de zone.
bron:
https://vvn.nl/veelgestelde-vragen/hoe- ... empel-zijn
Voor wat betreft je tweede alinea: leuk, deze mening, maar onderbouw hem eens met wet- en regelgeving? Dat lukt je niet...
En gelukt?
quote Het bovenstaande komt er op neer, dat het verschil tussen enerzijds de met de desbetreffende drempel af te dwingen snelheid (de passeersnelheid) en anderzijds de daadwerkelijke of heersende snelheid (de V-85 snelheid) niet groter mag zijn dan 25 km/h.
Als blijkt, dat in een bepaalde straat, waar een drempel 30 ligt automobilisten structureel te hard rijden, namelijk 55 km of meer, terwijl het om een 30 km-zone gaat, dan is deze drempel 30 onwenselijk of onveilig en in sommige gevallen ronduit gevaarlijk. Immers, het verschil tussen de met deze drempel af te dwingen snelheid (30 km) en de daadwerkelijke of heersende snelheid (55 km of hoger) bedraagt meer dan 25 km per uur.
In dat geval zal er een ander type drempel moeten worden aangelegd door de gemeente al dan niet gecombineerd met (een serie) andere maatregelen om de snelheid stapsgewijs te verlagen naar het gewenste niveau, te weten: 30 km/uur. Wat betreft mogelijk andere snelheidsremmende maatregelen verwijs ik naar hoofdstuk 5.3 blz. 14 van dit rapport.
Als in een situatie, als hiervoor beschreven, de drempel 30 blijft liggen, terwijl automobilisten structureel te hard rijden (55 km of meer), dan is de snelheidsverlaging te abrupt en ontstaat er een onveilige of gevaarlijke situatie op deze weg c.q. in deze straat.
een interessante bron:
http://www.verkeerskunde.nl/internetart ... 7256.lynkx