ClaimConcept schreef:@felixbeijer, je zit in de verkeerde film. Sprintplan is een effectenlease en geen levensverzekering.
Claimconcept,
hoezo in de verkeerde film?
In de folders van Sprintplan worden rendementen genoemd.
http://www.platformaandelenlease.nl/bro ... olders.htm
Er staat zelfs een accountantsverklaring in vernoemd dat de rendementen juist zijn vastgesteld.
Ik mag toch aannemen dat men een en dezelfde methode neemt om de rendementen te bepalen.
Wetgeving schreef altijd meetkundig voor, dus moet ook meetkundig zijn voor de gepresenteerde rendementen in de aandelenlease.
Lijkt me geen discussie over nodig.
Dus opvragen bij Aegon hoe die rendementen zijn berekend!
(PS: het kan niet anders zijn dan dat ze de rendementen rekenkundig hebben bepaald immers dat was toen de gebruikelijke methode want bij beleggingsverzekeringen deden ze dat ook zoals Koersplandewegkwijt al heeft aangetoond. Pas in 2006/2007 is men overgestapt op de MLN methode. Beide methodes zijn niet meetkundig juist en hebben tot een aanzienlijke misleiding geleid).
Ik ben hier overigens zelf ook bijna slachtoffer van geweest.
Gelukkig had ik al een Koersplan en dat was bedoeld om alvast te gaan sparen om later een huis te kunnen kopen.
Met de toentertijd voorgehouden voorbeeldkapitalen (als gevolg van veel te hoge rendementen) zag dat er rooskleurig genoeg uit.
Achteraf gezien mag ik mezelf gelukkig prijzen dat toen ik mijn promotieonderzoek deed ikzelf het financieel niet zag zitten aan een Sprintplan te beginnen. Als het toen had gekund had ik het waarschijnlijk gedaan.
Met het voortschrijdend inzicht is thans de situatie dat mijn gezin en kennissenkring nooit iets bij Aegon zal afnemen (al zijn ze goedkoper dan anderen, dan nog niet).