Re: Meningsverschil met bol.com over algemene voorwaarden
Geplaatst: 15 okt 2016 01:41
@breien Levende Billy heeft, nadat ze mij om het bestelnummer vroeg, de factuur erbij gepakt waarop alles staat. En 3 dezelfde artikelen levert geen enorme/onduidelijke factuur op. Ik was in de veronderstelling dat een cadeaubon een tegoed is wat je kunt aanwenden waaraan je wilt, dus ook opmaken aan rest van de bestelling die goed ging.
@ moederslink @ beussen Ik ben gewoon dom geweest om bedragen te noemen. Dat heeft nogal afgeleid.
@ gemist Doordat het een fout van bol was zijn de verzendkosten buiten beschouwing gelaten. Aangezien de verzendkosten nooit onderdeel van geschil waren kunnen ze in dit topic buiten beschouwing blijven.
@olaf79
Ik herriep niet omdat ik geen zin meer had, maar omdat bol een foutje maakte en ik dat ging herstellen door de stad in te rennen. Dan is volledig bedrag terug wel zo prettig; dat doe je ook bij stenen winkels. Als ETOS niet kan leveren, ga je naar Kruidvat met geld. Niet met een ETOS waardebon.
En is een tegoedbon hetzelfde als een cadeaubon? Het was mogelijk om die hele cadeaubon in te zetten voor de overige producten en gewoon gelijk op te maken. Dat is toch best aannemelijk? Zou jij van je boekenbon van 7,50 in de stenen winkel 3 boeken van een tientje per stuk kopen en 1 blijkt stuk, verwacht dat je dan 7,50 in euro’s en 2,50 als restant boekenbon terug? Ik zou dan een tientje verwachten en die 2,50 is opgegaan aan de 2 andere boeken. Ik heb in vele stenen winkels gewerkt maar nooit die 2,50 als cadeaubonnetje gegeven.
In de chat schreef ik en staat dát bedrag uiterlijk woensdag (de derde werkdag) op mijn rekening?
Jij vind het woord rekening iets anders dan bankrekening?
Ik ben met je eens dat mijn opmerking ‘niet naar bedragen kijken’ betekent dat bol dat ook niet hoeft te doen.
Alleen weet ik niet hoe ik het anders uit moet drukken. Het gaat niet om de hoogte van het bedrag, maar over het potje waar het inzit en de beschikking erover. Bol beschikte opeens over dat restant op hun account i.p.v. ik op mijn bank. Om eraan te komen, moest ik opnieuw kopen, voor een bedrag gelijk aan of hoger en dan nog verzendkosten.
Onredelijk bezwarend noemde iemand dat hier op het forum.
Ik heb geleerd om niks te doen met digitale cadeaubonnen. Want daar is het blijkbaar gebruikelijk om zo’n bon in 3 te splitsen als je ‘m besteed in een koop van 3 artikelen waarbij iets misgaat bij 1.
Waar ik dacht dat ik de bon in z’n geheel voor de overige 2 artikelen inzette is dat dus niet gebruikelijk. Iets wat, juridisch, in de stenen winkels normaal is en ik nooit eerder over nadacht. En als ik in de stenen winkel vraag; krijg ik het bedrag in de hand, dan gebeurt dat doorgaans gelijk. En weet je het dus ook gelijk als de medewerker en ik elkaar verkeerd begrijpen.
Inmiddels heeft Bol nogmaals gebeld
Medewerker T vertelde dat ik de cadeaubon van Bol als korting moet zien. En korting wordt niet terugbetaald. Op zich een prima logica. Wandel ik een stenen winkel binnen en kost iets normaal 100 euro en er is 25 euro korting, dan betaal je 75. Dus als er iets mis is krijg je maximaal 75 euro terug.
Maar…korting is doorgaans verbonden aan een bepaald artikel, dan wel aan een kreet als “Omdat u al tien jaar goede klant bent krijgt u 10% korting op de rekening” ofzo. En dat was niet het geval, ik had een cadeaubon.
En wat mij stoort is dat elke medewerker van Bol verschillende termen gebruikt. Deze beller was de eerste die van korting sprak (en na 2 chat, 1 mail, 1 twitter dus de 5e persoon). Ik heb de indruk dat niet alleen ik als klant de weg ben kwijt geraakt, maar ook de medewerkers de voorwaarden niet altijd even helder voor zich zien.
Maar…. Ik kocht geen artikel met korting. Ik had een cadeaubon. En toen de chatmedewerker M met de factuur voor zijn/haar neus bevestigend antwoordde toen ik vroeg of woensdag op mijn rekening zou staan, geloofde ik dat.
Nu medewerker T die belde het uitlegde als korting en dat je korting niet terugbetaald snap ik wel waar het in de communicatie mis is gegaan.
Ik heb de facturen en printscreen nog eens nagevlooid, en zie dat een cadeaubon vóór de betaling, na de betaling als korting op de factuur komt. Netjes en klantvriendelijk vind ik het niet, het nodigt mij niet uit cadeaubonnen via bol te kopen, te geven, aan te nemen of om te vragen als cadeau.
Ik heb het geld inmiddels op mijn rekening. Vast niet uit coulance, maar omdat mierenneukende klanten als ik te veel tijd dus geld kosten.
En nu ik denk te weten hoe het werkt, denk want ik vind het nog steeds vrij verwarrend, kan ik ervoor kiezen digitale cadeaubonnen te vermijden. Want die blijken niet volledig vrij inzetbaar; wanneer Bol een fout maakt hebben zij de voorwaarden aan hun kant en kan ik dus niet de cadeaubon gelijk opmaken op de overige artikelen en met geld naar de stenen winkel. En ben ik gedwongen nog eens iets te bestellen om alsnog de rest van de bon op te maken.
@ moederslink @ beussen Ik ben gewoon dom geweest om bedragen te noemen. Dat heeft nogal afgeleid.
@ gemist Doordat het een fout van bol was zijn de verzendkosten buiten beschouwing gelaten. Aangezien de verzendkosten nooit onderdeel van geschil waren kunnen ze in dit topic buiten beschouwing blijven.
@olaf79
Ik herriep niet omdat ik geen zin meer had, maar omdat bol een foutje maakte en ik dat ging herstellen door de stad in te rennen. Dan is volledig bedrag terug wel zo prettig; dat doe je ook bij stenen winkels. Als ETOS niet kan leveren, ga je naar Kruidvat met geld. Niet met een ETOS waardebon.
En is een tegoedbon hetzelfde als een cadeaubon? Het was mogelijk om die hele cadeaubon in te zetten voor de overige producten en gewoon gelijk op te maken. Dat is toch best aannemelijk? Zou jij van je boekenbon van 7,50 in de stenen winkel 3 boeken van een tientje per stuk kopen en 1 blijkt stuk, verwacht dat je dan 7,50 in euro’s en 2,50 als restant boekenbon terug? Ik zou dan een tientje verwachten en die 2,50 is opgegaan aan de 2 andere boeken. Ik heb in vele stenen winkels gewerkt maar nooit die 2,50 als cadeaubonnetje gegeven.
In de chat schreef ik en staat dát bedrag uiterlijk woensdag (de derde werkdag) op mijn rekening?
Jij vind het woord rekening iets anders dan bankrekening?
Ik ben met je eens dat mijn opmerking ‘niet naar bedragen kijken’ betekent dat bol dat ook niet hoeft te doen.
Alleen weet ik niet hoe ik het anders uit moet drukken. Het gaat niet om de hoogte van het bedrag, maar over het potje waar het inzit en de beschikking erover. Bol beschikte opeens over dat restant op hun account i.p.v. ik op mijn bank. Om eraan te komen, moest ik opnieuw kopen, voor een bedrag gelijk aan of hoger en dan nog verzendkosten.
Onredelijk bezwarend noemde iemand dat hier op het forum.
Ik heb geleerd om niks te doen met digitale cadeaubonnen. Want daar is het blijkbaar gebruikelijk om zo’n bon in 3 te splitsen als je ‘m besteed in een koop van 3 artikelen waarbij iets misgaat bij 1.
Waar ik dacht dat ik de bon in z’n geheel voor de overige 2 artikelen inzette is dat dus niet gebruikelijk. Iets wat, juridisch, in de stenen winkels normaal is en ik nooit eerder over nadacht. En als ik in de stenen winkel vraag; krijg ik het bedrag in de hand, dan gebeurt dat doorgaans gelijk. En weet je het dus ook gelijk als de medewerker en ik elkaar verkeerd begrijpen.
Inmiddels heeft Bol nogmaals gebeld
Medewerker T vertelde dat ik de cadeaubon van Bol als korting moet zien. En korting wordt niet terugbetaald. Op zich een prima logica. Wandel ik een stenen winkel binnen en kost iets normaal 100 euro en er is 25 euro korting, dan betaal je 75. Dus als er iets mis is krijg je maximaal 75 euro terug.
Maar…korting is doorgaans verbonden aan een bepaald artikel, dan wel aan een kreet als “Omdat u al tien jaar goede klant bent krijgt u 10% korting op de rekening” ofzo. En dat was niet het geval, ik had een cadeaubon.
En wat mij stoort is dat elke medewerker van Bol verschillende termen gebruikt. Deze beller was de eerste die van korting sprak (en na 2 chat, 1 mail, 1 twitter dus de 5e persoon). Ik heb de indruk dat niet alleen ik als klant de weg ben kwijt geraakt, maar ook de medewerkers de voorwaarden niet altijd even helder voor zich zien.
Maar…. Ik kocht geen artikel met korting. Ik had een cadeaubon. En toen de chatmedewerker M met de factuur voor zijn/haar neus bevestigend antwoordde toen ik vroeg of woensdag op mijn rekening zou staan, geloofde ik dat.
Nu medewerker T die belde het uitlegde als korting en dat je korting niet terugbetaald snap ik wel waar het in de communicatie mis is gegaan.
Ik heb de facturen en printscreen nog eens nagevlooid, en zie dat een cadeaubon vóór de betaling, na de betaling als korting op de factuur komt. Netjes en klantvriendelijk vind ik het niet, het nodigt mij niet uit cadeaubonnen via bol te kopen, te geven, aan te nemen of om te vragen als cadeau.
Ik heb het geld inmiddels op mijn rekening. Vast niet uit coulance, maar omdat mierenneukende klanten als ik te veel tijd dus geld kosten.
En nu ik denk te weten hoe het werkt, denk want ik vind het nog steeds vrij verwarrend, kan ik ervoor kiezen digitale cadeaubonnen te vermijden. Want die blijken niet volledig vrij inzetbaar; wanneer Bol een fout maakt hebben zij de voorwaarden aan hun kant en kan ik dus niet de cadeaubon gelijk opmaken op de overige artikelen en met geld naar de stenen winkel. En ben ik gedwongen nog eens iets te bestellen om alsnog de rest van de bon op te maken.