Pagina 3 van 3

Re: VGZ komt (schriftelijke) afspraken/overeenkomsten niet na

Geplaatst: 30 okt 2016 15:49
door PP
Om u te laten zien om welke bedragen, in deze 'Never ending story', het nu in werkelijkheid over ging, vond ik op de site van UnivÉ onder Medische noodzaak het volgende:
Medische noodzaak
Pfizer produceert zélf ook een goedkopere en merkloze variant van Lipitor en Xalatan. Kunt u niet tegen atorvastatine van Focus farma bv of latanoprost van Ratiopharm? Dan krijgt u Pfizers merkloze variant. De merkloze varianten van Lipitor en Xalatan zijn veel goedkoper. Zo kost 1 doosje met 30 tabletten Lipitor 20mg ongeveer € 33,-. Voor de merkloze variant die in dezelfde fabriek is gemaakt, vraagt Pfizer ongeveer € 4,-. Wij vergoeden daarom alléén maar deze merkloze variant
In mijn geval heb ik, voor deze relatieve kleine bedragen. een advocaat moeten inschakelen om het telefonisch en schriftelijke toegezegde belofte voor verstrekken en vergoeden van 'LIPITOR' te krijgen.

Wat zijn we in Nederland toch 'goed bezig' m.b.t. de gezondheidszorg!!

Voor hetzelfde geval had ik, met deze sores, opnieuw een hartinfarct gekregen en dan had VGZ vele honderden euro's meer moeten betalen voor een ambulance, ziekenhuis opname en vergoedingen aan specialisten.

In ieder geval zal ik VGZ aansprakelijk gaan stellen voor de kosten die ik heb moeten maken door het inschakelen van een advocaat.

Re: VGZ komt (schriftelijke) afspraken/overeenkomsten niet na

Geplaatst: 03 nov 2016 15:17
door BreejKC
Beste PP. Ik verwijs hierbij nog maar even naar mijn eerste reactie op u. Niet zozeer voor u, want voor u is het opgelost. Mijn felicitaties. Meer is deze reactie als waarschuwing voor lezers die in een zelfde soort situatie terecht komen.

Ik raadde aan als persoon, in vergelijkbare kwesties, met de communicatie naar grote zorgverzekeraars, zoals VGZ of weigerachtige hulpverleners, bijvoorbeeld apothekers te stoppen. Persoonlijke acties hebben weinig tot geen resultaat bij machthebbers als zorgverzekeringen en degenen die daar contracten mee af moeten sluiten. Die laatste groep heeft een dubbele pet op. Aan de ene kant de zorg voor de patient, aan de andere kant vriendjes blijven met de zorgverzekeraars om zoveel mogelijk contracten binnen te slepen. U mag 1x raden wie daarbij het onderspit delven.

Eveneens vermeldde ik dat het starten van, of het dreigen met, een kort geding waarschijnlijk veel meer effect zou sorteren. PP schrijft het zelf al. Alleen de dreiging door de advocaat, of voor wie het heeft een jurist van een rechtsbijstandverzekering, deed de zorgverzekeraar op zijn grondvesten schudden. Tot een kort geding hoefde het niet eens te komen, omdat ze bij die zorgverzeraars wel degelijk weten dat ze bij een juridische procedure in vergelijkbaar geval aan het kortste eind trekken.

Moraal van dit verhaal: Zeur als persoon niet te lang door met weigerachtige zorgverzekeraars etc. Begint het te lijken op 'trekken aan een dood paard', en bent u vrij zeker van uw zaak, klim dan in de hoogste juridische boom (kort geding, geschillencommissies). Ook in deze kwestie ziet u welk positief effect dit uiteindelijk bewerkstelligt.

Re: VGZ komt (schriftelijke) afspraken/overeenkomsten niet na

Geplaatst: 03 nov 2016 15:59
door vroem
Die laatste groep heeft een dubbele pet op. Aan de ene kant de zorg voor de patient, aan de andere kant vriendjes blijven met de zorgverzekeraars om zoveel mogelijk contracten binnen te slepen
even een opmerking, zelf zorgverleners zijnde: er zijn geen zorgverleners die de behoefte hebben vriendjes te zijn worden of blijven met zorgverzekeraars. Helaas zijn voor veel beroepsgroepen de overeenkomsten een noodzakelijk kwaad, en veelal is het een kwestie van tekenen bij het kruisje, of niet.

Het zou voor de zorgverlening in NL zo veel beter zijn wanneer zorgverleners massaal inderdaad niet zouden tekenen bij het kruisje, aangezien de meeste overeenkomsten echt geen voordelen bieden voor zorgverleners, anders dan dat men tot op zekere hoogte verzekerd is dat men aan het werk blijft. Wanneer men massaal niet zou tekenen is dat ook geen probleem, maar helaas is men in Nl (nog) niet zo solidair of overtuigd van de eigen kracht dat dit kan lukken...

Wat niet wegneemt dat in onderhavig geval de apotheek ver buiten het boekje gegaan is. Staat los van overeenkomsten trouwens.

Re: VGZ komt (schriftelijke) afspraken/overeenkomsten niet na

Geplaatst: 03 nov 2016 22:49
door PP
@BreejKC
BreejKC schreef:Beste PP. Ik verwijs hierbij nog maar even naar mijn eerste reactie op u. Niet zozeer voor u, want voor u is het opgelost. Mijn felicitaties. Meer is deze reactie als waarschuwing voor lezers die in een zelfde soort situatie terecht komen.

Ik raadde aan als persoon, in vergelijkbare kwesties, met de communicatie naar grote zorgverzekeraars, zoals VGZ of weigerachtige hulpverleners, bijvoorbeeld apothekers te stoppen. Persoonlijke acties hebben weinig tot geen resultaat bij machthebbers als zorgverzekeringen en degenen die daar contracten mee af moeten sluiten. Die laatste groep heeft een dubbele pet op. Aan de ene kant de zorg voor de patient, aan de andere kant vriendjes blijven met de zorgverzekeraars om zoveel mogelijk contracten binnen te slepen. U mag 1x raden wie daarbij het onderspit delven.

Eveneens vermeldde ik dat het starten van, of het dreigen met, een kort geding waarschijnlijk veel meer effect zou sorteren. PP schrijft het zelf al. Alleen de dreiging door de advocaat, of voor wie het heeft een jurist van een rechtsbijstandverzekering, deed de zorgverzekeraar op zijn grondvesten schudden. Tot een kort geding hoefde het niet eens te komen, omdat ze bij die zorgverzeraars wel degelijk weten dat ze bij een juridische procedure in vergelijkbaar geval aan het kortste eind trekken.

Moraal van dit verhaal: Zeur als persoon niet te lang door met weigerachtige zorgverzekeraars etc. Begint het te lijken op 'trekken aan een dood paard', en bent u vrij zeker van uw zaak, klim dan in de hoogste juridische boom (kort geding, geschillencommissies). Ook in deze kwestie ziet u welk positief effect dit uiteindelijk bewerkstelligt.
Er is nu ruim een week voorbij gegaan nadat mijn advocaat een ultimatum stelde aan VGZ.
Saillant detail is dat ik totaal maar dan ook totaal niets heb vernomen van VGZ. Geen telefoon, geen brief en ook geen email.
Evenzo mijn advocaat die alleen een zéér kort email kreeg van klantencontact van VGZ dat het, ook per email verzonden ultimatum, door was gegeven aan de klachtenafdeling. O ja er was ook nog vermeld dat als Mevrouw NN nog vragen had, kon deze worden gesteld aan de ondertekende persoon van deze email. Mevrouw NN dat was mijn persoontje dus, ondanks dat er diverse malen in het email met het ultimatum van mijn advocaat stond dat ik een man ben!!!
Alleen jammer dat ik nooit de email heb ontvangen met die enorme blunder.

Dat was het enigste email die mijn advocaat heeft gehad van VGZ m.b.t. het gestelde ultimatum. Er is daarna totaal niet meer gereageerd door VGZ naar mijn advocaat.
De informatie kregen wij, mijn Advocaat en mijn persoontje, alleen via mijn apotheek die melde dat VGZ telefonisch contact had gezocht en de apotheek opdracht gaf om het middel 'LIPITOR' aan mij te verstrekken en dat de kosten hiervan door VGZ aan de apotheek zou worden vergoed. De apotheek melde dat VGZ zowel mijn advocaat als mij daarvan op de hoogte zou stellen.
Dat is echter niet gebeurd en heeft zowel mijn advocaat, als mijn persoontje, totaal niets meer vernomen van VGZ.

Kennelijk is dat de policy van VGZ die blijkbaar denkt op deze volstrekt verwerpelijke manier men met de belangen van de bij hun verzekerden denkt te kunnen omgaan.

Voor allen die ook bij VGZ verzekerd zijn is wellicht deze 'Never ending story' een leerzaam en verhelderend gebeuren!!

Voor mij in ieder geval een reden om in het nieuwe jaar snel naar een 'echte' zorgverzekeraar over te stappen.

Re: VGZ komt (schriftelijke) afspraken/overeenkomsten niet na

Geplaatst: 05 nov 2016 12:31
door BreejKC
En dat laatste ben ik 100% met u eens. Communiceren naar haar betalende kanten is duidelijk niet de sterkste kant van VGZ. Velen die dit lezen moeten dezelfde stap (durven te) maken. Communiceren doet VGZ liever via de STER-reclame. De eerste reclame-uitingen van deze club zijn al weer voorbij gekomen. Mooie praatjes op tv, maar in de praktijk is het er bar en boos als (niet-gewaardeerde) klant.

Maar . . . . die reclame-uitingen zijn een teken aan de wand. Kennelijk is deze dure reclame nodig om nieuwe "zieltjes" voor deze zorgverzekeraar te winnen. Want zonder reclame komen die klanten niet, sterker nog, gezien het slechte beleid naar (niet-gewaardeerde) klanten toe lopen die harder weg als dat ze erbij komen.

1 ding zou het allerbeste zijn. Dat alle slecht behandelde en niet-gewaardeerde klanten zo snel mogelijk opstappen bij deze verzekeraar, die hele club in armoede achterblijft en de rest door faillissement gedwongen wordt definitief naar een meer klantvriendelijke zorgverzekeraar over te stappen.