LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemakkelijk oplichten via Internet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
dennis2 [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door dennis2 [[email protected]] »

Ik heb al regelmatig dingen via marktplaats gekocht, tot op heden nooit een probleem gehad. Ik vraag me af of Radar hier aandacht aan moet besteden... omdat overal er wel rotte appels tussen zitten. Volgens mij hadden dezelfde oplichters 10 jaar geleden gewoon een advertentie in de telegraaf geplaatst.... Beste Redactie van Radar zolang er op Yorin nog steeds nog steeds belspelletjes worden uitgezonden zijn er ook naïeve mensen!!!

Bas Kornalijnslijper [kornalijnslijper@quicknet]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Bas Kornalijnslijper [kornalijnslijper@quicknet] »

Hallo Ik ben al enkele jaren bezig op Ebay en zonder problemen. Kopen en verkopen gaat goed, mede door de feedback. Marktplaats gaat meestal fout. Ik ben geen geld kwijtgeraakt, maar een verkoper is niet verplicht om het item te leveren en een koper is niet verplicht om het item te kopen. Tuurlijk mag hij/zij een bod uitbrengen en daarna van gedachten veranderen. Als ik items verkoop op Ebay laat ik iedereen vooruit betalen. Rembours doe ik niet meer. Ten eerste is het een zeer dure methode, maar ook de koper kan de rembourszending weigeren en vervolgens krijg ik de spullen retour metals gevolg dat ik ook de rembourskosten kwijt ben. De feedback op Ebay is zeer belangrijk. Je kunt zien hoe iemand is als koper of verkoper. Nationaal of internationaal. Tuurlijk is het bij mij ook wel eens fout gegaan. Dit betreft meestal beginnende onervaren bieders. Ebay wordt vaak door hen vergeleken met Marktplaats. Na een maand mailtjes gestuurd te hebben, incl. betalingsherrinneringen geef ik deze bieders een negatieve feedback. Zo bescherm ik andere verkopers zodat zij evt. een bod kunnen annuleren. Vervolgens heb ik de kans om een negatieve feedback terug te krijgen. Dit is erg jammer, maar iedere bieder kan gemakkelijk zien wie de verantwoordelijke is van deze feedbacks. Ik verkoop voornamelijk retro-computers en een bieder heeft een 20 jaar oude floppy-diskdrive gekocht en netjes betaald. Ik heb hem positief gegeven. Vervolgens kreeg ik negatief omdat deze persoon dit apparaat op zijn Pentium 3 Laptop wilde aansluiten. Ik heb hier vervolgens weer een feedback reaktie op gegeven en zo kan ik laten zien dat de koper het ditmaal bij het verkeerde eind had. Laatste tip: Lees goed de betalingsgegevens, de porto en overige afhandelingszaken. Veel koop- en biedplezier op Internet. Bas Kornalijnslijper

DaBra

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door DaBra »

Ik ben het niet eens met een hoop reacties hier, dat de directeur van Marktplaats het bij het juiste eind heeft. Elke mogelijkheid die je krijgt aangeboden om je website interssanter te maken voor zowel kopers als verkopers, moet je mijn inziens aangrijpen. Zowel verkoper als koper zouden zich gewoon met NAW gegevens moeten registreren, zodat een benadeelde desnoods met tussenkomst van Marktplaats altijd verhaal kan gaan halen. Ook het uitspreken van de term schijnveiligheid, welke op eBay en Ricardo zou zijn, is een term die niet netjes is en welke alleen maar de arrogantie en kortzichtigheid van de directeur van Marktplaats aantoont. Consumenten willen ZIEN dat er iest aan veiligheid wordt gedaan, zoals het registreren van NAW gegevens, zoals een beoordelingssysteem en zoals een kopersverzekering. Geen systeem is waterdicht, maar het is i.i.g. een stap in de goede richting, iets wat niet gezegd kan worden van het inzicht van de betreffende directeur. Ook een 'plekje' (beter bekend als forum) inrichten op de Marktplaats site, waar kopers en verkopers een keur aan onderwerpen kunnen posten werd resoluut van de hand gewezen. Hoewel ik persoonlijk al meerdere koop en verkoop handelingen zonder negatieve ervaringen via Marktplaats heb afgehandeld, zal ik nu in de toekomst zeker naar andere mogelijkheden uitkijken. Een directeur met het inzicht van een kip zonder kop zal mij in de toekomst niet meer op zijn website zien handelen. Met vriendelijke groet, Danny Den Haag Toekomstig koper/verkoper bij eBay en Ricardo

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Ook slap van Radar hoe ze wel zegt over de negatieve reacties op het forum maar niet over HELE hoop andere reacties die positief zijn. Opgelicht worden kan altijd maar een hoop mensen doen het echt hunzelf aan. Hier is mijn bankrekening 344353453 ik heb gloednieuwe sony breedbeeld tv's voor maar 100 euro, op=op kom maar met je geld mensen :lol:

Libraone [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Libraone [[email protected]] »

Ik heb goede ervaringen met kopen op Marktplaats. Ik koop er voornamelijk oude harde schijven of computers. Mijn ervaringen zijn goed omdat ik contact leg liefst telefonisch en anders per e-mail en ik kom altijd de spullen ophalen om ze werkend te bekijken. Hoe naief kunnen mensen zijn om vooruit te betalen of onder rembours... voor hetzelfde geld krijg je een baksteen toegestuurd. Verder snap ik niet zo goed wat nu het doel was van het interview met de eigenaar van Marktplaats in het programma. Als het doel was duidelijk te maken dat consumenten op Marktplaats niet te naief moeten zijn dan is het doel gehaald. En ik vind dat de Marktplaats eigenaar in zijn gelijk stond en zich kranig heeft verweerd.

eborn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2004 20:59

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door eborn »

DaBra: Marktplaats kan zijn site natuurlijk altijd verbeteren. Maar het grootste gedeelte van de mensen wil geen 'verbeteringen' op dit vlak. Men wil zich niet registreren, men wil gewoon kunnen kijken wat er aangeboden wordt. Anders zouden er ook niet zoveel advertenties op de site staan :) Persoonlijk vind ik het biedsysteem op Marktplaats ook niet echt noodzakelijk, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een uitkomst is. Anders bouwen ze het niet in. En wat betreft het forum: over het algemeen lopen dat soort plekken uit op roddelruimtes. Bovendien moeten die forums ook weer beheerd worden. Anders komen er weer klachten binnen. Een forum is een enorme verantwoordelijkheid, misschien nog wel meer dan een advertentiesite.

BOB1991

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door BOB1991 »

Ja ik ben dus ook opgelicht via marktplaats voor de eerste keer. Ik verkoop veel via marktplaats en koop ook vaak spullen. Helaas is het toch een keer fout gegaan. Jammer, deze dame heeft ruim 200 advertenties op marktplaats staan en verkoopt dingen gewoon dubbel. Veel incasseren dus maar niets opsturen of als je wel wat krijgt opgestuurd dan is het rijp voor de vuilnisbak. Haar adres stuurde ze mee met de mail waarin haar bankgegevens stonden. Ze vertelde voor het eerst op marktplaats te zitten en heb haar nog op weg geholpen met hoe ze spullen moest verzenden. Nou ik baal hier stevig van als je achteraf dus gewoon met een grote oplichtster/oplichter te maken hebt. Dreigen met even langs gaan bij haar dat hielp niet.......haar mailtjes waren steeds agressief. Ik heb vele oproepen geplaatst samen met andere gedupeerden, maar werd telkens door marktplaats verwijderd. Toen ik de webmaster tipte over de oplichtingsadvertenties werd daar zelfs door marktplaats niet op gereageerd. Ik heb uiteindelijk een mail gestuurd nav de mail waarin uitgelegd werd dat ik niet mocht waarschuwen op marktplaats en daar is ook niks meer mee gedaan. Ik vind het jammer dat marktplaats dus niet wil meegaan in waarschuwingen. Daarmee houd je wel dus marktplaats betrouwbaar. Mensen helpen elkaar op deze manier. Maar goed, over het algemeen heb ik goeie ervaringen met marktplaats gelukkig. Heb zelf altijd goeie verkopen gedaan en dus gelukkige kopers/bieders. Jammer dat er dan toch nog altijd mensen op marktplaats zitten die het onbetrouwbaar maken. Groeten BOB

Henk F [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Henk F [[email protected]] »

Hallo, Met eBay, Marktplaats, Ricardo en ook Qoop goede ervaringen. Voordeel van eBay, Ricardo en ook Qoop is het feedbacksysteem. Marktplaats is moeilijker. Het is in mijn ogen soms ook wel een tikkie naief gouden kettingen, GSM's, etc. aan te schaffen via een veilingsite. Voor een duppie op de eerste rang is dan soms iets duurder. Advies: Gebruik je gezond verstand!!! Mvrgr Henk

t.pot

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door t.pot »

Jammer dat marktplaats.nl zo negatief belicht wordt in het programma. Ik verkoop al enige tijd spulletjes waaronder kleding en huishoudelijk via deze site, en zonder problemen. Gewoon: eerst betalen, dan verzenden... Marktplaats is een website zoals internet inderdaad bedoeld is: mensen met dezelfde belangen, in dit geval spulletjes kopen of verkopen, bij elkaar brengen! En dat op een heel eenvoudige, laagdrempelige manier zonder al te veel kosten. Ben je dan op zoek naar fraudegevoelige spullen zoals kaarten voor concerten, kunst, dure merkkleding etc, denk ik dat je dit niet via een dergelijke website moet kopen, en zeker niet zonder het eerst gezien te hebben. Marktplaats lijkt een soort van afspiegeling van de hele Nederlandse samenleving en je kunt nou eenmaal niet iedereen vertrouwen. De vergelijking met de andere veilingsites is dan ook volledig uit zijn verband gerukt. :!:

W.B.

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door W.B. »

Ik heb meer dan 1000 x iets verkocht of gekocht op Ebay en heb een goede feedback van 100%. Ik vind het een perfecte site en ben vrijwel nooit uitwassen tegengekomen. Slechts een keer heb ik gezien dat een persoon de veiling van een bepaald item manipuleerde. Ik heb dit doorgegeven aan Ebay en de man werd gelijk van de site gehaald. Ik heb ook ervaring met Ricardo en Marktplaats maar niet zoveel als met Ebay. Ik heb hier ook nooit problemen ondervonden. Ik moet wel zeggen dat als ik op marktplaats koop eerst telefonisch contact met de verkoper wil omdat ik integriteit niet kan controleren door middel van een feedbacksysteem zoals bij Ebay en/of Ricardo. Ook is het natuurlijk verstandig om voorzichtig te zijn met mensen met slechts een paar goede feedbacks, zeker wanneer deze van een en de zelfde persoon komen. :lol: :lol:

markt plaats [xxxxxxxxxxxxx]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door markt plaats [xxxxxxxxxxxxx] »

ik verkoop al wat jaartjes mijn artikelen via markt plaats ik heb zelf nog nooit geen problemen met mensen gehad, die klachten over mij hadden of ik over hun.maar zoals de directeur van markt plaats zich zelf behoorlijk belachelijk maakt via tros radar vind ik zeer triest. het komt er dus gewoon weg op neer dat de oplichters de vrije hand hebben op mp .dit heb ik echter ook op mp gemeld onder contact advertentie,s ( kopje op roepen ) maar hij werd zonder pardon verwijderd. :shock:

eborn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2004 20:59

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door eborn »

Marktplaats is geen prikbord voor persoonlijke berichten. Hoe goed bedoeld het ook is. Zelf ben ik redelijk dicht betrokken bij één van de grotere internetveilingen en wij halen deze berichten ook zonder pardon weg. Niet omdat we tegen de hulp van gebruikers zijn, maar als je dit soort berichten toe gaat staan is het einde zoek. Je krijgt dan een (nog meer) vervuilde lijst met 'artikelen'. Hier komen weer extra klachten over binnen, waardoor het bijhouden van een grote site nog meer werk wordt. Oplichters hebben zeker niet de vrije hand, maar het is ook extreem lastig om mensen op te sporen. Bovendien wil je niet weten hoe vaak goeie gebruikers uitgemaakt worden voor oplichter. Alleen maar omdat hun computer tijdelijk defect is of omdat er persoonlijke problemen zijn.
Laatst gewijzigd door eborn op 03 mei 2004 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Mickel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:27

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

Ik blijf ontwikkelingen en reacties hier volgen. De verschillen zijn erg groot. Een grote groep is erg tevreden met Marktplaats.nl en vindt al die heisa maar onzin. Toch zijn er evenveel reacties van mensen die erg slechte ervaringen hebben met Marktplaats.nl. Een kleine aanvulling op mijn eerdere berichtgeving: Marktplaats.nl een zondebok? Ik wil Marktplaats.nl niet als zondebok aanwijzen. Toch is het erg opmerkelijk dat 99% van alle 'klachten' zich op deze site concentreert (overigens heb ik klachten over andere sites bij dit onderwerp gevonden). De positief gestemde gebruikers van Marktplaats zijn vooral van mening dat de verantwoording van de afwikkeling bij de partijen zelf ligt en dat Marktplaats simpelweg een prikbord is. Ik deel die mening, maar veel (vooral beginnende) gebruikers realiseren zich dit niet of te laat. Dit heeft te maken met de onbekendheid van de internet etiquette. Deze groep gebruikers vindt het heel normaal iets vooraf te betalen, omdat veel on-line winkels zich ook van deze manier bedienen. Denk maar aan de zeer bekende credit card betalingen. Forums & Feedback Er zijn mensen die vinden dat het onderhouden van een forum HEEL veel werk is. Dat klopt. Ik heb ruim een jaar voor een forum gewerkt en het was meer werk dan mij lief was. Bij E-bay echter werkt men met een feedback systeem, waarbij uitsluitend de partijen op elkaars transacties kunnen reageren. Daarnaast zijn er bij E-bay ook gegevens bekend van de gebruiker. Dit in tegenstelling tot Marktplaats. De directeur wilt zich ook hieraan niet commiteren, omdat hij dit afdoet als 'schijnveiligheid'. Sorry hoor, natuurlijk vormt het hebben van gegevens geen enkele garantie voor een waterdicht systeem, maar het frauderen wordt wel meteen tien stappen lastiger met deze systemen. Waarom zou je als site dat vertrouwen niet willen winnen? Alleen maar omdat dat de laagdrempeligheid van de site negatief beinvloed wordt? Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. Aan het handje... Zoals gezegd komen veel mensen net kijken op het gebied van 2e hands aan- en verkopen. Dit wordt veroorzaakt door de huidige economie. Waarom nieuw als het 2e hands kan? Deze mensen zijn niet erg handig op het gebied van internet en weten niet precies van de hoed en de rand. De vaak gehoorde kreet is: "Je moet toch stom zijn, als ..." Ik ben bang dat de schreeuwers van deze kreet ooit ook als beginner zijn begonnen en dat zij dit ook als lastig hebben ervaren. Er zullen er zelfs een aantal zijn, die het op een 'harde' manier hebben geleerd. Over een jaar zullen de gedupeerden van nu hetzelfde schreeuwen. Een klein kind laat je niet alleen in een supermarkt. Daar komt ellende van en de kans is groot dat er zaken kapot gaan. Simpelweg omdat het kind onervaren is. Een volwassene heeft dan weliswaar meer 'persoonlijk' inzicht, maar je bent nooit te oud om te leren. Mijn eerste reactie op dit forum geldt nog steeds: bezint, eer ge begint. De reacties van gedupeerden van vooral Marktplaats.nl liegen er niet om. Deze reacties staan als een paal boven water, los van wat positief gestemde gebruikers vertellen. Er is een reden voor het aantal negatieve reacties over Marktplaats. Nogmaals: ik zeg niet dat andere sites heilig zijn, maar Marktplaats is erg laagdrempelig en dus extra fraudegevoelig. Ik zou er geen zaken willen doen en raad dat anderen ook af, maar ieder zal dat voor zich moeten weten. ~ Mickel ~
Laatst gewijzigd door Mickel op 03 mei 2004 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

DaBra

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door DaBra »

eBorn: Ik heb het over het registreren van kopers en verkopers! Om advertenties te bekijken hoeft niemand zich te registreren. Dit is ook de situatie zoals deze op eBay en Ricardo bestaat. Alleen als men koopt of verkoopt moet er geregistreerd worden. Natuurlijk zijn er argumenten te verzinnen om de site niet te verbeteren, maar als dit hun standpunt is of van elke andere willekeurige site/winkel, dan drukken ze zich in de loop van de tijd zelf uit de markt. M.b.t. het beheer en onderhoud van een forum: als Marktplaats zoals gezegd in de uitzending 65 mensen in dienst heeft om advertenties te screenen, dan kunnen ze ook wel een paar mensen missen of aannemen om een forum en elke andere eventuele verbetering aan de site te beheren. Mijn mening is ook dat de directeur van Marktplaats met name negatieve reclame heeft gemaakt m.b.t. Marktplaats door af te geven op zijn concurrenten en elke suggestie tot verbetering van de site resoluut van de hand te wijzen.

eborn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2004 20:59

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door eborn »

Michiel, het opnemen van gebruikersgegevens heeft twee grote nadelen: 1) Zoals al eerder genoemd: je verhoogt de drempel van je site. Vooral bij Marktplaats is dit een belangrijk punt. Bij andere veilingsites minder, omdat de insteek heel anders is. 2) Je kunt gegevens heel lastig goed controleren. Onze veilingsite vraagt ook om gebruikersgegevens, maar alleen van het e-mailadres zijn we redelijk zeker. Voor de rest komen wij ook enorm vaak 'xxxxxx' als adres tegen. Je kunt hier natuurlijk controles op doen, maar de enige sluitende controle is een bewijs opvragen. Met 50+ registraties per dag ben je alleen al iemand kwijt om deze gegevens te controleren. Reken dit om naar een site als Marktplaats en je kunt weer 2 tot 3 mensen extra aannemen.

piggy [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door piggy [[email protected]] »

Met alle respect voor iedereen die is opgelicht, maar volgens mij ben je toch zelf grotendeels schuld als je vooruit gaat betalen. Iedereen weet dat dit fout gaat/kan gaan. Terecht merkte de directeur van marktplaats.nl dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele oplichting. Daar ben je toch zelf bij. Niemand dwingt je iets te kopen, die keuze maak je zelf. Net zo goed als je er zelf voor kiest het risico te nemen om vooruit te betalen. En zolang er nog genoeg mensen zo dom zijn om dit te doen, zolang zullen er ook oplichters zijn.

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

ja hallo mickel onervaren, even lachen hoor. Als iemand van zeg onder de 16 opgelicht wordt door onervaren ok. Als je al die oplicht verhalen hoort dan zijn het altijd hetzelfde soort type mensen. Super naief, alsof ze zo uit de jaren 30 komen toen de achterdeur nog open stond. Mensen geloven zo graag in superkoopjes en gratis geld en allerlei mooie beloftes van mensen. Zodra geld ter sprake komt wees op je hoede, dat weten we toch onderhand wel? Nee over 10 jaar is het nog steeds hetzelfde verhaal :shock:

Mickel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:27

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

eborn, Ik denk dat je op mijn reactie reageert (naam fout gespeld?). Je hebt helemaal gelijk: de drempel wordt inderdaad verhoogd, zoals ik dat graag zou zien. Ik ben het ook met je eens dat het geen waterdicht systeem is (zie mijn reactie). Je zou ervoor kunnen kiezen om het IP adres toe te voegen aan de registratie, maar dat zijn details. Het voordeel van registratie blijf ik echter wel het feedback systeem vinden, zoals ik dat van e-bay ken. Ik hoop dat dit één en ander verduidelijkt :) ~ Mickel ~

eborn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2004 20:59

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door eborn »

DaBra: Maar bij registratie blijf je weer met de controle zitten. Ik geef toe dat je met een registratie bepaalde mensen al weert. En een controle met een bankrekening gaat nog verder. Maar de vraag is of de voordelen (voor Marktplaats) opwegen tegen de nadelen. Marktplaats fungeert als de digitale zoekertjes in de krant, waar over het algemeen ook geen enkele controle op zit. Ik ben het met je eens dat Marktplaats verbeterd kan worden. Maar aan de andere kant zijn heel veel mensen het eens dat Marktplaats zijn doel op deze manier ook al bereikt.

eborn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2004 20:59

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door eborn »

Mickel: Stom, inderdaad fout geschreven. En dat terwijl een kennis van me ook Mickel heet :) Het IP-adres is een mooi middel om accounts met elkaar te vergelijken (mits je accounts hebt). Helaas heb je er in de praktijk erg weinig aan, behalve als het misschien echt tot vervolging komt. Een feedback-systeem zou zeker nuttig kunnen zijn. Vooral voor mensen die veel kopen/verkopen. De vraag is alleen hoeveel mensen zo vaak op Marktplaats komen dat ze er echt iets aan hebben. Daar heb ik eigenlijk geen zicht op. Mijn gevoel zegt dat er heel veel mensen één keer iets aanbieden, maar misschien heb ik het enorm mis.

Gesloten