Pagina 3 van 3
Re: Moeilijk gedoe van ewkshop.nl bij retourneren van aankoop
Geplaatst: 08 nov 2016 22:29
door BL2
Dit is inderdaad wel bizar te noemen. Via een IP adres precies bij een bedrijf of privepersoon uitkomen is eigenlijk onmogelijk.
Daar is veel meer voor nodig dan een "handige IT er van een webshopje"..........
Re: Moeilijk gedoe van ewkshop.nl bij retourneren van aankoop
Geplaatst: 08 nov 2016 22:48
door alfatrion
1. Je kijkt in de whois informatie. Hierin staat soms het bedrijf of persoon in vernoemd en anders vind je de provider.
2. Je vraag de provider om te bemiddelen.
3. Bij de rechter eis je deze gegevens op met een beroep op het Lycos arrest.
Bon-vivant schreef:De ewkshop meldt daar overigens dat ik gemaild heb dat ik de telefoon wilde behouden. Dat klopt min of meer. Ik heb op 20 oktober laten weten dat ik het toestel vooralsnog niet ging terugsturen. Ik heb dat in de mail met de nodige redenen omkleed (geen vertrouwen dat ik het gehele bedrag zou terugontvangen, etc.)
Als je kiest voor herroeping dan heb je de verplichting om het product terug te sturen. Echter, soms kun je aanspraak maken op een opschortingsrecht, zoals de onzekerheidsexceptie. Voor mij is dit (nog) niet voldoende duidelijk of je op iets dergelijks aanspraak kan maken.
Bon-vivant schreef:Hij meldde dat hij het aankoopbedrag (minus de verzendkosten) aan mij overgemaakt. De verzendkosten worden retour gestort als het product onbeschadigd en ongebruikt door mij terug is gestuurd.
Dat is heel netjes. De winkel mag wachten met terugbetaling totdat het product terug is dan wel totdat een track-en-trace code is verzonden.
Bon-vivant schreef:Hij schreef ook nog (ik citeer letterlijk):
"Komt het product niet retour dan zullen wij aangifte doen van diefstal. Ter zijde opgemerkt willen wij u attenderen op het feit dat laster en imago schade in de Nederlandse wet strafbaar is gesteld."
Dat is flauwekul.
Bon-vivant schreef:Een consument koper onder psedoniem Bon-vivant, verpreid onjuistheden via internet over het niet terug kunnen zenden van producten. De informatie berust op een onjuistheid omdat deze consument koper binnen 14 dagen zijn aankoop bedrag terug gestort heeft gekregen Vervolgens weigerd consument koper om het product terug te sturen om reden dat hij de retour kosten niet wil betalen.
Als ik de eigenaar van de winkel was, dan zou ik mijn tijd en energie steken in de website. In het kader van een goede informatie voorziening kan daar het nodige aan verbeterd worden.
berndv schreef:Bon-vivant schreef:
Vervolgens heeft de webmaster van de ewkshop het gepresteerd om (waarschijnlijk via het ip-adres) de locatie van deze PC te achterhalen
gelijk aangifte doen.
Welk strafbaar feit zou hier gepleegd zijn?
Re: Moeilijk gedoe van ewkshop.nl bij retourneren van aankoop
Geplaatst: 08 nov 2016 23:05
door Bon-vivant
Ik werk bij een vrij grote organisatie (ik zal de naam hier niet noemen) met meerdere vestigingen in Nederland. De uitgaande berichten gaan waarschijnlijk via een centrale server. Ik ben niet zo thuis in systeemsoftware, maar misschien is het mogelijk geweest om de locatie van deze server te achterhalen, naar aanleiding van het door mij ge-uploade bericht. Uiteraard heeft onze organisatie ook een website draaien.
Ik weet in ieder geval zeker dat ik de ewkshop nooit heb benaderd via mijn zakelijke E-mailadres.
Re: Moeilijk gedoe van ewkshop.nl bij retourneren van aankoop
Geplaatst: 08 nov 2016 23:30
door alfatrion
Als je een mail verstuurd dan komt daar het ip adres in te staan van de plek waar je mail vandaan hebt verzonden. Als je een mail via een webinterface verstuurd dan gebeurt dan is het publieke ip adres van de provider. Sommige providers vullen dat aan met het ip adres van de klant.