Pagina 3 van 3

Re: Prijs openbaarvervoer!

Geplaatst: 17 jul 2004 23:55
door Gast
Ik ben na al jaren werken nog nooit te laat gekomen omdat ik op tijd weg ging met de metro en de tram.En dan hoef ik echt niet op een stop watch te kijken want ik was ruimschoots op tijd.Altijd dat ellendig gezever van je.Donder nu maar op¨en sta op tijd op om naar je werk te gaan,en er op tijd aanwezig te zijn.Ik moest er om 8 uur zijn en ik was er om half 8.Niets geen klachten over het o.v.Dus ga verder met ze.ken ik heb er nu genoeg van.Steek de hand maar in eigen boezem keesjan.

Re: Prijs openbaarvervoer!

Geplaatst: 18 jul 2004 00:35
door reisprijs
Dit topic is begonnen met de vraag waarom een buskaartje zo duur is en is stilaan verworden tot gekat over het salaris vvan de buschauffeur, de werktijden, het al of niet op tijd komen en het al of niet op tijd rijden of het te vroeg wegrijden bij de halte. Laten we weer teruggaan naar de prijzen van het openbaar vervoer. Ik reis regelmatig naar Berlijn. Met de trein vanaf Keulen of Dússeldorf. Dat kan gemakkelijk omdat beide plaatsen een stief uurtje rijden van mijn woonplaats liggen. Dankzij een actie van de Duitse spoorwegen, in de slag met de goedkope vliegmaatschappijen om de passagier, kost een retourtje met de ICE slechts 50 euro. Dan ben ik in 4 tot 4 1/2 uur midden in Berlijn. Dat kaartje kan ik niet op het staton kopen maar alleen in een vastgestelde periode via internet bestellen en met creditcard betalen. Heen - en terugreis moet ik vastleggen en kunnen niet meer gewijzigd worden. Maar als je voor je plezier naar Berlijn reist is dat geen probleem. In juli en augustus heeft de Bahn zelfs een actie waarbij je binnen Duitsland vanaf elk station naar elk station kunt reizen voor 29 euro enkele reis. Daarbij geldt de beperking dat je tenminste 3 dagen van te voren het kaartje gekocht of besteld moet hebben en eenmaal geboekt kan niks meer gewijzigd worden. Bij al die kaartje geldt zolang de voorraad strekt. Waarom zo goedkoop? Niet vanwege lagere lonen, betere arbeidsmoraal of lagere brandstofprijzen. Maar omdat de Bahn redeneert dat de trein toch moet rijden. Of die nu afgeladen vol of vrijwel helemaal leeg is. Ook de NS kan op basis van verkoopcijfers vrij goed inschatten hoeveel mensen per verbinding gemiddeld meereizen. Dat doet de Bahn ook. En op basis daarvan weten ze welke hoeveelheid kaartjes beschikbaar zijn voor die actie. Als ik op zondagavond, als veel mensen weer op reis gaan naar de plaats waar ze doordeweek werken of studeren, zijn er, net als op vrijdagmiddag als ze weer naar huis terugkeren voor het weekend, minder kaarten beschikbaar dan op willekeurige vertrektijden in de rest van de week of 's nachts. In Berlijn koop ik voor 5,60 euro een dagkaart waarmee ik binnen 24 uur onbeperkt met het openbaar vervoer kan reizen.En van de vroege morgenuren tot 's avonds rijden van maandag tot en met zaterdag de ondergrondse etc. in een ritme van ca. 10 minuten. als ik dus net een bahn of bus mis hoef ik maar ff te wachten of de volgende komt eraan. Vaak volgepakt. Maar dat ik ook begrijpelijk. Want een paar uur parkeren in een parkeergarage kost, inclusief aan - en afrijden, meer dan een openbaar vervoerkaartje. De redenering in Nederland is dat het openbaar vervoer liefst winstgevend moet zijn. Om dat te bereiken proberen ze niet zoveel mogelijk mensen in het openbaar vervoer te krijgen aan een aantrekkelijke prijs, maar maken ze gewoon de kaartjes duurder. Vervolgens kiezen dan nog meer mensen voor eigen vervoer, wordt openbaar vervoer nog leger en dus de prijzen nog hoger. Kijk eens naar Hasselt in Belgié. Daar is de bus gratis, zitten tjokvol maar de kosten die daaraan verbonden zijn wegen niet op tegen andere besparingen doordat veel minder voorzieningen moeten worden geschapen voor het parkeren en laten rijden van auto's. Het is een kwestie van omdenken. Niet de auto zo duur mogelijk maken, maar het openbaar vervoer zo aantrekkelijk dat de mensen de auto laten staan....

Re: Prijs openbaarvervoer!

Geplaatst: 18 jul 2004 09:59
door Gast
En daar ben ik het helemaal mee eens!
OV aantrekkelijker (qua prijs en aansluitingen), dan komen er vanzelf meer passagiers.
De NS draait zichzelf de nek om als ze doorgaan op de huidige manier.

Re: Prijs openbaarvervoer!

Geplaatst: 18 jul 2004 15:05
door Gast
Op vakantie moest ik anderhalve kilometer lopen voor een bushalte en als ik terug kwam idem dito.
Ik dacht dat dat was naar een Griekse brievenbus, Nel?!!!

Re: Prijs openbaarvervoer!

Geplaatst: 18 jul 2004 16:41
door Keesjan
Ik ben na al jaren werken nog nooit te laat gekomen omdat ik op tijd weg ging met de metro en de tram.
Dude, wat stond er nou? Bus en eens in het uur. Lezen schijnt moeilijk te zijn. Een metro en een tram is anders. Trams gaan om de paar minuten en metro's tot 30 keer per uur. Zo kan ik het ook...

Re: Prijs openbaarvervoer!

Geplaatst: 18 jul 2004 17:16
door Gast
Dat was ook een griekse brieven bus maar naar de gewone stads bus was hetbijna 2 kilometer lopen wan hij komt niet waar wij zaten vandaar heel veel lopen om te bussen en te posten.Je bent op het eind wel uitgerust dat we ons weer moeten oppeppen om dat de bushalte dicht bij ons huis isweer hard te gaan lopen om het te halen.Het klinkt gek maar het is wel zo.U heeft goed opgelet gast en onze complimenten.Allemaal de groetjes.van een bij komende familie weer terug in de bewoonde wereld.Toedeloe.!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol: :D :) :shock: :wink: