Nijogeth schreef:Bedankt voor de link Alfatrion. Volgende keer wel even doorspitten:
Toegegeven, de Opta geeft hier aan, of lijkt aan te geven, dat het schrappen van een zender een wijziging oplevert die aantoonbaar in het voordeel van de consument is, indien de zender ophoudt te bestaan of al zijn uitzendrechten verlies. Maar hoe kan dat in het voordeel zijn van de consument? Wanneer de consument een aanvullend zenderpakket afsluit, omdat hij een bepaalde zender wil zien, dan kun je moeilijk spreken van een wijziging die aantoonbaar in het voordeel is van de consument, indien nu net dat kanaal er mee stopt.
Nijogeth schreef:Mij lijkt in dit geval duidelijk sprake van 2 losse abonnementen.
Ja, als het gaat om drie partijen, dan kun je daar snel op uit. Maar die twee losse abonnement kunnen toch een samenhangend geheel vormen, gelet op de prijsconstructie. Zie hiervoor het eerder genoemde arrest van HR. Dat staat los van de Telecommunicatiewet.
Nijogeth schreef:Om deze reden kan er dus niet vanuit worden gegaan dat TS zijn KPN Mobiel contract kosteloos mag opzeggen. Overigens is ook de 2-jarige termijn niet altijd onredelijk bezwarend.
Eens, het is wel altijd vermoedelijk onredelijk bezwarend. Dit betekent dat de verkoper zal moeten aantonen dat het beding niet onredelijk bezwarend is. Hij doet dit door aan te tonen dat de balans tussen de rechten en de plichten niet aanzienlijk is aangetast in het nadeel van de consument.
Nijogeth schreef:Dit zal liggen aan de financiële verschillen.
Nee, een financieel voordeel ten opzichte van een ander abonnement zal onvoldoende zijn.
Ik heb hier een vonnis liggen waarbij de consument een "gratis" telefoon kreeg, maar dan wel twee jaar vast zat aan het abonnement. De rechter zetten een streep door de duur.
Nijogeth schreef:In 2011 (Hof 's-Hertogenbosch 1 maart 2011,
http://www.rechtspraak.nl, LJN BP6620) is bepaald dat dit een grijs gebied is. Als TS bij een eenjarig contract 30 per maand (is verder nergens genoemd, dus maar een aanname) had moeten betalen, i.p.v. 22,50, dan kun je er van uitgaan dat een korting van 90 euro per jaar een reden kan zijn waarom dit niet onredelijk bezwarend is.
Hier wordt niet uitlegt waarom de duur van het tweede abonnement wel onredelijk bezwarend is, indien het alleen in de markt wordt gezet voor de duur van twee jaar en de prijs van 630 euro per jaar, maar niet onredelijk bezwarend zou zijn, als je daarnaast een abonnement zet voor de duur van een jaar en een prijs van 360 euro. Waarom wordt in het eerste geval de balans tussen de rechten en plichten wel aanzienlijk aangetast in het nadeel van de consument en zou daarvan geen sprake zijn in het tweede geval?
Nijogeth schreef:Overigens, nu ik verder lees zie ik dat in december 2011 de wet gewijzigd is en dat je na een jaar kosteloos mag opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Dat zou TS dus wel kunnen doen.
Je refereert aan de Wet Van Dam. Daarvoor gold iets vergelijkbaar voor meer jaren overeenkomsten.
sylvesterb schreef:Dan is zaaknummer: 2998294 \ CV EXPL 14-18574 uitspraak 10 juni 2016.
Hier oordeelt de rechtbank dat de overeenkomt van 2 jaar enkel onredelijk bezwarend is omdat de consument de dienst niet meer mag gebruiken. Hij veroordeeld de consument tot het betalen van 50% van de resterende termijn. Deze termijn is langer dan 1 jaar.
sylvesterb schreef:Ook in zaaknummer 4167606 \ CV EXPL 15-8394 \ 475 \ 420 van 30 september 2015 gaat de rechtbank mee met 50% vergoeding over de resterende termijn als schade vergoeding.
Dat is een gerechtelijke dwaling. Iets waar hoger beroep en cassatie bij uitstek voor zijn bedoelt. Als het beding (niet de overeenkomst) van twee jaar onredelijk bezwarend is, dan komt dat voor vernietiging in aanmerking. Vernietiging werkt terug tot het moment waarop de overeenkomst is gesloten (art. 3:53 BW). Je moet dat dus net doen alsof er geen duur is afgesproken, dan zit je dus met een overeenkomst van onbepaalde duur. Een overeenkomst van onbepaalde duur kan de consument op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van hooguit 1 maand.