JHM schreef:De mensen van 55+ die nu een uitkering hebben van de gemeente, kunnen geen werk vinden. De werkgevers willen deze mensen niet hebben. Waarom zouden ze met een basis inkomen ineens wel werk kunnen vinden? Als een werkloze, alleenstaande een basisinkomen zou krijgen, komen ze hopeloos in de financiele problemen. Als een mens 1000 euro krijgt, een huurhuis heeft en alle toeslagen komen te vervallen, is de armoede in Nederland niet te overzien.
Zolang dat huurhuis een sociale huurwoning is valt dat allemaal wel mee hoor. Na aftrek van zorgverzekering is er dan tussen de €200 en €500 over, en dat is genoeg voor eten en kleding. Dat is geen armoede, maar een "gebrek" aan luxe.
Overigens is, als arbeid schaarser wordt, er genoeg werk voor deze mensen om een beetje bovenop dit inkomen bij te verdienen, nietwaar?
zutphenees schreef:Basisinkomen moet komen voor 55 plussers. Ik ben nu 50 en heb al 33 jaar een bijdrage geleverd aan de Nederlandse economie. Stel dat ik werkeloos zo worden op mijn 55ste en 38 jaar gewerkt zou hebben, dan vindt ik dat ik recht heb op een inkomen die gelijk is als dat van een bijstandsuitkering.
Nou, prima toch? Als jij in aanmerking komt voor bijstand is dat exact wat jij krijgt.
zutphenees schreef:Het zou toch belachelijk zijn dat mensen die hun hele leven gewerkt hebben, hun huis moeten opeten.
Juist niet. Dat is een prima reden om namelijk je uiterste best te doen niet in de bijstand te geraken. Het is zeker zuur (dat vind ik ook), maar hoe makkelijk zou het wel niet zijn om dan maar gewoon bijstand te gaan beuren? Als mijn man en ik bijstand zouden krijgen hielden we nog een mooi bedrag over op onze hypotheek ook. Waarom zouden wij dan blijven werken?
Overigens is dat wel een ding. Zodra dat basisinkomen wordt ingevoerd en wij met z'n tweeën €1000 gratis geld of meer zouden krijgen kunnen we allebei met pensioen. Misschien ooit uit verveling dan een beetje part-timen, maar full time werken gaan we dan geen van beiden doen, laat dat duidelijk zijn. (beetje jammer met dat lerarentekort, maar niet ons probleem).
zutphenees schreef:Belangrijk bij het beoordelen en de hoogte van een basisinkomen, is het aantal jaren en uren per week die je gewerkt hebt.
Dat is niet hoe het zou werken met een onvoorwaardelijk basisinkomen en dat zou ook niet terecht zijn.
zutphenees schreef:Net zoals bij WW uitkering 33 jaar gewerkt = 33 maanden uitkering.
Dan heb je het dus niet over een basisinkomen maar gewoon het systeem zoals dat nu is.
zutphenees schreef:Ik ken genoeg (jonge) mensen die niet willen werken en een bijstandsuitkering ontvangen.
Die bestaan, maar zullen dit ook voor een groot deel hebben meegekregen vanuit hun omgeving (opvoeding). Dat is geen reden om een groep uit te sluiten van het sociale vangnet, want ook jongeren (lees: ikzelf en mijn man) betalen daar aan mee.
zutphenees schreef:Laat de overheid eerst maar eens met deze groep mensen aan de slag gaan zodat mensen die hun hele leven lang gewerkt hebben een stukje zekerheid krijgen.
Nu scheer je een hele grote groep mensen over een kam en suggereer je ze nog meer te duperen onder de vergrijzing dan al het geval is? Wat wil je hier nu mee bereiken, en hoe zie je dat voor je dan?