Nee. Ik heb geen AOW maar WIA. Ik heb letselschade opgelopen. Daar was de werkgever voor aansprakelijk doormiddel van het niet treffen van veiligheidsmaatregelen. De uwv begint gewoon na einde contract ziektewet uit te keren. Na 2 jaar volgt de keuring. Ondertussen zijn mijn gegevens bekend bij de uwv. Omdat het een ongeval is word je dossier door gestuurd naar een aparte afdeling zonder dat je dat weet. Die gaan het beoordelen. Hun hebben afspraken met de verzekeringsmaatschappij en zullen dus in elk geval kijken hoeveel regres ze halen/krijgen. De aansprakelijkheidsverzekering haalt de uitkering in mindering van je totale inkomensschade. De uwv betaalt je wia en heeft dus regres gehaald bij de verzekering.Dan_Veluwe schreef: Ik volg het tweede deel van je verhaal niet helemaal. In feite betaald de verzekering toch je AOW ; als je weer moet gaan werken dan stopt dat.
Volgende linkje is de convenant met UWV.
Zie https://www.verzekeraars.nl/overhetverb ... 20UWV.aspx
Zelfs als een bedrijf failliet gaat leggen ze een claim bij de curator voor het personeel die een uitkering van de UWV krijgt.
Ze zullen geval tot geval bekijken en met een FML lijst bepalen wat een specifiek geval wel of niet kan. FML lijst is een Functioneel Mogelijkheid Lijst die een UWV arts maakt.Maar als iemand nu na 5 jaar helemaal geen werk kan vinden. Bijvoorbeeld een boekhouder die 60 jaar is en geen kennis heeft van computer systemen. Hij heeft veertig jaar lang voor een klein bedrijfje gedaan en alles nog in kasboeken geschreven. Hij weet niet eens hoe een smartphone werkt. Hij heeft jaren shag gerookt en heeft longklachten. Hij is 50% arbeidsongeschikt. Dan kun je zeggen : frisse lucht zal hem goed doen, OK. Maar hij heeft ook een hernia...
Ik bedoel : de grens is vaag en arbitrair. En op verschillende plaatsen in het land wordt er anders over gedacht. Als waar je woont bepaald of je papier moet prikken.. ..dan is het willekeur.
Niet alleen de uwv doet dat. Maar ook het ziekenfonds haalt regres bij de verzekeringsmaatschappij.