LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vervang treinen door trolleybussen
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Als ik lees hoe duur de Noord-zuidlijn kost in Amsterdam: ruim 3 miljard euro!,dus :
€ 3000 000000,- !!!! ( Bron : Parool van 8 juli 2016).
Wie verzint zo iets?
Goedkoper en efficiënter was geweest om een extra tunnel onder het Ei te maken, bijvoorbeeld met trolleybussen er door heen.
Dan zou er ook ander verkeer doorheen kunnen.
€ 3000 000000,- !!!! ( Bron : Parool van 8 juli 2016).
Wie verzint zo iets?
Goedkoper en efficiënter was geweest om een extra tunnel onder het Ei te maken, bijvoorbeeld met trolleybussen er door heen.
Dan zou er ook ander verkeer doorheen kunnen.
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Hallo Scontra,
Van de huidige partijen,die al jaren aan de macht zijn, verwacht ik geen verandering.
Waarschijnlijk zullen het nieuwe politieke partijen zijn,die veranderingen durven in te voeren.
Helaas zijn deze partijen nog te klein om invloed te kunnen krijgen op het beleid.
Nederland is eigenlijk een conservatief land met nog steeds een verzuiling.
Kijk maar naar de verkiezingsuitslag en het gerommel bij de formatie.
De fractievoorzitters hebben te veel macht en denken meer aan partijbelang dan aan landsbelang.
Van de huidige partijen,die al jaren aan de macht zijn, verwacht ik geen verandering.
Waarschijnlijk zullen het nieuwe politieke partijen zijn,die veranderingen durven in te voeren.
Helaas zijn deze partijen nog te klein om invloed te kunnen krijgen op het beleid.
Nederland is eigenlijk een conservatief land met nog steeds een verzuiling.
Kijk maar naar de verkiezingsuitslag en het gerommel bij de formatie.
De fractievoorzitters hebben te veel macht en denken meer aan partijbelang dan aan landsbelang.
Re: Vervang treinen door trolleybussen
@John, er staan nog een aantal geuite bezwaren/problemen met jouw plan open. Ga daar eens op in als je serieus bent met dit topic. Ik herhaal ze maar even:
1) Trolleybussen hebben veel minder capaciteit dan treinen. En veel treinen zitten nu al overvol.
2) Kosten van het vervangen van alle treinrails door asfalt voor de trolleybussen. Hoe gaan we dat betalen?
3) Alle ontslagen die zullen vallen bij de NS, ProRail en Nedtrain. Hoe ga je dat opvangen?
4) Wat moet er gebeuren met het goederenvervoer dat over de treinrails wordt vervoerd?
5) Hoge snelheidstrein kan niet vervangen worden door een trolleybus.
6) Spoor naar asfalt migreren betekent dat je direct vervoerscapaciteit verliest. Slechts een meter spoor opbreken betekent dat je het hele traject lam legt. Hoe ga je dit opvangen?
7) En punt 7 beschouwende, hoe ga je de aansluitende lijnen/verbindingen opvangen?
Hoe en wanneer ga je alle trolleybuschauffeurs opleiden?
Kom maar op met de antwoorden als je zo van serieuze reacties houdt. Dan kunnen we eindelijk het plan tot in detail bediscussiëren.
1) Trolleybussen hebben veel minder capaciteit dan treinen. En veel treinen zitten nu al overvol.
2) Kosten van het vervangen van alle treinrails door asfalt voor de trolleybussen. Hoe gaan we dat betalen?
3) Alle ontslagen die zullen vallen bij de NS, ProRail en Nedtrain. Hoe ga je dat opvangen?
4) Wat moet er gebeuren met het goederenvervoer dat over de treinrails wordt vervoerd?
5) Hoge snelheidstrein kan niet vervangen worden door een trolleybus.
6) Spoor naar asfalt migreren betekent dat je direct vervoerscapaciteit verliest. Slechts een meter spoor opbreken betekent dat je het hele traject lam legt. Hoe ga je dit opvangen?
7) En punt 7 beschouwende, hoe ga je de aansluitende lijnen/verbindingen opvangen?
Hoe en wanneer ga je alle trolleybuschauffeurs opleiden?
Kom maar op met de antwoorden als je zo van serieuze reacties houdt. Dan kunnen we eindelijk het plan tot in detail bediscussiëren.
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Hallo Kuklos,
Ik zal proberen je 8 vragen te beantwoorden:
1: er kunnen meerdere trolleybussen achter elkaar rijden.
2: we vervangen niet alles in 1 keer,maar geleidelijk,dus verspreid over jaren.
3: NS - personeel inzetten op de trolleybussen/bedrijven.
4: misschien kunnen er speciale vrachtwagentrolleys gebouwd worden.
5:de hogesnelheidstrein blijft bestaan tussen de hoofdsteden van Europa.
6: zie punt 2
7:zie punt 2
8: treinmachinisten omscholen tot buschauffeur.
Ik zal proberen je 8 vragen te beantwoorden:
1: er kunnen meerdere trolleybussen achter elkaar rijden.
2: we vervangen niet alles in 1 keer,maar geleidelijk,dus verspreid over jaren.
3: NS - personeel inzetten op de trolleybussen/bedrijven.
4: misschien kunnen er speciale vrachtwagentrolleys gebouwd worden.
5:de hogesnelheidstrein blijft bestaan tussen de hoofdsteden van Europa.
6: zie punt 2
7:zie punt 2
8: treinmachinisten omscholen tot buschauffeur.
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Prachtig John v D, eindelijk je eigen topic, welke ook nog verrassend goed loopt. Die roem heb je te pakken !
Maar waarom bedenkt ene "John op Radar" dit plan, wat nog nooit elders is bedacht, laat staan uitgevoerd ?
Maar ik zie nog steeds niet het voordeel van een trolleybus, welke zich vast rijdt in het overige verkeer.
Wat zijn nu eigenlijk je echte problemen met het "systeem trein"
Maar waarom bedenkt ene "John op Radar" dit plan, wat nog nooit elders is bedacht, laat staan uitgevoerd ?
Maar ik zie nog steeds niet het voordeel van een trolleybus, welke zich vast rijdt in het overige verkeer.
Wat zijn nu eigenlijk je echte problemen met het "systeem trein"
Re: Vervang treinen door trolleybussen
1) Hoeveel trolleybussen zijn er nodig om 1 trein te vervangen? Hoe vaak gaat de trein op bepaalde trajecten?
2) Wat heeft het dan voor zin als je er jaren over doet? Het probleem speelt nu en je doet er nu feitelijk niets aan. Nog steeds de vraag wat de kosten zullen zijn?
3) Is al het personeel omschoolbaar? waaruit blijkt dat?
4) Dus je hebt hier geen antwoord op?
5)
6) Reken eens uit hoe we qua capaciteit zitten. Je roept het wel allemaal heel makkelijk, maar echt uitgewerkt zijn die plannen van jou niet.
7) Zie 6
Er zijn veel meer trolleybuschauffeurs nodig dan dat er treinmachinisten zijn. Dit is al eerder genoemd in dit topic.
2) Wat heeft het dan voor zin als je er jaren over doet? Het probleem speelt nu en je doet er nu feitelijk niets aan. Nog steeds de vraag wat de kosten zullen zijn?
3) Is al het personeel omschoolbaar? waaruit blijkt dat?
4) Dus je hebt hier geen antwoord op?
5)
6) Reken eens uit hoe we qua capaciteit zitten. Je roept het wel allemaal heel makkelijk, maar echt uitgewerkt zijn die plannen van jou niet.
7) Zie 6
Er zijn veel meer trolleybuschauffeurs nodig dan dat er treinmachinisten zijn. Dit is al eerder genoemd in dit topic.
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Enkele jaren geleden hadden ze het licht gezien bij vervoerder Arriva. Buschauffers werden omgeschoold tot treinmachinist. Helaas kwam niet elke chauffeur door de keuring, maar diegene welke wel op de Arrivatrein mochten gaan rijden waren gelijk om, ze wilden nooit meer op een bus rijden !
Dat gaat dus nog een probleem worden, als je treinmachinisten wilt gaan verplichten om op een bus te gaan rijden. Maar die worden natuurlijk volgens John v D. allemaal de bijstand in gestuurd..........
Dat gaat dus nog een probleem worden, als je treinmachinisten wilt gaan verplichten om op een bus te gaan rijden. Maar die worden natuurlijk volgens John v D. allemaal de bijstand in gestuurd..........
Re: Vervang treinen door trolleybussen
De noord-zuid lijn is een bouwproject dat juist ook bedoeld is voor de bereikbaarheid van de binnenstad, in tegenstelling tot het spoor. Ik vind de kosten voor dit Huzarenstukje over/langs/door de eeuwenoude stad trouwens nog wel meevallen in vergelijking tot bijvoorbeeld de twee miljard voor de aanpak van de bv A10.
Verder geldt juist dat op drukkere trajecten er eerder wordt overwogen om buslijnen te vervangen door tram/metro, omdat door meer capaciteit hebben. En die capaciteit beter met betrouwbaarheid kunnen combineren. Het zou tamelijk onzinnig zijn om de bestaande infrastructuur om te bouwen naar een systeem met minder capaciteit.
Verder geldt juist dat op drukkere trajecten er eerder wordt overwogen om buslijnen te vervangen door tram/metro, omdat door meer capaciteit hebben. En die capaciteit beter met betrouwbaarheid kunnen combineren. Het zou tamelijk onzinnig zijn om de bestaande infrastructuur om te bouwen naar een systeem met minder capaciteit.
Re: Vervang treinen door trolleybussen
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Hoe lang is dat nog waar?kuklos schreef: Er zijn veel meer trolleybuschauffeurs nodig dan dat er treinmachinisten zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Driverless_Car
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Het zullen er in elk geval niet minder zijn. Zeker omdat wereldwijd op het spoor al op diverse plekken zonder machinist wordt gereden en dit bij busjes toch minder vaak gebeurt (eigenlijk volgens mij alleen bij vliegvelden?)
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Vernieuwen van spoor kost grofweg 10.000 per strekkende meter weet ik van diverse spooraannemers waar we mee werken. Dat is in het buitengebied veel lager, en op spoorcomplexen of door bebouwd gebied weer meer, maar wel een goed genoeg getal om even verder mee te rekenen.Mucha schreef:9) Dan zijn er nog de kosten van het ontmantelen van het spoor. En de aanschaf (van honderden ?) trolleybussen. Wie gaat dat betalen ?kuklos schreef:1) Hoeveel trolleybussen zijn er nodig om 1 trein te vervangen? Hoe vaak gaat de trein op bepaalde trajecten?
2) Wat heeft het dan voor zin als je er jaren over doet? Het probleem speelt nu en je doet er nu feitelijk niets aan. Nog steeds de vraag wat de kosten zullen zijn?
3) Is al het personeel omschoolbaar? waaruit blijkt dat?
4) Dus je hebt hier geen antwoord op?
5)
6) Reken eens uit hoe we qua capaciteit zitten. Je roept het wel allemaal heel makkelijk, maar echt uitgewerkt zijn die plannen van jou niet.
7) Zie 6
Er zijn veel meer trolleybuschauffeurs nodig dan dat er treinmachinisten zijn. Dit is al eerder genoemd in dit topic.
We hebben 6830 km spoor in Nederland. Dat verwijderen zou dus~ 68,3 miljard kosten. (6830km*1000=m * 10.000 euro/m) Beetje schaalvoordeel zit er wel in, dus zeg 50 miljard. Dan alles vervangen door asfalt en andere portalen en bovenleidingen voor de trolleybussen, en ondertussen nog even bedenken wat we met al het vrachtvervoer per datzelfde spoor doen, want die vraag is er ook nog.
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Tot afgelopen week had men nog de kans om de spoorlijn Zwille<->Kampen om te bouwen op trolleybus systeem.
De rails is zelfs compleet weggehaald. Toch kiest men weer voor een spoorlijn, de eerste nieuwe rails en bovenleiding zijn gisteren geplaatst. Nog 260 bovenleidingpalen plaatsen en zo'n 12 km nieuwe rails leggen en er kan elektrisch worden gereden op deze spoorlijn.
Dus zelfs op zo'n secundare en relatief rustige lijn kiest men weer bewust voor een treinsysteem........
De rails is zelfs compleet weggehaald. Toch kiest men weer voor een spoorlijn, de eerste nieuwe rails en bovenleiding zijn gisteren geplaatst. Nog 260 bovenleidingpalen plaatsen en zo'n 12 km nieuwe rails leggen en er kan elektrisch worden gereden op deze spoorlijn.
Dus zelfs op zo'n secundare en relatief rustige lijn kiest men weer bewust voor een treinsysteem........
Re: Vervang treinen door trolleybussen
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Plannetje dat vast in de smaak valt bij JvD is dan om voor die 100 miljard gewoon de randstad vol te bouwen, naast de kantoren en bedrijven, met huizen en flatgebouwen zodat iedereen daar kan wonen. Dan hoeven de mensen ook niet meer lange stukken met trein of trolley te reizen.
Re: Vervang treinen door trolleybussen
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Daar had John al een oplossing voor:Mucha schreef:9) Dan zijn er nog de kosten van het ontmantelen van het spoor. En de aanschaf (van honderden ?) trolleybussen. Wie gaat dat betalen ?
Het gefaseerd doen. Dat is zijn oplossing. Zonder het financieel door te rekenen uiteraard.John van Drongelen schreef:2: we vervangen niet alles in 1 keer,maar geleidelijk,dus verspreid over jaren.kuklos schreef:@John, er staan nog een aantal geuite bezwaren/problemen met jouw plan open. Ga daar eens op in als je serieus bent met dit topic. Ik herhaal ze maar even:
2) Kosten van het vervangen van alle treinrails door asfalt voor de trolleybussen. Hoe gaan we dat betalen?
Re: Vervang treinen door trolleybussen
John van Drongelen schreef:Als ik lees hoe duur de Noord-zuidlijn kost in Amsterdam: ruim 3 miljard euro!,dus :
€ 3000 000000,- !!!! ( Bron : Parool van 8 juli 2016).
Wie verzint zo iets?
Goedkoper en efficiënter was geweest om een extra tunnel onder het Ei te maken, bijvoorbeeld met trolleybussen er door heen.
Dan zou er ook ander verkeer doorheen kunnen.
@John ......
Deze mening van u schuif ik in de categorie "korte termijn oplossing", of eerlijk gezegd "geen" oplossing.
Naar mijn zien en ervaring is railvervoer, zeker over de iets langere afstanden de toekomst gebleken, maar wel i.c.m. met goed passend aanvullend en aansluitend vervoer, dit zou best ook een trolleybus aansluiting kunnen zijn.
De kosten hoge kosten van de N.Z. lijn in Amsterdam komen hoofdzakelijk door het bouwen langs en onder de reeds bestaande bebouwing, maar zullen op langere termijn best gaan renderen.
De alsmaar toenemende vraag naar goed openbaar vervoer, zeker in het Randstedelijk gebied, los je niet op met trolleybussen en/of bussen op de zgn. busbanen, daar is snel en licht railvervoer voor nodig.
Een metro achtig railvervoer, ondergronds of met ongelijkvloerse kruisingen, is daarvoor de best passende oplossing, je kan m.b.v. het beveiligingssysteem makkelijk om de twee minuten een opvolgende trein (van zo'n 120 mtr. lengte) laten rijden en dit nog zonder bemensing ook.
Laatst gewijzigd door scontra op 10 jun 2017 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervang treinen door trolleybussen
Als die treinen op fraaie supersingles komen te staan ipv die ijzeren wielen met metalen banden dan hoeft er alleen nog maar een stuur in en kunnen ze dienst doen als trolley bus. Nah. Problem?
( sarcasme /off)
( sarcasme /off)
Re: Vervang treinen door trolleybussen
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]