LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

Zoals ik zeg, valt dat uit de date van mijn slimme meter te halen.
Als je dat uitlezen uit laat zetten kun jij er toch alleen bij , bij die data ?
En ik heb al jaren een slimme meter en kan m prima zelf uitlezen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

bprosman schreef:
Zoals ik zeg, valt dat uit de date van mijn slimme meter te halen.
Als je dat uitlezen uit laat zetten kun jij er toch alleen bij , bij die data ?
En ik heb al jaren een slimme meter en kan m prima zelf uitlezen.
Ik heb het uitlezen uitgezet. Lees dit forum.
Ik heb nu niets meer dan de digitale elektrameter die ik al had. Die had niet de uitleesmodus, die ik bij mijn slimme meter dus heb uitgezet.
En m'n vorige meter las ik uit, net als deze, heel netjes elke laatste dag van de maand om 20.15 uur :lol:

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Voor veel andere mensen kan het wel voordelen hebben omdat zij gewoon niet de gewoonte hebben om zelf de standen op te schrijven en totaal geen inzicht hebben in hun eigen verbruik. Doordat deze nu regelmatig worden uitgelezen en via een overzicht (kunnen) worden gepresenteerd kan dit dus mensen helpen in besparen. Het geeft in ieder geval inzicht in het verbruik. Daarnaast biedt de aanschaf van een slimme termostaat hierbij nog extra inzicht, hoewel dit ook op andere manieren mogelijk is (zelf uitlezen van je slimme meter).
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jul 2017 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: (reactie op) offtopic passages verwijderd

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

Behalve het "derden bleken de beschikking te hebben over....". Dat kan alleen als je daar expliciet (evt via een app) toestemming voor geeft.

simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door simonswald »

Bij een enkele meter en dus enkel tarief betaal je overdag iets minder en na 23.00 iets meer per kWh.
Deze tarieven staan op de site van je leverancier.
Gebruik je 's nachts weinig stroom,dan kan het zelfs voordelig uitpakken om een enkele meter te nemen.
Dit kun je heel simpel uitrekenen a.h.v.je jaarafrekening.
Vroeger waren de verschillen veel groter,nu scheelt het voor een gemiddeld huishouden niet veel.
Als je de boiler,de wasmachine,de droger en de afwasmachine allemaal alleen na 23.00 uur of in het weekend laat draaien,dan is het nog wel de moeite.
Dat doe ik goeddeels en dat scheelt me een paar tientjes per jaar.
Ben het zo gewend uit de tijd dat het nog echt lonend was.

Aadgt
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:06

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Aadgt »

Waarschijnlijk maakt het weinig of niets uit of u dubbel of enkel tarief heeft. Je moet enerzijds het nachtverbruik en dagverbruik vermenigvuldigen met de daarvoor geldende tarieven (dubbel tarief). Anderzijds het totale verbruik vermenigvuldigen met het tarief geldend voor geen splitsing in nacht en dag (enkel tarief). Het verschil tussen beide uitkomsten zal in de meeste gevallen heel klein zijn of zelfs in het voordeel van het enkel tarief.

Gesloten