LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO adres wijzigen onmogelijk!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
moederslink

Re: ABN AMRO adres wijzigen onmogelijk!

Ongelezen bericht door moederslink »

Die 88 jarige moeder wil misschien wel helemaal geen andere bank. Ook geen e-bank dus.
Alleen haar adres moet gewijzigd worden. En daarvoor is een volmacht nodig of moeders moet persoonlijk naar de bank. En daar heb ik oplossingen voor aangedragen.
Ik stel mij zo voor dat je op je 88e niet ( meer ) van bank wilt of gaat veranderen.

CarlaHeusden

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Prima, het was maar een idee. Geen moeite .

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor ca. € 300 kunt u een notariële volmacht regelen waarbij de notaris in het tehuis komt.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met als groot voordeel dat moeder (en haar kinderen) op allerlei eventualiteiten zijn voorbereid.

CarlaHeusden

300 euro voor adreswijziging, prikkie.

Erthanax

CarlaHeusden schreef:
27 sep 2020 10:50
300 euro voor adreswijziging, prikkie.
Niet voor een adreswijziging, maar voor een algehele volmacht, waar moeder en haar kinderen nog veel nut van kunnen hebben.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

CarlaHeusden schreef:
26 sep 2020 22:21
moederslink schreef:
26 sep 2020 19:18
Ook bij het openen van een andere rekening bij een andere bank zal moeders dus zelf moeten meegaan.

Het Regiotaxibusje heeft een gemakkelijker instap dan een personenauto.
Ze kan ook met een rolstoelbusje meegaan , dan huurt dochter een rolstoel bij de uitleen van hulpmiddelen voor 1 middagje . Dan ben je er ook .
Nog niet van e-banken gehoord,N-26, Revolut, Openbank, Monese etc.. In 10 minuten gepiept vanuit je luie stoel. Pas wordt binnen 3 dagen opgestuurd, met een Visa of Mastercard gratis. Wat wilt u nog meer ?
Ook met electronisch bankieren van ABN AMRO is een adreswijziging in een paar tellen geregeld. Maar blijkbaar heeft en wil/kan moeder niet electronisch bankieren. Anders was het hele probleem er immers ook niet. En andere electronische bank adviseren is dus in dit geval geen oplossing.

CarlaHeusden

Een volmacht krijgen om de zaken te behartigen van moeder houdt zeker wel meer in dan alleen maar nut. De kinderen accepteren ook meteen de erfenis met de baten of lasten. Ik weet niet of ze daar zin in hebben.

Ook ga je dit niet doen bij 88 jaar maar veel eerder, dan waren er ook geen problemen die er nu zijn. Dit getuigt eigenlijk van weinig inzicht van de moeder en ook de kinderen.
Regeren is vooruitzien, erg belangrijk en kan veel problemen voorkomen.

Ik zie in dit verhaal eerder een andere optie, bewindvoerder en alles wordt in de puntjes geregeld.

Lady1234

Wat een onzin weer. Een notariële volmacht heeft helemaal niets van doen met het accepteren van de erfenis. Als moeder overlijdt, heeft de volmacht geen kracht meer.

En dan stelt u een bewindvoerder voor? Moeder mankeert nog niets aan haar verstand, dus wat moet zij met een bewindvoerder? En denkt u dan dat een bewindvoerder gratis is. Die kosten komen elke maand terug. De kosten voor een volmacht zijn eenmalig.
En wat doet het er toe dat moeder 88 is, nu zijn er zaken nodig.

En als dat veel eerder zou moeten, betekent dat dan dat u al een volmacht hebt laten opmaken?

Erthanax

CarlaHeusden schreef:
27 sep 2020 12:25
Een volmacht krijgen om de zaken te behartigen van moeder houdt zeker wel meer in dan alleen maar nut. De kinderen accepteren ook meteen de erfenis met de baten of lasten. Ik weet niet of ze daar zin in hebben.
Volslagen onzin, u weet kennelijk niet waarover u het hebt.
Een volmacht (beperkt of algeheel) kan immers ook verstrekt worden aan iemand die helemaal geen erfgenaam is.

CarlaHeusden schreef:
Ook ga je dit niet doen bij 88 jaar maar veel eerder, dan waren er ook geen problemen die er nu zijn. Dit getuigt eigenlijk van weinig inzicht van de moeder en ook de kinderen.
Waarom niet als iemand 88 is? Het verlenen van een volmacht doet men pas als men het nut of de noodzaak daarvan inziet. Een gebeyrtenis zoal TS nu meemaakt kan heel goed de aanleiding zijn.
CarlaHeusden schreef:
Regeren is vooruitzien, erg belangrijk en kan veel problemen voorkomen.

Daarin heeft u dan weer volkomen gelijk. Dus als de wiedeweerga een volmacht verlenen.
CarlaHeusden schreef:
Ik zie in dit verhaal eerder een andere optie, bewindvoerder en alles wordt in de puntjes geregeld.
Een bewindvoerder, werkelijk? Als moeder een goede volmacht verleent, hoeft er nooit meer een bewindvoerder aangesteld te worden door de rechtbank. Een van de redenen om een volmacht te verlenen is juist het voorkomen van bewindvoering.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De moeder en dochter willen de zaken gewoon zo eenvoudig en goedkoop mogelijk geregeld hebben. Met een bank machtiging kun je de dagelijkse dingen gewoon doen, dus voor de dagelijkse dingen is dat een prima, goedkope, oplossing. Alleen als de zaken verder gaan dan het dagelijks betalingsverkeer, dan heb je aan een bancaire machtiging niet genoeg. Zo simpel is het.

Dus is de keus ofwel via de notaris een ruimere volmacht regelen, ofwel moeder zelf het laten veranderen, via internetbankieren of bij een bankkantoor.

Lady1234

Vaste bezoektijden in een verpleeghuis. Wellicht nu even met corona, maar normaal gesproken helemaal niet.

Bel een notaris, leg uit waar het over gaat. Hij of zij gaat naar het verpleeghuis, bespreekt met moeder haar wensen, stelt een volmacht op, komt naar het tehuis, bespreekt dat met moeder en laat het tekenen.

Probleem opgelost.

Als ik denk aan mijn moeder in het verpleeghuis, zij kon niet meer schrijven en maar heel moeilijk spreken, maar de notaris heeft zich er van kunnen vergewissen, buiten mijn aanwezigheid, dat wat in die volmacht stond, haar wens was. En er staat ook vermeld dat zij dat stuk door lichamelijke omstandigheden niet kon tekenen.

Erthanax

Juist een gebeurtenis zoals dochter (TS) in dit topic aankaart, kan voor moeder de aanleiding zijn om over die aarzeling heen te stappen. Moeder kan een volmacht verlenen aan wie zij verkiest, de kinderen hebben daarin niets te "willen".

Bij het verlenen en het gebruik van een volmacht is het overigens in mijn ogen verkieslijk daarover volstrekte openheid te betrachten jegens alle betrokkenen (de latere erfgenamen), om onverkwikkelijke verwikkelingen te voorkomen.

Door nu een algehele volmacht te verlenen, voorkomt moeder ook dat zij later eventueel onder bewind moet worden geplaatst.

Het laten opmaken van een volmacht is eenvoudig en kost weinig; de uitoefening van een volmacht kost helemaal niets. Bij bewindvoering is dat wel even anders.

Mijn advies aan TS blijft: help uw moeder een volmacht te verlenen, bv. door een huisbezoek van een notaris te regelen. Zowel moeder als kinderen kunnen daar nog jaren gemak van hebben.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Topic schoongeveegd en heropend. Graag ontopic houden svp. En voel je vrij om zelf een nieuw topic te openen over een andere (persoonlijke) kwestie, maar deel dat niet in dit topic. Groet! ^YB

Gesloten