Ergens zitten we met hetzelfde probleem als jij: waar kun je nog op besparen als de energie/waterrekening al nauwelijks iets voorstelt?witte angora schreef:Wat kweenie al zegt: 120 m3 water voor 2 personen is erg veel. Kan zomaar aan de douchekop liggen. [...] Maar vergeet ook niet de besparing op gas doordat er veel minder douchewater verwarmd wordt.
Of het ligt aan de personen
Echt zuinig in de badkamer zijn we niet en heel precies rekenen we alles niet uit. Voor een deel kloppen de suggesties, denk ik.
Wasmachine kan ook een rol spelen. Huishoudtextiel gaat hier op 90-95 graden en daar mag iedereen van harte commentaar op hebben. Die temperatuur is voor ons nog steeds de beste manier om geen bacterieën te kweken, niet in de wasmachine en niet op andere plaatsen in huis. Kost volgens de handleiding wel extra stroom en extra water. Ik heb het er graag voor over, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
In juni is de badkamer gerenoveerd en mij viel als eerste op, dat het water veel warmer was. Dat kan een gevolg zijn van de kunststof leidingen (voorheen een breiwerk van koper) of van de iets kortere afstand tussen douche en combiketel of van de nieuwe regen-/handdouche. De laatste is in elk geval wat zuiniger, het duurt langer om een emmer water te vullen dan vroeger.
De nieuwe watervalkranen zijn definitief zuiniger. Binnenin zitten koperen leidingen van 6 mm doorsnede en dat is weinig. Bovendien moet je ze niet te ver openzetten, dan verandert de waterval in een brandweeerspuit.
Waterverbruik voor het toilet is afwachten. We weten zelf niet precies meer wanneer we het reservoir hebben vervangen voor een nieuwer, slanker exemplaar. In elk geval zijn we terug van 6-12 naar 3-6 liter per spoeling.
De opmerking over het gasverbruik geeft wel een aanwijzing: over juli en augustus is het gasverbruik ongeveer 1/3e omlaag gegaan. (17 m3 minder)
Harm.calc schreef:Terug naar mijn elektrische boiler.
Je moet alleen kijken naar het verbruik van het ding en rekenen met de actuele bruto kwh-prijs, want een welkomstpremie heb je alleen in het 1e jaar, vaste kosten van de netbeheerder heb je sowieso, ongeacht je stroomverbruik en de energiebelasting van nu ken je, die van de toekomst nog niet.
Je huidige boiler verbruikt 2000 kwh per jaar en een nieuwe anno nu doet volgens opgave van de fabrikanten tussen de 500 en 1000 kwh. Ik ben het wel met kweenie eens: je besparing per jaar is vanaf 193 euro, een nieuwe boiler heb je in 2-3 jaar terugverdiend. Ik reken nu met een luxe model - Ariston Velis Evo Eco 80 liter, zonder wifi. (Hm, wifi op een boiler ... ik vind het toch de Stasi, sorry Aivd, in je kelderkast toelaten maar dat is een ander onderwerp) Kies je voor een meer traditioneel ontwerp, dan is je terugverdientijd nog veel korter.