LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerboete 3 minuten na uitzetten parkeerapp.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Bob Schurkjens

Re: Parkeerboete 3 minuten na uitzetten parkeerapp.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kun je dan ook wegrijden binnen 1 seconde? Dat zal toch echt moeten als de scanauto een seconde nadat jij de app uitzet een foto maakt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leuk, die discussie over 1 of 3 seconden...
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) schreef:
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

Moneyman schreef:Leuk, die discussie over 1 of 3 seconden...
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
Inderdaad leuk, maar het is al geweest in jou eerder bericht, dus herhaling?

Maar blijkbaar toch niet helder beantwoord, want de discussie is nog gaande.

[[/quote="Moneyman"]
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;[/quote]
En met deze wettekst is ook gelijk nogmaals het onderwerp van dit topic helder beantwoord.[/quote]

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij ging het om 3 minuten, niet om 3 seconden...

mp2017

witte angora schreef:Volgens mij ging het om 3 minuten, niet om 3 seconden...
Feit is gewoon, dat TS de verkeerde handelingen heeft gedaan.

Eerst het Navi instellen, dan pas de parkeer app uitschakelen.

Alle hier bijkomende zaken, vanfiles en dergelijken, hebben niets met de situatie te doen.

Leermoment, zoals iedereen eens iets niet goed doet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Vandaar mijn tweede verwijzing naar de wettekst. Drie minuten is niet “onmiddellijk“.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

BTW Kweenie....ik heb zelfs geen smartphone maar zal gebruik moeten maken van een betaalautomaat.....kom ik aanrijden: moet ik nog naar de betaalautomaat gaan lopen voor een kaartje te pakken.....en dan kom ik terug en zou er een bonnetje onder de ruitenwisser kunnen zitten....moet ik nu echt betalen voor iedere sekonde dat de auto ergens op een plekje staat of is de digitale gekte doorgeslagen....
Nee, tussen het moment van parkeren en het kopen van het kaartje mag inderdaad enige tijd zitten. En zeker een stuk meer dan tussen het moment van uitschakelen van een parkeer-app en het wegrijden. Daarvoor is een minuut meer dan genoeg.

mp2017

Moneyman schreef:
Exact. Vandaar mijn tweede verwijzing naar de wettekst. Drie minuten is niet “onmiddellijk“.

De 3 seconden zijn afkomstig van een bericht van @Nijogeth en zijn aanames en niet relevant.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Onmiddellijk" is een arbitrair begrip. Waar in de praktijk de grens ligt in tijd is en blijft onduidelijk. En zo heeft de wetgever het kennelijk ook bedoeld. Ben benieuwd naar de jurisprudentie.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Voortaan gewoon lekker in een parkeergarage parkeren. Daar heb je minstens 10 minuten om weg te rijden. Wel zo makkelijk.

mp2017

renewouters schreef:Voortaan gewoon lekker in een parkeergarage parkeren. Daar heb je minstens 10 minuten om weg te rijden. Wel zo makkelijk.

Natuurlijk, en wat doe je als er geen parkeergarage in de buurt is? :lol:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

renewouters schreef:Als je je navigatie instelt sta je nog steeds geparkeerd. Waarom denk je dat het buiten de parkeertijd zou vallen?
Nee je staat dan stil langs de kant van de weg. Je parkeert pas op het moment dat de bestuurder de auto heeft verlaten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bob Schurkjens schreef:"Onmiddellijk" is een arbitrair begrip. Waar in de praktijk de grens ligt in tijd is en blijft onduidelijk. En zo heeft de wetgever het kennelijk ook bedoeld. Ben benieuwd naar de jurisprudentie.
De betekenis van onmiddellijk is zonder uitstel. Het betekent dat je enkel de tijd neem om passagiers te laten in- en uitstappen en enkel de tijd die nodig hebt om spullen te laden en lossen. Daarna sta je geparkeerd.

witte angora

alfatrion schreef:
Bob Schurkjens schreef:"Onmiddellijk" is een arbitrair begrip. Waar in de praktijk de grens ligt in tijd is en blijft onduidelijk. En zo heeft de wetgever het kennelijk ook bedoeld. Ben benieuwd naar de jurisprudentie.
De betekenis van onmiddellijk is zonder uitstel. Het betekent dat je enkel de tijd neem om passagiers te laten in- en uitstappen en enkel de tijd die nodig hebt om spullen te laden en lossen. Daarna sta je geparkeerd.
En hier wordt het dus interessant.

Stel dat ik als chauffeur bezig ben. Ik ben aan het laden, en krijg ter plekke het adres opgegeven waar ik heen moet. Aangezien ik geen idee heb waar dat adres is, voer ik het in het navigatiesysteem in. Ben ik dan voor dat laatste aan het parkeren, of maakt het deel uit van het proces van 'laden en lossen'?

Of stel dat ik als taxichauffeur aan het werk ben. Ooit, vroeger, lang geleden, kende iedere taxichauffeur alle uithoeken van de stad. Tegenwoordig mag je blij zijn als ze het alfabet kennen, dan kunnen ze de straatnaam in het navigatiesysteem invoeren. Taxichauffeur laat passagiers instappen, krijgt het adres op, voert het in zijn navigatie in. Is hij op dat laatste moment aan het parkeren of valt dat onder 'passagiers in- en uit laten stappen?

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
alfatrion schreef:
En hier wordt het dus interessant.

Stel dat ik als chauffeur bezig ben. Ik ben aan het laden, en krijg ter plekke het adres opgegeven waar ik heen moet. Aangezien ik geen idee heb waar dat adres is, voer ik het in het navigatiesysteem in. Ben ik dan voor dat laatste aan het parkeren, of maakt het deel uit van het proces van 'laden en lossen'?

Of stel dat ik als taxichauffeur aan het werk ben. Ooit, vroeger, lang geleden, kende iedere taxichauffeur alle uithoeken van de stad. Tegenwoordig mag je blij zijn als ze het alfabet kennen, dan kunnen ze de straatnaam in het navigatiesysteem invoeren. Taxichauffeur laat passagiers instappen, krijgt het adres op, voert het in zijn navigatie in. Is hij op dat laatste moment aan het parkeren of valt dat onder 'passagiers in- en uit laten stappen?
In de huidige tijd ben je dan bezig met "deelname aan verkeer" aangezien navigeren deel uit maakt van de handelingen achter het stuur omdat je blijkbaar tegenwoordig niet meer rijden kunt zonder de navigatie aan....maar veilig bedienen moet je niet tijdens rijden van het voertuig.

alfatrion

witte angora schreef:Stel dat ik als chauffeur bezig ben. Ik ben aan het laden, en krijg ter plekke het adres opgegeven waar ik heen moet. Aangezien ik geen idee heb waar dat adres is, voer ik het in het navigatiesysteem in. Ben ik dan voor dat laatste aan het parkeren, of maakt het deel uit van het proces van 'laden en lossen'?
Onder laden en lossen valt alleen dat gene wat noodzakelijk is voor het in- en uitladen van de goederen, daarna kun je wegrijden. Het invoeren van een adres valt daar niet onder.
witte angora schreef:Of stel dat ik als taxichauffeur aan het werk ben. Ooit, vroeger, lang geleden, kende iedere taxichauffeur alle uithoeken van de stad. Tegenwoordig mag je blij zijn als ze het alfabet kennen, dan kunnen ze de straatnaam in het navigatiesysteem invoeren. Taxichauffeur laat passagiers instappen, krijgt het adres op, voert het in zijn navigatie in. Is hij op dat laatste moment aan het parkeren of valt dat onder 'passagiers in- en uit laten stappen?
Parkeren, want hij kan ook wegrijden.

witte angora

Jawel, maar je zult ook moeten weten welke weg je moet volgen. En onder het rijden mag je je navigatie niet bedienen. Dat moet dus voor het wegrijden gebeuren.

alfatrion

jonis schreef:In de huidige tijd ben je dan bezig met "deelname aan verkeer" aangezien navigeren deel uit maakt van de handelingen achter het stuur omdat je blijkbaar tegenwoordig niet meer rijden kunt zonder de navigatie aan....maar veilig bedienen moet je niet tijdens rijden van het voertuig.
Dat kan prima, doe ik iedere dag. Ik kan ook een plattegrond meenemen, maar als ik die aandachtig sta te bestuderen dan ben ik toch echt aan het parkeren. Denk niet dat je weg komt met beste rechter ik naam deel aan het verkeer, toen ik vijf minuten de plattegrond bestudeerde.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

alfatrion schreef:
jonis schreef:In de huidige tijd ben je dan bezig met "deelname aan verkeer" aangezien navigeren deel uit maakt van de handelingen achter het stuur omdat je blijkbaar tegenwoordig niet meer rijden kunt zonder de navigatie aan....maar veilig bedienen moet je niet tijdens rijden van het voertuig.
Dat kan prima, doe ik iedere dag. Ik kan ook een plattegrond meenemen, maar als ik die aandachtig sta te bestuderen dan ben ik toch echt aan het parkeren. Denk niet dat je weg komt met beste rechter ik naam deel aan het verkeer, toen ik vijf minuten de plattegrond bestudeerde.
Ik kan er niets aan doen dat je niet kunt kaartlezen en er zo lang over gaat doen.
Maar navigatie instellen doe je in mijn auto met de motor aan, moet ik op OK knop wachten; menu doorlopen....mensen zeggen altijd dat het secondewerk is; totdat je ziet hoe lang je daar echt over doet als je dat timed.
Ik denk dat een rechter ook niet gaat willen dat je dat bedient onder het rijden in bijv een voor jou vreemde stad.

Uiteindelijk kun je ellenlange discussie voeren maar dan vraag ik me af, als je het als TS zijnde niet eens bent met de bekeuring, wat voor haar de reden was waarom ze zolang nog nodig had om weg te rijden. De tijd die tussen einde betaaltijd en bekeurtijd zat, zegt nog niets over hoe lang ze er heeft gestaan en waar ze mee bezig was waardoor het zo lang duurde.
Het zegt ook wel wat als je niet 168,- wilt betalen voor je gelijk te behalen als je denkt dat je "onrecht" is aangedaan, dat had ik nl makkelijk ervoor over, maar dan had ik ook wel een reden om aan te geven waarom ik zo lang nog op de parkeerplek stond ipv vragen naar:
Zijn er toevallig mensen die dit hebben gedaan en waar het bezwaar gegrond is verklaard?
Als je na het uitzetten van de app de rest van je social mediagebeuren moet bijwerken houdt voor mij het verhaal ook wel een beetje op.

alfatrion

jonis schreef:Ik denk dat een rechter ook niet gaat willen dat je dat bedient onder het rijden in bijv een voor jou vreemde stad.
Nee, die wilt gewoon dat je betaald voor het parkeren.

Gesloten